Audi sprzeda część swoich udziałów w zespole F1 Katarczykom?
Doniesienia medialne z ostatnich dni wskazują na to, że firma z Ingolstadtu sprzeda część swoich akcji w zespole F1. Przejąć je ma państwowy fundusz inwestycyjny Kataru.Plotki o możliwych zmianach w udziałach ekipy z Hinwil nie po raz pierwszy przewijają się w świecie F1. Jest to głównie spowodowane wątpliwościami finansowymi Audi co do całego projektu. W zeszłym roku mówiło się nawet o tym, że Niemcy mogą całkowicie się z niego wycofać, sprzedając 100% akcji jakiemuś inwestorowi.
Wówczas stanowczo zaprzeczył tym sugestiom Alessandro Alunni Bravi, ale w ostatnich tygodniach takowe powróciły za sprawą Joe Sawarda. Brytyjski żurnalista jednoznacznie sugerował, że w Sauberze może dojść do zmiany właściciela jeszcze przed sezonem 2026, a jako potencjalnych nabywców wskazywał Katarczyków, posiadających część udziałów w Grupie Volkswagena.
Skala tej transakcji miałaby być na tyle duża, że w wątpliwość podawano nawet przyszłość samych silników Audi. Kres tym niepokojącym doniesieniom położył jednak piątkowy raport Auto Motor und Sport.
Niemiecki serwis potwierdził, że osiągnięto porozumienie z katarskim inwestorem, ale ze względu na jedynie mały pakiet udziałów Audi nie straci kontroli nad zespołem. Co więcej, środki pozyskane w ramach tej transakcji mają zostać przeznaczone na poprawę infrastruktury w Hinwil i zwiększenie personelu. Dzięki temu te pieniądze nie będą pochodziły z Ingolstadtu.
Chociaż AMuS nie otrzymało stosownego potwierdzenia ze strony marki w tej sprawie, oczekuje się, że wszystko zostanie formalnie ogłoszone przed GP Kataru. Porozumienie to ma także pozwolić Audi na pozyskanie większych sponsorów. Oczywistym kandydatem ma być Qatar Airways, który jest już jednym z głównych partnerów całej królowej motorsportu.
komentarze
1. kawabandos
czyli ten projekt to sciema?
2. TomPo
@1 Nie, po prostu gospodarka europejska sie zwija i mozna zakladac ze nie stac ich na wywalanie pieniedzy, jakie zakladali ze beda mogli wywalac jeszcze kilka lat temu, gdy projekt powstawal.
Tak dalej pojdzie to w F1 nie ostatnie sie zaden europejski zespol, patrzac jak zaorywany jest przemysl motoryzacyjny w Europie.
3. Vendeur
@2. TomPo
Zastanów się może, jaki inny przemysł motoryzacyjny, poza Chińskim, nie jest zaorany...? Nie wpadłeś na to? Europa i USA od zawsze były potentatami w kwestii motoryzacji, a inne rynki nie istniały. Po wejści z przytupem Chin to chyba oczywiste, że przemysł dotychczasowych beneficjentów tego tortu zaczął nieco podupadać...
4. jaromlody
Niech bardziej cisną w elektromobilność to po 2035 nie będzie na rynku europejskim, większości producentów samochodów. Tylko Europa zakazała produkcji spalinówek po 2035. Reszta świata się cieszy. Nie zdziwię się jak sporą cześć produkcji europejskich marek zostanie przeniesione do krajów gdzie chore przepisy nie będą obowiązywać i silniki spalinowe mają się dobrze.
5. dexter
@kawabandos
No coz, Audi stoi juz za projektem F1. Niemniej jednak Audi AG jako spolka notowana na gieldzie papierow wartosciowych ostatnio zaprezentowala swoje liczby i powiedzmy, ze nie sa one optymalne (pozytywnie mowiac). W takim przypadku wiele rzeczy staje pod znakiem zapytania.
Kontekst:
Zysk operacyjny Audi AG spadl w trzecim kwartale o 91 procent. Wsrod powodow wymienianych jest spadek sprzedazy marki Audi o 16 procent do 407 000 sprzedanych samochodow oraz bardzo wysoka konkurencja cenowa w Europie i Chinach. Tylko dzieki Lamborghini i marce Bentley udalo sie osiagnac czarne liczby. W zwiazku z tym Audi spodziewa sie spadku obrotu koncernu z 70 miliardow do 63 - 68 miliardow euro oraz spadku marzy zysku na 6 do 8 procent.
W ciagu pierwszych dziewieciu miesiecy marka Audi sprzedala 1,24 mln samochodow, tzn. o 11 proc. mniej niz przed rokiem. Zwlaszcza w USA i Chinach sprzedaz Audi spadla o 8,5 procent do 477.000 samochodow. Sprzedaz luksusowych samochodow Bentley spadla o jedna trzecia w ciagu pierwszych dziewieciu miesiecy, podczas gdy Lamborghini znacznie wzrosla. Pod wzgledem obrotu po 9 miesiacach Audi ma wynik o 8 procent nizszy od poprzedniego, wynoszacego 46,3 miliarda euro. Wynik operacyjny spadl o ponad polowe z 4,6 miliarda do 2,1 miliarda euro i rentownosc sprzedazy spadla o polowe do 4,5 procent. Zysk po opodatkowaniu w pierwszych dziewieciu miesiacach wyniosl zaledwie 2,4 miliarda euro, po 4,5 miliarda euro w roku poprzednim.
Pod koniec pazdziernika Audi oglosilo, ze z koncem lutego 2025 roku zaprzestanie produkcji samochodow w Brukseli. Fabryka, ktora zatrudnia 3000 osob ma wysokie koszty logistyki, poniewaz w poblizu jest tylko kilku dostawcow. Spolka-matka VW jest w kryzysie i nie chce wprowadzac na rynek nowego modelu dla fabryki w Brukseli. No, ale wedlug VW nadal trwaja rozmowy z potencjalnym inwestorem. Tylko w samych Niemczech Audi zatrudnia okolo 54.000 osob. Firma bedzie trzymac sie gwarancji zatrudnienia do 2029 roku. A wiec: w grupie VW jest wiele znakow zapytania na moscie dowodzeniowym. Obecnie jest wywolany stan SOS.
I wlasciwie, kiedy przedsiebiorstwo takie jak Grupa VW (drugi co do wielkosci producent samochodow na swiecie) znajduje sie w pozycji pochylnej, to w takim przypadku chodzi o substankcje. I to nie tylko troche: mowa jest o wielu tysiacach pracownikow, o zamykaniu fabryk, o wygasnieciu obowiazujacych od kilkudziesieciu lat umow firmowych itp. I oczywiscie mozna zadac pytanie, jak taka firma moze jeszcze podejmowac sie takiego projektu jak Formula 1? Pomysl Audi na F1 wzial sie stad, ze to nie kosztuje zadnych pieniedzy (ba, my na tym zarobimy!). Kazdy wtajemniczony wiedzial od pierwszego dnia, ze to oczywiscie nonsens - jedyna rzecz, ktora najwyrazniej nie byla jasna dla zarzadu i rady nadzorczej. I bylo wystarczajaco duzo czasu, aby wszystko przygotowac. Jednakze do dzis na przyklad w Hinwil prawie nic sie nie zmienilo. Tam jest nadal stan, w ktorym BMW w 2009 roku sie zatrzymalo: twierdzac, ze Formula 1 nie pasuje do nowoczesnego kierunku firmy. Po prostu wyciagneli wtyczke.
A dochodzac do Twojego pytania ... A wiec zdrowy rozsadek polaczony z odrobina wyczucia i troche doswiadczenia zawodowego - kiedy to zmiksuje, wychodzi jeden wynik: dla Audi bedzie to bardzo trudne zadanie. Poniewaz problemy w srodowisku, w ktorym to wszystko sie dzieje, sa nadal niezwykle napiete. A sytuacja w Sauber nie poprawi sie w ciagu najblizszych kilku lat, jesli teraz Audi nie wezmie do reki pieniedzy.
6. dexter
Edit: chodzi o substancje.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz