Ferrari pracuje nad nowym skrzydłem a'la McLaren
Kontrowersyjne tylne skrzydło McLarena cały czas wzbudza sporo emocji. W czwartek przed wyścigiem Charlie Whiting uznał projekt McLarena za zgodny z przepisami, czym wywołał falę krytyki wśród ekip, które wcześniej nie zabierały głosu w tej sprawie.Fernando Alonso zapytany przez dziennikarzy El Mundo czy Ferrari pracuje nad koncepcją podobną do tej wymyślonej przez inżynierów z Woking, krótko odparł: „tak”.
Mimo, że FIA uznała projekt za zgodny z przepisami, jeżeli McLaren użyje go podczas wyścigu w przyszłym tygodniu prawdopodobnie zostanie złożony oficjalny protest, który będzie musiała rozpatrzyć Światowa Rada Sportów Motorowych. Jeżeli Rada także przychyli się od decyzji sędziów z GP Bahrajnu, ruszy kosztowny wyścig zbrojeń.
Przypomnijmy, że ruchome części aerodynamiczne w Formule 1 za wyjątkiem przedniego skrzydła są niedozwolone, a rozwiązanie McLarena najprawdopodobniej polega na otwieraniu i zamykaniu wlotu powietrza przez kierowcę.
komentarze
1. kopałłajnem
Zaraz usłyszmy, że każdy nad tym pracuje.
2. dex
powtórka z rozrywki, rzygać się chce
3. kam39
powoli te konflikty w f1 stają się nudne jak flaki z olejem
4. yaneq
innowacyjność w formule to podstawa, kontrowersje budzi tylko to czy to jest zgodne z regulaminem. cóż, nie mnie to oceniać. kosztów w każdym bądź razie to nie zredukuje. co tam, mam teraz jest idealnie. w domu cisza, w pokoju półmrok, live timing uruchomiony, spożywam śniadanko i czekam. brakuje jeszcze transmisji HD dla pełni szczęścia :)
5. east
Fakt, ciągły rozwój i innowacyjność to domena F1. Tylko nijak się ma do oszczedności zaproponowanych przez FIA. Myslę, że to zacne grono mogłoby dokładniej doprecyzować przepisy, ale mam świadomość, że to nie jest możliwe. Zawsze komuś spadnie jabłko na głowę..
6. kempa007
4. yaneq co racja o racja, HD juz dawno powinno vyc!
7. rambo72
To jakaś paranoja jest!!!U nas w w kablówce nadaje jakaś niszowa stacja w hd.A tu,W krainie,gdzie jest przepych pieniędzy.Jakość jest z poprzedniej epoki.nie rozumiem tego.Myślałem,że takie rzeczy,to tylko w Polsce.
8. kuczek
;D chociaz bedzie wesoło ;d;d ciekawe jak kwalifikacje pójda ;d
9. mati21447
ferrari wszedzie widzi afery a powinni zająć sie bolidem na powaznie jezeli chca byc na 1 miejscu
10. masabitumiczna
kempa007 - czyżby Ferrari rozwijało zeszłoroczny bolid;)
11. luki303
i znowu kombinacje jak w wiązaniach Amanna, jeden wymyślił to wszyscy chcą mieć.
12. re-reikorp
F60?
13. Polak477
mati21447 A dlaczego nie ma? Ferrari co roku ciężko pracuje nad konkurencyjnym bolidem zgodnie z przepisami, a tutaj nagle wyskakuje jakiś McLaren, czy Brawn z kontrowersyjnymi częściami niezgodnymi z regulaminem, a i tak uznanymi. Coś wydaje mi się, że powinni zmienić Pana Whiting'a.
14. riqoor
Niech no ktoś mi wytłumaczy jak działa to innowacyjne ustrojstwo McLarena i dlaczego FIA uznała je za przepisowe skoro jest ruchome?
15. Gosu
14. riqoor McL broni się twierdzeniem, że nie jest element aerodynamiczny, tylko chłodzenie kokpitu, które to chłodzenie daje około 6km/h na prostych. Dla mnie jest to nie legelne rozwiązanie.
16. kempa007
wstaelm dzisiaj lewa noga, anwet komentarz nie pod tym newsem co trzeba napisalem :/ az sie boje myslec co bedzie pozniej...
17. Konik_mekr
Skoro ruchome elementy aerodynamiczne sa zabronione, to jakim cudem uznano ten ruchomy element za legalny? Czyżby on znikał?
18. wpiszlogin
Z tego co mi sie wydaje, to jest to po prostu dziurka, ktora zatyka sie kolanem na prostych. Kierowca widocznie wedlug przepisow nie jest ruchomym elementem areodynamicznym :)
19. Dr Prozac
Jego legalność zależy od regulaminu technicznego. Moze nie być zgodne z duchem przepisów, ale jesli McLaren znalazł lukę, to tylko mu pogratulować.
Ja się oczywiście cieszę, że pojawiła się jakaś innowacja w F1.
Napisałem wczoraj trochę o tym rozwiązaniu w komentarzu do tekstu o opinii Renault na temat decyzji FIA w tej sprawie. Jak kogoś interesują rozważania na temat jego działania to zapraszam.
Problem w tym, ze teraz "safety cell" (Polska nazwa?) podlega homologacji, i zdaje się inne teamy nie będą mogły (łatwo) skopiować to rozwiązanie. Ta sytuacja jest głupia. Choć może sam przepis ma sens, jako że wszelkie testy zmienionego monocoque są podobno bardzo kosztowne.
Odnosnie legalności rozwiązania, to nie jest takie proste. Postaram się napisac jak to wyglada za jakis czas.
BTW:
http:// dl.dropbox. com/u/ 1200296/1.JPG
http:// ups.imagup. com/08/ 1268460665.jpg
20. lukasz1
Czyli McLaren uwarza to za prymitywną klimatyzacje, a nie jako element aerodynamiczny. Ciekawe co zrobią jak będzie padał deszcz :) Dobrze że wymyślane są inne elementy, a nie ulepszane stare.
21. McLfan
13. Polak477, tak, tak. Przypomnij sobie kołpaki, zastosowane już w 2006 roku na tylnych kołach właśnie przez Ferrari. Na początku małe, z czasem zasłaniające całą felgę. Jak tłumaczono? Poprawia chłodzenie hamulców. A przepisy o ruchomych częściach aero (koło jest ruchome, więc kołpak też) oraz o tym, że wszystko, co jest na feldze, musi być jej integralną, nierozłączalną częścią (kołpak był zdejmowalny, jak się można było nie raz przekonać, gdy wypadał) były łamane. Także nie piszcz, że Ferrari takie uczciwe, nieskalane, niestosujące kontrowersyjnych innowacji. :]
22. Polak477
"A przepisy o ruchomych częściach aero (koło jest ruchome, więc kołpak też) oraz o tym, że wszystko, co jest na feldze, musi być jej integralną, nierozłączalną częścią (kołpak był zdejmowalny, jak się można było nie raz przekonać, gdy wypadał) były łamane." Hahahahaha. Nie to tu mnie zabiłeś. To może pojechać dalej i zakazać w ogóle stosowania kasków, bo też są aerodynamiczne i się ruszają? Ja nie mogę to już to, że kierowcy McL zatykają wloty powietrza kolanem jest "inteligentniejsze" niż to co napisałeś. W ruchomych częściach aerodynamiki chodzi o to, że coś podczas wyścigu się otwiera lub zamyka AUTOMATYCZNIE po naciśnięciu przycisku, czy czegoś innego. Gdyby iść tym tropem, że się odkręcają to można równie dobrze posądzić nakrętki za nielegalne, bo nie są integralną częścią felgi i można odkręcić. Poza tym McL już wiele razy był faworyzowany i to ostatnio (tak jak Schumacher), więc i tak Ferrari jest dużo bardziej uczciwym zespołem od wszystkiego z Mercedes w nazwie.
23. Polak477
Zapomniałem dopisać czegoś innego niż przycisku, np. nacisku powietrza, czy innych czynników, ale nie kręcenia się koła.
24. Adrian14
No i zaczyna sie wyscig zbrojen o ktorym pisano juz wczesniej,,,
25. Dr Prozac
Odnośnie legalności : Nie ma tu części ruchomych, poza kolanem kierowcy. Kierowcy wpływać na aerodynamikę bolidu zabronić nie mogą, bo by głowa nie mógl ruszać (Kiedyś w niektórych bolidach kierowcy pochylali głowy na prostych zeby lepiej skierować strumień powietrza do wlotu nad nią)
Tuned Mass Damper Renault został zabroniony na podstawie art 3.15, ktory od 2006 r zmienił się niewiele:
"With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane), the driver adjustable bodywork described in Article 3.18 and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance:
- must comply with the rules relating to bodywork ;
- must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ;
- must remain immobile in relation to the sprung part of the car."
Na podstawie tego co wiem moze stwierdzić ze przepis ten nie został złamany. Brak tu ruchomych części. Jesli te rury i wloty sa zgodne z innymi przepisami to nie ma podstaw do zabronienia tego rozwiązania.
Z tym ze gdyby FIA chciało, to by pretekst znalazło zapewne.
26. Lewy_89
Jak dla mnie skoro to jest dziurka zatykana kolanem, to nie jest to ruchomy element aero. Jeśli inne paragrafy pod to nie podchodzą, to jest to legalne. Proste. Z drugiej strony McL jakoś nie króluje, widocznie RedBull wymyślił coś lepszego. ;D
27. Polak477
Co do zatykana kolanem. Wystawcie sobie rękę z auta jadącego 60 km/h.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz