Marko: wolne okrążenia wyjazdowe z pit stopów to błąd Red Bulla nie Maksa
Okrążenia wyjazdowe Maksa Verstappena kosztowały go wczoraj możliwość objęcia prowadzenia w wyścigu i zdaniem Helmuta Marko były spowodowane błędnymi decyzjami zespołu a nie kierowcy.Holender na pierwszym przejeździe wyścigu jechał na drugim miejscu - za Charlesem Leclerckiem. Przed swoim pierwszym zjazdem do boksów na 14 okrążeniu tracił do niego około 4 sekund.
Leclerc odpowiedział zjeżdżając do boksu okrążenie później, ale Verstappen zdołał zbliżyć się do niego co na kolejnych kilku kółkach doprowadziło do pasjonującej walki cios za cios.
Druga runda pit stopów przebiegła w podobny sposób, z tym, że tym razem Holender mocno skrytykował swój zespół za taką strategię: "Dwa razy pojechałem spokojnie na okrążeniu wyjazdowym i go nie wyprzedziłem. Nigdy więcej czegoś takiego nie zrobię!"
Helmut Marko po wyścigu zdradził, że jego ekipa nie doceniła siły podcięcia na torze w Bahrajnie i nie potrzebnie skupiła się na konieczności oszczędzania ogumienia. Całe takie dywagacje sprowadzają się jednak do czysto akademickiej dyskusji, gdyż oba bolidy Red Bulla i tak nie dojechały do mety wyścigu z powodu usterek w układzie paliwa.
"Max otrzymał polecenie, aby jechać ostrożnie na okrążeniach wyjazdowych" mówił Marko. "Gdyby jechał normlanym tempem, wyprzedziłby Leclerca. Gdy jesteś z przodu, wszystko nabiera innego sensu."
"Zużycie naszych opon było znacząco wyższe niż w Ferrari a moc ich silnika również była imponująca. Ale tak czy inaczej, gdyby Max przeskoczył Leclerca, być może historia inaczej by się potoczyła."
Dopytywany o to czy wolne okrążenia wyjazdowe to błąd zespołu czy Verstappena, Marko nie miał wątpliwości: "Taka była nasza strategia. Więc to nasz błąd, a nie Maksa."
Szef Red Bulla, Christian Horner wypowiadał się w podobnym tonie, zwracając uwagę na "cienką granicę" jeżeli chodzi o ustalenie tempa zużycia ogumienia, ale sądzi, że nawet gdyby Verstappen objął prowadzenie i dojechał do mety, Charles Leclerc i tak zdołałby go wyprzedzić.
"Problemem tutaj zawsze jest balans. Jak szybko zużyjesz opony na początku przejazdu to potem stracisz osiągi pod jego koniec" tłumaczył Horner. "Myślę, że nie doceniliśmy siły podcięcia, ale uważam, że Ferrari miało dzisiaj takie tempo, że nawet gdybyśmy zyskali pozycję na torze i tak wyprzedziliby nas. Dzisiaj nie mieliśmy odpowiedniego tempa."
komentarze
1. Tomek_VR4
A ponoć mają najlepszych mechaników...
2. Quantana
A co mają mechanicy do strategi?
3. Aeromis
To zupełnie normalne zdarzenia w pierwszym wyścigu sezonu. Zespoły są często dalekie od optymalizacji osiągów jak i strategii, bo pierwszy wyścig pokazuje jak to wygląda w praktyce. W każdym sezonie może coś takiego się zdarzyć, tym bardziej w tak rewolucyjnym. Oczywiście, to że kierowcę może coś takiego wkurzyć to też normalne.
4. Tomek_VR4
@2 To że są częścią strategii
5. xandi_F1
kolejny inżynier. Każdy zespół wie, że te opony w Bahrajnie trzeba było powoli wprowadzać w temperaturę bo można było je przepalić zaczynając upalać je z zimnych. No i co z tego, że wyprzedziłby skoro potem by siadał tempem.
Dr. Helmut Marko. 6 czy 7 wyścigów w F1 - 0 punktów.
6. berko
@4. Tomek_VR4
Co ty do czego porównujesz. Przecież to ma taki związek jak ilość słoni w Afryce na pogodę w Polsce.
7. Tomek_VR4
@6 Mechanicy mają duży związek jeśli chodzi o strategie jeśli ty i kolega spod @2 tego nie rozumiecie to nie mój problem
8. fistaszeq
@tomekvr4
czyli twoim zdaniem mechanicy ustalają strategię, tak? To do czego są stratedzy?
9. Krukkk
@7 Tomek_VR4 (Xandi). Niestety nie masz racji, bo jezeli mechanik zbyt pozno nalozy kolo na piaste to w takim przypadku pitstop wydluza sie i rywal zyskuje pozycje, ale wtedy to jest blad mechanika a nie blad strategow czy Inzyniera Wyscigowego.
10. michal395
oczywiście maksiu jak zwykle bezbłędny i idealny
11. berko
@7. Tomek_VR4
Nie mają. Jedyne na co oni mają wpływ to czas pit stopu i to żeby wszystkie cztery koła były przykręcone. O strategii nikt z nimi nawet nie dyskutuje.
12. Andrzej369
@1 Mechanicy a inżynierowie na stanowisku strategicznym co zupełnie inni ludzie. Mechanicy wymieniają koła i składają bolid w boksach, inżynierowie (techniczni, strategiczni, wyścigowi) mają swoje zadania. Marko (raczej bez powodu) twierdzi że to błąd strategów i inżyniera wyścigowego. Akurat mechaników to Red Bull ma wyśmienitych (szybka naprawa przodu bolidu Węgry 2020, sklejenie auta na taśmie Węgry 2021). W poprzednich lata mechanicy RBR robili najszybsze wymiany kół, teraz są pod tym względem 2. lub 3. w stawce (najszybsze pit stopy w Bahrajnie robiło Ferrari, RBR i Williams chyba porównywalnie). Natomiast gdzie są mechanicy Mercedesa, bo ci mnie bardzo rozczarowali, chyba nie zeszli poniżej 3s, kilka razy robili po 3,7-3,9s, przy 2,3s w wykonaniu Ferrari to jak wieczność.
13. Krukkk
PS. A wracajac do wypowiedzi Dr Marko. Bledem Bykow byly trzy DNF, wiec strategia i tempo wyscigowe wzgledem Ferrari nie ma tutaj zadnego znaczenia.
14. Tomek_VR4
Od mechaników ZALEŻY POWODZENIE STRATEGII więc MAJĄ NA NIĄ WPŁYW
15. Automotof1
Ale Max był bo dajże dwa razy przed Lec...
16. I_am_speed
@14
Weź już lepiej odpuścić i nie pogrążaj się bardziej bo nie wybrniesz już z tej głupoty, którą napisałeś na początku tylko po to żeby wbić jakąś szpilkę w RB...
17. Tomek_VR4
@16 Speed
Mój wpis nr. 14 był pisany ogólnie...
Nie ważne jak dobrą masz strategię na papierze skoro mechanik może ją zepsuć np. wydłużonym czasem zmiany koła.
OD MECHANIKÓW ZALEŻY POWODZENIE STRATEGII
18. Frytek
@17
Od wszystkiego zależy powodzenie strategii, mechanicy są tylko trybami w tej maszynie. Strategie może zawalić kierowca, pogoda, reklamówka, kapeć, SC, dublowany kierowca, problem z komunikacją itd itd. A ty wyjeżdżasz ni z gruszki ni z pietruszki o mechanikach. Brałeś coś?
19. Tomek_VR4
Do was cielaki to i tak nie dotrze
Jeszcze raz pisze MECHANIK MOŻE ZAWALIĆ STRATEGIE np. opóźniając zmianę koła.
20. berko
@19. Tomek_VR4
A czy w tym przypadku tak było? Nie.
Pleciesz głupoty żeby zabłysnąć, ale kiepsko ci to wychodzi. Mechanik może zepsuć pit stop, nie strategie. Strategia to wybór mieszanek na poszczególne stinty, moment zjazdu do boksu, dawniej ilość tankowanego paliwa na start, ale nie wymiana kół. Zrozum to. Mechanicy mogą zepsuć pit stop przez co będzie od trwał dwa razy dłużej, ale strategia zostanie dalej ta sama.
21. Tomek_VR4
Strategia wiąże się przede wszystkim ze zjazdem do boksu
Kiedy mechanik zepsuje pit-stop jednoczesnie psuje strategię.
22. I_am_speed
@19
Człowieku, nie widzisz, że kilka osób próbuje Ci coś uświadomić, a Ty nadal uparcie swoje? Uwierz, że zazwyczaj w takich sytuacjach faktycznie nie ma się racji. Zamiast przyznać się do tego, że walnąłeś głupotę na samym początku to próbujesz na siłę z tego wybrnąć pisząc nagle w innym kontekście.
Tak, jeśli się tak zinterpretuje tą kwestię to faktycznie można stwierdzić, że mechanik może zdecydować o niepowodzeniu strategii, podobnie jak masa innych czynników. Nie zmienia to faktu, że ma się to nijak do tego co napisałeś wcześniej jak również do tematu poruszanego w treści artykułu.
Chciałeś zabłysnąć, nie wyszło, skończ już bo zostaniesz wrzucony do jednego wora razem z innymi antyfanami i hejterami RB i Maxa, którzy napiszą byle co żeby tylko wbić szpilkę w rywala, bez żadnej konstruktywnej krytyki.
Daruj sobie te wyzwiska rodem z przedszkola i przestań tak nawalać tymi wielkimi literami, tu nie trzeba krzyczeć jak na podwórku.
23. Quantana
Dajcie mu już spokój, po co dyskutować w nieskończoność. Zawsze będzie miał swoją rację, nawet gdyby sam mercedes napisał mu, że jej nie ma. Nie rozumie - trudno.
24. Krukkk
@19. Ale wtedy to jest blad mechanika, a nie blad strategii!!!
25. Tomek_VR4
- Tak jeśli się tak zinterpretuje tą kwestię to faktycznie można stwierdzić że mechanik może decydować o niepowodzeniu strategii.
Widzisz właśnie oto mi chodzi właśnie przyznałeś mi rację
Mój wpis 1 napisałem głównie żartobliwie nie łapiecie? szkoda
zamiast tego wolicie się kłócić aby na końcu przyznać mi rację
26. Ilona
Tomek_VR4 :D
27. I_am_speed
@26 Ilona
Weź, bo jeszcze pomyśli, że się z nim zgadzasz tak jak to stwierdził w moim przypadku ;)
28. sznaps1982
Helmut Cyklop jak zwykle pierd.. farmazony .Kiedy ta dziadyga sie opamięta jest to najbardziej toksyczna osoba w całej f1 przebija nawet drugiego leśnego dziadka Berniego
29. Frytek
Ciekawy przypadek z tego VR4.
Jabłko nie jest o smaku jabłka tylko o smaku robaka który w nim siedzi.
A pomarańcz wogóle nie jest pomarańczowy przecież, tylko wszyscy tak sobie ubzdurali.
Ło matko
30. Tomek_VR4
To jak Verstappeniarze próbują postawić na swoim to jest hit
Jeśli koleś myślisz, że mechanik nie może popsuć strategii zespołu zjazdu do boksu to jesteś w błędzie z którego prawdopodobnie nigdy nie wyjdziesz.
31. berko
@30. Tomek_VR4
Wytłumacz mi to jak dziecku, w jaki sposób mechanik może popsuć strategie zespołu zjazdu do boksu?
Jakbyś napisał tylko "popsuć strategie zespołu" to jeszcze bym zrozumiał. Ale w jaki sposób mechanik może popsuć strategie zespołu zjazdu do boksu to już nie wiem. Czekam na wytłumaczenie.
Haha
32. Tomek_VR4
@31
Jeden pies.
Doskonały przykład Hamilton GP Niemiec 2019 tam masz idealny przykład jak można zwalić pit-stop
33. Krukkk
@25. Nie klam, ze przyznalem ci racje. Pieprznales glupote a potem stwierdziles, ze celowo tak napisales-nic podobnego! Pomyliles dwa rozne zagadnienia, a w miare brniecia w ta glupote wymieszales je.
No typowy Xandi. Teraz pozostaje ci stwierdzic, ze madrzejszego od siebie tutaj nie spotkales.
34. berko
@32. Tomek_VR4
Wtedy tak, jak pisałem wyżej, mechanicy zawalili pit stop przez co ten trwał dłużej. W tym konkretnym przypadku można ich po części tłumaczyć tym, że był to nieprzewidziany zjazd Hamiltona.
Ale dalej nie wiem jak mechanik ma popsuć strategie zespołu zjazdu do boksu. Kierowca tak, ale mechanik? Ile to razy Hamilton wzywany do pit lane olewał temat i jechał dalej, wtedy to on zmieniał/psuł strategię zespołu.
35. fistaszeq
@debeelVR7 wiesz co to strategia czy nie?
36. fistaszeq
piszesz jakbyś nie wiedział
37. Fan Russell
@32 Vettel 2012-2013 też długo wymieniły koło ostatniego Wyścigu :)
38. giovanni paolo
Polacy? Zwierzęta.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz