FIA zatwierdziła plan trzech sprintów w sezonie 2022
Imola, Spielberg i Sao Paulo - te miasta zostały zatwierdzone jako gospodarze sprinterskich zmagań w 2022 roku. Oprócz tego przeforsowano pomysł zwiększenia punktacji dla kierowców. Od tej pory najlepsza ósemka skróconych, sobotnich wyścigów będzie nagradzana.Po sporych namowach ze strony Liberty Media w zeszłym roku przetestowano eksperymentalny format weekendu, w ramach którego standardowa czasówka była przesuwana na piątek, a w jej miejsce odbywał się sprint kwalifikacyjny na dystansie 100 km.
Choć włodarze F1 byli bardzo zadowoleni z przeprowadzonych rywalizacji, liczni obserwatorzy, a nawet same zespoły nie były przekonane do tego pomysłu. Ekipy, szczególnie te największe, zwracały uwagę na dodatkowe koszty związane z sobotnimi wyścigami i to właśnie ta kwestia była kością niezgody między nimi a królową motorsportu w perspektywie powiększenia liczby sprintów.
Władze sportu chciały bowiem rozegrać aż sześć takich zmagań w sezonie 2022, jednocześnie nie zwiększając limitu budżetowego. Najwięksi nie chcieli jednak zgodzić się na taką propozycję i szybko stało się jasne, że przyszłość zmienionych weekendów wyścigowych nie jest taka pewna. Mówił o tym m.in. CEO McLarena, Zak Brown.
Ostatecznie osiągnięto kompromis między zainteresowanymi stronami. Na dzisiejszym spotkaniu Komisji F1 zatwierdzono plan trzech skróconych, sobotnich zawodów. Odbędą się one na Imoli, Red Bull Ringu oraz Interlagos. Brazylijski obiekt już w 2021 roku gościł takie zmagania. Swoje miejsca straciły z kolei Silverstone oraz Monza.
BREAKING: Sprint returns for the 2022 season 🤩
— Formula 1 (@F1) February 14, 2022
To be held in Imola, Austria and Brazil! 💫#F1 pic.twitter.com/lk3ojv8gbj
Sam harmonogram takiego weekendu nie ulegnie zmianie, ale doszło do paru modyfikacji regulaminowych. W przeciwieństwie do poprzedniego sezonu aż ośmiu najlepszych kierowców sprintu otrzyma drobne punkty. Będą one rozdawane według klucza (8-7-6-5-4-3-2-1).
Kolejna zmiana dotyczy nomenklatury sobotniej rywalizacji. Dotychczas była ona nazywana "sprintem kwalifikacyjnym", co nie podobało się niektórym kibicom. Od tej pory będą to zawody rozgrywane pod szyldem po prostu "sprint."
F1 spełniła też prośbę samych kierowców i zmodyfikowała kwestię, komu przyznawane jest pole position w trakcie sprinterskiego weekendu. Dotąd uznawany za niego był triumfator skróconego wyścigu, co było niemałym problemem dla statystyków. Teraz ta nagroda będzie przyznawana zwycięzcy piątkowej czasówki.
"Po przeanalizowaniu trzech sprinterskich zmagań z 2021 roku i uznaniu, że format przyniósł wymierne korzyści dla sportu zaproponowano trzy takie rywalizacje w sezonie 2022. Liczbę tę uznano za rozsądną, zważywszy na to, że zespoły muszą mierzyć się z wprowadzeniem olbrzymich zmian w regulaminie", czytamy w oświadczeniu FIA.
"Komisja F1 jednogłośnie zatwierdziła trzy wyścigi typu "sprint" na nadchodzący sezon i wprowadziła szereg aktualizacji formatu w oparciu o opinie kibiców, mediów i zespołów."
komentarze
1. belzebub
Zbędne fanaberie, chociaż tyle dobrego że nie wpadli na pomysł żeby robić sprint w Monako ;). Ciekawe co z drugim treningiem przy weekendach ze sprintem, dalej to będzie po prostu tylko kręcenie kółek bez możliwości zmiany ustawień?
2. QuatrusPL
a jednak, myslalem ze podejma ta lepsza decyzje
Ale cóż
3. Markok
No nie takie drobne te punkty, jeśli znowu będą dominowały dwa teamy, to dzięki tym sprintom będą dominowały jeszcze bardziej niż w ubiegłym sezonie.
@1
Imola z jej wąskimi serpentynami też może być widowiskowa w sprincie niczym Monako.
4. Aeromis
Bardzo dobra zmiana, sprinty nabiorą sensu, czego im brakowało. Być może słabsze zespoły będą czasem celować w punkty podczas sprintów kosztem wyścigu w którym szanse byłyby mniejsze. Przy punktacji 3, 2 i 1 było to niemożliwe.
Jak dla mnie mogłyby być 3 sprinty z czego dwa w niedzielę zamiast wyścigu. A podium na mecie dla zdobywców największej sumy punktów podczas weekendu. Za mało jest bolidów, a realizatorzy zbyt ułomni aby oglądać wyścig z zapałem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz