BMW Sauber po treningach w Monako
Na długo przed GP Monako powszechna stała się opinia o tym, że to właśnie na wolnych i krętych torach zespół BMW Sauber może upatrywać swojej szansy na realizację celu na sezon 2008. Tuż przed najbardziej prestiżowym wyścigiem sezonu oczekiwania w zespole nagle umilkły, a prasa ponownie otrzymała bardzo okrojony komunikat prasowy. Czyżby podobnie jak w Australii szykowała się duża niespodzianka? Po pierwszej sesji treningowej w bolidzie Nicka Heidfelda wymieniono uszkodzoną jednostkę napędową. Regulamin dopuszcza jednak wymianę silnika w piątek, tak więc Niemiec nie zostanie ukarany przesunięciem na starcie.„Dzisiejsze dwie sesje treningowe były całkiem udane. To był bardzo pracowity czwartek i przejechaliśmy wiele okrążeń. Teraz musimy przyjrzeć się gdzie możemy poprawić się przed sobotą.”
Nick Heidfeld
„W porannej sesji zorientowałem się, że silnik traci moc i szukałem dobrego miejsca do zatrzymania się. Oczywiście postój kosztował nas czas i cenne dane, ale mimo to udało się nam wykonać kilka zmian w bolidzie w drugiej sesji. Ogólnie poprawiliśmy się. Biorąc pod uwagę, że to Monako, mogę pokusić się o stwierdzenie, że mój bolid bardzo nadaje się do jazdy.”
Willy Rampf, dyrektor techniczny
„Nie byliśmy w stanie ukończyć naszego normalnego programu. Spowodowane było to pewnymi przerwami w sesjach. Obok tego po pierwszej sesji musieliśmy zmienić silnik w bolidzie Nicka. Powtórzyliśmy kilka rzeczy, które wykonaliśmy na testach na torze Paul Ricard, ponieważ charakterystyka toru w Monako jest bardzo specyficzna. Z tego powodu użyliśmy ‘kołpaków’ na przednich kołach. Teraz mamy więcej niż jeden dzień na rozwinięcie danych, zanim skoncentrujemy się na przygotowaniach do sobotnich kwalifikacji.”
komentarze
1. Dagmara_W
Kubica krótko i zwięźle.. ciekawe czy coś ukrywają, czy poprostu tegoroczny bolid będzie trzecią siłą na Tym torze.. okaże się w sobote.. ja sie bede modlić o to by wszystko bylo ok i taktyka roberta była udana a on sam zadowlony.. Trzymam kciuki..
2. norbertinho
Robert opisał 180 minut w 3 zdaniach no no no
Ciekawe jak tam ustawinie na kwalifikacje niech mu daja tyle paliwa zeby na pole positions starczyło a potem to juz bedzie zalezało od szczescie w wyscigu
3. losiczek
Robert widze bardzo krótka wypowiedź...
Widać było że Kubica ma około 1sec straty do czołówki, lecz dzisiejsze treningi dały wiele cennych danych do analizy. Myśle ze w Sobotnim treningu Bmw Sauber pokaże na co stać ich bolid na tym krętym ciasnym torze i w kwalifikacjach R.Kubica będzie walczył o Pole Possition. Prognozy pogody przewiduja opady deszczu na sobote i niedziele. Ciekawe czy Bmw jest gotowe na taką ewentualność. Wydaje mi się, że dzisiejsze treningi były w pewnym stopniu prowadzone pod ewentualne takie warunki atmosferyczne :) Z pewnością były sprawdzane ustawienia na wyścig przy odpowiednim obciążeniu paliwem...
4. Marti
Krótka wypowiedź Roberta ewidentnie świadczy o tym, że nie jest zadowolony z przebiegu dzisiejszych treningów. Muszę przyznać, że Robert wraz z zespołem BMW ostudzili nieco mój optymizm przed tym weekendem (niezależnie jakie będą warunki atmosferyczne w Monako).
5. arfan
a ja nie wiem czemu ale tak jakoś sie tym wszystkim martwię Robert już nie raz pokazywał klase i mam nadzieje że i tym razem tak będzie... Ale intuicja mi mówi ze nie będzie tak różowo jak sie to zapowiadało wcześniej.. pozdro
6. Jeremy79
Niedziela - deszcz 90% chance of precipitation. I wszystko jasne. Tez mam takie podejrzenia, ze BMW moglo testowac ustawienia pod deszcz
7. HUN
I tak się jutro dopiero wszystko rozstrzygnie:)
8. losiczek
No faktycznie McLaren pokazał ze jest silny :(
Ferrari też.. Rosberg niespodziewanie 2 :D
Dam sobie coś uciąć ze BM-ki miały więcej paliwa na pokładzie i testowali zachowanie podczas wyścigu ;) Gdy w sobote spadnie deszcz, oczami wyobraźni widze wściekłego masse rozbijającego się się o bariery, Hamiltona kręcocego bączki i stabilnego, pewnego Kubice zapewniającego sobie PolePossition^^ Wiem ze to moze zbytni optymizm ale tak właśnie widze szanse Roberta w tym Wyścigu... :)
9. pionek16-80
HUN rozstrzygnie się w sobotę;) Ja osobiście wolę krótkie wypowiedzi Kubicy bo na nic nie narzeka. Choć to jest zastanawiające czemu nie narzeka?;)
10. losiczek
Bo moze po prostu nie miał na co xD
Ale to mało prawdopodobne...
Rampf mówi o przerwach w sesji... ciekawe jak bardzo wpłyneło to na realizacje planu treningowego. :)
11. PETRONAS ![RK]!
A może 1 tankowanie ... przecież to że wyjedzie SC jest prawie pewne !!!
12. Mickey
@pionek16-80: Podczas drugiej sesji treningowej przez radio było słychać, że narzeka trochę na hamulce, bo podczas hamowania samochód lekko driftował... Oby BMW rzeczywiście testowało dzisiaj ustawienia na deszcz ;)
13. piotrek74
Robert- czytać Marti ,,Nick -będzie lepiej jak do tej pory (mam nadzieję bo stracą pozycję na rzecz MCL ) życzę dużo szczęścia na GP ja obejrzę tylko powtórkę jak mi szwagier nagra ale będę trzymał kciuki
14. afternow
Ta cywilizacja zginie zanim osiągnie prędkość światła.................
15. arcykarol
będzie podium jak nic hehe
16. Kimoch
no zobaczymy :)
17. worm
3 mam kciuki za BMW!!! good luck guys! ;)
18. michal93
kempa007: w tym przypadku zapewne chodziło Ci o wymiane silnika w czwartek:)
19. totalfun
No tak... Przed tym weekendem każdy ostrzył sobie zęby na pierwszą wygraną BMW.... No i co, teraz mają walczyć z Wiliamsem?!!!! Coś tu śmierdzi
20. trus1
Petronas - zgadzam się z Tobą, i po to chyba ciężki bolid na treningu... no no, będzie się działo...
21. grześxD
Na ochłodę kubeł zimnej wody,podobnie do bmw postąpiło ferarri... teraz tylko czekać na sobotę.!! ;-)
22. bulionik
No żeby tylko z taktyką trafili bo że muszą zaryzykować to już wiadomo tylko kto będzie miał tą ryzykowną taktykę Robert czy Nick??
23. losiczek
bo wynikach kierwców myślę że Robert :P
24. _Tom3k_
Robert miał jakieś problemy w 2 sesji z hamulcami o ile dobrze pamiętam.
25. nolte
supermiękka nie wytrzyma pół wyścigu, chyba że w permanentnym deszczu, więc dwa pit stopy na suchym i ewentualnie jeden na mokrym.Albo się nie znam...
26. wegles
chyba nie jest dobrze, Nie znalezli odpowiednich ustawien na ten tor. Nalezy teraz trzymac kciuki, zeby robert ze swoim inzynierem w dniu jutrzejszym wyciagneli wlasciwe wnioski z analiz i wprowadzili ulepszenia.
27. wegles
chyba, ze... robili ustawienia na deszcz. To bylby numer ;)
28. nolte
cały problem, to czy pogoda w sobotę będzie taka, jak w niedzielę. Jeden pit-stop jest zbyt ryzykowny ze względu na zużycie opon.
29. losiczek
PIT STOP F1.PL: Jak udały się Panu dzisiejsze przygotowania?
ROBERT KUBICA: Było ok.
PIT STOP F1.PL: Nie brzmi to zbyt entuzjastycznie.
RK: Co więcej mogę powiedzieć? Treningi poszły w miarę dobrze. Wykonaliśmy zwyczajowy piątkowy, a w tym przypadku czwartkowy program przygotowań do wyścigu. Teraz musimy przeanalizować dane i zobaczyć, co jeszcze da się poprawić w moim bolidzie. Tak jak zazwyczaj.
PIT STOP F1.PL: Który rodzaj opon sprawował się dzisiaj lepiej?
RK: Nie robiłem dzisiaj porównania opon, a przynajmniej takiego z prawdziwego zdarzenia. Pracowaliśmy w trochę innym kierunku, więc nie wiem jeszcze która mieszanka jest tutaj lepsza.
PIT STOP F1.PL: Czy jazda bez systemów kontroli przyczepności jest znacznie trudniejsza?
RK: Nie. Powiedziałbym, że jest tak samo jak w zeszłym roku.
Nie testowali opon bo założenie jest takie ze wyjadą na Intermidiatach albo Monsunach... :D
Naprawde staram się być dobrej myśli...
Co do pit stopów- myślę ze trzeba przeanalizowac czynnik częstych neutralizacji które zapewne pojawią się w niedzielnym wyścigu
30. prolim
Czy niektórzy z was naprawdę pierwszy raz oglądało treningi? W Barcelonie Renault miało być w top 5, w Stambule Red Bull, teraz Williams. Na jedno okrążenie prezentowały te teamy dobrą dyspozycję, ale jak już przyszło do kwalifikacji i tempa wyścigowego to wszystko było po staremu. Myślę, że Mcl wraca z dalekiej podróży.
31. obi216
Powiem szczerze , że mam mieszane uczucia. Chcę wierzyć , że wszystko jest OK , że więcej w tym ściemy niż pokazanie faktycznych możliwości. Jednak tak do końca nie jestem o tym przekonany.
Pozytywne jest to , że mają jeszcze jeden dzień na przeanalizowanie wszystkiego i wyciągnięcie właściwych wniosków! .... A przy tym zwyżkująca forma McLarenów zdaje się im w tym nie pomagać. Poczekamy - zobaczymy ( mam nadzieję , że uda mi się wrócić na wyścig , bo kwalifikacje mam w plecy :/ )
32. Domas_kg
mam nadzieje, ze BMW zaskoczy nas w kwalifikacjach... ;) trzymam Kciuki i mocno wierze w Roberta :D
33. Marti
Ja nie sądzę, że BMW dziś "ściemniało". Nie są jeszcze optymalnie przygotowani do wyścigu i również mam nadzieję, że już w sobotę lepiej się zaprezentują. Uważam, że ewentualne opady deszczu podczas wyścigu byłyby dla BMW bardziej korzystne niż "normalne" warunki. @ obi216 - nie martw się, ja też z qualem tym razem będę w plecy, a wyścig zobaczę dopiero w niedzielę wieczorem :/ i zanerwię się chyba, gdyby (powtarzam gdyby) Robert zdobył to pierwsze, tak bardzo wyczekiwane przez nas zwycięstwo, a nie zobaczę tego na żywo.
34. Kadet
Kołpaki!!! Kurczę, nie zwróciłem na nie uwagi! A co do strategi, to Kubik powinein dostać 2 stopy, a Nick 1 stopa - któraś strategia musi się sprawdzić zwiększając szanse na pierwsze najwyższe pudło :)
35. obi216
O - przy takim obrocie sprawy ( jak piszesz Marti ) tj. wygrana Roberta - też nie byłbym zachwycony niemogąc luknąć na żywo. Kurczę wracam w nocy - obym nie odsypiał zbyt długo he he he ..........Właśnie z tym deszczem - Robert ( rzekomo ) życzyłby sobie takową pogodę :)
36. wegles
a czy wiecie cos na temat nowego nosa w bolidzie bmw? Uzywaja jakiegos nowego w monaco?
37. obi216
Póki co , nic o tym nie słyszałem @wegels :)
38. obi216
Póki co , nic o tym nie słyszałem @wegels :) ......Sorka >wegles<
39. mario547
szanse na deszcz 60% wg weather.com podzielić to przez 12 h dnia i pomnożyć przez 2 h wyścigu to wychodzi że szanse na deszcz podczas wyścigu wynosi 10%
40. dmn
Jak dla mnie wszystko jest w normie, czyli po staremu. Nie napawające jakimś wielkim optymizmem wyniki Zespołu podczas pierwszych dwóch treningów stały się już w BMW normą! I to niezależnie od wyścigu... Jakoś później w kwalifikacjach Kubica zawsze znajduje jakiś ("magiczny"? - nie sądzę ;) ) sposób na nawiązanie walki ze ścisłą czołówką... I zwykle zajmuje miejsce w okolicach 2 linii...Z Heidfeldem sprawa już wygląda nieco inaczej (przynajmniej jeśli chodzi o ten sezon). Popatrzcie zresztą na statystyki obecnego sezonu. Polak ma średnią pozycję startową do wyścigu -równą 3,2 i jest w tej klasyfikacji , póki co na drugiej pozycji. Wyprzedza go tylko Massa ( średnia- 2,2). Dla porównania Heidfeld - 6,8 . Idźmy dalej- Najgorsze miejsce Polaka w kwal. to piąte, z kolei Niemiec zajął piąte miejsce w kwal. podczas pierwszych dwóch GP- i to były jego najwyższe pozycje w sezonie!!! Wiadomo, że w monaco kwalifikacje mogą okazać się kluczowe , więc wierzę że Robert zajmie w najgorszym wypadku start z 2 linii, wtedy będzie mógł nawiązać walkę o najwyższe miejsca... Będzie dobrze...
41. Raven89
A ja myślę,że McLaren testował wczoraj tempo kwalifikacyjne,natomiast BMW ustawiało bolid pod kątem wyścigu-ot cała tajemnica straty.Zobaczycie,że już w 3 treningu bolidy BMW ruszą ostro i zredukują przewagę McLarena-w kwalifikacjach o Pole Position będą walczyć Kubica,Hamilton i Raikkonen.
42. MaMuT
Ja myślę że oni czekają na symulacje z Alberta2 odnośnie załamań pogody.W Hinwil pracują pełną parą i chcą wiedzieć w miarę dokładnie co się będzie działo i co należy zrobić
43. huj13
wiem ze nic niewiem
44. wegles
wydaje mi sie jednak, ze prawdopodobnie zarowno Cuquerella jak i Robert byli zaskoczeni tak zlym zachowaniu bolidu na torze. Ustawienia, ktore sobie wypracowali w czasie testow na Paul Ricard, w wiekszej lub mniejszej czesci nie sprawdzily sie w monaco. Zly balans, zle zachowanie bolidu na dohamowaniu, zwlaszcza na szybszych zakretach. Dzisiaj musza znalezc "dziure w całym". Robert juz twierdzi, ze byc moze szeroki rozstaw osi w F1 08 jest przyczyna zlego zachowania bolidu. Wierze, ze duet Cuquerella-Kubica poradzi sobie z tymi problemami i jutro bedzie ok. Trzymam kciuki. Co ciekawe, Heidfeld po treningach czwartkowych stwierdzil, ze jest zadowolony. Pytanie, tylko z czego? Chyba z tego, ze w 1 i 2 sektorze jechal na poziomie kubicy, a kubek jechal zdecydowanie ponizej swego poziomu (w ubieglym roku w 2 sektorze uzyskiwal czas lepszy o prawie 1 sekunde!). theissen na motorsport-total skomentowal wypowiedz heidfelda krotko: nie mozna byc zadowolonym z takich osiagów.
45. kuzniecow
w wywiadzie dia polsatu Robert mówił coś o pewnej części w F1 08 która nie spisuje sie najlepiej na tym torze ... oby znalazł odpowiedni setup to bedzie dobrze
46. czes
zaraz sie okaze, ze w Monaco BMW bedzie mialo najgorszy wystep w tym sezonie
47. daniel316
Mi się wydaje że strategia 1 pit stopa nie będzie dobra:
a) jak nie będzie padać to miękkie opony mogą się za szybko zużyć
b) jak będzie padać to będą najprawdopodobniej zmieniać opomy w trakcie wyścigu częściej
48. zdun
jeśli nick dick nie weźmie się do roboty to bmka spadnie na 3pozycje nie ma bata. sam kubica nie narobi punktów zadwóch
49. tomaszek f1
padac bedzie napewno maja byc burze w niedziele wczesnie rano jezeli chodzi o wyscig to na 70% 1 pitstop to najleprza stragedia i czhyba wiele teamow z niej skorzysta
50. Orus
Przykro mi ale wszystkie wypowiedzi na temat GP Monaco sa z biegiem czasu coraz gorsze. Ostatnio Robert powiedział ze tegoroczny bolid ma wiekszy rozstaw osi i ze tegoroczna konstrukcja wcale mu nie pomoze:/. Optymizm gasnie z kazdym dniem:/. Miejmy tylko nadzieje ze to zasłona dymna i w niedziele ujrzymy Polaka na podium.
51. Orus
Jesli bedzie padac to taktyka na 1 pit stop wcale nie bedzie dobra!!! Przyjmijmy,ze Robert wyjezdza na start z opona twarda, musi sie tylko raz zatrzymywac na dotankowanie. Zaczyna padac deszcz, Robert zjezdza po opony deszczowe, deszcz przestaje padac, tor wysycha i Robert musi jeszcze raz zmienic opony na suche. A wiec mamy dwa zjazdy, a zeby dolac odpowiednia ilosc paliwa trzeba tylko jeden. Wiec jesli deszczu nie bedzie w czasie rozpoczecia wyscigu to strategia na 1pit stopa jest badziewiasta
52. Orus
Wiec majac duzo paliwa w kwalifikacjach straci tylko szanse na dobra pozycje, a potem i tak bedzie musiał min 2 razy zjezdzac
53. dmn
Raven89 . Przychylam się do Twoich przewidywań odnośnie kwalifikacji- Rai, Kub i Ham będą walczyć o pole position, dołożyłbym jeszcze Massę. A z kolei Kovalainen to dla mnie największa niewiadoma.... Boję się , że się w końcu odblokuje w Macu.... choć nie twierdzę, że akurat już w monaco :)
54. ryba17
Też przychylam się do opini Ravena 89 ,że RAI,KUB,HAM bedą walczyć o PP:) Massa powiedział ,że wyraźnie ten tor mu nie leży dodał jeszcze że woli "prawdziwe" tory typu Turcja. Jeśli Monako nie jest prawdziwym torem to ja nie wiem :) Monako to tor z duszą,których coraz mniej w kalendarzu..
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz