Williams użyje KERS oparty na akumulatorach
Zespół Williamsa, już jakiś czas temu potwierdził, że w przyszłym roku jego bolidy będą wyposażone w system KERS, odzyskujący energię kinetyczną podczas hamowania.Head przyznał, że po wprowadzeniu zakazu tankowania podczas wyścigów w tym roku, zbiorniki paliwa stały się na tyle duże, że ciężko byłoby znaleźć miejsce dla systemu KERS opartego na kole zamachowym, podczas gdy ogniwa akumulatorów można zaprojektować w dowolny sposób.
„Sądzę, że jest to oczywiste, że będziemy używać systemu opartego na akumulatorach” mówił Head dla serwisu Autosport.com. „To nie jest tak, że… Mieliśmy używać KERS w sezonie 2009- uruchomiliśmy system z kołem zamachowym w bolidzie, ale nie podczas Grand Prix.”
„Koło zamachowe z natury ma swoją określoną średnicę.”
„Jego waga jest lżejsza od akumulatora przy tej samej mocy i zgromadzonej energii. Niemniej w przypadku akumulatorów, które są złożone z wielu małych komór, możemy wykonać je duże i płaskie, możemy wykonać je małe i długie. Możemy nadać im dowolny kształt.”
„Od czasu, kiedy tankowanie podczas wyścigów zostało zakazane w Formule 1, okazało się, że ciężko jest umieścić koło zamachowe w bolidzie. Aczkolwiek prowadzimy kilka programów, włączając w to hybrydowe Porsche GT3R, gdzie koło zamachowe jest z powodzeniem stosowane w samochodzie sportowym i innych rodzajach pojazdów.”
Head nie wykluczył jednak zastosowania systemu z kołem zamachowym w przyszłości, zwłaszcza po wprowadzaniu zmian w regulaminie technicznym, które są planowane na sezon 2013, a które mają zwiększyć moc i poziom gromadzonej w bolidach energii.
komentarze
1. Uuk
Mam cichą nadzieję, że Williams stworzy bardzo dobry bolid : )
2. beltzaboob
Bardzo szkoda, że ten kers nie będzie mechaniczny. Ciekawe byłoby porównanie. No i dwa lata pracy w plecy...
3. modafi
Nie do końca w plecy. Taka wiedza zawsze procentuje na przyszłość i można wrócić do tego projektu.
4. loko
od dawna zjadaja włsny ogon. jak nie zbankrutuja to moze beda jak zwykle w srodku stawki. kasa nie gwarantuje sukcesu ale jej brak gwarantuje co najwyzej srednia forme.
5. nekos
cos mi sie wydaje ze to tylko zaslona zeby zmylic konkurencje...
6. roko
Tym razem, to nie F1 a seria LM będzie królikiem doświadczalnym dla systemów odzyskiwania energii. Nowe regulacje wyraźnie mówią iż pojazd podczas przejazdu przez pit-lane, nie może używać silnika spalinowego. Mimo że to tylko kilkaset metrów przejazdu raz na jakiś czas, to jednak powoduje powstanie dwóch systemów czyli wymuszenie napędu hybrydowego.
7. szerter
5. nekos - czym mają tę konkurencję zmylić, tym że będą mieli tą samą moc niezależnie od wybranego KERSu? Czy masą, skoro i tak minimalna masa bolidu musi być?
8. witam
7. szerter Przyjacielu ale o mase wlasnie chodzi bo wtedy mozna lepiej rozmiescic balast. Pamietaj ze akumulatory sa ciezkie ( to bylo chyba w granicach 35 kg ) a chodzi o to zeby tak rozmiescic mase w bolidzie zeby go lepiej zbalansowac.
:D
9. szerter
8. witam - Przyjacielu, zauważ że minimalna masa na 2011 została podniesiona o 20kg, a rozkład masy zunifikowany.
10. Marcinu
Czy kers na sezon 2011r będzie w końcu 2krotnie mocniejszy od kersu z 2009? bo już nie pamiętam
11. witam
9. No i co to ma do rzeczy z rozkladem masy w bolidzie? Masa minimalna nie morze byc przekroczona, to jest jasne ( bolid nie moze byc lzejszy niz masa minimalna ). Dlatego chodzi o to ze jezeli KERS jest lekki mozna skonstruowac tak bolid i inaczej rozlozyc mase aby dalo sie go lepiej ustawic i zeby lepiej lezal na torze a to wszystko mozna uzyskac dzieki zaoszczedzeniu ciezaru tu i tam. To chyba oczywiste ze wszyscy chca miec jak najlzejszy bolid nieprzekraczajacy masy mnimalnej ( w dol ) dlatego po ukonczeniu wyscigu wszyscy jada po brudzie i zbieraja kamienie :D
12. xdomino996
Ale balast bedize na łozony i kazdy bolid bedize mial go takiego samego wiec KERS w tym wypadku bardzo sie przyda a czy wazy o 5 KG wiecej to i tak bez roznicy bo masa minimalna wynosi 640 i nei moze byc lzejszy
13. sever
Z tego co wiem to kers oparty na kole zamachowym już wprowadzili do jakiejś kolejki czy metra i spisuje sie fantastycznie.
14. witam
12 . Ty nawet nie wiesz co to jest balast wiec nie pisz takich rzeczy....
15. Niespokojny
Już teraz zupełnie nie ogarniam z tymi masami ! - to ile będzie ważył kierowca ?, np.Massa?
16. Ataru
Licze na to, ze bolid WIlliamsa bedzie walczyl tam, gdzie jego miejsce - w czubie. O Ferrari, McLarena i Mercedesa jestem dosc spokojny, Red Bull ma taka przewage, ze niezaleznie od zmian w regulaminie - nie sa na tyle przelomowe by wypadli z czolowki, mam wiec nadzieje, ze bedzie ciasno. Ciekawi mnie tez komu Toyota wcisnie swoj bolid, to moze byc potencjalny hit tez.
17. xdomino996
14. Po pierwsze wiem. Po drugie mam prawo mowic co mi sie podoba a pozatym wystarczy troche pograć w rfactor i juz wiadom ze balast ustawia sie po to zeby bolid prowadził sie jak najlepiej i nie musze byc jakimś specem od tego a jak ty myślisz ze do tego trzeba miec 40 i szkole zawodową aby wiedziec co to balast to jestes śmieszny a po za tym wiem wiecej niz nie którzy co sa na tym forum i mają po 30 wiec odpuśc sobie takie komentarze
18. szerter
11. witam - "No i co to ma do rzeczy z rozkladem masy w bolidzie" - no przecież to podstawa, skoro jest narzucony i stały to nie można robić tego, o czym piszesz w 8. ("chodzi o to zeby tak rozmiescic mase w bolidzie zeby go lepiej zbalansowac"). Jaka jest według Ciebie różnica w masie pomiędzy elektrycznym a mechanicznym KERSem?
19. kubusf1
Wszystko ok, tylko ze kolega xdomino996 używa cały czas zlego pojęcia, bo tu chodzi o BALANS bolidu, a nie o BALAST;] Balans- rozklad masy, a balast to można powiedzieć np jak kierowca jezdzi z duzą ilościa paliwa na pokladzie, to mówi sie że jeżdzi z balastem, czyli z jakimś dodatkowym, niepotrzebnym obciazeniem;]
20. xdomino996
Ale to niepotrzebne obciążenie jest pewnie tez stosowane po to aby załóżmy tył byl łagodniejszy przy przyspieszaniu bo nie wkładają go gdzie popadnie aby tylko zwiększyć wagę bolidu.
21. melo
Wlliams nie użyje koła zamoachowego z bardzo prostej przyczyny , masa tego systemu musiała by być skoncentrowana w jednym miejscu , a akumulatory można rozłozyć gdzie kto chce i można ich uchyć jednocześnie jako odwazniki do zbalansowania bolidu, a z takiej możliwości Williams nie moze zrezygnować, bo dobrze wie ze jak z tego zrezygnuje to ma przechlapane bo cała resza właśnie użyje tych baterii nie tylko do gromadzenie energi elektrycznej , ale równiez tez do zbalansowania bolidu , głupi byłby ktoś kto nie wykorzystałby masy akumulatorów do zbalansowania bolidu , a kształt akumulatorów jest dowolny, taka procedura to będzie standard i to wyklucza stosowanie koła zamachowego bo zostali by w tyle. Proste
22. melo
Jeśli byłby zakaz rozmieszczania bateri według dowolnemu pomysłowi producentów bolidów i baterie musiały by znajdować sie w jednym określonym miejscu to wówczas Williams na 100% użyłby koła zamachowego i to by była jego przewaga , bo koło jest lzejsze i reszta masy moze jako odwazniki balansowac bolid.
23. muzykakoncalata
kempa c to ma znaczyc ?
24. wheelman
Nie można zmienić kształtu baku tak, żeby koło się zmieściło? Tak pomyślałem po przeczytaniu tego wywodu o kształcie akumulatorów.
"Head nie wykluczył jednak zastosowania systemu z kołem zamachowym w przyszłości, zwłaszcza po wprowadzaniu zmian w regulaminie technicznym, które są planowane na sezon 2013, a które mają zwiększyć moc i poziom gromadzonej w bolidach energii."
No ale o rozmiarze zbiornika tutaj nie ma mowy, no chyba, że w 2013 powraca tankowanie.
25. paw_ko
"Użyć" używa się z dopełniaczem a nie biernikiem :P "użyje KERS opartego" a nie "oparty" ;)
xdomino996: "poza" to jest jedno słowo, "niektórzy" to również jedno słowo, i tak dalej(jeśli chodzi o Twoje wysławianie się). Może i nie trzeba mieć skończonej zawodówki, żeby wiedzieć co to balast, za to warto skończyć podstawówkę, żeby opanować podstawy ortografii. Także powodzenia na egzaminie gimnazjalnym.
26. hotshots
..........czyli z massą nie ma problemu w 2011...będzie jeździł w kazdym bolidzie.....
ale gdzie reszta tych wolnych ? :D
27. robtusiek
21. melo bardzo dobrze to wytłumaczyłeś:)
24. wheelman może być kilka opcji np. akumulatory mają być zamontowane w tylnej cześci bolidu i nie można ich modyfikować z racji bezpieczeństwa, może zniknąć tankowanie, zwiększona masa całkowita w tych przypadkach Williamsowi opłaca się zastosować KERS mechaniczny.
28. witam
18 . szerter A no roznica pomiedzy waga kersu mechanicznego a opartego na akumulatorach jest znaczna! Akumlatory so ciezkie jak juz napisalem ok 35 kg a kers mechaniczny ich nie posiada. Posieda jednak cos co dziela na zasadzie kola zamachowego wazacego ( mechasnizm wazy gdzies przeczytalem ok 15-20 kg ). A to o czym ta piszesz "zunifikowanie zozkladu masy" ma sie do tego jaki jest nacisk ciezaru w bolidzie na tylna oraz na przednia os i musi sie miescic w przedziale od X do Y okreslonym przepisami. Natomiast balast mozna w bolidzie przesowac i umiaszczac go w przedziale nieprzekraczajacym polowy bolidu i tym samym nie zmieniac nacisku na obydwie osie. Takze nie trzeba wcale ujmowac balastu ani go dodawac, tylko wystarczy go np: przesowac z miejsca znajdujacego sie przed osia na miejsce znajdujace sie za osia i miescic sie w przedziale takim ktory nie wplynie na zmiane rozkladu masy, czyli nacisku na obydwie osie. Ps : w poscie nr.11 zle sformulowalem pytanie , przepraszam nie chodzilo mi o mase tylko o balast " Co to ma do rzeczy z rozmieszczeniem balastu w bolidzie" .. to chcialem napisac sory :D
29. witam
sory za literowki..
30. witam
Acha i jeszze jedno, przosze nie pisz mi ze ruchomy balast jest zabroniony bo nie o taki mi chodzi, mi chodzi o normalne sztywne zamocowanie czesci balastu ( czyli jakis tam odwaznikow lub jak kto woli ciezarkow ) przed jazda a nie przemieszczanie tych czesci w trakcie jazdy. Bo jak wiemy ruchomy balast jest zabroniony i nie o taki mi chodzi. Takie cos wynalazlo chbya nawet Renault pare lat temu ale to nie przeszlo..
31. witam
17 xdomino996 Nie chcialem cie obrazic, przepraszam chodzilo mi tylko o twoj wpi, bo on jest tak smiesznie sformulowany jakby go jakis kompletny Dekiel pisal... Sory :D
22 melo Widze ze ty jako jedyny wiesz o co tutaj chodzi.
32. witam
20.xdomino996 "Ale to niepotrzebne obciążenie jest pewnie tez stosowane po to aby załóżmy tył byl łagodniejszy przy przyspieszaniu bo nie wkładają go gdzie popadnie aby tylko zwiększyć wagę bolidu."
Balast nie jest niepotrzebnym obciazeniem. Tak jak wiemy balast sluzy do " zbalansowania" bolidu i znajduje sie w nim zawsze, (Jest go tyle aby nie przekroczyc minimalnej wagi bolidu) tylko rozmieszcza sie go w roznych miejscach. Oczywiscie jest mozliwe zeby go dolozyc troche wiecej na tyl tak jak ty to piszesz i napewno w niektorych przypadkach tak sie postepuje lecz tak jak napisal szerter, rozklad masy zostal zunifikowany a to znaczy ze takie zabawy balastem beda znacznie ograniczone.
33. witam
19kubusF1 Balast sluzy wlasnie do Balansowania.... Nie chodzi tu o zbyteczny balast taki jak kierowca czy paliwo tylko o taki z mojego postu 28. HeHe no tak o kierowcy i paliwie niemozma tez powiedziec ze to zbedny balast :D
34. szerter
@witam - BMW jak wprowadzało KERS to była mowa o dodaniu 30kg jako całość systemu, a nie same akumulatory. W efekcie różnica to nie 35kg, ale 10-15kg.
"Natomiast balast mozna w bolidzie przesowac i umiaszczac go w przedziale nieprzekraczajacym polowy bolidu i tym samym nie zmieniac nacisku na obydwie osie." - zaraz napiszesz, że nie to miałeś na myśli, ale to zdanie to jest zaprzeczeniem rzeczywistości. Każde najmniejsze przesunięcie masy powoduje zmianę jej rozkładu pomiędzy osiami. Jak przesuwasz fotel w samochodzie o jeden 'ząbek' też zmieniasz ten rozkład.
Prosiłbym jeszcze tylko o jedno sprostowanie, uważasz że dla Williamsa korzystniej byłoby stosować elektryczny czy mechaniczny system?
35. witam
34 szerter Przeczytaj jeszcze raz moj wpis. Rozklad masy jest okreslony w przedziale od X do Y , nie wiem jakie sa to wartosci tzn: ile kg moze obciazac dana os, ale pomiedzy nimi mozna zmieniac te wartosci nieprzekraczajac przepisow. Rozumiesz? Przeczytaj jeszcze raz moj wpis bo wydaje mi sie ze nie rozumiesz o co mi chodzi. A co do wagi calego kersu to bylo roznie. Caly system wazyl ok 40- 45 kg. Najlzejszy ponoc mial Mc-Laren 35 kg. A te ok 15 kg roznicy miedzy kersem akumulatorowym a mechanicznym to barzdzo duzo! Jezeli te dodatkowe kg mozna uzyc w innych miajscach bolidu do zbalansowania go to jest naprawde znaczne pole manewru. Jezeli bys te 15 kilo zalozyl na przodzie lub natyle bolidu to przy ostrych i iszybkich zakrtach musialbys walczac z bolidem. Widziales jak wyglada rzut mlotem? Takie wielgachne typy kreca sie z taka mala kulka i jak sa rozkreceni to balansuja naprzeciw swoim ponad 100 kg cialem. Taka duza jest sila odsrodkowa a ta kula na koncu mlota ma chyba ok 7- 9 kg albo cos takiego zreszta nie wiem dokladnie... i wyrzucana jest z predkoscia ok 100 km/h. Bolidy w zakretach maja szasami po 200 km/h to wyobraz sobie jaka to jest sila odsrodkowa jezeli masz do dyspozycji te twoje niech tam bedzie 15 kg i mozesz je rozmiescic w bolidzie tam gdzie jest to najbardziej potrzebne.
A jesli chodzi o to co ma zrobic Wiliams to juz ktos wyzej napisal ze mechanizm ponoc sie nie miesci bo przeszkadza bak. Natomiast jak by to bylo technicznie mozliwe to oczywiscie ze to powinno byc zastosowane, bo to bylaby olbrzymia przewaga nad konkurencja! Pozdrawiam cie siemka.
36. witam
Acha a to ztym fotelem kierowcy to tak nie do konca prawda tzn: w tym przykladze akurat tak, ale teraz nie mam czasu jutro napisze ci jak mozna zmieniac balans bolidu nie zmieniajac nacisku na os. Siemka.
37. szerter
35. witam - z tego co widzę to nie ma żadnego przedziału na rozkład masy tylko jest ściśle określone 46/54 i koniec. O balansie mi nic nie pisz bo ja o nim nic nie wspominałem i ma się nijak do ograniczeń - FIA go weryfikować nie będzie. To już tylko kwestia preferencji kierowcy. Jaka przewaga Williamsa? Ich system będzie wykazywał swoje plusy wtedy, kiedy zwiększy się limit magazynowanej energii. Póki co, ograniczenia sprawiają że jest raczej nieporęczny - daje tyle samo a wymaga dużo więcej. Dotychczasowe wady KERSu z sezonu 2009 zostały maksymalnie ograniczone bo minimalna masa została podniesiona z 605 do 640 czyli o 35 kg - cały KERS wejdzie za friko. O balans się nie martw - z nim sobie inżynierowie poradzą. Ogólnie cała dyskusja odeszła daleko od sedna sprawy - pisałem, że Williams nie stosuje zasłony, bo rzekome tajniackie rozwijanie bolidu z kołem zamachowym nie dałoby im żadnej przewagi przy obecnych przepisach. Dodatkowo łatwiej jest im skonstruować bolid z elektrycznym systemem. Dopiero w momencie ewentualnej zmiany przepisów zwiększających maksymalną moc systemu i konieczności dodania kolejnych akumulatorów, koło zamachowe stanie się tym właściwym rozwiązaniem.
38. witam
37,szerter.Przeczytaj twoj wpis nr 7 i zobacz od czego zaczela sie ta dyskusja... A teraz wypisujesz maslo-maslane i jakies farmazony... Zadaj sobie sam odpowiedz na twoje pytania z wpisu nr 7. Ale chyba nie musisz bo ja juz wstystko napisalem.
Acha i jeszcze co do tego, zebys lepiej zrozumial dzialanie balastu jezeli masz go wiecej tzn: ( lzejszy kers znaczy, wiecej "ciezarkow" na pokladzie do zbalansowania bolidu ). Ty podales przykald z fotelem koerowcy ktory przsowa sie i w ten sposob zmienia sie nacisk na osie. Zgoda z fotelem masz racje, ale w bolidze F1 sprawa wyglada inaczej. Pisalem ci ze mozna zmieniac balast ( balans bolidu ) nie wplywajac na nacisk osi. To jest w zasadzie bardzo proste. Postaram ci to przedstawic w sposob obrazkowy :D. Jezeli wyobrazimy sobie podloge bolidu w przekroju bocznym ( patrzysz na bilid z boku ). Widzumy dwa kola przednie i tylne ( z boku ok? ). Jak nad tymi kolami umiescisz odwazniki ( ciezarki czy nazwij to jak chcesz ) wtedy powiedzmy, nacisk na obydwie osie jest rowny. Jezeli bedzemy przesowac te odwazniki rowno w rownych odstepach obydwa na zewnatrz lub obydwa do srodka bolidu, wtedy nacisk na osie nie ulegnie zmianie ( jezeli nie potrafisz sobie tego wyobrazic to sobie to narysuj ), ale za to w zakretach sila odsrodkowa sprawi ze bolid zmieni swoj balans. Tak wlasnie mozna ustawic bold jezeli chodzi o nadsterownosc i podsterownosc, oczywiscie duzo zalezy jeszcz od dlugosci bolidu, jego mechaniki oraz aero. Lecz jezeli masz do dyspozycji ok 15 kg wiecej balastu to mozesz na okrazeniu prawdopodobnie odstawic stawke jeszcze lepiej niz RB w tym sezonie. I w tym tkwi problem kersu. Jestem przekonany ze w przyszlym zezonie zbalansowanie bolidu bedzie najtrodniejsza rzecza z jaka beda zmagac sie zespoly. Przypomne ci tylko wypowiedz Roberta, ze jest on ciezkim zawodnikiem i ma problemy z balansem kiedy to w sezonie 2009 BMW uzywalo kersu, a Nick sie cieszyl bo byl lzejszy i jezdzil z tym systemem. Owszem te dodatkowe kilogramy sprawia ze ciezcy kierowcy beda mieli wiecej pola manewru,ale wtedy jakie pole manewru beda mieli ci lzejsi!!!! Wyobrazasz sobie? Sprawa wcale nie jest tak pozornie latwa i do tego jeszcze pelny bak a w wyscigu od startu do mety wraz z ubyciem paliwa az do 200 kg mniej na pokladzie!!! To naprawde jest nielada wyzwanie dla inzynierow i mam nadzeje ze akurat w bolidzie Roberta sobie z tym poradza.
Pozdro!
Ps: Nie chce mi sie pisac juz wiecej na ten temat, podyskutujmy pod jakims innym artykulem ok? Nara!
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz