Międzynarodowa Federacja Samochodowa zdecydowała się na ponowne zaostrzenie komunikacji między boksami a kierowcą.
FIA opublikowała na swoich stronach listę komunikatów, które od sezonu 2016 będą mogły przekazywać ekipy swoim zawodnikom.Ma to być krok w kierunku egzekwowania Artykułu 20.1 regulaminu sportowego, który stanowi, że „kierowca powinien prowadzić auto samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz.”
Wszystkie inne komunikaty mają być uznawane za niezgodne z przepisami.
Poniżej prezentujemy pełną listę dozwolonych przez FIA komunikatów, które wejdą w życie od sezonu 2016:
- Wskazanie na krytyczny problem z bolidem, na przykład przebicie opony lub uszkodzenie *
- Wskazanie problemu z bolidem u innego zawodnika *
- Instrukcja zjazdu na aleję serwisową w celu naprawy lub wycofania bolidu
- Informacje sędziów wirażowych (na temat żółtych, czerwonych flag, przerwaniu procedury startowej lub inne informacje ze strony kontroli wyścigu) *
- Informacje o mokrym torze, oleju lub resztkach bolidów na poszczególnych zakrętach *
- Instrukcje o zmianie pozycji z innymi kierowcami * * - wskazówki te mogą być przekazywane kierowcy tylko wtedy, gdy znajduje się on w bolidzie i na torze, od czasu kiedy po raz pierwszy opuścił garaż po tym jak została otwarta aleja serwisowa w dniu wyścigu do czasu jego rozpoczęcia.
- Potwierdzenie, że kierowca usłyszał informację
- Szczegóły dotyczące czasu sektora lub okrążenia
- Czas okrążenia rywala
- Straty do rywala podczas treningów i wyścigu
- ”Naciskaj mocno”, „naciskaj teraz”, „będziesz ścigał się z xx” lub podobne
- Pomoc przy ostrzeganiu przed ruchem na torze podczas treningów i wyścigu
- Podawanie straty do innych bolidów podczas kwalifikacji, aby lepiej ustawić kierowcę do wykonania czystego okrążenia
- Wybór ogumienia na następny pit stop
- Informacja o liczbie pokonanych przez zawodnika okrążeń na zestawie opon podczas wyścigu
- Specyfikacja ogumienia rywala
- Informacje dotyczące prawdopodobnej strategii rywala
- Informacje o okienku neutralizacji toru samochodem bezpieczeństwa
- Informacje o wykroczeniach kierowcy lub jego rywala, na przykład: ominięcie szykany, wyjazd poza tor, informacje o nałożeniu kar czasowych itp.
- Informacje o tym, że system DRS jest aktywny lub nieaktywny
- Informacje o awarii systemu DRS
- Informacje o zmianie kąta przedniego skrzydła podczas kolejnego pit stopu
- Przelewanie oleju
- Informacje o czasie zjazdu na aleję serwisową
- Przypominanie o uważaniu na białe linie, pachołki oraz sygnalizację zjazdu na mostek pomiaru wagi, gdy kierowca zjeżdża do boksów
- Przypominanie o granicach toru
- Przekazywanie informacji od kontroli wyścigu
- Informacje dotyczące uszkodzenia bolidu
- Przekazywanie informacji o liczbie pozostałych okrążeń wyścigu
- Przekazywanie sekwencji testowych podczas treningu, np.: mapowanie aerodynamiki.
- Informacje o pogodzie
Dodatkowo od Grand Prix Belgii FIA wprowadziła ograniczenia w kwestii pomocy inżynierów w ustawieniach sprzęgła podczas startu wyścigów, szykując kolejne zmiany w tym zakresie na sezon 2016.
Obecnie bolidy Formuły 1 mogą korzystać podczas startu z dwóch układów sprzęgła. W sezonie 2016 dwa sprzęgła cały czas będą dozwolone jednak podczas startu będzie można korzystać z tylko jednego. FIA zapowiada także wprowadzenie standardowego sprzęgła dla wszystkich ekip od sezonu 2017.
20.08.2015 20:03
0
Jakie więc przykładowe komunikaty zostały zabronione? Tu są wypisane te dozwolone.
20.08.2015 20:14
0
@1 Zabroniono następujących komunikatów: 1. Alonso is faster than you. 2. Leave me alone, I know what I'm doing. 3. Ring ding ding ding ding di ring. 4. So I have to let him pass... Really? You are idiots! Good grief, boys! Vettel poza punktem nr 3 dostał również indywidualny zakaz komunikowania się przez radio po włosku.
21.08.2015 00:02
0
"Naciskaj" to nie jest najszczęśliwsze tłumaczenie. Bardziej pasowałoby "ciśnij". @Ryży Vettel nie komunikuje się po włosku, tylko on szprecha po włoskiemu.
21.08.2015 07:17
0
Niedługo trzeba będzie kończyć studia o kierunku F1 aby zrozumieć cały regulamin.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się