2015-09-06 GP Włoch - Wyścig 14:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Pkt. |
---|---|---|---|---|
1 | L.Hamilton | Mercedes | 1:18:00.688 | 25 |
2 | S.Vettel | Ferrari | +25.0 | 18 |
3 | F.Massa | Williams | +47.6 | 15 |
4 | V.Bottas | Williams | +47.9 | 12 |
5 | K.Raikkonen | Ferrari | +1:08.9 | 10 |
6 | S.Perez | Force India | +1:12.8 | 8 |
7 | N.Hulkenberg | Force India | +1 okr. | 6 |
8 | D.Ricciardo | Red Bull | +1 okr. | 4 |
9 | M.Ericsson | Sauber | +1 okr. | 2 |
10 | D.Kwiat | Red Bull | +1 okr. | 1 |
11 | C. Sainz | Toro Rosso | +1 okr. | |
12 | M.Verstappen | Toro Rosso | +1 okr. | |
13 | F.Nasr | Sauber | +1 okr. | |
14 | J.Button | McLaren | +1 okr. | |
15 | W.Stevens | Manor | +2 okr. | |
16 | R.Merhi | Manor | +2 okr. | |
17 | N.Rosberg | Mercedes | ||
18 | F.Alonso | McLaren | ||
19 | R.Grosjean | Lotus | ||
20 | P.Maldonado | Lotus |
Hamilton powiększa przewagę w mistrzostwach
Lewis Hamilton jak po sznurku zmierza po kolejny, trzeci w karierze tytuł mistrza świata F1. Brytyjczyk na torze Monza pewnie wygrał GP Włoch na mecie wyprzedzając o przeszło 20 sekund Sebastiana Vettela i Felipe Massę, który wykorzystał awarię Nico Rosberga.Pogoda podobnie jak we wczorajszych kwalifikacjach i piątkowych treningach nie włączyła się do rywalizacji. Kierowcy mieli idealne warunki do ścigania się. Było słonecznie, temperatura powietrza oscylowała w granicach 22 stopni Celsjusza, a toru nie przekraczała 40 stopni.
Przed startem wyścigu stawka kierowców uczciła pamięć zmarłego niedawno na skutek poważnego wypadku w serii IndyCar 37-letniego Justina Wilsona, który miał na swoim koncie występy w F1 dla zespołów Minardi i Jaguara.
Zespół Ferrari po wczorajszych kwalifikacjach rozbudził nadzieje zgromadzonych na torze i nie tylko kibiców na detronizację na własnym podwórku Mercedesa. Szybko jednak nadzieje te zostały rozwiane.
Lewis Hamilton i Sebastian Vettel przystąpili do wyścigu idealnie w tempo. Gorzej miała się sprawa z Nico Rosbegiem, który po pierwszych zakrętach spadł na odległą, szóstą pozycję. Jeszcze gorzej do wyścigu ruszył Kimi Raikkonen. Fin praktycznie w ogóle nie ruszył ze swojego pola startowego. Sztuka ta udała się dopiero po chwili, ale w ten sposób zmienił on swoją świetną drugą pozycję startową na ostatnie miejsce.
Słaby start Raikkonena i Rosberga wykorzystali kierowcy Williamsa, którzy jechali za Hamiltonem i Vettelem.
Tylko czterech kierowców z końca stawki (Alonso, Sainz, Kwiat oraz Ricciardo) zdecydowało się na przystąpienie do wyścigu na średniej mieszance opon.
Pierwsze planowane zmiany opon zapoczątkował już na 19 okrążeniu Nico Rosberg, który po zakończeniu serii zjazdów na aleję serwisową wyprzedził obu kierowców Williamsa i rzucił się w pogoń za Vettelem i Hamiltonem.
Większość kierowców pokonała dystans Grand Prix Włoch z tylko jednym zjazdem na aleję serwisową, a największe emocje w końcówce zapewnił kibicom zespół Mercedesa, który na pięć okrążeń przed metą przez radio zaczął zachęcać Hamiltona do podkręcenia tempa mimo iż ten dysponował przeszło 20 sekundowa przewagą nad Vettelem. Enigmatycznie brzmiały też słowa inżyniera, który prosił Hamiltona o nie zadawanie pytań tylko wykonywanie instrukcji oraz informacja o tym, że wszystko zostanie wyjaśnione po wyścigu.
Mercedes do końca wyścigu nie zdecydował się ściągnąć Hamiltona po raz drugi do boksu, ale na dwa okrążenia przed metą pojawił się poważy problem w drugim bolidzie spod znaku trójramiennej gwiazdy. Mocno wyeksploatowany silnik w bolidzie Nico Rosberga wyzionął ducha, stając w płomieniach i niwecząc plany Niemca na minimalizację strat w walce o mistrzostwo świata F1. Być może konieczność podkręcenia tempa przez Hamiltona wynikła z faktu, że ekipa Mercedesa spodziewa się otrzymania ewentualnej kary czasowej za nieprawidłowości ze startu wyścigu.
W końcówce z wyścigu wycofał się także Fernando Alonso, a bratobójczy pojedynek stoczyli ze sobą kierowcy Williamsa. Valtteri Bottas nie zdołał jednak wyprzedzić Felipe Massy, który ze stratą blisko 50 sekund rzutem na taśmę wskoczył na podium GP Włoch.
Kimi Raikkonen, odrabiający straty po nieudanym początku wyścigu zakończył rywalizację na piątej pozycji, w końcówce wyprzedzając Pereza. W czołowej dziesiątce znaleźli się także: Hulkenberg, Ricciardo, Ericsson oraz Kwiat.
Oprócz Rosberga i Alonso morderczego dla hamulców i silnika wyścigu o GP Włoch nie ukończyli kierowcy Lotusa. Obaj odpadli z rywalizacji już na samym początku wyścigu.
Zdjęcia:
komentarze
1. kolsza99
Dziadek Raikonnen do domu, już nie ten refleks
2. Sasilton
Teraz czekamy na ciśnienia Lewisa. Pewnie mu kazali przyspieszyć na koniec, by to ciśnienie skoczyło.
3. grazek
No i tradycyjnie Raikkonen zepsuł co się dało zepsuć haha. I co, może dalej ma po prostu PECHA?
4. St Devote
Raikkonen miał "senior moment" - przysnał i wykonał start na emeryta. Ten antystart przejdzie do historii. Gorsze były już chyba tylko "starty", po których ktoś w ogóle nie ruszył.
5. amol
Hamilton - nic dodać nic ująć, perfekcyjna jazda.
Lewis Hsmilton mistrzem świata 2015.
6. Klocuch12
Kimi spiął sie, że może byc przed wentylem xD
7. St Devote
Formula 1 to takie zawody, w których ściga się 20 bolidów, a potem wygrywa blondyn w Mercedesie.
8. marcinF1fanvet
Rosberga troche szkoda Kimi oczywiście klasycznie jak nie pech to sam zawalił może Vettel będzie jeszcze może pierwszy
9. dominf1
Dwie podstawowe zasady typowania:
1. NIGDY MALDONADO W ÓSEMCE
2. NIGDY RAIKKONENA NA PODIUM
10. ekwador15
Lewis najlepszy kierowca w najlepszym samochodzie. 25 sek przewagi nad Sebem....
11. ULTR93
Wypowiedź M. Sokoła ws. niskiego ciśnienia w lewej tylnej oponie.:
"Przed startem samochody Hamiltona i Rosberga miały ciśnienie poniżej wytycznych FIA. Przedstawiciele ekipy zostali wezwani do sędziów, zobaczymy co postanowią.
Dlatego Lewis musiał cisnąć: kara przejazdu przez aleję serwisową nałożona po wyścigu to 20 sekund, kara stop & go to 30 sekund. Drugi na mecie Vettel stracił do Hamiltona 25 sekund."
Tutaj druga wypowiedź z twittera:
"So, @LewisHamilton's left rear tyre was 0.3 below the 19.5psi it should have been.. Visit to the stewards for him "
12. szoko
Kimi zapomniał jedynki wrzucić.
13. elin
Ma ktoś POTWIERDZONE informacje, co stało się z Kimim podczas startu ?
14. dominf1
I tak jak wspomniał grazek w komentarzu nr 3 Raikkonen popsuł wszystko co się da, może Ferrari maczało w tym palce, ale wątpię. Jetsem ciekawy co odpowiedzą ci co dla nich Kimi jest bogiem na pytanie czy dalej ma pecha. Zapewne będzie to coś w stylu jak odpowiedź "zrób coś lepiej" jak się z czegoś szydzi.
15. St Devote
Świetnie, jeszcze teraz próbują zdyskwalifikować Hamiltona..
16. Nadia
"I let go of the first clutch and nothing happened" - a'propos Kimiego.
17. Klocuch12
SPISEK PRZECIWKO RAIKONENOWI.
18. jogi2
Niezły strzał w gębę dla Ferrari 20 sek przewagi Hamilton "...skręcam silnik..."...a co do Raikkonena poczekajmy na jakiekolwiek oświadczenie
19. dexter
@Sasilton
Ludzie z Ferrari, tez musieli zameldowac sie u stewardow aby porownac dane cisnienia opon. Teraz trzeba odpowiedziec na pytanie kiedy i jak skalibrowanym narzedziem cisnienie zostalo zmierzone?
20. szoko
Ja jestem fanem Kimiego,ale obiektywnym fanem.Dzisiaj jeżeli był jakiś problem to ok a jak nie to dał dupy że hej.
21. przesio
Ferrari dogoniło silnik starej specyfikacji mercedesa , lecz mercedes zrobil nową specyfikację chodź bardzo wyżyłowaną i możliwie wadliwą konstrukcję . Szkoda , że wszystko wróciło do tego co było w australii , rosberg na starym silniku nie byl bardzo szybszy niz ferrari , wiec jest postęp czerwonych ale większy merca :(
Jedyna szansa na zwyciestwa ferrari to problemy z silnikiem lub innymi kompenentami mercedesa ...
22. dexter
@elin
Na moje oko nie mial wrzuconego pierwszego biegu. Blad kierowcy.
23. ekwador15
Seb i Kimi to samo pojderzenie....
24. Klocuch12
@20 Problem to jest w ferrari, rai musi byc zawsze za wentylem. Taką maja umowę. Raz silnik, raz guma itd. ;D
25. GTR
@jogi2
Obserwuję od dłuższego czasu te komentarze twoje. Pajacujesz stary i ogólnie kłapiesz klawiaturą w nadwyraz zbyt dużym stopniu. Obczaj komentarz 11. Tam jest dla ciebie wyjaśnienie.
26. jogi2
dexter jak nie miał jak miał ..widać w powtórkach
27. amol
Hamilton jeździ jak prawdziwy mistrz. Miło patrzeć na tak perfekcyjną jazdę. Brawo też dla Vettel. Kimi obecnie to pomyłka, kiedyś było co innego.
Lewis Hamilton mistrzem świata 2015
28. jogi2
raczej problem techniczny
29. elin
@ 22. dexter
Witaj i Dzięki
Niestety chyba masz rację, właśnie znalazłam taką informację :
" Kimi pushed the wrong button at the start, Arrivabene and Marchionne said "
Szkoda, tego błędu.
30. St Devote
Toto mówi, że to referencyjne minimalne ciśnienie jest mierzone po zdjęciu kocy grzewczych, więc nie wiem co oni chca niby teraz po wyścigu mierzyć. To jakiś obłęd! #TeamLH #SpisekNaMercedesa
31. St Devote
@29. elin, lata lecą. Pisałem wiele razy, że taka ilość pecha na jednego kierowcę, to nie przypadek #KimiNaEmeryturę
32. ULTR93
Wypowiedź Kimiego:
"Kimi: Na starcie robiłem wszystko normalnie ale załączył się system zapobiegający zgaszeniu silnika (anti-stall) i widzieliście co się stało"
33. rbej
Vettel to jednak mega farciarz. Wcisnął na starcie odpowiedni guzik i dlatego był drugi.
34. Klocuch12
MAL i RAI najgorsi kierowcy w stawce xD ?
35. czarnyyy30
@33. Aaaa..to tera j wiem czemu oni wszyscy zawsze tak szybko startują, po prostu mają farta bo odpowiedni guzik znaleźli :-D
36. kuboludek
Pewnie przez to, że Hamilton jest gwiazdką i obraziłby się na cały świat, jakby mu dali DSQ to dostanie jakieś 5 sekund przysłowiowe, aby pozostał P1 ;)
37. jogi2
ha ha .....większe owacje dla Massy niż dla Vettela
Zero winy Raikonena jak to by niektórzy chcieli
38. elin
@ 31. St Devote
Czasem pech, czasem błąd. Ogólny bilans jednego i drugiego, mieści się w normie kierowcy F1 ( jeśli by przeanalizować kariery wszystkich kierowców w stawce ). #KimiPoprawSięPrzedEmeryturą
39. jogi2
@37
..na Monzie !.... jakby ktoś zapomniał :)
40. St Devote
@39. jogi2, a jak tłum skandował 'Sebastian! Sebastian!' bezpośrednio przed wywiadem z podium, to tego pewnie nie słyszałeś, co? HYHY
41. Polak477
Szkoda błędu Raikkonena, bo przy ewentualnej karze Mercedesa byłby prawdopodobny dublet, z drugiej strony później jechał dosyć dobrze. Natomiast Vettel jechał całkiem dobry wyścig. Szkoda tylko, że aż taką różnicę robi nowa jednostka Mercedesa. Wczoraj byłem zaskoczony tempem Ferrari, ale dzisiaj wszystko wróciło do "normy". Chociaż tyle, że są bliżej starej jednostki Mercedesa :). Forza Ferrari!
42. jogi2
Q41
wczoraj to było na pustym baku i świeżych oponach ..
43. jogi2
Nie chce siać teorii spiskowych....ale dla Ferrari taka zagrywka była by idealna i próba ataku na pierwsze miejsce w swojej jak to mówią niektórzy "świątyni "... Zamulić start Raikkonena i zblokować Rosberga (co się do końca tak nie udało) i wyeliminować zagrożenie drugim Mercedesem.Następnie próba walki z Hamiltonem lub liczenie na potkniecie lub awarię Hamiltona
44. magic942
@ jogi2 Massa jest wielkim bohaterem Ferrari jeździł od 2006 roku (wtedy jeszcze leżałeś w pieluchach więc pewnie nie kojarzysz) do 2013 więc bardzo długo, a Vettel to jeszcze niedawno był wróg nr.1 we Włoszech więc i tak szybko go przyjęli jako swojego nowego idola.
45. jogi2
Q44
słuchaj... szybciej ty leżałeś ...gwarantuję ci
.Nie przypominaj mi jakiś oczywistości, bo się dodatkowo wygłupiłeś. Nie zmienia to faktu , że Vettel nie jest ich żadnym idolem ..większość wiwatowała dla Ferrari. I tak to jest niezły kwas dla Vettela dający do myślenia
46. Ananas
Statystyki
40. wygrany wyścig Lewisa Hamiltona
81. podium Lewisa Hamiltona
74. podium Sebastiana Vettela
41. podium Felipe Massy
47. dexter
jogi2
Tja, na pierwszych 100 metrach w 80 procentach technika prowadzi samochod, ale system ktory zapobiega zadlawieniu silnika sam sie nie zalaczy. Kierowca musi przycisnac palcem guzik. Normalnie lewa reka kierowca instynktywnie puszcza lopatke sprzegla ktora trzyma obroty na odpowiednim poziomie gdzies miedzy 9.000-10.000. Zwolnienie pierwszego sprzegla decyduje jak auto przez pol sekundy bedzie sie zachowywac. Przy 50 km/h kierowca przenosi moment obrotowy rozpoczynajac modulacje pedalem gazu i druga lopatka sprzegla czyli poslizgiem sprzegla, albo auto zadlawia. Ten proces trwa do 100 km/h. Dopiero od tego momentu kierowca stoi na pelnym gazie i zmienia biegi. Nie wiem co Kimi robil, dla mnie wygladalo to jakby mial propblemy z wrzuceniem pierwszego biegu przed startem, musial pomieszac guziki. Zwykly blad w obsludze, zdarza sie. Zreszta, obojetnie...
W sumie cala sytuacja bardzo grozna, poniewaz stojac z przodu na na polu startowym zawsze moze ktos od tylu uderzyc w pojazd z duza predkoscia. Kierowca ktory za kims blisko jedzie, nie jest w stanie zauwazyc ze ktos w pierwszym rzedzie jeszcze stoi na polu startowym.
48. RoyalFlesh F1
43. jogi2 Ale głupoty piszesz zamulić start RAI i spowolnić Rosberga. Ciekawe co jeszcze. Hamilton odnotował kolejny słaby start. Vettel prawie go miał. RAI był wyżej, przy takim samym starcie ograłby Hamiltona
49. jogi2
Nic ...nie takie były jaja patrz Alonso Renault :) Nie będę się spierał ale chyba pisałem wtedy o tym za nim wyszła na wierzch prawda
50. jogi2
Można rozbić bolid ....a nie ruszyć z miejsca nie można ?
51. jogi2
dexter... ale nadal są to tylko twoje dywagacje
52. wobz
jakby nie start i pożar meśka to nuda
53. jogi2
@48
ale wtedy nadal dwa mercedesy są zaraz za skrzydłem .Vettel ma więcej punktów plus nieformalny 1 kierowca
54. maziboss
Wolf powiedział że nie będzie kary dla Mercedesa...
55. FanRosbergaBC
I tym sposobem walka o tytuł została praktycznie zakończona.
56. Del_Piero
KIMI RAIKKONEN 2015 = MARK WEBBER 2013. Analogia jest oczywista. Zawsze Kimi ma jakieś problemy, zawsze coś musi źle pójść.
57. slaw771
szkoda kimiego.tak del masz racje
58. Klocuch12
Mi bardziej szkoda było WEB. RAI to chyba obojętne xD
59. versus666
Płonący silnik w bolidzie Mercedesa.....bezcenne zjawisko i radość!
60. magic942
@59 Tylko to nie ten Mercedes zapłonął.
61. Skoczek130
Hamilton na szczycie, Rosberg z awarią. Strach przez rzekome nieprawidłowe ciśnienie, ostatecznie bez kary. Raikkonen kontynuuje niechlubną passę, a Vettel dostał lizaka przez szybkę.
@versus666 - szkoda tylko, że u drugiego... ;)
62. versus666
@61 Wszystko przed nami jeszcze:)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz