Ruszają testy na torze pod Barceloną
Początek sezonu Formuły1 ku uciesze kibiców nieubłaganie zbliża się, podczas gdy zespoły wchodzą w decydującą fazę przedsezonowych testów. Na torze pod Barceloną rozpoczyna się dzisiaj druga czterodniowa sesja testowa, podczas której powinny zostać przynajmniej częściowo rozwiane niejasności jakie pozostały po testach w Jerez.Podczas testów jasne stało się, że ekipy korzystające z uznawanych za najmocniejsze silniki w stawce Mercedesa, skupiają się raczej na poprawie swojej niezawodności aniżeli próbują rywalizować o czasy z włoską Scuderią.
Po testach informacje te zostały potwierdzone, gdy świat obiegły dane zapisane przez punkt pomiaru prędkości, z którego wywnioskować można było zupełnie inną kolejność jeżeli chodzi o najszybsze bolidy w stawce. Pod względem prędkości na prostych, dominowały ekipy korzystające z silników Mercedesa, podczas gdy najsłabiej wypadły na tym polu nowe jednostki Hondy, która na przestrzeni pierwszych czterech dni testów pokonała tylko 79 pętli toru Jerez de la Frontera.
Obserwatorzy, kibice oraz eksperci spodziewają się więc, że pod Barceloną wszystkie ekipy zaczną skupiać się już na testowaniu swoich maszyn pod kątem osiągów, jednak nie ma co się łudzić, sesje testowe zawsze rządzą się swoimi prawami, a okres przed początkiem sezonu jest jednym z lepszych na pozyskanie nowego sponsora.
Tor pod Barceloną pod kilkoma bardzo ważnym względami różni się także od tego w Jerez. Przede wszystkim jest on uznawany przez ekipy za najlepsze pole testowe, gdzie można bez problemu, jeżeli warunki pogodowe na to pozwalają, sprawdzić wszelkie aspekty wyścigowego bolidu. Dla kibiców ważne jest także to, że na obiekcie tym rozgrywane jest znajdujące się w kalendarzu mistrzostw F1 GP Hiszpanii.
To powinno pozwolić porównać wszelkie dane odnośnie prędkości i czasów z wynikami z ubiegłorocznego wyścigu i nieco bardziej realnie określić, czy ekipy pracują już nad osiągami swoich aut czy dalej próbują dogłębnie poznać nowe konstrukcje i nie koniecznie chcą się chwalić swoimi wynikami.
Jako, że czas do pierwszego wyścigu sezonu nieubłaganie staje się coraz krótszy, pod Barceloną można się także spodziewać wizualnych zmian w bolidach, głównie jeżeli chodzi o przednią część bolidów. W Jerez część zespołów korzystała z przejściowych konstrukcji, wydłużonego nosa, który bez problemu przechodził testy zderzeniowe FIA. Wedle opinii inżynierów takie rozwiązanie nie jest optymalne stąd sugestie krążące po padoku, że do wizyty w Melbourne większość zespołów korzystających z takiego rozwiązania powinna przeprojektować swoje konstrukcje.
Pogoda pod Barceloną powinna dzisiaj sprzyjać zespołom. Z rana jest słonecznie, jednak podobnie jak w Jerez doskwierać może dość niska temperatura, która nie przekracza póki co 10 stopni Celsjusza.
Na torze wedle informacji przedstawionych przez zespoły powinni dzisiaj jeździć: Lewis Hamilton (Mercedes), Daniel Ricciardo (Red Bull), Susie Wolff (Williams), Kimi Raikkonen (Ferrari), Jenson Button (McLaren), Pascal Wehrlein (Force India), Max Verstappen (Toro Rosso) oraz Pastor Maldonado (Lotus).
Użytkowników serwisu prosimy bardzo o komentowanie wydarzeń z Montmelo pod poniższą wiadomością. Tradycyjnie po zakończeniu testów na naszych łamach pojawi się krótka relacja z dzisiejszego dnia oraz galeria pierwszych zdjęć z Circuit de Catalunya.
komentarze
1. shodan
i ruszyli :)
2. pawel91
Hej,
Ma ktoś linka do streama z testami?
Ewentualnie live-timing?
3. LeX IcoN
Maldonado juz nawywijał :D
4. dexter
No to 4 razy 8 godzin testow sie zaczely (9:00 - 18:00 wprawdzie z godzinna przerwa na obiad). Warunki sa wymarzone, jeszcze tylko temperatura moglaby byc wieksza: 3,7 °C. Temperatura asfaltu wynosi 12,3 stopni, takze zebrane dane na temat zuzycia opon jeszcze nikomu nie beda za bardzo przydatne ;)
5. dexter
Najlepszy obecny czas 1:58.515 - Hamilton. Szkoda tylko ze nikt nie ma czasu referencji z poprzedniego roku, poniewaz wtedy testy odbyly sie w Bahrajnie. W wyscigu PP Hamilton uzyskal w czasie 1:25.232
6. pawel91
na godzine 8:48
Lewis Hamilton 1:30.429s
Jenson Button 1:31.984s
Kimi Raikkonen 1:39.340s
7. ForzaFerrari F1
L. Hamilton Mercedes 1:30.429 11
2 J. Button McLaren 1:31.984 5
3 K. Räikkönen Ferrari 1:33.899 7
4 S. Wolff Williams 1:40.064 6
5 P. Maldonado Lotus 1:51.454 5
6 F. Nasr Sauber 0:00.000 7
7 M. Verstappen Toro Rosso 0:00.000 4
8 P. Wehrlein Force India 0:00.000 1
9 D. Ricciardo Red Bull 0:00.000 1
8. dexter
Czas o godzinie 10:00
1. Pascal Wehrlein (Force India), 1:29.675
2. Kimi Räikkönen (Ferrari), +0,388
3. Lewis Hamilton (Mercedes), +0,754
4. Jenson Button (McLaren), +2,309
5. Susie Wolff (Williams), +10,389
6. Pastor Maldonado (Lotus), +21,779
9. adams_123
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.523s
2 Pascal Wehrlein Force India 1m29.675s +2.152
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m30.429s +2.906
4 Jenson Button McLaren 1m31.984s +4.461
5 Susie Wolff Williams 1m40.064s +12.541
6 Pastor Maldonado Lotus 1m51.454s +23.931
10. pawel91
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.523s
2 Jenson Button McLaren 1m28.182s +0.659
3 Pascal Wehrlein Force India 1m29.510s +1.987
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m30.429s +2.906
5 Felipe Nasr Sauber 1m32.203s +4.680
6 Susie Wolff Williams 1m32.600s +5.077
7 Pastor Maldonado Lotus 1m51.454s +23.931
11. dexter
Co sie dzieje z McLaren-Honda? Button pokonal 10 okrazen i poprawil swoj czas dwukrotnie.
Pierwszy czas: 1.28,472, teraz 1.28,182. Silnik Honda ma calkiem inne brzmienie niz w Jerez!?
12. pawel91
czy jakaś telewizja w ogóle transmituje testy?
13. Michi35
Button z drugim czasem a ktoś pisał, że MCL będą na szarym końcu. Do przodu chłopaki.
14. devious
@11 dexter
Czemu się dziwisz? To chyba oczywiste, że cały sezon nie planowali jeździć tempem +15s do lidera na okr. :)
W Jerez jeździli z zakręconym kurkiem - pewnie na zupełnie innej mapie silnika. Teraz wyeliminowali parę błędów elektronice silnika i mogą podkręcać śrubę szukając limitów jednostki jak i nadwozia (bardziej pasuje chasis, w polskim języku brakuje odpowiedniego słowa bo bolid nie ma nadwozia i podwozia tylko jeden element bolidu ;p).
Button na szybkim kółku miał 2 rekordy sektorów a potem zwolnił w 3cim - potencjał chyba jest ;) A pewnie do limitu daleko. Zresztą 1:28 nawet na zimnym torze to nie jest jakieś wybitnie szybkie kółko - pewnie do końca testów czasy poprawią się znacznie.
Bolidy wyglądają na znacznie szybsze niż w ub. roku. Chyba faktycznie silniki dostały "kopa' (80 koni więcej to nie byle co) i też konstrukcje aero i zawieszeń zostały dopracowane. Opony chyba też są szybsze bo na tak zimnym torze czasy są bardzo obiecujące.
Najszybsze kółka z 2014 w Barcelonie chyba szybko zostaną pobite - FL Vettela z wyścigu (1:28,918) już jest pobity, a kierowcy kręcą już czasy na poziomie swoich najszybszych kółek z Q1 z 2014 roku.
Oczywiście jest cała masa czynników i nie można tak po prostu porównywać czasów z różnych okresów i sytuacji (testy a wyścig a kwale to 3 różne światy) ale jakiś pogląd to daje na to, jak rozwinęły się bolidy... W 2014 były narzekania na to, że nowe turbo bolidy są wolniejsze od starszych i były obawy, ze będą na poziomie GP2 - ale w tym roku myślę, że może już zostać pobitych trochę starych rekordów na kilku torach :)
15. adams_123
czerwona flaga, maldonado znowu stoi
16. michal39533
Maldonado w tym samym miejscu xd
17. dexter
Temperatura wzrosla do 7°C. Maldonado jak zwykle...
Lewis Hamilton pokonuje okrazenia ze stala predkoscia, ale na odcinku start/meta nie uzyskiwal maksymalnej predkosci. Widocznie teraz sa pomiary aerodynamiczne wykonywane.
18. dexter
Witam devious!
Ja sie nie dziwie hehe, troche zycia chcialem tutaj wprowadzic!
Pozdr.
19. adams_123
Ham skończył jazdę na dzisiaj, zmieni go Wehrlein
20. devious
Rzadko spotykana sytuacja - Hamilton nie będzie kontynuował jazdy dzisiaj, Mercedesa po południu przejmie Wehrlein... To pewnie też Hulka lub Pereza zobaczymy w Force India już dzisiaj (o ile są na torze, ale na pewno jednego kierowcę zawsze trzymają w rezerwie na taki wypadek)
Ciekawe co z Lewisem, jakieś problemy zdrowotne typu zatrucie? Czy może musi szybko opuścić tor z przyczyn prywatnych (można się domyślać - np. ktoś bliski w szpitalu). Ciekawe...
21. adams_123
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m28.064s
2 Jenson Button McLaren 1m28.182s +0.118
3 Felipe Nasr Sauber 1m29.276s +1.212
4 Max Verstappen Toro Rosso 1m29.448s +1.384
5 Pascal Wehrlein Force India 1m29.510s +1.446
6 Lewis Hamilton Mercedes 1m30.429s +2.365
7 Susie Wolff Williams 1m31.207s +3.143
8 Pastor Maldonado Lotus 1m51.454s +23.390
22. Nowicjusz
Button jako pierwszy( legalnie ) pokonuje barierę 1:28. Jego czas to 1:27:989.
Jak widać McHonda odkręciła silnik i możliwe, że jadą teraz z prawie pełną mocą.
Co nie zmienia faktu że Button zwalnia w III sektorze, bo notorycznie tam traci.
23. Kimi Rajdkoniem
Pochorował się.
24. Nowicjusz
a jednak również usunięty czas Buttona...dziwne rzeczy się tam dzieją :)
25. dexter
Red Bull jest na torze. W ostatnich 2 godzinach tylko 5 okrazen pokonali. I prawdopodobnie teraz wiecej tez nie bedzie. Przyrzady w ktore wyposazony jest teraz RB11 sa to instrumenty do zbierania danych na temat Aero.
devious - ciekawa historia z tym Hamiltonem. Auto Mercedesa musi zostac teraz przebudowane, a to troche trwa.
26. adams_123
Nasr 1m27.522s. O co chodzi z tym usuwaniem czasów, wie ktoś?
27. Nowicjusz
adams_123
Prawdopodobnie przy ustanawianiu najlepszego okrążenia Button i Kimi wyjechali poza tor.
28. adams_123
już wiem, Kimi ścinał szykany, Button prawdopodobnie to samo
29. adams_123
Susie 33 kółka zrobione, najwięcej jak narazie
30. adams_123
1 Felipe Nasr Sauber 1m27.307s
2 Max Verstappen Toro Rosso 1m27.951s +0.644
31. dexter
Z tego co widac to Sauber dzisiaj jezdzi z nowym tylnym skrzydlem, ktore na plycie koncowej posiada 6 poziomych zeberek. Nos jest troche inaczej polakierowany niz ostatnim razem.
Jeszcze nie wiadomo kto poprowadzi bolid FI, kandydatem jest Sergio Perez. Hmmm... Nico Rosberg jest tez na torze w Barcelonie i bylby z pewnoscia przygotowany do przejecia kierownicy.
Jednak koniec marzen Rosberga. On prawdopodobnie dzisiaj nie poprowadzi bolidu, poniewaz Mercedes obawia sie ze Hamilton bedzie musial takze w sobote opuscic test. A takie obciazenie byloby najwyrazniej za duze dla Rosberga. Nikt nie chce ryzykowac. Lewis ma ponoc bardzo wysoka goraczke.
32. adams_123
Wolff 50
Nasr 38
Verstappen 33
Raikkonen 29
Maldonado 29
Wehrlein 26
Button 21
33. Kalor666
Susie to niezła rakieta......
34. dexter
Odnosnie przejecia kierownicy jest jeszcze jeden watek. Chodzi o to, ze zaden z podstawoch kierowcow w zespole nie powinien otrzymac mozliwosci pokonania wiekszej ilosci kilometrow niz jego partner. (i tutaj jest pies pogrzebany)
PS Sloneczko swieci 11°C, teraz mozna przydatne dane na temat zuzycia opon zebrac. Choc, temperatura moglaby byc troche wieksza.
35. adams_123
1 Felipe Nasr Sauber 1m27.307s
2 Daniel Ricciardo Red Bull 1m27.363s +0.056
3 Pastor Maldonado Lotus 1m27.510s +0.203
Susie w końcu udało się Hamiltona wyprzedzić...
36. adams_123
McLaren kończy na dzisiaj
37. dexter
Susie Wolff mozna tylko pogratulowac wytrzymalosci fizycznej i pokonanych ponad 60 okrazen w bolidzie F1. Niemal calkowity dystans Grand Prix. Czasy okrazen nie sa najlepsze, ale to juz jest klasyczny obraz zespolu Williams ktory podczas testow tradycyjnie jezdzi z duza iloscia paliwa na pokladzie.
Jednak z garazu McLarene nie naplywaja dobre wiesci, a juz myslalem :) Jenson Button musi prawopodobnie zakonczyc swoj dzien testowy. Problem z MGU-K wymaga calkowitej wymiany silnika. A w 5 godzinach ciezko bedzie sie zmiscic. Takze po 21 okrazeniach garaz McLarena zostanie zamkniety hmm...
38. devious
ależ przyamatorzyła teraz Honda - mają wadliwy projekt uszczelki przy MGU-K i dopiero w sobotę będą mieli poprawioną część - więc jutro mogą ich spotkać te same problemy...
Cóż, lepiej by takie kwiatki wyszły podczas testów niż w trakcie sezonu - ale ilość ich "wpadek" naprawdę dziwi. Mercedes w ubiegłym roku nie miał takich problemów - a przynajmniej się nimi nie chwalił :)
Oby do Melbourne wszystko zindentyfikowali i przeprojektowali bo jak zaczną im padać silniki w trakcie sezonu to ich wizerunek jako producenta dobrych silników poleci na łeb, na szyję... Nie mówiąc o wynikach sportowych zespołu :)
39. adams_123
Hamilton 38 stopni, Rosberg zapalenie nerwu szyi.
40. adams_123
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m25.598s
2 Sergio Perez Force India 1m26.888s +1.290
3 Felipe Nasr Sauber 1m27.307s +1.709
czerwona flaga, Sauber i Williams podobno uszkodzone ale nie wiem co się stało
41. dexter
"ależ przyamatorzyła teraz Honda" - haslo dzisiejszego dnia :)) (przez 5 min. nie potrafilem sie ze smiechu opanowac)
"Cóż, lepiej by takie kwiatki wyszły podczas testów niż w trakcie sezonu" -Racja, a poranek tak fajnie sie zapowiadal ;))
A teraz troche na powaznie. Tak jak devious wyzej napisal, na pomiar czasu na razie nie ma co patrzec, poniewaz uwzgledniajac takie rzeczy jak: opony, ilosc paliwa, DRS itp. itd. to czas jednego okrazenia moze spokojnie posiadac „okno“ wieksze, niz 5 sek. Dlatego na tym etapie porownywanie czasu okrazen jest trudne i nie ma jeszcze az tak duzego znaczenia. Po zakonczonych testach w Barcelonie bedzie juz sie rysowal pewien obraz.
42. AlMastar
Sauber i Williams się spotkały :) dosłownie
43. maziboss
41. dexter
Właśnie trzeba patrzeć na czasy ponieważ już teraz Kimi wykręcił czas szybszy niż Hamilton podczas kwalifikacji rok temu. Zapowiada to szybsze bolidy w 2015 roku i z tego trzeba się cieszyć :)
44. adams_123
Wolff 83
Nasr 68
Raikkonen 58
Maldonado 48
Verstappen 42
Ricciardo 37
Wehrlein (Force India) 32
Perez 24
Button 21
Wehrlein (Mercedes) 20
Hamilton 11
45. marco35
1 P. Maldonado Lotus 1:25.011 63
2 K. Räikkönen Ferrari 1:25.167 58
3 D. Ricciardo Red Bull 1:25.547 47
4 S. Pérez Force India 1:26.636 31
5 F. Nasr Sauber 1:27.307 68
6 M. Verstappen Toro Rosso 1:27.900 66
7 J. Button McLaren 1:28.182 21
8 P. Wehrlein Force India 1:28.329 32
9 S. Wolff Williams 1:28.906 83
46. marco35
W końcu pokazali poprawnie
1 P. Maldonado Lotus 1:25.011 68
2 K. Räikkönen Ferrari 1:25.167 59
3 D. Ricciardo Red Bull 1:25.547 47
4 S. Pérez Force India 1:26.636 34
5 F. Nasr Sauber 1:27.307 68
6 M. Verstappen Toro Rosso 1:27.900 72
7 J. Button McLaren 1:28.182 21
8 P. Wehrlein Force India 1:28.329 32
9 P. Wehrlein Mercedes 1:28.821 25
ostatnie dwie cyfry ilość okrążeń
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz