Kolejne restrykcje FIA w aerodynamice
Międzynarodowa Federacja Samochodowa zapowiedziała, że w najbliższym sezonie testy w tunelach aerodynamicznych będą podlegały większym restrykcjom aniżeli obecnie. Teamy nie będą mogły już używać więcej niż jednego tunelu. Zabronione będzie także korzystanie z pełnowymiarowych modeli samochodów.- Zespół może używać nie więcej niż jednego tunelu aerodynamicznego;
- Strumień testowy musi być powietrzem o ciśnieniu atmosferycznym;
- Maksymalna prędkość powietrza na cześć testową wynosi 50 m/s;
- Maksymalna skala modelu wynosi 60%;
- Podczas jednej próby może być testowany tylko jeden model;
- Maksymalny czas testów to 15 prób na 8 godzin przez 5 dni w tygodniu dla pojedynczego zespołu. W pozostałym czasie tunel może być wynajmowany;
- Testy aerodynamiczne mogą odbywać się tylko w tunelach na modelu w zmniejszonej skali lub w pełnej skali na zatwierdzonych przez FIA torach testowych;
- Testy na pełnowymiarowych modelach mogą odbyć się tylko 5 dni w roku;
- Restrykcje w testach będą narzucone aby przenieść możliwości tuneli aerodynamicznych na korzyść CFD (Komputerowa Dynamika Płynów);
- Liczba ludzi zaangażowanych w rozwój techniki CFD będzie ograniczona do ustalonej przez FIA liczby osób;
- Komputery obsługujące system CFD zostaną opisane w celu ustanowienia ograniczeń w wydajności sprzętu, ale rozwój ich będzie dozwolony z roku na rok aby umożliwić rozwijanie sprzętu i oprogramowania;
komentarze
1. granat88
To chyba zdecydowanie zwolni rozwój bolidu. A jak sie nie myle to ferrari ma 2 tunele aerodynamiczne
2. cukiereczek
tunel to tunel. to nie on decyduje o rozwoju bolidu tylko inżynierowie. tunel dostarcza tylko danych i informacji o testowanych elementach . szkoda, że ograniczają liczbę ludzi oraz nakazują jedne warunki atm. przecież warunki pogodowe mają duży wpływ na klasyfikacje np
3. cancel_k
To jest już szczyt!! FIA chce chyba aby F1 było postrzegane jako niższa seria wyścigowa niż dotychczas. Moim zdaniem FIA za bardzo ingeruje w sprawy teamu, przecież to sprawa temu ile ludzi zatrudni do obsługiwania komputera nie?? To też sprawa temu czy chce używać temu czy systemu CFD. Jeszcze te zmiany, że można testować w tunelu tylko modele w skali 60% i tylko naraz jeden, przecież bolid może inaczej się zachowywać niż model, a trzeba też sprawdzić czy wyprzedzanie wpływa jakoś na aerodynamikę. Takie jest moje zdanie. Nie wiem ja wy ale ja uważam, że FIA za bardzo się rozchylała i myśli, że może ingerować we wszystko, np. ten przepis o jednym dostawcy opon to absurd, teamy mają prawo wyboru jakiej firmy chcą używać opon, a producenci mają prawo to wkraczania na rynek tam gdzie chcą, a nie tam gdzie tylko im sie pozwala, bo już jest jeden producent i to wystarczy. Pozdrawiam!
4. dras
w tym FIA chyba wszystkich popiepszyło!!!
5. Seba_F1
jeszcze rok a przestanę ogladac F1 i przerzuce sie na karting 10-latków;/
6. rufus
Przecież F1 dotychczas wyróżniało się ze wszystkich sportów motorowych tym, że miało największą swobodę w zakresie aerodynamiki itd. Przynajmniej tak gdzieś przeczytałem ...
7. Gall
Im głupiej tym śmieszniej..
8. zu7
Ograniczenia są ok. Większe ograniczenia sprawiają że inżynierowie muszą się wykazać większą pomysłowością - także kierowcy. Powinna więc wygrać stajnia z lepszym zespołem ludzi. Z drugiej strony im więcej sztucznych regulacji tym większa pokusa i łatwość prób ich obejścia a tym sam samym nierównej walki.
9. obi216
Max Mosley niezmiennie ( i niepodzielnie ) od szeregu lat na tej arenie dzieli , rządzi i wkur..złości. Najgorsze w tym wszystkim jest to , że jest przeszkodą nie do przejścia.Nieustępliwość jego w dużym stopniu przyczyniła się do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców - ale to chyba jedyny plus na jego koncie .
10. zu7
uściślę: z lepszym zespołem ludzi a nie większym budżetem.
11. Vienio
Im sie naprawdę nudzi i nie majom co robić ze takie rzeczy wymyślają, ale ferrari posiada 2 tunele, a jeden w samej Modenie w fabryce, a zatem jak im udowodnią to, że robili, czy nie robili żadnych testów w takiej czy minej ilości. Ach szkoda gadać.
12. phoros
A marchewka może urosnąć do 12,45cm... To w końcu mistrzostwa świata konstruktorów czy piaskownica FIA?
13. mg56
niech FIA lepiej ograniczy swoje kompetencje.doprowadzi w koncu do tego,ze nie bedzie mial sie kto scigac.
14. walerus
i kierowca też ma być w skali 60%.....
15. reikorp
Inżynieryjnym okiem powiedzieć można, że kimś tu pojebawszy. To kiedy i w jakim stopniu rozwój przeniesie się na CFD zależy wyłącznie od potrzeb i zasobów. Oni chcą ograniczać dostępność tuneli oraz moc CFD. Co się stanie, jeśli zasoby pozwalają na znacznie więcej? Będą zmuszeni wydać je na mało znaczące (aczkolwiek niezbędne przy niemal zerowym rozwoju do którego dąży FIA) pierdoły typu z ilu warst zrobić lotke zaginającą opływ powietrza przed przednią oponą - z 202 czy może z 203? I zobaczycie, że na takie pierdoły będą wydawać po kilka milionów, bo na nic pożytecznego nie będzie już im wolno. Możnaby przyspieszyć bolida o 0,5 s za 5 mln używając tunelu. Ale możemy go też przyspieszyć go o 0,005 s nie używając tunelu. Skoro go nie wolno używać, mamy 5 mln i musimy przyspieszyć auto, to co robimy? No właśnie.
16. Havoc
Jeśli FIA za mocno przyciśnie, to niektóre koncerny samochodowe mogą dojść do wniosku, że nie warto się w to bawić.
17. rufus
F1 jest poprostu poligonem doświadczalnym FIA ...
18. dras
teraz wyjdzie na to że zespoly będą robić dwa razy więcej bolidów: jeden normalny do jeżdżenia i drugi 40% mniejszy na testy w tunelach aerodynamicznych
19. vitantonio
Chyba możemy spodziewać się niedługo kolejnej afery polegającej na nielegalnym korzystaniu z tajnych tuneli aerodynamicznych :) Kogo obstawiacie pierwszego? Ja mówię, że to będzie Honda. Hehe :)
20. obi216
Myślisz reikorp , że myślą ? Czy tylko myślą , że myślą.
21. afx
Ograniczają rozwój techniczny zespołów, ale może przez to ferrari i mclaren przestaną byc najlepszymi. FIA chce sprawic by sezony w nadchodzących latach dziesiątych były odmienne, bardziej ciekawe.
22. vitantonio
Nazywam się Jan Kowalski. Kandyduje na członka FIA. Głównym punktem mojego programu jest wprowadzenie ograniczenie narodowości w zespołach. Sądzę, BA! Wręcz jestem pewny, że kiedy we Włoskim zespole będą mogli jeździć jedynie Włosi oraz pracować jedynie Włoscy inżynierowie tak będzie uczciwiej, bezpieczniej, taniej, atrakcyjniej, wydajniej i co najważniejsze - w końcu będziemy mieli walkę zespołową a co za tym idzie więcej wyprzedzania. Kierowcami takimi jak Raikkonen, Massa , Alonso czy Kubica się nie przejmujemy. Wystarczy , że zmienią narodowość! Mam nadzieję, że będziecie na mnie głosować. Dziękuje
P.S. W Hamiltonie widzę następce Schumachera.
23. shav
Będą oddawać projekty bolidów innym firmom nie związanym z F1 i płacic im za uzyskane z tuneli dane
24. kosola
moze ktos mi laskawie powiedziec , na jakiego huja oni to wprowadzaja ...
zamiast rozwijac F1 zatrmuja !!!
to jest szmieszne !
25. reikorp
obi216 oni nie tyle myślą, że myślą, myląc się tak myśląc. Oni zwyczajnie nie myślą, a są pewni swych racji. W przeciwnym razie pomyśleliby i byłoby inaczej:)
26. reikorp
Brawo kosola za prawdziwe zdziwienie! A odpowiedź brzmi: bo są pewni, że F1 będzie tańsza po tych zmianach, co jest brednią (vide: poprzednie moje komentarze pod tym newsem).
27. Smola
Czytajac ten idiotyczny news, mozna dostac niemalze zawrotow glowy od hiperidiotyzmu panow w garniturkach plaszczacych tylki na cieplych posadach, mowiacych ze wiedza, co jest zlotym srodkiem na F1. Ale bym se na nich poprzeklinal ale bana mi dadza :P podpisuje sie pod twoimi komentarzami reikorp, bo trafiaja w sedno. Prawda jest taka, ze F1 to sport, w ktorym wydaje sie miliony nawet na bzdury, aby tylko przyspieszyc autko o nawet 0,001 sec / okrazeniu. Jezeli zabiera sie pole manewru zespolom, to beda pompowali kase w idiotyzmy (np w warstwy :P) Mam nadzieje, ze Mosley juz niedlugo nie bedzie sprawowal funkcji szefa FIA i przyjdzie jakis normalny czlowieczek, ktory zrobi z tego sportu... sport!! sport szybki, drogi, cuchnacy spalinami, ze wszystkim co bylo do roku 2006! i ze slikami! Moje zyczenia na przyszly rok! "Swiety Mikolaju, pisze do ciebie, bo chce nowego szefa FIA... przynies mi takiego!"
28. M@ReK
ja Ci zaraz dam idiotyczny news :D:D:D
29. Smola
:D
30. AndrzejOpolski
Jak czytam co raz to o nowych ograniczeniach to uparcie nawiedza mnie widok Freda Flinstone'a w swoim "ekologicznym" samochodzie...
31. Fantasmagoria
W przypadku ekologii to faktycznie jest już przesada...ale...w f1 od zawsze była walka inżynierów o pokonanie restrykcji FIA, a jakoś zawsze wygrywają inżynierowie. Kiedyś były fartuchy boczne pod podwoziem, aktywne zawieszenie,szersze opony tylne, slicki, silniki turbo doładowane, silniki V12....zakazano tego aby spowolnić bolidy. Jak bardzo się to udało stwierdźcie sami. FIA po prostu wymusza stosowanie nowych rozwiązań. To że FIA zakaże używać w ogóle jakichkolwiek silników na pewno nie wpłynęłoby na prędkość bolidów-jestem tego przekonany :P
32. pz0
Widzę że odczucia innych są podobne do moich, czyli to co pisałem wcześniej że F1 skończy na furmankach napędzanych żywym kucykiem (albo koniem w skali 60%) niezmodyfikowanym genetycznie, i badanym w tunelu aerodynamicznym może stać się faktem.
33. Kamil F1
niedługo zmieni się cały wygląd bolidów :P
34. holyjoe
Jedno słowo które przychodzi na myśl - ŻENADAIII
dorzuce jeszcze oszołomizm kolesi z rady. bardziej pojeb... niż rządy pisu.
35. vandalam
to już FIA zbliża sie poziomem do PZPNu jeszcze troche i wogule zabronią testów i ograniczą prędkości do 100/h abo pobudują tory zabawkowe i tam będą się ścigać modelami F1
36. zu7
Sorry ale może to wy jesteście ograniczeni a nie ludzie z FIA? Zobaczcie do czego doprowadził brak ograniczeń: kierowca jest tylko mało znaczącym dodatkiem do bolidu. Jego wynik zależy gdzieś tak w 95% od samochodu. Może dla was to ok ale mnie to nudzi. Co mnie obchodzi jakaś nowinka techniczna zdobyta w tunelu aerodynamicznym za 10mln$ i wyliczona w kompie za drugie 10mln$? Was to jakoś podnieca? Może powinna istnieć jakaś f1 inżynierów: Każdy zespół podaje ile mu się udało technicznie skrócić czas okrążenia i wygra np McLaren - my uszczknęliśmy 0.1 s a wszyscy wydadzą jęk zachwytu. Najważniejszy inżynier dostanie puchar a widownia zacznie mu bić brawo. Może to co teraz wprowadza FIA jest cokolwiek sztuczne i przede wszystkim podatne na różne przekręty ale musi być coś w tym kierunku zrobione by jedyną niewiadomą nie było czy tym razem wygra Ferrari czy też McLaren jak było w poprzednim sezonie. Mi osobiście wydaje się że ruchem w dobrym kierunku byłoby zezwolenie na aktywne elem. aerodynamiczne (sterowane przez kierowcę) i być może powrót do czegoś w rodzaju manualnej skrzyni biegów. Tak by wreszcie kierowca miał większy wpływ niż komputer na bieg wydarzeń.
37. reikorp
Jakby kolega nie zauważył F1 jest tak popularna właśnie przez to, iż są to wyścigi głównie konstuktorów. Może to Pan, zu7, jest ograniczony, skoro wypowiada się na forum F1, zamiast pobawić się w gp2, gdzie bardzo dużo zależy od kierowcy (standaryzacja bolidów) lub też na forum rowerzystów (rower też droga rzecz i się wydaje na pierdółki typu kilkanaście rodzajów smaru do łańcucha) lub też dla biegaczy (koniecznie bez obuwia, które może dać przewagę). Może tam Pan znajdzie to, co Pana tak podnieca. Mnie podnieca to, że z pierwotnych dżungli porastających Ziemię Człowiek potrafił zrobić coś takiego jak ipod touch, system GPS2, czy właśnie samochód wyścigowy formuły 1. Pan może powie, że wszystko zależy od komputera. Ale komputer sam się nie zbudował, drogi Panie. Zatem ligę bezbutych biegaczy radzę propagować.
38. nowyziomal
FIA powinna ograniczyc ale liczbe swoich madrych członków moze wtedy byłoby mniej tych idiotyzmów, może niedługo ustalą w której ręce kierowca ma trzymać nóż i widelec
39. bartek_s
Jak zwykle FIA coś miesza. Szkoda, że BMW na tym najwięcej straci :(
40. Sowison
hahah, niedługo inzynierowie, aby móc wykonać jakiekolwiek testy aerodynamiczne, będą musieli dmuchać na bolidy xD żenua!
41. lewusFIA
w zasadzie przepisy sa dla wszystkich rowne, ale zastanowila mnie wypowiedz bartka_s, i mysle ze ma racje / BMW ma znacznie wiecej do przeanalizowania, przetestowania, rozwiazania itd... niz Ferrari czy McLaren ktore juz ta droge przeszly i tak naprawde niektore restrykcje hamuja najbardziej rozwoj mlodych stazem teamow
42. pz0
właściwie to te przepisy jednak wyrównują szanse BMW i Ferrari, bo o ile mnie pamięć nie myli to Ferrari ma dwa tunele, a BMW zaledwie jeden, Więc Ferrari nie będzie już mogło 'dmuchać' dwa razy tyle co BMW. Jednak kolejne ograniczenia są bez sensu. Mam pieniądze i chcę je wydać to wydaję, chyba proste.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz