WIADOMOŚCI

FIA rozważy powrót do żwirowego pobocza na Parabolice
FIA rozważy powrót do żwirowego pobocza na Parabolice
Dyrektor wyścigów FIA, Michael Masi, przyznaje, że jego federacja może rozważyć powrót do żwirowego pobocza na zakręcie Parabolica, stanowiącym ostatni łuk słynnej Monzy.
baner_rbr_v3.jpg
Pułapka żwirowa w tym miejscu ze względów bezpieczeństwa została kilka lat temu zastąpiona asfaltowym pasem, który kusił kierowców bezkarnością wyjechania poza tor.

FIA zainstalowała tam specjalne krawężniki mające ograniczyć zakusy kierowców i przeciwdziałać wyjeżdżaniu w tym miejscu poza tor. Krawężniki te szybko jednak zostały usunięte po wypadku Alexa Peroniego w F3.

Peroni z pełną prędkością najechał na krawężnik, który wybił jego auto na kilka metrów do góry. Po zaliczeniu kilku pełnych obrotów wylądował na bandzie okalającej tor. Wszystko wyglądało bardzo dramatycznie, ale kierowca wyszedł z wypadku bez większych obrażeń, a w takim rozwoju wypadków z pewnością pomógł wdrożony stosunkowo niedawno system halo.

"Położenie tam żwiru zamiast asfaltowego pobocza może stanowić rozwiązanie" przyznawał Masi. "Niezależnie czy będzie to pas żwiru, krawężnik i żwir, czy trawa lub coś innego, musimy wszystko przeanalizować i znaleźć najlepsze rozwiązanie."

"Nie jest to jednak takie proste jak się wydaje. Nie możemy po prostu powiedzieć: zmieńcie to. Musimy rozważyć wiele czynników."

Masi dodał również, że Parabolica jest "oczywistym" miejscem, aby zlokalizować tam czujniki wykrywające wykroczenia kierowców. Pętla indukcyjna była już wykorzystywana w tym celu na słynnym Eau Rouge w Belgii.

Były kierowca F1, Gerhard Berger przyznaje jednak, że FIA musi uważać w swoich zaleceniach: "Nie jestem fanem asfaltowych poboczy, ale żwir nie zawsze jest perfekcyjnym rozwiązaniem."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

8 KOMENTARZY
avatar
hubos21

11.09.2019 12:33

0

Po jaki ch...? Jak ktoś się nie zmieści w torze dawać kary bo jak ktoś zostanie wypchnięty to może mieć już po wyścigu a drugi dostanie 5s kary


avatar
PatiMat

11.09.2019 12:55

0

Bardzo dobrze. Żwir powinien być na każdym zakręcie na każdym torze. Nie ma wyjeżdzania po za tor. Wyjechałeś poza tor? Lądujesz w żwiże.


avatar
MattiM

11.09.2019 13:50

0

@1 Z jednej strony masz rację, ale kierowcy inaczej jeżdżą wiedząc, że poza torem jest żwir, a nie asfalt.


avatar
Michael Schumi

11.09.2019 17:24

0

Było zawsze normalnie, gdy był żwir. Nagle walnęli asfalt i krawężniki i gratulacje. Nagle analizy czy ktoś nie przejechał białej linii i niepotrzebny bałagan, ostrzeganie zawodników o nieprzekraczaniu tej linii a oni dalej swoje. Kretyńskie pomysły. Potem mają takie akcje jak ten wypadek w serii F3.


avatar
Grellenort

11.09.2019 20:58

0

FIA dochodzi do wniosku że żwirowe pułapki są lepsze od budowania lotniska zamiast toru, nie sądziłem że doczekam tego dnia...


avatar
Ocato

12.09.2019 12:10

0

Najlepszym rozwiązaniem jest wąski pas żwiru, a potem asfalt. Jest i natychmiastowa kara za wyjechanie, i bezpieczeństwo asfaltu. Dodatkowo nie angażowałoby sędziów, a im mniej ich interwencji, tym lepiej. Oczywiście byłoby to bolesne dla kierowców wypchniętych poza tor, ale nie ma rozwiązań idealnych.


avatar
S3baQ

14.09.2019 15:40

0

@2 Całe szczęście że nie w ŻWIRZE...


avatar
maca

18.09.2019 01:53

0

Powinien być kompromis jeżeli wyjechałeś za tor i możesz wrócić to wracasz i jedziesz dalej. Śmieszna sytuacja była z Strollem wyzywał Vettela a zrobił to samo... (każdy kierowca popełnia błędy.) Sędziowie powinni być młodsi nie 60 latkowie conajmniej 5 nie 3. Jeżeli wypchał cie rywal nie fair wracasz. Tak samo jak z dublowanymi kierowcami po prostu odpadasz zjeżdżasz do boxu i koniec jazdy.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu