Opony
Opony są kluczowym czynnikiem niejednokrotnie decydującym o zwycięstwie bądź porażce. Nad ich właściwym ustawieniem czuwają najwyższej klasy specjaliści a nawet drobne różnice w ciśnieniu mogą przysporzyć kierowcy poważnych problemów przy prowadzeniu bolidu.Efektywność pracy opony bezpośrednio zależy od jej temperatury pracy. Na torze liczy się każda sekunda, z tego powodu podczas zmiany opon zespół zakłada opony uprzednio zagrzane w specjalnie skonstruowanych kocach grzewczych. Dzięki temu kierowca traci mniej czasu na rozgrzanie opon na torze.
W odróżnieniu od motoryzacji cywilnej, opony w Formule 1 poddawane są ogromnym obciążeniom. Samochody przyspieszają od 0 do 100 km/h w 2,6 sekundy. Tylne opony muszą przenieść moc 800 koni mechanicznych na asfalt w taki sposób, by koła nie wpadły w poślizg przy ruszaniu. Z drugiej strony przednie opony wykonują ciężką pracę podczas hamowania i skręcania. Przy hamowaniu z 200 km/h bolid F1 zatrzymuje się średnio na dystansie 55 metrów, a siły hamowania sprawiają, że obciążenie wzdłużne w przypadku opon dochodzi do 2,5 tony. W zakrętach przeciążenia są jeszcze większe, a opony muszą wytrzymać obciążenie poprzeczne rzędu 2,2 tony, a siły odśrodkowe sięgają 3,2 G. Nawet podczas jazdy po prostej na opony działa ogromna siła, generowana przez wytwarzające docisk aerodynamiczny skrzydła. Przy prędkości 320 km/h skrzydła dociskają samochód do toru z siłą 1,6 tony z tyłu i 1,1 tony z przodu. Docisk aerodynamiczny jest tak duży, że teoretycznie bolid F1 mógłby utrzymać się na suficie, jadąc ?do góry kołami?, z prędkością niewiele większą od 150 km/h.
Mieszanka, z jakiej powstają opony F1, pracuje optymalnie w temperaturze pomiędzy 70 a 95°C. Jeśli opony są zimniejsze, ich przyczepność spada. Jeśli rozgrzeją się nadmiernie, zużywają się za szybko. W najgorszym przypadku zaczynają się tworzyć pęcherze, które mogą spowodować eksplozję opony. By temu zapobiec, opony ? składające się z około 80 typów gumy i 250 innych składników, w tym oleju, stali, siarki, cynku, poliestrów, żywicy i krzemu ? są dokładnie sprawdzane jeszcze w fabryce.
Dzięki nowym regulacjom FIA walka pomiędzy producentami opon przeszła do historii a głównym zadaniem zespołów staje się najlepsze wykorzystanie opon dostępnych wszystkim zespołom.
komentarze
1. Podol
LOL, nie chcę mi się czytać..
2. [email protected]
eeeeeeee no może być
3. Ksylen
Skoro wyeliminowano konkurencję w oponach, no to może by tak jeszcze wprowadzić jednakowe auta dla wszystkich. Przecież poziom techniczny bolidu ma nie mniejszy wpływ na wynik niż opony.
4. BlackJackx
Zgadzam sie z Ksylenem :) Wszystkim takie samo paliwo, takie same auta, takich samych mechaników...O to właśnie chodzi żeby była konkurencja, wtedy jest ciekawiej...
5. Str8ek
przynajmniej mogli dać licencje Michelinowi....
6. 123tomek
No wlasnie. Ciekawe jak wybrali tego jedynego producenta. Przeciez to nieziemska kasa taki monopol na gumy. No i jeszcze jedna sprawa - czy przez taka decyzje nie zahamuje sie rozwoj opon?! Przeciez nie ma konkurencji to nie trzeba sie starac by byc lepszym od innych. Moim zdaniem taka decyzja o wyeliminowaniu konkurencji jest sztuczna i szkodliwa.
7. dawcio
a ja na formule sie nie znam i mam pytanie opony hard to twarde soft miekkie wet - ? monsoon-? i jeszcze jakieś sa ale nie wiem jakie i mozecie mi wytlumaczyc ktore sa do czego
8. dawcio
a ja na formule sie nie znam i mam pytanie opony hard to twarde soft miekkie wet - ? monsoon-? i jeszcze jakieś sa ale nie wiem jakie i mozecie mi wytlumaczyc ktore sa do czego
9. ewerti
a jezeli by dali jednakowe bolidy wszystkim to gdzie rywalizacja pomiedzy konstruktorami?a mieszanka wet to na miekki tor a monsun na deszcz jest jeszcze przejsciowka gdy dopiero zaczyna padac lub tor podeschnie
10. ewerti
przepraszam za błąd powinno być mokry tor
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz