Ferrari z KERS w Australii
Jak donosi autosport.com, zespół Ferrari zdecydował się wystartować w pierwszym wyścigu w sezonie 2009 z bolidami posiadającymi KERS (Kinetic Energy Recovery System). Wcześniej starty w pierwszym wyścigu z tym systemem zapowiedział team Renault.„Celem jest to, abyśmy już w pierwszym wyscigu mieli w pełni funkcjonalny i konkurencyjny KERS, ale mamy również plan B: ten sam bolid bez KERS.”
Pomimo kilku drobnych problemów na testach wygląda na to, iż Ferrari w pełni przygotowało nowy system. Zespół BMW natomiast poinformował wcześniej, iż posiada KERS gotowy do użycia w wyścigach, jednak ostateczna decyzja co do daty jego pierwszego użycia w GP nie została jeszcze podjęta.
komentarze
1. kubicxd
ciekawe czy bedzie jakas roznica miedzy osiagami bolidow z kers i bez niego.
2. Budyn_F1
Oby ich nie uzyli niechcaca w nieodpowiednm momencie.
3. dubai
gdyby nie bylo roznicy w osiagach, to nikt nie inwestowalby w kers i nikt by go nie mial.
4. troyanin
Myslę że BMW też pojedzie z KERS
5. niza
"Zespół BMW natomiast poinformował wcześniej, iż posiada KERS gotowy do użycia w wyścigach, jednak ostateczna decyzja co do daty jego pierwszego użycia w GP" niech mi ktoś wytłumaczy to zdanie..........
6. del
Proste. BMW ma gotowy system, ale nie wie, czy go użyje.
7. fan massy
Dobrze że zdecydowali uzyć KERS bo kibicuje Massie
8. darecky3
Budyn_F1 hehe wlasnie, nie wiem czy myslisz o tym samym ale ciekawe jakby to wygladalo na pitstopie, porypie im sie znowu system swiatel a kierowca odruchowo wcisnie KERS hehe...nawet nie chce sobie tego wyobrazac....
9. kubicxd
dubai -wiesz niestety kers ma jedna dosyc spora wade wazy pare kilo* a uzycie kers na prostej co pare okrazen nie daje takiej predkosci aby nadrobic straty do kierowcow bez kers. Po za tym gdy kers byl takim przelomem w F1 ktory pozwala przejechac okrazenie szybciej niz bez niego to kazdy zespol byby w niego wypozazony. I nikt by nawet nie pomyslal aby jechac bez niego.
10. Adamex
ja mam pytanie odnoścnie KERS. Czy zawodnik jak jedzie i jak wsciśnie "czerwony guzik z KERS" to musi odrazu wykorzystać te 6,6sek.? Czy może np. w jednej części okrążenia wykorzystać KERS np. przez 3 sekundy a potem w innej części resztę która mu pozostała?
11. tReNt
darecky3: nie musisz. nikt nie bedzie uzywał KERS w pitach. pit można użyć po osiągnięciu 100kmph.
12. krz08
ciekawe czy BMW też użyje KERS-a
13. tt16
no i dobrze. Bmw tez powinno jechac z KERS-em
14. Master666
Może na początku KERS nie da przewagi, ale zespoły wiedzą co robią. Jeśli będą go regularnie rozwijać to wreszcie nie będzie to korzyść jedynie 0,3 sekundy na okrążeniu, tylko o wiele więcej. Moim zdaniem cała czwórka (Renault, Ferrari, BMW Sauber i McLaren) pojedzie już w Melbourne z KERSem.
15. saint77
Wyobrażacie sobie Nakajime który włącza KERS przy wyjściu z zakrętu i wjeżdża w tył bolidu jadącego przed nim? Ale będą efekty:)
16. kubicxd
Ja mam tylko nadzieje ze to nie bedzie kubica!
17. walerus
nie wierzę w bezawaryjność ferrari w Australii....
18. tt16
Master666- moim zdaniem też. renault i Ferrari juz jada. A mcLaren chyba pojedzie na pewno bo wiedza ze ich tempo nie jest doskonałe wiec chyba KERS jest ich jedyna szansa. A BMW pojedzie z KERS, poniewaz sa bardzo zaawansowani w pracach nad nim.
19. dubai
kubicxd, zgazdam sie z toba - teraz tak, moze to powodowac wolniejsze kolka. ale twoje pierwsze pytanie jest bez sensu - bo gdyby nie bylo mozliwosci robienia szybszych okrazen, to by sie za to w ogole nie brali. a jak decyduja sie na uzycie, to chyba logicznym jest ze robia szybsze kolka niz bez kersu.
20. Ra-v
Albert Park jest torem na ktorym KERS sie przydaje... W kwalifikacjach na 99% da przewage tylko w wyscigu moze byc roznie jesli beda sie przez to nadmiernie zuzywaly tylne opony...
21. totalfun
Wszystko zależy od temperatury. Jak będzie gorąco to jechanie bez KERS ma sens, ze względu na opony.
22. kubicxd
dubai - chodzilo mi o to ze bolid z kers to jak troche ciezszy samochod o nieco wiekszej mocy a bez kersu jak lzejszy regularnie jadacy samochod dlatego zastanawia mnie czy kers daje taka przewage aby wykrecac szybsze kolka od bolidow bez kersu a pierwsze pytanie bylo zle sformulowane sorry moj blad. powinno miec taka forme: "ciekawe jaka roznica bedzie miedzy osiagami bolidow z kers i bez niego" i pozdro dla ciebie bo wreszcie znalazl sie jakis kibic z ktorym mozna sobie podyskutowac.
23. szymontaz
Ja sadze ze Kers bedzie uzywał Nick.H a Robert.K nie!
24. Plaskos
2009-03-21 16:05:17 kubicxd (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
dubai - chodzilo mi o to ze bolid z kers to jak troche ciezszy samochod o nieco wiekszej mocy a bez kersu jak lzejszy regularnie jadacy samochod one beda mialy jednakowa wage 605kg tylko te bez kersa beda mialy nizej srodek ciezkosci .. :D
25. lkabor
Panowie! Co za głupoty wypisujecie, zwłaszcza kubicxd! Z KERS to jak cięższy samochód o większej mocy??? Przecież bolid waży dokładnie tyle samo z, czy bez KERS, chodzi tylko o mniejszą mozliwość rozłożenia masy, i w tym momencie mogą mieć problemy, aby idealnie dobrać rozłożenie masy (przód-tył). W zależności od toru muszą bardziej dociążać tył auta bądź przód i tyle. Logiczne jest, że jeśli mamy przez prawie 7 sekund na kółku dodatkowe 80 KM to przy odpowiednim użyciu da nam lepszy wynik na kółku, ktoś fajnie to zwuważył wcześniej, że qualu moze to dać przewagę. Jednak najważniejesze jest czy uda się jak najlepiej dociążyć auto, myślę oczywiście o cięższym Robercie. 3-mam kciuki za niego i za BMW, myślę, że powinni być w czołówce już od pierwszego wyścigu. Obstawiam, że oba bolidy BMW skończą w pierwszej trójce. Pozdrowienia dla wszystkich Kubicomaniaków!!!
26. jzb
Na to dokładnie liczę, że KERS da przewagę BMW w kwalifikacjach.
27. Skoczek130
No to Ferrari się zdecydowało. Szczerze powiedziawszy nie za bardzo wierzyłem w to, by właśnie oni użyli go w Australii. Oby tylko nie przypłacili tego kroku równie fatalnym początkiem, jak rok temu.
28. pz0
Nie wydaje mi się aby na dystansie KERS się sprawdził. Bolidy z KERS strasznie szmatławią tylne opony. Ferrari w testach po bodaj 18 okrążeniach traciło już prawie 3 sekundy na kółku, BGP około 1 sekundy w porównaniu z czasami z pierwszych okrążeń. Nie wyobrażam sobie bolidów z KERS jadących na jeden postój. Z Renault może być nieco inaczej, oni podobno wsadzają baterie do nosa. To może być spory plus, bo mogą to być słabsze ogniwa i w czasie zmiany kół zmieniają nos i mają świeżutki komplet ogniw.
29. bulekf1fan
pz0 jak moga wymienic nos i maja nowy komlet ognikw przeciez bez powodu niebeda wymieniac nosa a pozatym niemgo miec calego keru osadzonego na nosieponiewarz jedno uszkodzeneprzodu i koniec wyscigu mysle ze na australi kers pomoze poniewaz jest to tor specyfikacji zwolnij przyspiez z 4 dlugimi prostymi gdzie przyda sie kers i mysle ze po 18 kolkach moga tracic ci co niebeda mieli kersu chyba ze beda mieli dobre buty to w tedy porownywalnie beda jechac z tymi co maja kers
30. bulekf1fan
sorry bateri :)
31. kubicxd
Ikabor takiego inteligencika na sile probujesz z siebie robic! To chyba oczywiste ze wszystkie bolidy w stawce nie beda wazyly tyle samo! 605 kg to minimalna waga bolidu! sam theissen apelowal o zwiekszenie minimalnej wagi bolidów. Bolid+kers+robert troche sporo. A urzadzen do zmniejszania masy bolidu nikt jescze nie wynalazl.Tylko z siebie durnia robisz.
32. Simi
ciekawe jak im pójdzie z tym KERS
33. pz0
bulekf1fan - malutka prośba. Pisz zrozumiale! użyj czasami przecinka, albo nawet kropki. Czasami nawet między poszczególnymi słowami używa się spacji. Ja rozumiem, że można wsadzić błąd tu i ówdzie, ale twoja wypowiedź jest rekordowa pod tym względem. Nad twoim wpisem musiałem się nieźle napocić żeby cokolwiek zrozumieć. O błędach ortograficznych nawet nie wspomnę. Teraz konkretnie. W Renault nie cały KERS siedzi w nosie, a podobno tylko baterie. Sens wymiany nosa - właśnie po to żeby mieć nowy komplet baterii. Może z tego powodu będą nieco lżejsze, bo nie muszą być tak żywotne żeby wystarczyły na cały wyścig, a tylko na 1/3.
34. Ra-v
@kubicxd, lkabor dobrze mowi... Wszystkie bolidy beda wazyly tyle samo... kazdy ma do dyspozycji ok 100 kg balastu... Zawodnicy z KERS wykorzystaja tego balastu ok 60 kg bo KERS wazy ok 40 a zawodnicy bez KERS wykorzystaja caly balas i caly pic polega na tym ze KERS znajduje sie "bardziej z tyłu" przez co niszczy tylne opony a ci co maja caly balast moga przesunac srodek ciezkosci troche do przodu przez co nie beda tak niszczyc opon a bolid bedzie sie lepiej prowadzil... dokladnie to samo tyczy sie wagi kierowcow... Ciężsi maja mniej balastu do dyspozycji a lżejsci wiecej i moga sobie lepiej zbalanoswac bolid ot cała historia. PS: swoja droga to czekam na narzeniaka Roberta co do balansu...
35. panicz1992
@kubicxd - mała prośba, wyjdź stąd. Moze lkabor robi z siebie inteligencika ty za to z siebie robisz kompletnego debila. pozdrawiam... niebardzo.
36. kamil6761
kubicxd: nie masz racji. Bolid bez KERS ma mniej wiecej 490 kg, wiec bolid np. Nicka ktory wazy ok. 55kg z KERS ktory wazy ok. 35 kg zalozmy, bedzie mial do dyspozycji 25kg balansu. Natomiast Robert wazacy okolo 68 kg bedzie mial do dyspozycji 12kg balansu, ale KAZDY bolid wazy tyle samo- 605 kg, bo nie czepiamy sie tych kilku gramow roznicy. A Theissen apeluje, bo miec do dyspozycji 25kg, a 12 gk balansu, to kolosalna roznica...Kapujesz?
37. bulekf1fan
Pz0 ja jak pisze to niewzracam na bledy jakie robie tylko na by wypowiedz byla kokretna, niekarzdy musi sie z nia godzic ale przynjmjej mi sie tak wydaje. Co do Kubicy to mysle ze mimo tego ze ma kers mysle ze poradzi sobie z rozlozeniem balastu a tak pozatym to bmw powiedzialo 2, 3 tygodnie temu z zmiejszyli bak paliwa i co im a jakies 10 , 15 kg mniej wagi a wiecej balastu wiec niejest tak zle
38. Ra-v
Piszecie ze Renault moze miec baterie "w nosie"... moze i tak wczesniej ich nos byl bardzo szeroki ale ostatno bardzo go uszczuplili... Ale nikt nie pisze ze Ferrari moze miec baterie w nosie przeciez to oni pierwsi podobno nad tym pracowali...
39. pz0
bulekf1fan -wiendzjasie stymnie godzerzbyspisała jakCi siezpodobaboodtego rzyjemy wpolsce rzebypisaci po polsku takniehlujniepisan eteksty somma łoczytelne i prosze pisac jaknalerzy i nie wykrencacsie dysczymśtam takimpisaniem wystawiaszopiniem tylkosobie.
40. roofi121
i mowilem ze beda miec KERS
41. nolte
Z tego co widzę to KERS będzie kolejnym powodem do wróżenia z fusów. Będziemy sobie pitolić na tym forum przed wyścigiem jeszcze bardziej. O deszczu zapomnimy nawet...
42. darecky3
moze i reanault ma te baterie w nosie, calkiem jak ja, tez mam w nosie te ich baterie...heheh a tak serio to bardzo mnie ciekawi jak wypadna zespoly z Kers i bez, jeszcze pare dni
43. karol
Ferrari istniało przed Kubicą,więc dlaczego wszyscy interesują się nim,pomidory zbierał we Włoszech,czy stary jego miał inne koneksje?Ktoś wie?.Bo ja tak,ale nie będę o tym pisał.Pozdrawiam fanów czystej motoryzacji.:)
44. Shotgun
@karol - Czy Ty przypadkiem nie byłeś ubekiem? Widać przecier pomidorowy to masz w głowie... Wysłów się chociaż dokładniej, bo nie wiadomo co autor miał na myśli!
45. Plaskos
Shotgun chodzi mu o to ze 3/4 tego forum to pseudo kibice f1 :d
46. jaros69
ale tu nerwowo.. Moim zdaniem użycie KERS w pierwszym GP ,to konieczność. Tylko który z zespołów jest do tego najlepiej przygotowany to zobaczymy za tydzień sami. Kluczem do sukcesu zapewne będzie jak zwykle bezawaryjność i rozmiar przedniego skrzydla
47. jaros69
by go nie stracic na starcie
48. qooba
Kers należy w tym sezonie a napewno w pierwszej jego części traktować jako element taktyki nic innego!
49. Made in Poland
Witam wszystkich serdecznie, to mój pierwszy wpis na tym forum, które czytam regularnie już od dłuższego czasu. Specjalne powitania dla pz0. Twoje posty są konkretne i oby tak dalej, trochę się zakręciłeś z paradoksem hydrostatycznym, który tutaj w imię filozofii @bulekf1fan ktoś ochrzcił nawet paradoksem hydrodynamicznym, ale poza tym pełen konkret. Czytając to forum razi w oczy brak kultury u niestety większości autorów, ludzie po co Wam te chamskie odzywki? Pozdrowieniaruwnierzdlabulek1fnaf
50. Shotgun
@Made in Poland - witaj. No wież czasaminie morzna wytżymać bez tej hamuwy ;)
51. dubai
pz0: hahah nie wiem czemu i jak, ale jakos udalo mi sie szybko i plynnie przeczytac ten Twoj zwichrowany tekst :D. A co do kersu to uwazam, ze ani my ani zaden z teamow nie wie dokladnie co sie stanie w Australii. Podejrzewam, ze bedzie trzeba okolo trzech GP zeby snuc jakies bardziej konkretne wnioski. No, ale najwazniejsze, ze bedzie sie dzialo! :) Pozdrawiam.
52. hapik
go forest go
53. pz0
To jeszcze czekamy na decyzję McLarena i BMW. Już mnie skręca z ciekawości czy opłaciło się ładować tyle kasy w cały ten system. Reszta teamów ma bolidy przystosowane do zamontowania KERS, natomiast czytałem gdzieś wypowiedź Brawna, że w bolidzie BGP001 nie przewidziano w ogóle możliwości jego zamontowania dzięki temu mają mniejsze wloty do chłodnic i prostszy system chłodzenia. Jeżeli KERS okaże się dobrym pomysłem, to Brawn będzie miał problem.
54. sivshy
Czyli Brawn postawił wszystko na jedną kartę, zobaczymy czy im się to opłaci. @pz0: Mówiłeś wcześniej o dużym zużyciu tylnych opon w bolidach z zamontowanym KERS. Myślę, że w pierwszych GP, większość teamów zdecyduje się na montaż tego systemu w co najmniej jednym ze swoich bolidów, aby sprawdzić bilans zysków i strat.związanych z jego użyciem. Jeśli większe zużycie opon zniweluje korzyści związane z użyciem KERS, to okaże on się on niewypałem. Wtedy Brawn może być mocny, a reszta będzie pluć sobie w brodę i żałować tych milionów wydanych na jego rozwój. A jeśli nie, to pod koniec stintów będą bardzo szybcy, ale to raczej będzie za mało.
55. pz0
dlatego właśnie im bliżej Australii tym bardziej mnie skręca z ciekawości. Nigdy jeszcze nie było tylu niewiadomych przed sezonem. Co do tempa na długich przejazdach to tego nie da się wyczytać z suchych wyników najszybszych okrążeń. Trzeba szukać z innych komentarzy, a te wskazują że to właśnie im więcej okrążeń tym bardziej rośnie przewaga BGP. Wniosek może być tylko jeden: jeżeli to nie ściema wszystkich zespołów to BGP znacznie lepiej obchodzi się z oponami niż wszystkie inne bolidy. Przewiduję dla nich strategię na jeden postój i to z doskonałym tempem na początku i na końcu stintu. Marnie widzę ten zysk w postaci nawet 0,3 sek dzięki KERS. Wszystko wyjdzie już za parę dni. Trzeba wytrzymać.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz