Verstappen: rywale najszybciej dogonią Red Bulla, gdy przepisy nie będą zmieniane
Max Verstappen uważa, że najlepszym sposobem na umożliwienie rywalom dogonienia Red Bulla jest utrzymanie stabilnych przepisów technicznych i unikanie ciągłego ich zmienia.Zespół Red Bulla fenomenalnie wręcz rozpoczął erę przepisów technicznych wykorzystujących efekt przyziemny w F1, który powrócił do sportu w 2022 roku. Konstrukcje spod ręki Adriana Neweya zdominowały stawkę, dysponując potężną wręcz przewagą nad Ferrari, Mercedesem i Astonem Martinem.
Wytrawni kibice zdążyli już przyzwyczaić się do okresów dominacji pojedynczych zespołów. W Formule 1 praktycznie od zawsze tak było i bardzo ciężko jest to zmienić. Poprzednią erę regulacji technicznych związanych z silnikami V6 turbo zdominował Mercedes, który sięgnął po osiem z rzędu tytułów wśród konstruktorów.
Tak jak przez te lata krytyka sypała się na Mercedesa, tak teraz w podobnej sytuacji znajduje się Red Bull, a kibice zaczynają głośno mówić, że jego dominacja nie jest dobra dla F1, która obecnie przeżywa swoją drugą młodość.
Max Verstappen, który jest na najlepszej drodze do sięgnięcia po trzeci z rzędu tytuł mistrzowski uważa jednak, że najlepszym sposobem na umożliwienie rywalom dogonienia Red Bulla jest pozostawienie przepisów technicznych w spokoju.
"Zawsze tak było w Formule 1 i to nic nowego" przekonywał Holender przed GP Hiszpanii. "Uważam, że im dłużej przepisy są stabilne, tym bardziej zwarta będzie stawka. Być może musimy się temu przyjrzeć."
"Zdarzały się dziwne lata, gdy dwa zespoły walczyły między sobą, a czasami może nawet i trzeci, ale ogólnie, gdy spojrzy się na lata '80, '90, 2000 i wczesne lata 2010 do samego 2020, zawsze mieliśmy do czynienia z czystą dominacją."
"Po prostu niech przepisy nie zmieniają się. Jeżeli zaczynasz przy nich grzebać, jeden zespół zawsze znajdzie coś lepszego niż reszta, a nadrobienie tego zawsze zajmuje czas."
Co ciekawe George Russell reprezentujący barwy myjącego spore problemy Mercedesa podziela opinię swojego rywala: "Zgadzam się z tym co powiedział Max, że w Formule 1 zawsze były okresy dominacji."
"Nie wiem co można zrobić, abyśmy mieli kilku kierowców i kilka ekip walczących o mistrzostwo, gdyż uważam, że to byłoby najlepsze wyjście dla tego sportu i dla nas wszystkich."
"Fani uwielbialiby to, ale nigdy nie można mieć wszystkiego o czym się marzy."
Russell przyznaje, że wdrożone niedawno przepisy o suwaku aerodynamicznym, które ograniczają czas pracy w tunelu aerodynamicznym i modelach CFD najlepszym zespołom, a przekazują go słabszym, jeszcze nie w pełni dają wymierne efekty.
"System suwaka aerodynamicznego działa od kilku lat, ale nie zmienił on drastycznie kolejności w stawce" mówił. "Jednym zespołem, który można tutaj wskazać jest Aston Martin, ale uważam, że w ich przypadku stało się tak za sprawą sprowadzenia tam kilku inżynierów, którzy nadali mu kierunek rozwoju."
"W praktyce można byłoby najsłabszej ekipie dać czterokrotnie więcej czasu w tunelu niż najlepszemu zespołowi, a ten prawdopodobnie pozostałby nadal na prowadzeniu."
komentarze
1. Supersonic
No ostatnia zmiana przepisów spowodowała dominację Red Bulla. Przedtem Ferrari było prawie na równi z nimi, a po zmianie nie było czego zbierać od letniej przerwy w 2022 do dziś. Więc wystarczy tych zmian.
2. hubertusss
Co do suwaka aerodynamicznego Russell ma rację to nie wiele daje. Natomiast jeśli chodzi o przepisy to właśnie szopka jego Hamiltona i Mercedesa z zeszłego roku przyczyniła się do umocnienia dominacji RB.
Ferrari było prawie na równi z RB oprócz prędkości na prostej bo ich koncepcja bardziej była nakierowana na poprzednie przepisy techniczne tj przed zmianami. I miała mniejsze okno tolerancji na zmiany przepisów z połowy zeszłego roku.
3. Krukkk
Mistrz Verstapen stara sie poslodzic innym ekipom i glupoty wygaduje. Kolejny raz musze powtorzyc, zeby takim kibicom jak hubertusss (bardzo odpornym na wiedze) w koncu weszlo do glowy:
Mielismy dominacje Mercedesa, bo dogadali sie z Ferrari w sparwie zmowy o nie sprzedawaniu ukladow napedowych Bykom.
Teraz jak narazie mamy dominacje Bykow, bo Ferrari wraz z Mercedesem nie potrafia na rownych zasadach zbudowac konkurencyjnych bolidow.
Przepisy nie maja tutaj nic na rzeczy, tylko "wielkie legendy F1" obnazaja swoja glupote i bezradnosc w stosunku do kreatywnego zespolu wyscigowego o nazwie Red Bull Racing-Honda.
@2. Hamilton wraz z calym Mercedesem moze sobie urzadzac takie glupie szopki co weekend wyscigowy i to nic nie zmieni. Fundamenetem problemu Mercedesa jest, ze bladza.
Ferrari nigdy nie bylo "prawie na rowni" z Bykami, tylko RBR-Honda wprowadzili nowa jakosc po sukcesach Mercedesa w postaci ukrywania tempa, wiec w przypadku Bykow przewaga w tempie wyscigowym wynosi 10-20 sekund max (zaokraglam oczywiscie) a nie tak jak w przypadku dominacji Mercedesa 30-60s. a nawet wiecej. Nie zmienia to faktu dziecko drogie, ze Byki sa w stanie odejachc calej reszcie na wiecej niz minute w skali calego wyscigu.
Na jakiej podstawie twierdzisz, ze w poprzednim sezonie Ferrari bylo "prawie na rowni" z Bykami, na podstawie tego, ze Max bawil sie z Charlesem a ostatcznie wygrywal z Nim?
4. hubertusss
@3 powiedz kogo obchodzi co się się tam wydaje i co wypisujesz? Możesz sobie powtarzać, że ktoś jest odporny na wiedzę ale ludzie i tak widzą, że trolujesz. Więc daremny twój trud.
5. Krukkk
@4. To, ze Ferrari dogadalo sie z Mercedesem, zeby nie sprzedawac Bykom silnikow i to, ze nie maja konkurencyjnych bolidow w tym sezonie to jest akurat fakt a nie moje widzi mi sie.
Na szczescie Red Bull dogadal sie z Honda, wspolpraca jak na razie uklada sie bardzo dobrze i owocnie, wiec to tez nie jest moim wymyslem chlopczyku. :D
Pisz na temat i odpowiadaj na pytania, a nie z bezradnosci nazywasz kogos trollem. Jestes kolejnym dexterem i Xandim? :D
6. Litwak
Oj zmiana przepisów zabolała by RB. Pamiętam RB robił wszystko żeby dominację Merca przerwac, był DAS to RB pierwszy poleciał na skargę w 2021 wypłakali zmiany w aero, co spowodowało że niskie samochody Mercedes w tym także Aston straciły.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz