Kierowcy Haasa otrzymali 10-sekundowe kary po GP Węgier
Ekipa Haasa nie uniknęła sankcji za wykroczenie z okrążenia formującego, kiedy to nakazała swoim kierowcom zjechać do boksu po gładkie opony. Obaj kierowcy zespół otrzymali po 10 sekund kary.O ile w przypadku Romaina Grosjeana, który GP Węgier zakończył z 15. wynikiem, nie ma to większego znaczenia, o tyle w przypadku Kevina Magnussen, który metę przekroczył na 9. pozycji pojawiły się obawy o utratę punktów.
Francuz został ostatecznie sklasyfikowany na 16. miejscu, a Duńczyk po doliczeniu 10 sekund kary spadł na 10. miejsce, tracąc jeden z dwóch zdobytych dzisiaj punktów na rzecz Carlosa Sainza.
Zaraz po wyścigu okazało się, że dwa punkty zdobyte przez Kevina Magnussena w GP Węgier stoją pod dużym znakiem zapytania.
FIA poinformowała o wszczęciu dochodzenia w sprawie naruszenia przez Haasa Artykułu 27.1 Regulaminu Sportowego, który nakazuje, aby kierowca "prowadził bolid samodzielnie i bez pomocy", a także nakłada ograniczenia w komunikacji radiowej.
Po spotkaniu z przedstawicielami zespołu sędziowie uznali, że amerykański zespół złamał przepisy i ukarali obu kierowców doliczeniem 10 sekund kary.
"Po obszernym przeanalizowaniu sprawy, sędziowie uznali, że zespół poinstruował kierowcę, aby zjechał do boksów" pisano w oświadczeniu FIA.
"Zespół nie był w stanie udowodnić, że można zastosować w tym przypadku jeden z wyjątków wyszczególnionych w paragrafie A. 2. a) do g) Dyrektywy Technicznej 011-17."
"Z tego powodu sędziowie uznali, że naruszono Artykuł 27.1 Regulaminu Sportowego, który mówi, że kierowca musi prowadzić auto samodzielnie i bez pomocy."
komentarze
1. greyhow
Ciekawe czy wobec Mercedesa lub Ferrari również by się przyzwalano do takich regulaminowych kruczków. Potencjalny falstart Bottasa nawet przez moment nie był pod lupą.
2. Purrek
Wg ich logiki za info od inżyniera na temat trybu ustawienia silnika powinno się dostawać kary... no ale suszenie asfaltu pod start już spoko.
3. RoyalFlesh F1
Trochę to śmieszne przy falstarcie.
4. AdamBB
Żenada, ta kara jest niepoważna
5. RoyalFlesh F1
Za który kary nie było.
6. lucasdriver22
Poyebana ta kara ale słabszemu zawsze wiatr w oczy.
7. konewko01
Ale żenadłem. Jak zwykle równi i równiejsi.
8. Raptor202
Cyrk na kółkach. Oni sami nie wiedzą po co ten przepis tam jest, ale co tam, użyjemy go, bo przecież Haas nie walczy o mistrzostwo. Już widzę, jak taką karę dostaje ktoś z czołówki.
"Po obszernym przeanalizowaniu sprawy, sędziowie uznali, że zespół poinstruował kierowcę, aby zjechał do boksów" - co? A "box box box" w trakcie wyścigu to nie jest taka sama instrukcja?
9. rowers
Jeśli chodzi o falstart to tam są czujniki, jeśli kierowca wyjedzie poza obręb swojego pola startowego. Nie ma przepisu, który zabrania poruszenia się. Nie można jedynie wyjechać poza wyznaczone pole. Jeśli czujnik nie wychwycił takiej sytuacji to sędziowie nie mieli czego rozpatrzyć.
Jeśli chodzi o kwestie Haasa, czysty bezsens. Zastosowanie przepisu w ten konkretny sposób jest niewiarygodne. Ja rozumiem brak instrukcji co do rozgrzewania opon itd, ale zjazd do boksu? Te przepisy przechodzą same siebie.
10. Denieru
@9
No to mają fatalne czujniki bo nawet na kamerce w aucie Strolla widać jak Bottas wyjeżdża przednimi oponami poza swoje pole startowe.
11. Hawaii Hawajski
Nie wierze własnym oczom. FIA upadła na dno dna. Ham i Bott by tej kary pewnie nie dostali. Skoro tak bardzo dokładnie chcą interpretować przepisy to czemu system DAS jest legalny? Przecież on jest wbrew regule parku zamkniętego bo zmieniają się kąty i zbieżność kół.
12. Xandi19
Co za dekle! Przecież jak wprowadzali ten przepis to dotyczył się on procedur startowych aby przed radio inżynier nie mógł podpowiedzieć w kwestii sprzęgła i innych pierdół. To wprowadzono w połowie sezonu 2015. W 2016 roku wprowadzono te ograniczenia do prowadzenia kierowcy w trakcie wyścigu. Potem z tego zrezygnowano. To dlaczego do jasnej cholery jest to w użyciu na okr. formującym. Przecież to może zagrażać bezpieczeństwu. Co jak kierowca nie przestawi czegoś a silnik mu wybuchnie za plecami? A po drugie takie coś jak polecenie na zjazd nie powinno być brane pod uwagę. Ja bym się odwołał ale wiadomo. Pseudo federacja się nie myli. Szkoda bo pewnie temat ucichnie. Normalnie widać jak FIA wyrolowała Haasa i podpieli sobie to pod ten przepis a normalnie to nie obowiązywało.
13. rowers
@10, tak się może wydawać, ale zobacz sobie ten start na stop klatkach. Jak światła gasną to Bottas ma przednie koła idealnie na lini. Start odpuścił po przejechaniu pola, ale światła już były zgaszone w tym momencie. Fart
14. grzybo
Co za idioci...dno i metr mułu
15. Denieru
@13
Yhm i jak to sprawdzili ? na stronie FIA nie ma nawet śladu po dokumencie dotyczącym możliwego przeskoczenia startu przez Bottasa, są na tyle bezczelni że nawet nie pofatygowali się sprawdzić możliwy falstart. Suszenie pola startowego na którym stał Albon to też pewnie fart ? Kpina jak co roku z tymi starymi dziadami.
16. berko
Nie mam słów na tę stronniczość FIA. A czy za wpychanie bolidu na pola startowe nie powinno być kary? Czy kierowca nie powinien sam ustawić auta na polach startowych? I wgl, czy można naprawiać bolid na polach startowych?
F1 robi się nudna jak flaki z olejem. Jak tylko ktoś zrobi coś niekonwencjonalnego to od razu trzeba zganić i ukarać.
17. rowers
@15, wyjaśniłem to w komentarzu nr 9... Do czego jest potrzebne rozpoczęcie procedury FIA jak czujniki nie wykazały falstartu? Nie wiem jakie mają czujniki, nie jestem za nie odpowiedzialny, ale mają i każdy taki czujnik ma opóźnienie, widocznie również dopuszczalne skoro wszyscy startują i zgadzają się na to. To ze czujnik się nie pomylił wyjaśniłem w komentarzu nr 13. Po to są te czujniki żeby sędziowie nie musieli sprawdzać kilku nagrań z 20 bolidów na starcie każdego wyścigu czy przypadkiem ktoś nie popełnił falstartu. Nie wiem o czym my dyskutujemy jak jest to dla każdej osoby związanej z F1 w 100% jasne.
18. Andrzej369
Jeden komentarz: "It's ridiculous, the FIA, ridiculous!"
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz