Rusza weekend wyścigowy w Baku
Jeżeli patrzeć historycznie przed nami jeden z najciekawszych weekendów wyścigowych w sezonie. W krótkiej historii Azerbejdżanu w Formule 1 emocji na torze w Baku zabrakło praktycznie tylko w pierwszej rundzie rozegranej jeszcze pod nazwą GP Europy w 2016 roku. Zespoły i kierowcy nie dysponując żadnymi twardymi danymi z toru najwyraźniej bardzo zachowawczo podeszli do rywalizacji, ale każda kolejna runda mistrzostw świata na tym obiekcie dawała kibicom to na co czekają, włączając w to potężne kraksy i nieprzewidywalność wyników.
O torze i wyścigu
Tor uliczny w Baku, podobnie jak większość obiektów budowanych w pierwszych dwóch dekadach XXI w. jest projektem słynnego Hermanna Tilke. Niemiecki architekt przez lata miał monopol na budowanie nowych torów F1.
Obiekt w Baku jest wyjątkowo charakterystyczny, gdyż z jednej strony porównywany jest do krętego i wolnego Monako, a z drugiej jest jednym z najszybszych torów w całym kalendarzu F1 za sprawą długiej prostej startowej, na której w 2016 roku Valtteri Bottas ustanowił nieoficjalny rekord prędkości F1 wynoszący przeszło 378 km/h. Taka charakterystyka sprawia, że jest on wyjątkowo trudny jeżeli chodzi o dobór właściwych ustawień, o czym przed wyścigiem wspominał chociażby Dave Robson z Williamsa.
Znakiem rozpoznawczym toru jest jego sekcja zamkowa, która stanowi najwolniejszą i najbardziej krętą część. Wjazd na Stare Miasto następuje w słynnym już zakręcie numer 8, najwęższym miejscu toru, gdzie ma on szerokość nieco ponad 7 metrów. W tym miejscu wielu kierowców zakończyło już swoją rywalizację.
W przeszłości o zdradliwości tego miejsca przekonywał się chociażby Charles Leclerc. Profil zakrętu był często zmieniony na prośbę ekip i kierowców. Niewykluczone, że w tym roku również po piątkowych treningach nastąpią w tym miejscu jakieś zmiany, gdyż nowe bolidy nie lubią się zbyt bardzo z krawężnikami.
Strefy DRS
Podobnie jak przed rokiem na torze w Baku kierowcy będą mieli dostępne dwie strefy wyprzedzania, gdzie będą mogli skorzystać z mniejszego oporu powietrza dzięki możliwości otworzenia tylnego skrzydła. Pierwsza strefa zlokalizowana będzie między 2 i 3 zakrętem. Pomiar odległości między bolidami będzie dokonywany przed dwójką.
Główna strefa DRS, oznaczona w nomenklaturze FIA jako druga, będzie zlokalizowana na prostej startowej, a pomiar odległości między bolidami będzie znajdował się w ostatnim "zakręcie" numer 20.
Opony
Jak przystało na uliczny tor kierowcy będą na nim korzystali z najbardziej miękkiego dostępnego w tym roku ogumienia. Na wyjątkowy obiekt Baku City Circuit, który łączy krętą charakterystykę Monako z szybkościami Monzy, firma Pirelli przywozi trzy najbardziej miękkie mieszanki w swojej gamie: C3 jako twarde opony P Zero "białe", C4 jako pośrednie P Zero "żółte" oraz C5 jako miękkie P Zero "czerwone". Takiego samego doboru dokonano przed rokiem, aczkolwiek mieszanki i konstrukcja opon są zupełnie inne w sezonie 2022.
Warunki atmosferyczne w Baku z reguły są ciepłe, z temperaturą nawierzchni przekraczającą 50 stopni Celsjusza - ale stojące wokół toru budynki rzucają cień na asfalt. Temperatura w zacienionych i nasłonecznionych miejscach może się zmieniać na dystansie jednego okrążenia co może mieć duży wpływ na pracę ogumienia.
W zeszłym sezonie zwycięską strategią był właściwie jeden pit stop (chociaż wyścig przerwano w końcówce, wywieszając czerwone flagi). Preferowanym przez większość stawki podejściem była metoda miękkie/twarde, a na trzy okrążenia od czerwonej flagi do mety założono ponownie miękką mieszankę. Jednak w zeszłym sezonie obowiązywał jeszcze przepis nakazujący pierwszej dziesiątce z kwalifikacji start na oponach z drugiego segmentu kwalifikacji - zatem teraz strategia może wyglądać inaczej.
Inne serie
W Azerbejdżanie kibice nie będą mieli zbyt wielkiego wyboru co do śledzenia serii juniorskich. Na ulicznym torze w Baku oprócz Formuły 1 ścigać się będą bowiem tylko kierowcy F2. Zawsze jednak będzie można rzucić okiem na poczynania kierowców, w tym Roberta Kubicy, w słynnym Le Mans. W tym roku start tego 24-godzinnego klasyku zbiega się z rozpoczęciem sobotniej czasowi na torze w Baku.
Transmisje
Z polskim komentarzem wszystkie wydarzenia z tego weekendu udostępni telewizja Eleven Sports. Inną opcją jest zawsze F1TV, ale tam polskiego komentarza póki co brak.
Pogoda
Ostatnio prognozy pogody dość dobrze się sprawdzają. Na najbliższe trzy dni w Baku synoptycy nie przewidują opadów deszczu. Najbrzydszym dniem ma być piątek. Pełne zachmurzenie ma skutkować będzie temperaturą powietrza w okolicy 26 stopni Celsjusza. W sobotę i niedzielę nastąpią przejaśnienia i słońce śmielej wyjrzy zza chmur, a temperatura w weekend ma utrzymywać się na stabilnym poziomie 29 kresek.
Harmonogram jazd o GP Azerbejdżanu:
1 trening: 13:00 - 14:00 (piątek, 10 czerwca)
2 trening: 16:00 - 17.00 (piątek, 10 czerwca)
3 trening: 13:00 - 14.00 (sobota, 11 czerwca)
Kwalifikacje: 16:00 (sobota, 11 czerwca)
Wyścig: 13:00 (niedziela, 12 czerwca)
komentarze
1. bjbax
Bahrajnie ??
2. Ismael
Moze Bahrajn zaanektował Baku? Jak c..j Putler.
3. czajan101
:D bahrajn
4. xandi_F1
Jest też 24h Le Mans.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz