WIADOMOŚCI

Sutil: lżejsi kierowcy blokują podniesienie limitu masy
Sutil: lżejsi kierowcy blokują podniesienie limitu masy
Adrian Sutil, jeden z najcięższych kierowców w stawce nie przestaje nawoływać do wprowadzenia zmian w zakresie minimalnej masy bolidów F1.
baner_rbr_v3.jpg
Ważący 75 kg Niemiec ma także do swojej dyspozycji jeden z cięższych bolidów w stawce, który według plotek przekracza limit o około 20 kg.

W Bahrajnie Sutil przyznał, że część lżejszych zawodników blokuje próbę podwyższenia minimalnej masy bolidów i wyrównania szans tych cięższych kierowców.

„Najlżejsi kierowcy mają z tym problem i blokują tę zmianę” mówił Sutil pytany o to czy kierowcy poruszali ten temat podczas swoich spotkań. „Uważam, że to nie fair. Nie chciałbym wygrywać przeciwko kierowcy cięższemu o 20 kg. Gdybym wygrał z nim o 0,1 sekundy to nie byłaby cała prawda. On wygrał, ale to ja jestem szybszy- taka jest prawda.”

Z kolei gdy o komentarz w tej sprawie został zapytany, jeden najlżejszych kierowców w stawce, ważący 59 kg Felipe Massa, ten upatrywał problemów w Sutila w jego bolidzie.

„Uważam, że to problem jego zespołu” mówił Brazylijczyk. „Jeżeli zespół ma cięższy silnik lub bolid, to w ich rękach leży wykonanie lepszej pracy. Jestem lekki i jestem zadowolony z tego faktu, ale gdybym był cięższy o 10 kg niemiałbym z tym żadnych problemów.”

„Mój zespół wykonał lepszą robotę i nie uważam, aby fair było ustanawianie takich limitów dla zespołu, który lepiej wykonał swoje zadanie.”

„To tak samo jak ktoś odkrywa coś lepszego w silniku czy aerodynamice. Takie są aktualnie zasady.”

Problem minimalnej masy bolidów w Formule 1 nie jest niczym nowym. Gdy w F1 ścigał się Robert Kubica, jeden z cięższych kierowców, także były z tym problemy. Wtedy w drastycznym gubieniu wagi przez kierowców dopatrywano się problemów natury bezpieczeństwa, które na FIA działają jak płachta na byka.

Adrian Sutil przyznał już, że podczas niektórych wyścigów w ogóle nie korzysta z napojów, jakie są dostępne w kokpicie podczas wyścigu, a które pomagają utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu.

„Brak butelki z napojem w bolidzie to jedna rzecz” mówił Sutil. „W Bahrajnie wyścig trwa półtorej godziny a ja muszę jechać bez napoju. Zazwyczaj w kokpicie jest litr a nawet półtora napoju, jeżeli chodzi o Malezję, ale w mojej sytuacji rozmawiamy o zaledwie 300- 400 ml.”

„To i tak dużo. Trzeba także wziąć pod uwagę masę samej butelki, która na pusto waży pół kilograma.”

„Jeździmy z prędkościami 300 km/h na prostych i musimy być w dobrej formie fizycznej i mentalnej. Nie jest o to już tak łatwo. Teraz nie można zagwarantować tego, że każdy kierowca jest w 100 procentach przystopowany z fizycznego punktu widzenia.”

Ekipa Saubera zdaje sobie sprawę ze zbyt dużej wagi swojego bolidu i już pracuje nad redukcją masy C33, która wedle zapewnień zespołu będzie regularnie zmniejszana.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

16 KOMENTARZY
avatar
Greek

03.04.2014 18:15

0

Sutil przesadza. Sam jestem pare cm wyższy od niego, a ważę 10kg mniej. A z kierowców F1, np. Button jest 2cm od niego niższy, waży 69-70, Alguersuari 3cm niższy, ważył 65kg. Także wszystko się da, panie Sutil, musi się tylko chcieć.


avatar
Kalor666

03.04.2014 18:21

0

Co za durne przepisy powodujące że kierowca nie ma wystarczającej ilości wody! !!


avatar
MariuszBlik

03.04.2014 19:04

0

Usunięty


avatar
roomek

03.04.2014 20:27

0

no nie,zróbcie coś z tym spamem. Człowiek widzi to na każdym kroku :/ @2 tu raczej nie chodzi o przepisy,lecz raczej o podejście zespołu i zawodnika. Mniej napoju lub brak = mniejsza masa bolidu.


avatar
hisgrace78

03.04.2014 21:02

0

Złej baletnicy , przeszkadza rąbek u spódnicy.


avatar
RyżyWuj

03.04.2014 21:46

0

Z medialnego punktu widzenia kreowanie takich midgetów na czempionów motorsportu nie jest dobre. Powinni więc wprowadzić dolny limit wzrostu dla kierowcy F1. Superlicencję dostawałby tylko facet, który ma 175+ cm wzrostu lub kobieta 165+ cm. A takie krasnale jak Massa niech sobie zostają dżokejami albo marynarzami na łodzi podwodnej.


avatar
RyżyWuj

03.04.2014 21:47

0

OK, górny też powinien być ustalony, żeby potem nie trzeba było oglądać jakiegoś Gortata za kółkiem, któremu z kilometra świecą wystające z monokoku kolana.


avatar
tier

03.04.2014 23:01

0

W F1 jak w każdym sporcie warunki fizyczne są bardzo istotne. Tak to możemy się domagać żeby np. afrykańscy długodystansowcy biegali boso, bo biały nie może za nim nadążyć.


avatar
Skoczek130

03.04.2014 23:49

0

@Greek - nie dla każdego człowieka waga poniżej 70 kg przy wzroście ok. 185 cm będzie przyjazna. To kwestia indywidualna. Chciałbyś być tak wysportowany, jak On... a Sutil na pewno jest dobrze przygotowany kondycyjnie. Widocznie jest tzw. "grubej kości" i nie zaprzeczaj, że takie czynniki także mają znaczenie. Coś trzeba z tym poprawić - sport wyczynowy wymaga poświęceń, ale anorektyków nam nie potrzeba. Waga nie powinna decydować o wynikach... I w tej kwestii popieram Adriana... ;) @RyżyWuj - bez obaw... tacy, jak Gortat mkną tylko do kosza... ;)


avatar
Skoczek130

03.04.2014 23:51

0

(...) nie zaprzeczaj, że takie czynniki nie mają znaczenia... ;)


avatar
cinaw

04.04.2014 07:47

0

Przy wzroście 185cm i jak miałem 18 lat, dawno i nieprawda, sama skóra i kości to ważyłem 72kg. Od 15 lat ważę od 82 do 90kg zależy od pory roku, nie wyobrażam sobie jak przy w zroście 185cm można ważyć tyle co Sutil. Masa bolidu to jedno ale masa bolidu z kierowcą to inna sprawa. Czemu nie chcą tu zmienić limitu? Bezsens.


avatar
Xevatiz

04.04.2014 09:46

0

@cinaw, 185cm 72kg skóra i kości? To co ja mam powiedzieć, mam 180cm i ważę 65 ;p


avatar
Skoczek130

04.04.2014 11:24

0

@Xevatiz - to widocznie nie masz żadnej masy mięśniowej. Poćwicz trochę w siłowni, nabierz krzepy. Bo nie wyobrażam sobie twojej osoby... ;) W okresie dojrzewania można mieć niższą wagę... ale nie jako dorosły facet... ;)


avatar
Greek

04.04.2014 11:35

0

@9 Skoczek Ok, budowa ma znaczenie, ale przyznaj , że różnica 184cm i 75kg, a 188cm i 65kg mówi sama za siebie i pokazuje że ma jeszcze z czego zbić. Co do wysportowania to uprawiam wyczynowo kolarstwo i mogę śmiało twierdzić że jestem wielokrotnie bardziej "wysportowany" niż Sutil.


avatar
RyżyWuj

04.04.2014 12:08

0

@11: Nie chcą tego zmienić, bo takie ciołki jak Massa (nomen omen) mają przewagę nad innymi wynikającą z wagi a nie z umiejętności. Jak by to był uczciwy sport, to braliby wagę najcięższego kierowcy w stawce +2kg, a potem ustalali obowiązkowe wyrównanie dla wszystkich pozostałych. Dzięki tym -10kg taki utracjusz jak Massa jest w stanie w ogóle się z Bottasem ścigać. Przy zrównaniu wagi wyszłyby prawdziwe umiejętności kierowców.


avatar
hisgrace78

05.04.2014 10:13

0

A ja powiem tylko tyle. Złej baletnicy, przeszkadza rąbek u spódnicy. Niektórym jak nie idzie to zamiast szukać problemu (problemów) u siebie, to szukają dookoła. Nigdy nie słyszałem żeby Robert który jednak do niskich nie należy, narzekał na te limity. Robił swoje, dawał z siebie wszystko, tego samego wymagał od zespołu i starał się dojechać pierwszy. Narzekania Sutila to jakiś żart.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu