WIADOMOŚCI

FIA stanowczo zajęła się luką w przepisach dot. limitów budżetowych
FIA stanowczo zajęła się luką w przepisach dot. limitów budżetowych
Międzynarodowa Federacja Samochodowa w końcu postanowiła zająć się szarą strefą przepisów finansowych, czyli działaniami większych zespołów niezwiązanych z F1. Oficjele wydali już nawet specjalną dyrektywę techniczną i mieli zacząć badać niektóre ekipy pod tym kątem.
baner_rbr_v3.jpg

Temat granic budżetowych rozgrzewał środowisko F1 w 2022 roku, gdy toczył się proces ws. wykroczeń Red Bulla i Astona Martina. Ostatecznie zakończył się niemałą karą zwłaszcza dla austriackiego zespołu, który przekroczył dozwolony próg o kilka milionów dolarów.

Nie oznaczało to końca kontrowersji na tym polu ze względu na podejrzenia, że kolejne zespoły mogą dopuścić się takiego uchybienia w kontekście sezonu 2022. Jak się jednak okazuje, nie był to jedyny taki powód. Piątkowego poranka bardzo ciekawych informacji ws. limitów dostarczyły La Gazetta dello Sport oraz Motorsport, które zahaczyły o alarmujący już od dawna wątek.

Mowa o działaniach czołowych teamów niezwiązanych stricte z F1. Te od dawna wykorzystywały lukę w tym zakresie, przenosząc swoich kluczowych inżynierów do satelickich operacji. Dotknęło to m.in. Jamesa Allisona z Mercedesa, który zaangażował się w projekt America's Cup czy Adriana Neweya z Red Bulla, który zajął się ambitnym projektem hypercara RB17.

Na podobne zagrywki zdecydowali się też inni więksi gracze jak np. Ferrari czy Aston Martin. Co w tym jednak takiego nadzwyczajnego? Otóż nawet po przeniesieniu ważnych speców do innych działów ci mogli dalej nieformalnie zajmować się F1, obchodząc tym samym regulacje budżetowe. Na taki niebezpieczny precedens już w styczniu otwarcie zwrócił uwagę szef Alpine, Otmar Szafnauer.

FIA najwidoczniej zareagowała na wołania Amerykanina, wydając dyrektywę techniczną TD45 odnoszącą się do takich czynności. O jej istocie nie poinformowała natomiast sama Federacja, a źródła La Gazetty i globalnego serwisu Motorsport.

Co ciekawe, owe wytyczne miały zostać już opracowane na początku 2023 roku, ale niedawno zostały jeszcze zmodyfikowane i wprowadzone w życie. Głównym ich założeniem jest to, że zespoły nie mogą przenosić żadnej własności intelektualnej F1 do projektów z nią niezwiązanych, a jeżeli do tej dojdzie, musi to zostać uwzględnione w dokumentach dot. ograniczenia kosztów.

Może to być zatem wyjaśnienie, dlaczego instytucja z siedzibą w Paryżu ponownie zwleka z opublikowaniem zeszłorocznego audytu finansowego. Ma ona oczekiwać wyjaśnień od teamów w tej kwestii, co wywołało konsternację wśród niektórych zespołów:

"Miało to już swój wpływ, bo niektórzy musieli zacząć działać, gdyż zdali sobie sprawę z tego, że to, co robili do tej pory, nie jest już dozwolone. Najtrudniejszą tego częścią jest fakt, iż wejdzie to od 1 stycznia i [nieregulaminowe] wydatki, które pojawią się do tego momentu, będą musieli jakoś nadrobić", przekazało anonimowe źródło Motorsportu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

8 KOMENTARZY
avatar
kiwiknick

23.06.2023 21:56

0

Czepiają się limitów finansowych. Przecież ten sport był zawsze drogi.


avatar
carrera 2013

24.06.2023 10:46

0

Po co FIA plecie bzdury o przestrzeganiu limitów finansowych. RedBull w ubiegłym sezonie za przekroczenie limitów finansowych powinien otrzymać dotkliwą kare. A co otrzymał??? To żenada decyzyjna FIA.


avatar
giovanni paolo

24.06.2023 14:32

0

2. Bóg im wybaczył, dla mnie to się liczy.


avatar
Krukkk

26.06.2023 15:02

0

@2. Ano widzisz... Mercedes i Ferrari nawet nie wiedza jak zblizyc sie do progu przekroczenia limitu budzetowego. Wiedza natomiast, ze 1mln$ rowna sie przewadze o 0.1s, ale nie maja pojecia jak to zrobic- to jest zenada. Tutaj pragne zaznaczyc, ze rozmawiamy o "wielkich legendach" F1, wystarczy dac takie same przywileje takiemu np Aston Martin i mamy gwarantowana walke Alonso vs Verstappen. @3. Czy Bog wybaczyl Bykom? Owszem, bo Toto okazal sie za krotki. Nawet gdyby nie wybaczyl to i tak Mercedes razem z Ferrari byliby osmieszeni przez Strolla.


avatar
Zaps

26.06.2023 22:42

0

@4 żenadą jest kolejny Twój nieobiektywny wysryw na temat wszystkiego co związane z Toto, Oponeo i Mercedesem i nie zmieni tego fakt że "łaskawie" dodałeś Ferrari. Nie byłbyś sobą gdybyś czegoś na ich temat nie napisał, prawda? Jesteś jedną z osób (Wliczając między innymi iron mana) dzieki którym przestałem obserwować to forum, dokładnie tak samo jak kilka innych osób. Mam nadzieję ze jesteś z siebie dumny a napewno admini są Ci wdzięczni za malejące zasięgi


avatar
Krukkk

27.06.2023 07:30

0

@5. Nie belkocz bez sensu! To nie moja wina, ze doszlo do patologii w F1 o nazwie TOP 3. I nie "laskawie", bo gdybys czytal z dobrymi intencjami moje komentarze to wiedzialbysbys, ze tak Mercedesa jak i Ferrari uwazam za swiete krowy F1 ktore jedyne co potrafia to walic focha o to, ze Byki potrafia zbudowac mistrzowski bolid. Teraz sam odpowiedz sobie na pytanie: Czy Twoje komentarze zawyzaja poziom komentarzy w tym serwisie? Jedyne co potrafisz ostatnio to zwracac uwage autorom artykulow sam nie potrafiac pisac poprawnie. Bez kitu...Trzeba niezle uderzyc glowa w cos twardego, zeby dopuszczac sie takiej ZENADY, nawet pseudo polonista Vendeur juz zwrocil Ci uwage.


avatar
Danielson92

27.06.2023 09:51

0

@5 Ten typ tak ma. Tak samo jak TVP PiS w swoich propagandowych Wiadomościach musi zaatakować opozycję tak On Mercedesa i Wolffa przy każdej okazji. To jego sposób na lepsze ja :-D


avatar
Krukkk

27.06.2023 12:13

0

@7. Bzdury wypisujesz i tym samym pokazujesz, ze traktujesz wszystko co pisze wybiorczo. Jakos nie przeszkadzalo Ci to jak wysmiewalem Reno. Panowie Danielson92 i Zaps proponuje poluzowac gumke w majtkach.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu