Pirelli uważa, że nowy system Mercedesa nie niszczy opon
Zespół Mercedesa prawdopodobnie będzie w pełni wykorzystywał korzyści jakie da mu wymyślony w tym roku system DAS.Innowacyjny system sterowania "kątem rozwarcia" kół został szybko dostrzeżony już podczas drugiego dnia zimowych testów pod Barceloną i wywołał potężne zamieszanie na padoku.
Kierowcy Mercedesa poprzez przesuwanie kierownicy w przód i w tył byli w stanie zmieniać geometrię przednich kół.
System sterowania podwójną osią, wydaje się w pełni zgodny z przepisami F1.
"Wątpię, aby nasz zespół rozpoczynał pracę nad czymś co sądziłby, że FIA może zakazać" mówił Valtteri Bottas, zdradzając przy okazji, że jego ekipa pracowała nad systemem od roku.
Wielu inżynierów potwierdza, że regulamin na sezon 2020 nie zabrania stosowania takiego rozwiązania, ale Helmut Marko z Red Bulla jest innego zdania.
Podobnie uważa Adrian Newey, główny projektant Red Bulla, który nie wierzy, że system został wymyślony głównie z myślą o rozgrzewaniu lub chłodzeniu ogumienia.
"Muszą być jakieś powody aerodynamiczne" mówił dla Auto Motor und Sport. "Ciężko mi uwierzyć, że coś takiego może być legalne."
"Kierowca nie kieruje bolidem, gdy wciska czy pociąga kierownicę."
Wiadomo już za to, że regulamin techniczny F1 zabroni stosowania podobnych systemów w sezonie 2021.
Mattia Binotto z Ferrari uważa, że skopiowanie systemu Mercedesa zajmie chętnym na taki system około pół roku.
"Myślę, że FIA już podjęła słuszną decyzję. W pełni jednak wierzę w ocenę FIA."
Największe wątpliwości może jednak budzić bezpieczeństwo nowego systemu. Póki co kierowcy nie wypowiadają się o nim negatywnie. Valtteri Botas stwierdził, że korzystanie z nowinki "wcale nie jest takie dziwne".
Nowy system przetestował także Toto Wolff w symulatorze Mercedesa: "Byłem zaskoczony jak łatwo się go obsługuje. To nienaturalny ruch, ale jest on bardzo niewielki i wykonuje się go tylko na prostych."
Anonimowe źródło z FIA twierdzi, że póki co nie pojawiają się żadne wątpliwości jeżeli chodzi wytrzymałość kolumny kierowniczej podczas zderzeń, a firma Pirelli zdementowała już spekulacje, jakobym zmiana geometrii kół w bolidzie Mercedesa podczas jazdy mogłaby niszczyć opony.
"Przeanalizowaliśmy ogumienie wszystkich ekip podczas testów i nie znaleźliśmy nic dziwnego w oponach, z których korzystał Mercedes" mówił Mario Isola z Pirelli.
komentarze
1. ekwador15
No właśnie chyba powinien pomóc zarządzać oponami a nie je dodatkowo niszczyć skoro na prostych koła jadą idealnie prosto a dopiero w zakręcie zbieżnośc się zmienia i opony się lepiej układają w zakręcie. Co do opinii konkurencyjnych zespołow, to Red Bull od razu atakuje, że nielegalne - widać że sie nastawiają na walkę z mercem, a ferrari raczej neutralnie się wypowiada jakby przewidywali ze oni i tak mają inne problemy na głowie.
2. Believer
Bardzo odkrywcze panie Isola. Jezeli taki system niszczylby opony to w jakim celu by go wprowadzili? Nawet jesli DAS zwiekszalby minimalnie predkosc na prostych, to niszczac opony traciliby w zakretach.
3. Michael Schumi
Ja z kolei wyrażam podziw dla Mercedesa. Genialne odkrycie i świetny wynalazek. Jak bardzo życzę innym zespołom nawiązania walki z Mercedesem, tak tutaj jestem pełen szacunku dla wymyślonej przez nich innowacji. Wydaje mi się, że mentalność ludzi została jakaś wypaczona w tym punkcie. Zauważyłem, że nikt ich nie podziwia, tylko wszyscy doszukują się spisku, krętactwa, sprzeczności z przepisami, itp. Zabija się geniusz. Oczywiście, zaraz wszyscy powiedzą, że każdy zespół szuka dziury w całym, bo w grę wchodzą wielkie pieniądze, rywalizacja, itp. Szkoda tylko, że więcej skupiają się na walce z wynalazkiem niż próbą stworzenia czegoś własnego.
Ps. Kiedyś czytałem jak Alonso po odejściu z McLarena zdradził, że miał w bolidzie specjalne hamulce, które potrafiły działać osobno na przednie jak i tylne koła. Powiedział, że nie bardzo rozumiał jak to działa, ale że to się przydaje. Renault postanowiło spróbować stworzyć własne rozwiązanie, ale nie dokonało tego. Jednak mimo wszystko nie przypominam sobie, aby Alonso z Renault płakali wszystkim i żalili się, że McLaren mógł stosować coś, co należałoby zakazać. Cały ten płacz obecnych zespołów obecnie to taki krzyk bezradności. Już nie wiedzą jak podciąć Mercedesa to zaczynają szukać dziury w całym.
4. RoyalFlesh F1
Na miejscu Mercedesa, pokazywałbym ten DAS. Nawet gdybym wiedział, że nie działa. Po co, a niech zajmą się zespoły które gonią, przemyśleniami i stratą czasu czy to działa czy nie działa.
Będę miał ubaw pełen po pachy, jak RP będzie walczyć z Ferrari i RBR. Mistrzostwa skończą się w połowie sezonu i Mercedes już będzie budował kolejny bolid.
5. sylwek1106
Wiadomo, że teraz będzie lament. Ale to takie proste, aż dziwne, że nikt wcześniej tego nie wymyślił inżynierowie opłacani być może najlepiej na świecie. Z drugiej strony mogło być od razu zabronione. Więc może taki projekt czekał już na półce, tylko na dobry moment. Polityka.
6. berko
1. ekwador15
Mylisz się, na prostych koła są rozbieżne, w zakrętach są ustawione równolegle.
Widać to na onboardach. Celem tej rozbieżności na prostej jest dogrzanie opon. Mercedes kolejny raz zakpił sobie z rywali poprzez innowacyjność i geniusz konstruktorów.
7. Frytek
Ogólnie rzecz biorąc to tytuły już są praktycznie rozdane. Ciekawe czy nie mieli tego ogarnięte już wcześniej, wiedzieli że i tak w kolejnym sezonie to będzie zakazane. Wprowadzili na sam koniec przed zmianami, tytuły zgarnął przed czasem i skupią się na nowej maszynie
8. XandrasPL
Jak to Brawn zna regulamin i zanim odszedł jako Dyrektor FIA spisał w zeszyt rozwiązania, które mają wprowadzać jak ktoś będzie się zbliżał.
9. zzagrobu
Tytuł wymownie sugeruje, że tekst będzie dotyczył zdania Pirelli. Tymczasem z kilkuakapitowego wywodu jedynie ostatnie zdanie cokolwiek o tej firmie wspomina!!!
Jak to teraz modnie się mówi? Clickbait?
10. Amnes
Clickbait to jak jest tytuł, który coś wyolbrzymia lub nawet ściemnia żebyś tylko kliknął. Tutaj masz rozpisany problem i opinie Pirelli. Więc to żadne click bait
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz