Renault poprawiło bolid o prawie sekundę
James Allison, dyrektor techniczny zespołu Renault po sukcesie ekipy na ulicach Monako, udzielił krótkiego wywiadu, w którym po raz kolejny podkreśla, że francuski zespół chce na każdy wyścig sezonu przywozić nowe poprawki bolidu R30.„Czuje się bardzo dobrze, miłe jest to że zapracowaliśmy na ten wynik. Wcześniej mieliśmy podium w Australii, ale było ono wynikiem zbiegu kilku nieoczekiwanych wydarzeń i wspaniałej jazdy Roberta. W Monako, bolid był konkurencyjny przez cały weekend, a Robert był z pewnością szybszy od Vettela w wyścigu. To miłe uczucie.”
Mimo, że R30 pokazał mocną formę w Hiszpanii, był jednym z najszybszych bolidów w Monako. Dlaczego?
„Barcelona i Monako to dwa bardzo różne tory. W Monako to kierowca może wnieść spory wkład, a Robert w szczególności był w wyjątkowej formie przez cały weekend. Podczas gdy dobra aerodynamika zawsze jest ważna, Monako to tor gdzie dobry pakiet mechaniczny może mieć większe znaczenie dla osiągów niż na innych torach, a my wierzymy, że R30 pod tym względem jest bardzo mocny.”
Zespół także wydaje się rosnąć w siłę i wierzyć w siebie z każdym wyścigiem…
„Mamy za sobą już sześć wyścigów sezonu, a my robimy równy postęp z bolidem. Każdy wyścig był w naszym przypadku poprawą. Nawet w Hiszpanii, gdzie mieliśmy prawdopodobnie najgorsze pozycje na mecie w tym roku, mogliśmy zobaczyć, że podstawowe tempo bolidu było wyższe w porównaniu do weekendu poprzedzającego, a my mogliśmy zobaczyć, że byliśmy lepsi w porównaniu do naszych konkurentów. Wszyscy w fabryce i na torze pracowali długimi nocami, żeby dostarczyć taką poprawę. To bardzo zachęcające zobaczyć jak poprawia się nasza konkurencyjność z wyścigu na wyścig.”
Jak bardzo R30 został poprawiony od wyścigu w Bahrajnie?
„Z ostatnimi poprawkami bolidu na weekend w Monako około trzech czwartych sekundy na okrążeniu.”
Czy jesteście w stanie utrzymać tempo rozwoju przez następne tygodnie i miesiące?
„Krótka odpowiedz brzmi ‘tak’. Przywozimy spore poprawki na każdy wyścig, włączając w to Monako nawet jeżeli to był drugi z rzędu wyścig w odstępie tygodnia i spodziewamy się robić tak w każdym wyścigu sezonu. Dodatkowo mamy jeden czy dwa projekty na celowniku, które mogą nam dać większy zastrzyk osiągów.”
Ludzie zaczynają mówić o odrodzeniu zespołu Renault. Czy masz takie same odczucia?
„Mieliśmy okropny sezon w ubiegłym roku i chcemy pozostawić go za sobą tak szybko jak tylko się da. Myślę, że dobrze to rozpoczęliśmy, ale nadal nie jesteśmy tam gdzie chcemy być- patrząc na różnicę jaka nadal dzieli nas od formy Red Bulla na zwykłych torach. Niemniej z pewnością zmierzamy w dobrym kierunku i miejmy nadzieję, że sprostamy naszym własnym oczekiwaniom, które są bardzo wysokie.”
komentarze
1. norek7107
teraz niech mocno pracują aby R30 było konkurencyjne na większości torów
2. Peti_bis
3/4 sekundy to jest coś. Ciekawe czy przywiozą coś nowego do Turcji? Podobno Renault pracuje nad wersją B R30-tki.
3. Qbicek
2. Peti_bis----- Nom ta wersja B ma być użyta chyba w Kanadzie
4. iskra
Jestem kompletnym laikiem, ale ciekawi mnie, czy nie można by coś zyskać poprzez zmianę poziomu docisku między lewą a prawą stroną bolidu w zależności od kierunku zakrętu tak, by większy docisk był zawsze na kołach po wewnętrznej stronie zakrętu, np. bazując na sile odśrodkowej lub skręcie kierownicy i wykorzystując to np. do do skręcenia lub przesunięcia w bok (w kierunku wnętrza zakrętu) przedniego spojlera - o ile nie jest to nieregulaminowe. A może coś takiego już jest? Albo np. RedBull ma coś takiego?
5. MontyF!F!
Jest wyraźnie napisane że bolid został poprawiony od 1 wyścigu. Hura optymizmu nie ma. Bo RBR zwiększył przewagę. Więc chyba są lepsi w rozwijaniu bolidu.
6. kempa007
4. iskra rchome leementy aero sa w F1 nie dozwolone, za wyjatkiem przedniego skrzydla i F-ductu ;-)
7. sssebooo
4. iskra na coś takiego napewno ktoś już wpadł ale myślę że jest to zabronione
8. kahashi2
kubica bedzie na podium poprawki do r30 mniam r30 w poruwnaniu do r29 to pikuś znów przywiozą coś nowego do turcji poprawki kubica kontra byki w kocy by sie coś działo
9. AngelOfFight
Peti_bis a skąd masz takie informacje bo szukam i nic nie mogę znaleźć?
10. iskra
No to skoro ruchome elementy aero nie są dozwolone, to może wykorzystać drążki kierownicze (one musz być ruchome :-) profilując je w ten sposób, by wytwarzały siłę dodatkową dociskową w zależności kąta skrętu?
11. the_foe
iskra> jest to nielegalne. takie cos mial Renault 2005-06
12. the_foe
iskra> to jest docisk mechaniczny ktory daje pezewage na 2-3 torach
13. tomiirow
Jeżeli zyskali ok. sekunde powinni być już przed Ferrari. Zobaczymy w następnym wyścigu. Cieszy mnie to że Reno tak szybko się rozwija, wogóle nie odpoczywają. Na każdy wyścig przywożą nowe cześci, nawet te najmniejsze ale zawsze ucinaką kilka dziesiętnych/tysięcznych sekundy.
14. dex
9. AngelOfFight - „Z ostatnimi poprawkami bolidu na weekend w Monako około trzech czwartych sekundy na okrążeniu.”
15. AngelOfFight
ale chodzi mi o wersje B bolidu...
16. lipens
hm, trochę dziwna ta wypowiedź Jamesa Allisona ponieważ twierdzi on że "Przywozimy spore poprawki na każdy wyścig" a Kubica z tego co pamiętam mówił że raczej mają kosmetyczne zmiany. I kogo tu słychać? ;)
17. kedar9315
widać że nie wybucha euforią po tym gp monaco. i dobrze trzeba twardo stąpać po ziemi bo na torach takich jak hiszpania, bahrain itp. bolid nie jest tak konkurencyjny jak w monaco ale wszystko zmieża w dobrym kierunku :D oby tak dalej! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
18. Cinkciarz
@17 jeśli wpadać w optymizm to może po GP Turcji jesli Renault bedzie tam gdzie było w Monako lub bardzo blisko ;) Wiadomo Monako specyficzny wyścig kierowca sprawuje wiekszą role niż w innych wyścigach . Myśle że poprawa Renault może być taka że Robert bedzie mógł walczyć na równi z Mercedesem i Buttonem może Hamiltonem i Massą
19. Renault R30 F1
oby tak dalej!
20. piotrek74
najlepsze poprawki wprowadzili w motorku(Ferrari też ) ale areo dalej kuleje
21. radzix
bolid poprawiony o sekundę brzmi tytuł na głównej stronie a niżej Robert twierdzi że następną szansą będzie Kanada.. cóż Turcja pokaże czy Renault faktycznie poprawiło bolid o sekundę, pisałem cały weekend że tor w Monaco idealnie pasował R30, skłaniał bym się ku wypowiedzi Roberta bardziej, bo wali prosto z mostu i trzeźwo ocenia szanse na wynik
22. kam39
brawo Renault oby tak dalej. Jeszcze trochę czasu i powinni całkowicie wyprzedzić mercedesa
23. el_diablo
@21. 3/4 sekundy ale od Bahrajnu!! Czytajcie dokladnie
24. el_diablo
@21 . Z tym pasowaniem Monaco to nie wiem czy to była ściema bo przed weekendem Renault twierdziło że jest wręcz przeciwnie - na torach typu monaco , hungaro , singapur będą daleko za czołówką a jak bylo sami widzielismy.
25. mariann
A jak w ogole ze zuzyciem silnikow w renowce? Bo (odpukac) nic nie slychac.
26. romekf1
Mercedes w zasiegu reki juz jest:)
27. romekf1
25. mariann Silniki Renault maja troszeczke mniej mocy niz inne i własnie dlatego mniej wadliwe sa:) poprostu mniej wykrecone na maxa, takie moje zdanie
28. matito
tak niech maxymalnie poprawią bolid ale oby nie przedobrzyli
29. Locker
Nie wiem czy ktoś zauważył, ale w trakcie wyścigu podawali największą prędkość jaką uzyskiwały bolidy .I Renault Roberta, ale też Pietrova miały największą prędkość coś ok 283km/h .Niech mnie ktoś poprawi jeśli wie dokładniej.
30. dawid222mietek
widać że ten zespół naprawde sie stara i myśle że kubek może zostać w renault jeszcze w przyszłym sezonie
31. Jimek
@29. Tak właśnie Renówki miały największą prędkość w punkcie pomiaru przy końcu tunelu :) Widać silniki Reno mimo, że mają mniejszą moc to bujają się lepiej niż nawet Ferrarki :-)
32. mati1991
Renault ma jedne z najmocniejszych i najszybszych silnikow a przy okzaji najmniej awaryjne
33. Oski9191
31 może mają większy moment obrotowy nikt tego nie wie ale chyba nie sa takie zle ;)
34. romekf1
32. Renault ma chyba najmniej mocy jesli chodzi o silnik, wiec nie mów ze ma najmocniejszy bo to smieszane:) niedawno była dyskusja ze brakuje im mniej wiecej 40 kucy:)
35. ttommy
Troszkę to brzmi jak "nawijanie makaronu na uszy". Ostrożne wypowiedzi, bardzo polityczne. Wszyscy wiemy, że każdy zespół pracuje. Ten kto nie robi postępu w F1 - po prostu się cofa. Oni musza robić postęp, bo stracą sponsorów, dobrego kierowcę i pozycję. To jest wyścig zbrojeń.
Życzę Renault wszystkiego najlepszego w tym wyścigu.
36. Renault F1 Team
32. mati1991- Renault ma mało awaryjne silniki, ale nie najmocniejsze, to na pewno nie. A jakie to są szybkie silniki, bo nie wiem? Szybko się je transportuje? :)
Najlepsze jednostki ma zdecydowanie Mercedes, nie pamiętam wyścigu, w którym jakaś jednostka Mercedesa w jakimkolwiek bolidzie którym Mercedes dostarcza silniki się zepsuła, wiec to musiało być dawno temu, może 5 lat temu...natomiast Ferrari stoi po zupełnie inne stronie barykady. Można śmiało powiedzieć, że Ferrari przez zawodne jednostki napędowe straciło AŻ 2 tytuły MŚ kierowców w ciągu ostatnich 4 zakończonych sezonów: 2006 i 2008. 2006 rok-pamiętna awaria Schumiego na Suzuce, gdyby nie to to Schumi w 2006 przegrałby tytuł o 1 punkt, ale kontynuując dalej gdyby nie problemy z motorem Schumiego na Hungaroringu w tym samym sezonie z pewnością nie zająłby tam tylko 8-go miejsca. Sezon 2008 to porażka jeśli chodzi o ogólną awaryjność Ferrari, ale awaria Massy również na Hungaroringu pozbawiła Ferrari tytułu. Podsumowując-motory Renault są niezawodne, motory Mercedesa są najlepsze, motory Ferrari są pomiędzy motorami Merca a Renault, ale są najbardziej zawodne, mamy sezon 2010 i ich problemy silnikowe już dają się im we znaki.
Jakby teraz pięknie było jakby FIA powróciła do 3-litrowych V10 z sezonu 2005...ponad 360km/h na Monzy, czasy okrążeń o kilka sekund lepsze...
37. rafekf1
6. @kempa007 ... F-Duct nie jest chyba "ruchomym elementem aerodynamicznym" ?
38. bogdan
Tak, F-duct jest tylko kanałem, przez który przepływa tylko strumien powietrza jak sie go otworzy, to powoduje, ze zmienia sie cisnienie wokol tylnego skrzydla
39. kumpel-10
Poprawki to jedno a start to drugie .Jeżeli poprwki to kompromis pomiędzy startem a prędkością na torze,to daleko trak nie pojadą .Bolid jest za wysoko i docisk jest trudny do dopasowania na szybkie tory.Nie zapominajcie że byki jadą z tym samym silnikiem
40. drexer
36. @Renault F1 Team
W Monako Buttonowi zadymiło :D
41. bogdan
Wesprzyjmy Roberta!, nie chce wejsc link, wiec troche trzeba poszukac na stronie James Allen on F1, tam jest głosowanie, ktory kierowca zasluguje na miano Kierowcy Dnia GP Monaco Polecam, Obecnie Robert przegrywa 54 do 46
42. wredny_pokurcz
36@
A te silniki co padały w tym sezonie w Force India to nie Mercedesa były? :)
43. koal007
I Renówa i Red Bule chdzą na tych samych silnikach, a w Hiszpanii na prostej to po prostu była masakra dla Roberta. Wszyscy mu odjeżdżali straszliwie. Na normalnych torach V max nawet India, nie mówiąc o Mercie czy Ferrari jest (była) wyraźnie szybsza. I to raczej Robertowi tej maksymalnej prędkości brakuje najbardziej. A Monaco nie ma co brać pod uwagę. 280 to nie 338 km/h
44. kumpel-10
http://www.jamesallenonf1.com/
45. jar188
@41. bogdan , Robert to nie jest kierowca którego trzeba wspierać, bardzo dobrze sam broni się swoimi wynikami, a na miano najlepszego kierowcy GP Monaco zasłużył jednak Webber który nie popełnił żadnego błędu w ten weekend i jechała fantastycznie zarówno w qualu jak i wyścigu, gdyby nie SC odjechałby bardzo czołówce.
46. szerter
40. drexer - pozbawiając silnik chłodzenia dowiedziesz, że żaden się nie nadaje.
47. kumpel-10
http://www.jamesallenonf1.com/ -wspierać Roberta Kubice na głosowaniu.
48. jar188
@43. koal007,Przecież Renault przez słaby docisk areo ma jedne z największych prędkości na prostych, więc nie wiem o czym ty piszesz?
49. rafekf1
Stajnia Reed Bull pokazuje jak szybki może być bolid F1 wyposażony w silnik Renault ... i nie chodzi tu tylko o prędkość na prostych bo ta może być po części zróznicowana ustawieniami bolidu pod dany tor. Tu kłania się docisk aero, który decyduje o szybkości pokonywaniia zakrętów. Im lepszy docisk, tym lepsze nagrzewanie i mniejsze zużycie opon, co warunkuje ich przyczepność do podłoża. Z dociskiem mechanicznym i z balansem bolidu w Renówce jest całkiem dobrze. Aerodynamika, to obszar, na którym powinni najmocniej popracować.
50. Renault F1 Team
40. drexer-to nie była awaria motoru sama z siebie, tylko przegrzanie silnika, nawet najlepszy silnik bez odpowiedniego chłodzenia w samochodzie drogowym padłby po czymś takim, oczywiście relatywnie później.
42. wredny_pokurc-w tym sezonie tylko Sutilowi w Australii padł silnik, ale nie to było zadeklarowane jako oficjalny powód nieukończenia wyścigu przez Sutila.
51. rafekf1
48. jar188 ... Dokładnie tak jak piszesz. Są szybcy na prostych bo ich bolid stawia stosunkowo niewielki opór ... czyli siłą rzeczy generuje słaby docisk " przyklejający" go do nawierzchni co jest kluczowe w szybkich i średnich zakrętach.
52. drexer
aaa... przepraszam, nie doczytałem przyczyny awarii
53. bogdan
Dzieki za link, ja probowałem caly wkleic i moj post nie chcial sie zapisac.
@45. jar18. Absolutnie sie z Toba zgadzam, ale na ta strone wchodza tez mozni swiata F1, w tym sponsorzy, warto wiec, by nasz Robercik był górą (mimo, ze lubie Marka, czesto bardzo dobrze wypowiadal sie o Roberciku)
54. east
50. Renault F1 Team
Znasz jakiś silnik bez chłodzenia?
Nie znam silnika bez chłodzenia, czy to spalinowego czy elektrycznego. Układ chłodzenia jest integralna częścią silnika, tak jak np. układ smarowania. Czy opisując to prościej: silnik bez układu chłodzenia to "szybko przyszły złom".
Nie wiem czy jest zasadne twierdzenie, że to nie silnik nawala a układ chłodzenia?
I tutaj dodam, że mogę się mylić.
55. Niespokojny
45. jar188 - no nie jestem taki pewien, gdyby nie było między Markiem, a Robertem - Sebastiana , czy Robertowi by tak odjechał? ..., ale niestety był Sebastian i tego już się nie dowiemy, a i tak było wspaniale !!!
56. zenobi29
Że się poprawiają , to nie ma dwóch zdań.
Mnie natomiast imponuje determinacja z jaką dążą do ulepszeń...Zarówno zespół jak i kierowcy - szczególnie Kubica ( bo o Witaliju jeszcze nie wiem co myśleć ).
To ich wzajemne nakręcanie się do osiągnięcia wspólnego celu :-)
57. dzdzownica
I want to belive, and i do.
58. maniak300
Gydby tak jeszcze Petrow zaczal regularnie punktowac, Renault byloby 4th w konstruktorach
59. szerter
54. east - pozostawienie ciała obcego, zakłócającego działanie układu chłodzenia, nie można traktować jako awarię silnika.
60. nomadwcm
43. koal007
Co???????????????? Z chujem na łeb się pozamieniałeś?
61. Renault F1 Team
54. east-no nie, bo układ chłodzenia działałby poprawnie, gdyby nie to, że w otworze służącym do chłodzenia mechanik McLarena pozostawił zasłonę. Po to są te wielkie otwory po bokach bolidu. Silnik, który powinien zassać mnóstwo powietrza go nie zassał, Button mówił, że gdyby nie SC to może by się udało zjechać do boksu i to wyjąć po 15-20 okrążeniach, ale SC uniemożliwia szybką jazdę i Button musiał jeździć wolno, im wolniej tym mnie powietrza zasysał silnik i to go zagotowało.
62. malanchia89
Przyczyną słabą prędkością maksymalną Renault na szybkich torach typu barcelona, powodują stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów. Sam Robert skarżył się, że nie mógł tam wyprzedzać, bo pod koniec prostej jechał już na "odcięciu"
63. marcin20
Świetnie już prawie ich macie, tylko tak dalej !
64. Look_a
Podoba mi się to że na ogół się porównują do RedBulla. Pamiętam jak się BMW pocieszało ze są lepsi od McLarena w zeszłym sezonie.
Nie ważne co było, ważne kto jest nr1 i z nim się trzeba ścigać. Innych się wyprzedza w międzyczasie.
65. Givepix
Renaut musi robić postęp bo chcą roberta zatrzymać no i sponsorzy jak sie bedą cofali to chyba Lada bedzie ich sponsorowała bo jes tam Rusek
66. wjabs
36. Renault F1 Team
a ja pamiętam te niezawodne srebne strzały jak hakinenn nie mógł cztery razy z rzędu dojechac do met
67. Renault F1 Team
66. wjabs-to było naście lat temu!!! ja tu mówię o ostatnich kilku sezonach, nie kilkunastu...
68. Budyn_F1
Aby dalej sie tak dobrze rozwijali to bedzie dobrze.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz