Marko: sześć zespołów może przekroczyć limit budżetowy w 2022 roku
Doradca Red Bulla jest przekonany, że niedawno zakończona saga wokół granicy budżetowej nie będzie taką ostatnią w F1. Zdaniem Austriaka, w sezonie 2022 również dojdzie do jej złamania, co ma być związane z szalejącą inflacją.Przed GP Miasta Meksyk wreszcie zakończyło się zamieszanie wokół wykroczeń Red Bulla i Astona Martina w związku z przepisami finansowymi w 2021 roku. FIA przyznała spore grzywny obu ekipom, a aktualnym mistrzom świata - z powodu przekroczenia dozwolonego pułapu wydatku - dodatkowo ograniczyła możliwości rozwojowe w kolejnych 12 miesiącach.
Niemal natychmiast pojawiły się jednak głosy mówiące o tym, że wymierzone sankcje nie odstraszą innych zespołów od różnych machlojek i w następnych latach F1 nie uniknie kontrowersji na tym polu. Poniekąd w rozmowie z Auto Motor und Sport potwierdził to przedstawiciel Red Bulla, Helmut Marko, lecz zwrócił on uwagę na to, że nie będzie to podyktowane względami sportowymi, a inflacyjnymi.
Warto przypomnieć, że na początku sezonu same zespoły wykorzystywały tę kwestię, aby wywalczyć zwiększenie tegorocznego limitu budżetowego. Po długiej walce dopięły swego i Federacja zastosowała 3,1-procentową podwyżkę. Dzięki temu ekipy zyskały kolejne 4,3 miliona dolarów. Jak natomiast sugeruje znany Austriak, i ona może okazać się niewystarczająca:
"Obecnie sytuacja wygląda tak, że sześć ekip jest ponad tym [limitem]. Inflacja jest czymś, czego nie dało się dokładanie oszacować, a szczególnie pod względem kosztów związanych z energią", oznajmił doradca byków.
Marko oczywiście odniósł się także do kary nałożonej na jego zespół i po raz kolejny podkreślił, że pierwotne wyliczenia Red Bulla nie wykazały żadnego uchybienia:
"To był pierwszy sezon z limitem budżetowym i zasady były niejasne. Ponadto [FIA] zareagowała późno z wyjaśnieniami. Koncern Ernst & Young sprawdził wszystko i trzeba było, na czymś polegać. Byliśmy przekonani, że mamy bufor w wysokości trzech milionów, a ostatecznie wyszło z tego 400 000 dolarów. Za takie pieniądze Hamilton [Mercedes] projektuje przednie skrzydło, zaś Haas konstruuje zupełnie nowy bolid."
W dalszej rozmowie z niemieckim serwisem poruszono wątek dalszych losów Red Bulla w F1 po śmierci Dietricha Mateschitza. Christian Horner już wcześniej wspominał o "bezpiecznej" przyszłości swojego zespołu i w podobnym tonie wypowiedział się teraz 79-latek:
"Na pewno wiele się zmieni. Dotąd to była tak naprawdę autokracja. Natomiast zespół F1 Red Bulla to najsilniejsze i najskuteczniejsze narzędzie marketingowe całego koncernu. W przeszłości pracowaliśmy bardzo niezależnie i jako jedyni nie musieliśmy przestrzegać pewnych zasad firmy, ale było to spowodowane zgodą Mateschitza. Jednakże już ogłoszono, że nowy zarząd chce dalej kontynuować projekt F1 i sprawy podobnie mają tyczyć się niezależności."
Nie tak mocna przyszłość wydaje się z kolei AlphaTauri, czyli drugiego zespołu koncernu Red Bulla. Z padoku co rusz napływają sugestie o sprzedaży tego teamu, a niektórzy sądzili, że odejście Mateschitza tylko to przyśpieszy. Marko postanowił jednak uspokoić juniorów swojej akademii:
"Koncern funkcjonuje dobrze i pod względem finansowym nie ma potrzeby sprzedaży zespołu. Koniecznie ekipa ta musi jednak wrócić na wyższy poziom sportowy."
komentarze
1. ekwador15
nie tak dawno caly Red Bull straszył prawnikami wszystkich, którzy ich rzekomo pomawiają o łamanie budżetu w 2021. teraz Marko już wie co będzie za sezon 2022, bo pewnie znów łamali :D tytuły Maxa coraz mniej warte. przekroczenie limitu 2 lata z rzedu to juz obiektywnie duża korzyść w budowie i usprawnianiu tegorocznego bolidu.
2. giovanni paolo
Niektórzy mają problem ze zrozumieniem czym jest przypuszczenie.
Sześć ekip, o ile się nie mylę to tyle znajduje się na wyspach.
3. Jacko
Czyli już wiadomo, że RBR znowu przekroczył budżet...
4. Gokus909
1.ekwador15 Ty po tum artykule już wiesz ze RBR złamał limit. Ty już wiesz ze mistrzostwa Maxa są coraz mniej warte. Dedykcje masz nie samowicie szybką i bez myślna. A pisanie na temat mistrzost to już Twoje głupstwo. Popatrz na te dwa sezony co Max robi jako kierowca nie jako zawodnik RBR. Pierwszy raz bym limit więc zdarzyło się ze wyszli poza niego w Tym sezonie napewno nie wyjdą poza limit. Niemartw się. Popatrz lepiej na Ferrari które na początku szli jak burza prawie. A teraz już nic nie robią. Po pierwsze wydali za dużo I niby przygotowują się na następny sezon. Ja myślę że nie ponieważ limit im nie pozwala. W tym sezonie za dużo wydali i teraz liczą grosze. Poparz na RBR od samego początku wszystko dobrze poskładali. Mieli nadwagę z nią walczyli i zmniejszyli nadwagę i wygrywają. Też już nie robią auta w tym sezonie bo niema po co. Popatrz Merca na początku włożyli kasy poszli w inna stronę niż powinni. Teraz trochę się podnieśli bo jako jedyny chyba zespół z czołowej 3 ulepszają samochód. Bo to widać. I myślisz że zmieszczą się w limicie ? Popatrz chlopie na realia a później coś komentuj.
5. Bartko
Ekwador , jacko , całe życie was będzie ten Red Bull bolał? Zaczynam wam współczuć bo wadze życie polega na pisaniu komentarzy o Red Bullu
6. Jacko
@5. Bartko
Ty masz jeszcze gorzej i smutniej, bo ja po prostu czytam i komentuję artykuły, a Ty najpierw musisz polować na nasze wpisy, a dopiero później komentować nasze komentarze...
Nie zazdroszczę...
7. Bartko
Nie nie Jacko, ja czytam artykuł po czym ode w komentarze bo liczę na to że będzie coś ciekawego . I zawsze trafiam na was dwóch między innymi. Ty jesteś fanem F1 czy anty fanem Red Bulla ? Po co wchodzisz tu ? Żeby cały czas narzekać na nich ? Tylko nie uciekaj i odpowiedź mi.
8. Jacko
@7. Bartko
Ja się po prostu odniosłem merytorycznie do treści artykułu. Ty zamiast napisać cokolwiek konstruktywnego, jak zawsze rozpoczynasz wycieczki personalne dopierdalając się do jakiegoś użytkownika, który ośmiela się mieć inne zdanie. Jesteś dokładnie taki sam jak ten prezes od kota, który zawsze i wszędzie musi mieć jakiś wrogów, bo inaczej nie potrafi funkcjonować i powiedzieć nic sensownego na konkretny temat. Dyskusja z Tobą jest jałowa jak gleba VI klasy...
EOT
9. Bartko
Ty taki merytoryczny jesteś że cały czas wszędzie czepiasz się Red Bulla. A jak masz problem o wycieczki personalne to proponuję pogadać w miejscu gdzie trzeba się podpisać. Ciekawe czy pod nazwiskiem też byś pisał wszędzie że Red Bull jest taki i taki .
10. Bartko
Dokładnie taki sam jak prezes od kota. Oceniasz na podstawie kilku wpisów tak ?
11. Bartko
A i czekam na odpowiedź , jesteś fanem F1 czy anty fanem Red Bulla? Bo cały czas się ich czepiasz . Nie obracaj KOTA ogonem tylko odpowiedź
12. Iron Man
@Bartko Szkoda zachodu na rzucanie grochem o ścianę...
13. Danielson92
@5 Ale większość fanów Red Bulla jest wrażliwa na punkcie swojego ukochanego zespołu i kierowcy. Jednak gdy Krukkk czy Hubos bez przerwy trollują i jak to napisałeś czepiają się Mercedesa i Hamiltona na każdym kroku to wtedy Cię to nie razi nagle w oczy? Najpierw zaprowadź porządek po swojej stronie, a. potem pouczaj innych. Taka moja rada dla Ciebie. Tutaj Jacko napisał w normalny sposób i ja przyłączam się jego opinii. Helmut już przygotowuje wszystkich na kolejne przekroczenie budżetu przez puszki?
14. Krukkk
@13. Mysle, ze najpierw powinienes skupic sie na sobie i zadbac o w miare poprawna pisownie j. polskiego. Twoja tworczosc w tym serwisie zdradza, ze miales pod gorke do szkoly, masz problem z interpretacja czytanego tekstu, wydarzen F1 i co najgorsze nie potarfisz przelac swoich wnioskow na klawiature.
Zrob jak uwazasz-zawsze mozesz "leciec z bajtem" jak Xandi. :D
Naprawde mozna zrozumiec niezadowolenie Fanow Mercedesa z konstrukcji W13, ale obarczac o to innych Fanow i rywali Srebrnej Gwiazdy to juz lekka przesada. :D
15. Danielson92
@14 Zajmij się swoją ortografią, bo też można się przyczepić do niej. Jednak jak nie masz do czego to zawsze możesz się do ortografii przyczepić :-) Zawsze to jakiś punkt zaczepienia.
Nie wiem skąd wytrzasnąłeś ostatni akapit swoich wypocin i nie wiem czemu odniosłeś go do mojego komentarza. Ja tylko koledze Bartko wytknąłem, że ma pretensje do Jacko o to co Ty robisz nagminnie na tym portalu :-D Bartko niechcący pojechał także po Tobie :-D
16. Krukkk
@15. Npiasalem wyraznie: Masz problem z interpretacja czytanago tekstu.
Dlatego wlasnie Ty, Xandi i tacy ludzie jak ekwador15 to dla mnie jedna i ta sama osoba. Oczywiscie nie musi tak byc, ale nic wiecej nie da sie wywnioskowac z belkotu jaki smarujecie tutaj (w tym serwisie).
Koncze rozmowe z Toba, bo bedziesz wyglupial sie jeszcze bardziej. Milego wieczoru.
17. Krukkk
@15. PS.
Jezeli Szanowny Kolega Jacko twierdzi, ze napisal merytoryczny komentarz (czego akurat nie widze), to napisz Mu zeby napisal o ile $ Mercedes przekroczyl budzet w sezonie 2022.
Zrob to z laski swojej i zapytaj go w moim imieniu. Nie moge zrobic tego osobiscie, bo ma mnie w ignorowanych. Jeszcze raz milego wieczoru.
18. carrera 2013
RBR przekroczył limit budżetowy w 2021. To jest już fakt. Czyli grał wbrew przepisom. Nikt temu nie zaprzeczy. Jeżeli Marko robi sugestie, że w tym roku może być podobnie? To nie dziwmy się kibicom, że ich to może mocno itytować. Jeżeli dla kogoś nie jest to oczywiste to najwyraźniej nie rozumie, że rywalizacja w sporcie motorowym opiera się głównie o pieniądze, a konkretniej ile kasy wpompujesz w auto. Jeżeli pompujesz więcej niż limit, którego inni przestrzegali grasz nie fair, a wkurzenie kibiców konkurencji jest w pełni zrozumiałe.
19. Bartko
Danielu po jakiej mojej stronie o czym ty piszesz ? Nie ma żadnych stron chyba że normalni vs hejterzy którzy wchodzą tylko po to żeby po kimś jechać. Chodzi mi tak samo o zjebow identyfikujących się jako fani RB jak i innych zespołów.
20. Danielson92
@17 Po co kogoś mam pytać o wszelkie wykorzenia Mercedesa, jak Ty jesteś od tego specjalistą?:- D Ty na ten temat wiesz wszystko najlepiej. Stąd powstają Twoje często durne teorie spiskowe:-D
@19 Napisałeś, że Jacko i ekwador mają ból z Red Bullem i ciągle piszą komentarze o austriackim zespole. To ja podałem Ci podobne przykłady kibiców Red Bulla, jak Krukkk czy Hubos.
21. Bartko
No i ci w związku z tym ? Mam o nich takie same zdanie . Każdy kto wchodzi tu po to żeby kłócić się z innymi a nie dyskutować jest debilem . Teraz ci zaburzyłem narrację bo myślałeś że jako kibic RB będę bronić swoich ? Ja kocham formule 1 jako sport i o tym chce przede wszystkim rozmawiać. . ale rozmawiać a nie użerać się z idiotami
22. Krukkk
@20. Nie zapytasz, bo to zburzy Twoj idealny obraz w Twojej glowie o nazwie Mercedes, ktory sam namalowales. :D
I nie "kogos", tylko napisalem wyraznie: Szanownego Kolege Jacko. Nie wiem czy pamietasz (pewnie nie chcesz pamietac takich rzeczy) jakie komentarze pisal Kolega Jacko kiedy Mercedes krolowal w latach 2014-2020.
Jakie teorie spiskowe? Przeciez to, ze W13 nie jest konkurencyjna maszyna to jest fakt a nie teoria spiskowa. :D
23. Danielson92
@21 To się zdziwisz, bo nic mi nie zaburzyleś. Szacun dla Ciebie za taką postawę.
@20 Nie ma żadnego idealnego obrazu Mercedesa. Idealny obraz to Ty budujesz wokół Red Bulla. Na każdym kroku niemal robisz z nich bogów ostatnimi czasy.
Spytam Jacko dopiero, gdy okaże się, że Mercedes przekroczył limit w 2022 roku. Niestety ale póki co tylko Red Bull może,, pochwalić'' się takim wyczynem :-D
Dobrze wiesz ze chodziło mi o inne dyrdymały które wymyślałeś nieraz w kierunku Mercedesa a nie o ich tegoroczną konstrukcje.
Podsuń mi pozycje w archiwum to chętnie prześledzę komentarze o których mówisz.
24. Krukkk
@23. Twoje pieniactwo doporowadza do tego, ze zaczales rozmawiac sam ze soba.
"@20" :D
25. Danielson92
@24 Jak łatwo głupiemu sprawić radochę :-D Faktycznie pomyliłem się. Mój komentarz był skierowany do Ciebie. Jednak dzięki mojej pomyłce nie musiałeś się silić na następne bardzo słabe sarkazmy (z których słyniesz) i uniknąłeś odpowiedzi na kolejne kompromitujące Cię słowa.
26. Krukkk
@25. Nie produkuj sie na pusto, bo juz dawno temu napisalem, ze nie traktuje Cie powaznie.
Milego dnia.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz