WIADOMOŚCI

Rampf: F1.08 radykalną ewolucją
Rampf: F1.08 radykalną ewolucją
Podstawy wyjątkowo udanego modelu F1.07 pozwoliły inżynierom z zespołu BMW skoncentrować się na rozwoju innowacyjnych pomysłów jakie zostały wdrożone w odsłoniętym dzisiaj w południe nowym bolidzie BMW Sauber F1.08.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Willy Rampf, dyrektor techniczny zespołu Roberta Kubicy podczas prezentacji określił nowy projekt „radykalną ewolucją”. Praca inżynierów została skoncentrowana na osiągnięciu wysokiej wydajności aerodynamicznej, współgrającej ze stabilnością balansu. Pozostałe cele rozwojowe miały za zadanie poprawę przyczepności mechanicznej tak, aby maksymalnie wykorzystać właściwości standardowych opon oraz redukcję wagi licznych części, aby umożliwić jak najlepsze rozlokowanie balastu, optymalizując rozkład masy.

„Dane jakich dostarczył F1.08 przed swoim pierwszym wyjazdem na tor są bardzo obiecujące” powiedział Rampf. „A prace rozwojowe będą kontynuowane pełną mocą do samego początku sezonu. Mamy już inny pakiet aerodynamiczny na rozpoczynający sezon wyścig w Melbourne 16 marca, który będzie miał wpływ na zewnętrzny wygląd F1.08.”

Podczas gdy regulamin dotyczący aerodynamiki bolidów nie uległ zmianom w sezonie 2008, FIA wprowadziła dwie inne ważne zmiany, które w nadchodzącym sezonie będą odgrywały ważna rolę. Pierwsza to standardowa jednostka sterująca ECU oraz nowe wymagania dotyczące wytrzymałości skrzyni biegów, która teraz będzie musiała wytrzymać aż cztery Grand Prix. Podczas gdy nowe ECU uniemożliwią kontrolę trakcji, wśród pozostałych funkcji największe znacznie będzie odgrywała przyczepność mechaniczna oraz czuły układ kontroli przepustnicy.

Z zewnątrz przykuwającym wzrok elementem bolidu jest przednie skrzydło. Przednia część bolidu, potocznie nazywana nosem lekko opada i wydaje się węższa niż u poprzednika. Także tylna część, w szczególności pokrywa silnika zdaje się być szczuplejsza niż w przypadku F1.07. Podczas prezentacji bolid F1.08 był również wyposażony w charakterystyczne „kołpaki”, które zostały wprowadzone w ubiegłym sezonie przez zespół Ferrari podczas GP Bahrajnu, a później zostały użyte także przez kilka innych zespołów.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

18 KOMENTARZY
avatar
norbertinho

14.01.2008 21:29

0

Tak jak myślałem i mi sie nie zdawalo. BMW zastosowało kołpaki w przednich kolach tago samego typu co Ferrari jesli to pomoglo Ferrari w walce a Mclaernem to bMW powinno walczyc z teamem z Woking a Ferrari bedzie przed nimi jakies 0.2 s na okrązeniu


avatar
kempa007

14.01.2008 21:41

0

te kolpaki to nie ukryte turbo- pewnie cos daja ale nie az tyle co sobie ludzie wyobrazaja, gdyby tak bylo wszyscy by z nimi jezdzili...


avatar
walerus

14.01.2008 21:53

0

ha ha


avatar
maso

14.01.2008 21:58

0

Nie zdziwiłbym się gdyby te kołpaki dawały progres na poziomie dziesiętnych części procenta. Ale tam uszczknął kawałek tu uszczknął kawałek i się z tego może uzbierać całkiem niezły step forward.


avatar
vitantonio

14.01.2008 22:27

0

Maso: Jeżeli nawet dają progres na poziomie dziesiętnych części procenta, ale bolid jest o ta dziesiątą część procenta szybszy to dlaczego mieli by tego nie zamontowac?;)


avatar
reikorp

14.01.2008 22:42

0

Nie wiem jak w Niemczech, ale u nas nie ma, zdaje się, czegoś takiego jak radykalna ewolucja:/ Ewolucja, to powolny rozwój, którego opozycją jest rewolucja - gwałtowna zmiana. Może chodzi o to, że bardzo drastycznie rozwinęli koncept zeszłoroczny, czy coś... W sumie by się zgadzało...


avatar
Ralph

14.01.2008 22:52

0

te wasze kołpaki to system chłodzący hamulce


avatar
maso

14.01.2008 22:58

0

vitantonio: ależ oczywiscie niech go montują, chyba źle mnie zrozumiałeś, pisałem że właśnie takie małe dodatki czynią postęp.


avatar
przesio

14.01.2008 23:11

0

nie badzcie takimi pesymistami. Mysle ze tu akurat straty czasowe beda mniejsze niz .2 sek na okrazeniu. Przez dobra taktyke co jakis wyscig wygra Robert :D Oby :P a co do skrzyni to skoro 4 wyscigi pod koniec kierwocy nie beda szarżować i psuc skrzyni tarpiąc i dajac Gazu by uzyskac lepszy czas okrazenia. Robert tak zrobil na monzie i co ?? Nastepny wyscig popsul sie silnik (chyba cud ze nie skrzynia ) Pozdro


avatar
przesio

14.01.2008 23:13

0

0.2 sek na okrazeniu Pomylka :(


avatar
reikorp

14.01.2008 23:53

0

Co do tych skrzyni, to realnie patrząc, to jeśli za rok będą musiały wytrzymać np. pół sezonu, to zacznie się opłacać tracić na starcie 5 miejsc:) Do tego dołóżmy silnik, też niech wytrzymuje 5 weekendów, a co! No to też kombinujemy i startujemy z końca stawki. Przez cały weekend se testujemy, bo i tak nam nie zależy na qualach, a na wyścig mamy piękny, wyżyłowany silnik, co rozpadnie się tuż za metą, ale dowiezie nas na pierwszym miejscu. Tylko niech jeszcze zaostrzą te przepisy...


avatar
fagorn

15.01.2008 00:16

0

Z tym "wyjątkowo udanym modelem F1.07" to trochę jednak przesada, biorąc pod uwagę jego niezawodność...


avatar
szprycha

15.01.2008 00:18

0

Na wp sa fajne zdjęcia jak Nick jezdził nowym bolidem wewnatrz budynku polecam :)


avatar
walerus

15.01.2008 09:28

0

silnik na cały sezon niech starcza!


avatar
PrzemeQ

15.01.2008 09:53

0

co się będziemy ograniczać, niech silnik wystarcza na kilka lat, tak jak w normalnych autach hahaha


avatar
przesio

15.01.2008 13:38

0

moze na stulecia :) az do tego czasu kiedy bolidy zaczna fruwac z szybkosci. i wymijac bedzie mozna pod kierowca i nad :P


avatar
Wymiatak

15.01.2008 14:15

0

Idę zakupić kołpaki do mojego sprzęta ;)


avatar
walerus

15.01.2008 15:04

0

no mój silnik ma starczyć przynajmniej na kilka lat.....


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się

DO

GP Chin

21.03 - 23.03

ZOSTAŁO

cn
Czy Andrea Kimi Antonelli wywalczy podium w sezonie 2025?
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu