Zasady dotyczące wykorzystania skrzyni biegów zostały zmienione na rok 2022
Chcąc uprościć regulacje związane z wykorzystaniem skrzyń biegów, FIA i F1 postanowiły postawić na rozwiązanie, które kibice kojarzą obecnie z jednostkami napędowymi. Od sezonu 2022 każdy kierowca będzie mieć dozwoloną pulę przekładni, a zamontowanie nadprogramowego elementu będzie skutkować karą na starcie.Od kilku lat w F1 obowiązuje system, w myśl którego skrzynia biegów w każdym samochodzie musi wytrzymać sześć pełnych rund. Po takim okresie zespoły mogą ją wymienić, a kierowca nie dostaje żadnej kary. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której zawodnik nie dojeżdża do mety poprzedniego wyścigu. W takim wypadku w jego bolidzie można bezkarnie zamontować nową przekładnię.
Oprócz "wyścigowych" skrzyń biegów ekipy mogą używać tzw. "piątkowych", dzięki czemu zmniejsza się ryzyko awarii tego komponentu w późniejszej fazie weekendu wyścigowego.
Wszystkie te zasady przestaną jednak obowiązywać w sezonie 2022. Jak informuje Auto Motor und Sport, FIA zatwierdziła zupełnie nowe regulacje związane z przekładnią, które będą takie same jak w przypadku wykorzystywania elementów jednostki napędowej.
Nie będzie już musiała ona wytrzymywać określonej liczby wyścigów z rzędu, a zamiast tego na każdy bolid będzie przypadać dozwolona pula. Będzie ona podzielona na 4 komponenty obudowy i 4 wnętrza skrzyni biegów. Jeżeli jakiś team wyjdzie za ten limit, kierowca zostanie przesunięty na starcie o pięć pozycji.
Według doniesień Auto Motor und Sport, 9 zespołów zgodziło się na takie rozwiązanie. Jedynym przeciwnikiem tego jest Aston Martin, który chciałby mieć nieograniczoną liczbę wymian:
"Ciągle musimy pracować przy napiętym budżecie. Jeżeli zespół chce wydać więcej pieniędzy na tę rzecz, to tych funduszy będzie brakować gdzie indziej. Nie byłoby natomiast problemu z karami", mówił menedżer stajni z Silverstone, Andy Stevenson.
komentarze
1. ahaed
Zacznijmy ich karać za wymianę opon na pitstopie.
2. michal395
coraz głupsze regulacje, i czemu to kierowca ma za to cierpieć?
3. Aeromis
@2. michal395
Z tego samego powodu dzięki któremu ma profity będąc w skuteczniejszym zespole.
4. michal395
@3
no nie do końca, to jest taka sama sytuacja jak z kolizjami podczas pitstopu
5. Raptor202
Jakie to ma znaczenie, co wprowadzają teraz, skoro jeszcze zmienią to 10 razy w trakcie trwania sezonu?
6. Andrzej369
Panowie, spokojnie. Jak autor artykułu opisał już teraz jest limit, że skrzynię można wymienić po 6 wyścigach, co obecnie daje 4 skrzynie na sezon. Za wcześniejszą wymianę jest kara. Jeśli tylko przepisy będą sensownie napisane (ale niestety mogą nie być), to zespoły będą mogły na jednej skrzyni przejechać 7 wyścigów, a na innej 5. I w takim przypadku myślę, że ekipy robiłyby tak jak z silnikami, czyli bardziej zużyte skrzynie zamiast używać w wyścigu używają w treningach, a w wyścigach korzystają już z świeższych elementów.
7. Doradca2021
@6 jest jedną różnica. Mianowicie zespoły używają już teraz więcej skrzyń bo jest furtka w postaci nie dojechania w poprzednim wyścigu do mety co pozwala im wymienić skrzynie biegów.
8. Mariusz_Ce
@7 i właśnie tego chcą się pozbyć. Limit to limit, bez kombinowania .
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz