F1 zakazała prac nad bolidami opartych o nowe regulacje przed 2025 rokiem
Międzynarodowa Federacja Samochodowa ujawniła listę decyzji, jakie podjęto na spotkaniu Komisji F1 odbywającym się w Abu Zabi. Te najważniejsze dotyczą rozwoju samochodów na sezon 2026 oraz utrzymania 13 zestawów opon we wszystkich weekendach wyścigowych.Z kibicowskiego punktu widzenia najważniejsza jest informacja o zakazie prac nad samochodami opartymi na przepisach sezonu 2026. Komisja ustaliła, że przed 2025 rokiem żadna z ekip nie będzie mogła ich rozpocząć, co nie jest żadnym większym zaskoczeniem. Kilka tygodni temu o takiej możliwości donosiło Auto Motor und Sport po naciskach ze strony niektórych ekip.
Jeśli chodzi o kwestie oponowe, światek F1 również oczekiwał zmian w Alternatywnej Alokacji Ogumienia po krytykowanych dwóch próbach na Węgrzech i Monzy. Takowe też się pojawiły, gdyż w przyszłym roku podczas każdego weekendu wyścigowego kierowcy będą mieć dostępnych 13 zestawów mieszanek.
Działacze przychyli się także do głosów Pirelli, że kierunek rozwoju przyszłych opon powinien koncentrować się na zmniejszeniu problemów z ich przegrzewaniem oraz poprawą zdolności wyścigowych. Podjęto również decyzję o pozostaniu koców grzewczych na sezon 2025, a nie tak dawno mówiło się, że mogą one zniknąć już w następnej kampanii.
Wątek ogumienia nie mógł - z racji nieudanych pierwszych testów - nie zahaczyć o osłony na warunki deszczowe. Kolejne ich próby zaplanowano na wiosnę 2024 roku, podczas których będą już wykorzystywane projekty nadkoli całkowicie zakrywających oponę w celu wskazania przyszłego kierunku rozwoju.
Najważniejsi działacze F1 uzgodnili też oddzielenie sesji sprinterskich od głównych wydarzeń (czyli kwalifikacji i samego wyścigu), dodając, że kalendarz przyszłorocznych takich nietypowych weekendów zostanie opublikowany w kolejnych tygodniach. Postanowiono wciąż przyglądać się zasadom tzw. parku zamkniętego w czasie takich zawodów.
Zatwierdzono dwie ważne zmiany podyktowane względami bezpieczeństwa. Po problemach zdrowotnych kierowców z GP Kataru zezwolono na wprowadzenie specjalnego kanału chłodzącego. Ponadto obecnie sprawdzane są inne opcje, które potencjalnie mogłyby pomagać zawodnikom w naprawdę ekstremalnych warunkach. Postanowiono również wprowadzić pewne zmiany w metalowych elementach podłogi, aby ograniczyć ryzyko ich oderwania.
komentarze
1. hubertusss
Ciekawe jak będą kontrolować umysły inżynierów?
2. kiwiknick
Firmy zewnętrzne będą to robić.
3. Markok
Mercedes wyśle inżynierów do opracowywania nowego projektu kosiarki do trawy, dziwnie przypominającej bolid F1.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz