Startuje weekend wyścigowy o GP Emilii Romanii
Przed nami 4. runda sezonu 2022. Stawka F1 będzie ścigać się na malowniczym obiekcie Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Będzie to weekend nieco inny, albowiem rozegrany według harmonogramu ze sprintem. Dlatego też postanowiliśmy przypomnieć najważniejsze informacje związane z najbliższymi zawodami.Aby wyjaśnić genezę powstania tego artykułu, chcemy poinformować, że jest to poniekąd odpowiedź na prośbę jednego z naszych czytelników. Osoba ta zaapelowała do nas o zebranie najważniejszych informacji przed samym startem wyścigu.
Niestety, natłok innych obowiązków, a także ograniczenia czasowe nie pozwalają nam na wrzucenie takich wiadomości w niedzielę. Zamiast tego postanowiliśmy zebrać je przed 1. treningiem i "zmontować" krótką i szybką "przypominajkę". Taki tekst będzie pojawiać się przed każdym weekendem wyścigowym, o ile oczywiście czas na to pozwoli.
O torze
Wracając do tematu, po azjatycko-australijskim tournee królowa motorsportu powraca do Europy na 4. eliminację sezonu 2022. Tym razem tej części kalendarza nie otworzy dobrze znana wszystkim Barcelona, a Imola, która już w zeszłym roku pełniła taką rolę.
W przeciwieństwie do poprzednich dwóch odsłon zawodów na włoskim torze - nie będą one już rozgrywane w ramach "covidowego zastępstwa". Promotorzy dogadali się z lokalnym patriotą, Stefano Domenicalim, i spółką, dzięki czemu podpisano umowę aż do sezonu 2025.
Sama nitka toru jest lubiana przez kierowców, głównie ze względu na szybkie łuki i bliskość pułapek żwirowych, które nie wybaczają błędów. Inne zdanie w tej kwestii mają z pewnością kibice. Jeżeli bowiem deszcz nie sprawi psikusa strategom, wyprzedzanie na Autodromo Enzo e Dino Ferrari należy do jednych z najtrudniejszych w kalendarzu, co można było zauważyć w 2020 roku, kiedy Max Verstappen długo nie mógł poradzić sobie z uszkodzonym bolidem Valtteriego Bottasa.
Strefa DRS
Tak naprawdę jedynym dogodnym miejscem do skutecznego ataku jest hamowanie przed zakrętem numer 2. Do tego miejsca prowadzi długa prosta startowa, na której można korzystać z systemu DRS. Warto zaznaczyć, że jest to jedyny taki obszar na tym malowniczym obiekcie.
Punkt aktywacji - podobnie jak w zeszłym roku - widnieje 60 metrów przed "dziewiętnastką", czyli ostatnim łukiem tego obiektu. Nieco zmodyfikowano jednak punkt detekcji, który teraz znajduje się około 385 metrów przed "Rivazza 1" (zakrętem numer 17).
Nazwa Grand Prix
Akapit ten prosimy traktować w formie ciekawostki. Otóż kierowcy w ten weekend wcale nie będą walczyć o zwycięstwo w GP Emilii Romanii, GP San Marino czy GP Włoch. Pełna nazwa tych zmagań to... Formula 1 Rolex Gran Premio del Made in Italy e dell'Emilia Romagna 2022.
Sprint
Liberty Media raczej nie pomoże sobie wyborem Imoli jako pierwszego organizatora sprintu (tak sprintu, a nie sprintu kwalifikacyjnego). W zeszłym roku amerykańska nowość nie przyniosła zbyt wielu ekscytujących wydarzeń i nie zanosi się na to, by miało to się zmienić na włoskiej ziemi, choć naturalnie trzeba dać szansę samochodom nowej generacji.
Mimo wielu krytycznych głosów - nie porzucono idei skróconych wyścigów i będą one odbywać się także w 2022 roku. Doszło jednak do kilku istotnych korekt. Przede wszystkim punktowana będzie czołowa ósemka, a nie trójka. Natomiast pole position zdobędzie triumfator piątkowej czasówki, co na pewno ułatwi pracę statystykom F1.
Reszta rzeczy nie uległa zmianom. Tak więc kierowcy w piątek będą mieć do dyspozycji jedną sesję treningową, po której obędą się kwalifikacje. Z kolei w sobotę będą rywalizować na dystansie 100 km, a wyniki tych zawodów ustawią stawkę przed niedzielną. Przed nimi odbędzie się jeszcze jeden trening. Zasady "Parc Ferme" będą takie same jak w zeszłym roku.
Pogoda
Być może to aura okaże się głównym bohaterem najbliższych zmagań. Raporty pogodowe sugerują, że w ten weekend możemy spodziewać się deszczowych sesji. Największe prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest w piątek oraz niedzielę. Ciekawie więc będzie zobaczyć, jak nowe bolidy zachowują się w strugach kropli deszczu.
Opony
Pirelli zdecydowało się przywieźć na Imolę środkową gamę mieszanek (C2, C3 i C4). Dzięki temu nie będzie już takiego zamieszania z oponami, jak chociażby w Australii. Warto dodać, że po zakończeniu tego weekendu niektóre zespoły zostaną na legendarnym obiekcie w celu przetestowania ogumienia pod kątem sezonu 2023. Pełny harmonogram tych jazd znajduje się TUTAJ.
Inne serie
Kibice, którzy pojawią się w ten weekend na torze, nie będą mogli narzekać na nudę. Oprócz F1 swoje zmagania będą mieli też zawodnicy F2, F3 oraz Porsche Supercup.
Transmisje
Wszystkie wydarzenia z włoskiego weekendu udostępni telewizja Eleven Sports. Inną opcją jest oczywiście F1TV.
Harmonogram jazd o GP Emilii Romanii:
1 trening: 13:30 - 14.30 (piątek, 22 kwietnia)
Kwalifikacje: 17:00 (piątek, 22 kwietnia)
2 trening: 12:30 - 13:30 (sobota, 23 kwietnia)
Sprint: 16.30 (sobota, 23 kwietnia)
Wyścig: 15:00 (niedziela, 23 kwietnia)
komentarze
1. czuczo
A zwycięzca sprintu też będzie odnotowany jako zdobywca pole position?
2. I_am_speed
@1
Nie, będzie odnotowany jaki zwycięzca sprintu ;)
Czyli można zdobyć PP ale do właściwego wyścigu startować np. z trzeciego pola...
3. I_am_speed
*jako
4. seb_2303
Liczę na Ferrari i Leclerca.
5. fritzl
Wiadomo czy Mercedes przywiózł w końcu jakieś poprawki?
6. Denieru
@5
W sieci są zdjęcia na których widać jakieś zmiany w pakiecie aero, ale nie wiadomo czy to zmiany pod charakterystykę toru czy poprawki na istniejące problemy, na twitterze sprawdź sobie użytkownika @AlbertFabrega
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz