2022-07-23 GP Francji - Kwalifikacje 16:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | C.Leclerc | Ferrari | 1:30.872 | |
2 | M.Verstappen | Red Bull | 1:31.176 | |
3 | S.Perez | Red Bull | 1:31.335 | |
4 | L.Hamilton | Mercedes | 1:31.765 | |
5 | L.Norris | McLaren | 1:32.032 | |
6 | G.Russell | Mercedes | 1:32.131 | |
7 | F.Alonso | Alpine | 1:32.552 | |
8 | Y.Tsunoda | AlphaTauri | 1:32.780 | |
9 | C.Sainz | Ferrari | -:--.--- | |
10 | K.Magnussen | Haas | -:--.--- | |
11 | D.Ricciardo | McLaren | 1:32.922 | |
12 | E.Ocon | Alpine | 1:33.048 | |
13 | V.Bottas | Alfa Romeo | 1:33.052 | |
14 | S.Vettel | Aston Martin | 1:33.276 | |
15 | A.Albon | Williams | 1:33.307 | |
16 | P.Gasly | AlphaTauri | 1:33.439 | |
17 | L.Stroll | Aston Martin | 1:33.439 | |
18 | G.Zhou | Alfa Romeo | 1:33.674 | |
19 | M.Schumacher | Haas | 1:33.701 | |
20 | N.Latifi | Williams | 1:33.794 |
Ferrari zespołowo pokonało Verstappena podczas czasówki we Francji
Charles Leclerc dzięki pomocy zespołowego kolegi we Francji sięgnął po siódme już w tym roku pole position, wyprzedzając o 0,3 sekundy Maksa Verstappena i o blisko pół sekundy Sergio Pereza.Warunki pogodowe na torze we Francji nie odbiegły znacząco od tych jakie panowały podczas sesji treningowych. Nieco przeszkadzać mógł jedynie wzmagający się wiatr. Temperatura otoczenia wyniosła około 30 stopni Celsjusza, a tor rozgrzany był do 53 stopni.
Zespół Ferrari we Francji postanowił udowodnić, że potrafi grać zespołowo. Skazany na start z końca stawki po wymianie elementów silnika Sainz, nie tylko przeszedł do Q2, ale również ze zdecydowanie najlepszym wynikiem awansował do Q3, gdzie jego zadaniem było pomaganie zespołowemu koledze na prostych.
Po pierwszej próbie Charles Leclerc był o tylko 0,008 sekundy szybszy od Maksa Verstappena. Trzeci Sergio Perez tracił do liderów przeszło 0,4 sekundy.
Na drugą próbę jako pierwszy wyjechał Sergio Perez. Za Meksykaninem pojawili się kierowcy Ferrari w jedynej słusznej kolejności i zamykający ten peleton Max Verstappen.
Zwodnicy Scuderii tym razem zdecydowanie lepiej rozegrali kwestię podciągnięcia i na mecie Charles Leclerc mocno poprawił swój wynik z pierwszej próby. Jadący za nim Holender mógł więc tylko oglądać tylne skrzydło Ferrari, kończąc czasówkę ze stratą przekraczającą 0,3 sekundy.
Sergio Perez z blisko pół sekundową stratą finiszował z trzecim czasem, a tytuł best of the rest przypadł Lewisowi Hamiltonowi, który za sprawą nieliczącego się w grze Sainza wywalczył świetne czwarte pole startowe.
Za Brytyjczykiem uplasował się jego rodak, Lando Norris, reprezentujący McLarena. George Russell tym razem stracił do swojego zespołowego kolegi blisko 0,4 sekundy, kończąc czasówkę z szóstym wynikiem.
Fernando Alonso i Yuki Tsunoda zamykali listę kierowców, którzy w Q3 uzyskali czas okrążenia. Sainz i Magnussen, którzy jutro wystartują z końca stawki za sprawą wymiany podzespołów silnikowych zamykali czołową dziesiątkę, potwierdzając jedynie szybkość swoich aut na francuskim torze.
Przebieg Q1 i Q2
Pierwszą część czasówki wszyscy kierowcy rozpoczęli na miękkich oponach. Bardzo szybko na prowadzenie wysunął się Charles Leclerc, który już w pierwszej próbie uzyskał najlepszy czas weekendu, poniżej 1 minuty i 32 sekund.
Gdy na torze zameldował się Max Verstappen Holender był co prawda szybszy do Monakijczyka w drugim sektorze toru, ale w pozostałych dwóch był wolniejszy, ostatecznie tracąc na mecie do rywala 0,164 sekundy.
Carlos Sainz, który w tej czasówce nie musiał walczyć do samego końca ze względu na karę przesunięcia na polach startowych z powodu wymiany jednostki napędowej był trzeci ze startą przeszło pół sekundy do zespołowego partnera.
Sergio Perez, który przez cały weekend nie potrafił odnaleźć się na tle Maksa Verstappena ze stratą 0,6 sekundy był czwarty.
Za plecami kierowców Ferrari i Red Bulla liderem "grupy pościgowej" został Lando Norris z McLarena. Kevin Magnussen, który podobnie jak Sainz jutro i tak przystąpi do wyścigu z końca pól startowych po wymienie elementów układu napędowego, w końcówce sesji wyjechał na tor, aby wywalczyć rewelacyjny, szósty wynik.
Do Q2 nie przeszli Latifi, Schumacher (któremu sędziowie usunęli czas za przekroczenie granic toru), Stroll, Gasly (który zliczył gigantyczny spadek formy względem treningów i to przed własną publicznością), oraz Zhou.
Rywalizację w drugim segmencie kwalifikacji na torze Paul Ricard rozpoczynali kierowcy Mercedesa. Szybko jednak zostali zepchnięci w stawce przez znacznie szybszych kierowców Red Bulla i Ferrari.
Po pierwszych przejazdach wydawało się, że z letargu przebudził się w końcu Sergio Perez. Meksykanin nie miał problemu, aby aż o pół sekundy wyprzedzić Charlesa Leclerca. Po pierwszej próbie Meksykanin stracił także tylko 0,13 sekundy do najszybszego w tym momencie Maksa Verstappena.
Leclerc jechał jednak na używanym komplecie opon, podczas gdy oba Red Bulle otrzymały świeże zestawy.
Nie mający nic do udowodnienia w Q2, za wyjątkiem pokonania Kevina Magnussena, z którym jutro wystartuje z końca stawki i dysponujący świeżą jednostką napędową Sainz na nowym komplecie opon znokautował swoich rywali, uzyskując czas o blisko sekundę lepszy niż Verstappen.
Zajmujący dwie pierwsze pozycje Sainz i Verstappen zrezygnowali z wjazdu na drugą próbę w Q2. Ich zespołowi koledzy stoczyli jednak pojedynek. Perez na używanym komplecie miękkich opon, a Leclerc na nowym.
Checo nie poprawił swojego czasu, kończąc Q2 na czwartym miejscu, podczas gdy Lelcerc ze stratą 0,135 sekundy do Sainza awansował do finału czasówki z drugim wynikiem.
Zacięty bój o awans do Q3 ostatecznie przegrali: Albon, Vettel, Bottas, Ocon i Ricciardo.
Zdjęcia:
komentarze
1. mareczek_86
Lewis ładnie wyjaśnił Russella :)
2. CzarnyKonik
Czy ktoś miły mógłby mi wytłumaczyć w jaki sposób miała zadziałać i zadziałała strategia Ferrari z podciągnięciem Charlesa?
3. Patryk1231low
@2 Na prostym odcinku dajesz mu lepszą prędkość, do tego Sainz zaraz uciekał aby Leclerc jak najwięcej zyskał, w samym 2 sektorze miał - 0,200s bodajże. Sainz nie liczył się w walce dlatego pomógł.
4. Aeromis
O, kolejny żarcik o Mercedesikach.
- Kogo goni Mercedes?
- ??
- Mercedes goni się.
5. CzarnyKonik
@3 Dziękuję za odpowiedź, czyli jak rozumiem tą strategią Charles zyskał tylko na konkretnym, jednym odcinku.
6. Pajol
Maskara, jak wielka jest różnica pierwszej dwójki nad resztą zespołów.
Ricardo prawie 1s za Norisem , totalna porażka , przecież ten kontrakt między Mclarenem, a nim, powinien być zerwany z końcem sezonu , z tego zawodnika już nic nie będzie. Tak ciężka kasę za niego płacą, a żadnego pożytku z niego nie mają.
Ferrari bardzo mocne , Brawo dla Lec.
7. Davien 78
To może by tak Bot wrócić do Merca? Bot w wersji 2.0 i 3.0 lepiej się prezentował. Gdzież są ci wszyscy co wieszczyli koniec Ham i wielkie lanie od Rus. Posłuchałbym chętnie opinii teraz. Pan sobotka złapał zadyszkę. Ale nie chcę gnoić tu Rus bo to dobry kierowca. Rzucam sarkazmem tylko dlatego że naczytałem się tu eksperckich opinii byłego specjalsa od powrotu Kubicy i paru hartmanów jeszcze (daruję sobie wymieniać ich po kolei). Oczywiście chwała tym co wiedzieli swoje.
Co do kwal. Wreszcie Ferrari nie wykonali Grande głupoty. Oby jutro Lec dał rady. Będzie bardzo ciężko (prawie niemożliwe przed nim) ale kto wie. No cóż miszczu szybki na prostych ( jak to Kubica mawiał ,, każdy głupi umie gaz do dechy wcisnąć na prostej...... sztuka to jechać szybko w zakrętach). Miszcz słabo w zakrętach (dziś Per go miał na wyciągnięcie ręki w bolidzie nie pod niego) ale jutro gaz w podłogę na prostej........ i będzie po temacie.
Może jednak jakiś fart i Lec P1. Nie wierzę w to za bardzo jednak.
8. plmno
@6 Nie ma sensu porównywać czasów z Q2 i Q3. W Q2 Ricciardo był jakieś 0,15 sekundy za Norrisem, więc nie była to dramatyczna strata, ale na awans do Q3 nie wystarczyło
9. HuskyContainer
@7 uciekli do jaskiń i wynurzą się, gdy Lewisowi się noga powinie xd
10. Fan Russell
@1 Tak się nie ciesz :-)
11. sznaps1982
Sir Lewis zmiażdżył (wyjaśnił)dzisiaj Dżordza 0,35sekundy deklasacja.Mlody ostatnio obniżył zdecydowanie loty.Brawo, Ferrari w końcu wymyśliło coś sensownego oby tak dalej ale coś czuję że w wyścigu będzie Grande Strategia lub wybuchnie piec obym się mylił...
12. crrille
@11, przecież w Mercedesie też może być opcja rozwijania bolidu pod Hamiltona, tak samo jak to dzieje się w RBR. Bez umniejszania niczego klasie Hamiltona;)
13. Faustus
Widzę, że ktoś gustuje w "sucharach" niczym K. Strasburger :D Brakło pomysłu na merytoryczną treść?
14. Aeromis
Wiem na co zwierzynę złowić. :]
15. Faustus
I na dodatek ktoś lubi łowić w mocno mętnej wodzie... :D
16. xandi_F1
@6
Nigdy nie porównuje się czasów z innych segmentów czasówki. W Q2 Norris miał 1:32,777 a Ricciardo 1:32,922
17. Aeromis
Bo ktoś w niej pływa. I zauważ, że jesteś jedyny. :]
18. Faustus
Zapowiada się (oby) ciekawy wyścig z Saintzem goniącym czołówkę z końca stawki. Leclerc będzie się musiał dwoić i troić aby Red Bulle (a przynajmniej ten jeżdżący do niedawna z nr. 33) utrzymać za sobą. Mercedes może przy dobrych wiatrach i odpowiedniej strategii po raz kolejny zdobędzie najniższy stopień na pudle. A "kwiatkiem do kożucha" będzie ilość kar za wyjazdy poza tor...
19. Faustus
Co Ty wiesz o łowieniu... :D
20. Faustus
Może i jedyny, ale który za to nie trawi sucharów bezdennie głupich i zwyczajnie kiepskich (jak to mają do siebie suchary...) I "Mercedesik" nie ma tu nić do rzeczy. Za to "mądrość" prezentującego już tak :D
Jak to mawiają: na bezrybiu i rak ryba, więc ten "żart" mnie nie dziwi.
Na koniec: jaki pan, taki kram... ciśnie się na usta pod adresem "żartownisia".
21. sliwa007
11. sznaps1982
Nie tyle co Russell obniżył loty co Hamilton wrócił na swój poziom.
Trudno mu się dziwić, że po tym jak ograbiono go z tytułu pod koniec sezonu 2021 nie miał odpowiedniej motywacji do walki na początku sezonu 2022, zwłaszcza, że bolid nie pozwalał na szybki rewanż.
Inna sprawa, że wziął na siebie ciężar związany z rozwiązywaniem problemów, eksperymentowali z ustawieniami w jego bolidzie czyli mówiąc krótko odwalał ciężką robotę podczas gdy Russell miał wakacje i mógł się cieszyć z jazdy dobrze ustawionym bolidem. O szczęściu Russella nie wspomnę, bo w kilku wyścigach miał gorsze tempo a kończył przed Hamiltonem.
Nic do Russella nie mam, lubię takich kierowców, którzy muszą wywalczyć sobie pozycję w F1 ciężką pracą a nie grubym portfelem tatusia, ale jeśli ktoś na prawdę uwierzył, że tak po prostu wejdzie do Mercedesa i zleje Hamiltona to był w błędzie. Druga połowa sezonu powinna być bardziej uczciwa, Mercedes rozwiązał największe problemy i teraz mogą skupić się na osiągach.
22. oliwierson
@6: Twój cytat: "Brawo dla Lec". Tak jak lubię LEC, bo to jeden z najsympatyczniejszych i najzdolniejszych kierowców w stawce, to wybacz, ale brawa należą się SAI. To nie był czysty, solowy pojedynek o PP. Karol nie może szczycić się tym PP, bo ten wynik nie jest jego wyłączną zasługą. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że SF oklepuje puszki, spokojnie mogę puścić to w niepamięć :)
23. Faustus
@22
Poniekąd zgadzam się z Tobą. PP dla Leclerca było zasługą pracy zespołowej. Bez niej ta różnica w odniesieniu do Verstappena byłaby mniejsza. Dziwi mnie za to brak podobnego zachowania u RBR. Może bardziej liczą na pozycję obydwu kierowców na starcie i możliwość naciskania na jedyne przed nimi Ferrari?
24. oliwierson
@13: to cuś głupiego i taniego jest tak chore z nienawiści, że skończy jak Adaś Miałczyński. Potem Tworki, Lubliniec... i kaftan. To psychofanatyk i dzban. Nie dyskutuje się, należy zwalczać.
25. oliwierson
@23: SAI nie miał o co walczyć, a PER jednak tak. Miał się poświęcić i skończyć np. pod koniec pierwszej dziesiątki ?
26. TomPo
Sekunda straty pomiedzy pierwszymi dwoma zespolami i reszta stawki, oraz 2 sekundy straty osmego bolidu. Powiedziec, ze to lipa, to nic nie powiedziec.
Jak przewidywalem po ostatniem GP, przyjdzie dluzszy tor, z dluzszymi prostymi i wroca straty jakie byly, albo nawet i wieksze, bo Ferrari i RBR ostro cisna z poprawkami, bo maja dobra baze. Inne zespoly dalej na etapie eksperymentow.
Jutro zamieszanie moze zrobic SAI z konca i Haasy, bo widac ze tempo mialy, przynajmniej na jednym kolku.
Zobaczymy jak sobie beda zespoly radzic ze zurzywaniem sie opon, bo ost RBR przez to polegl.
27. Faustus
@25
Jakie poświęcenie? Nawet ze swoim czasem z pierwszego przejazdu uplasował się przed Hamiltonem. W drugim przejeździe poprawił się o ok. 0.3 s. Miał spory zapas i był niezagrożony przez kogokolwiek z reszty stawki... Tak czy siak byłby nadal trzeci. Lokata gdzieś pod koniec pierwszej dziesiątki nie wchodziła nawet w grę. Tu nie chodzi o poświęcenie, a o pracę zespołową. I RBR z tego nie skorzystało. Mają chyba inny plan na rozegranie początku wyścigu.
28. fanFankiVettela
26. *zuŻywaniem
29. Faustus
@26
Czy pisząc tekst z błędami ortograficznymi nie widzisz podkreśleń edytora i słownika? Przeczytaj przed kliknięciem "dodaj komentarz" :D
Taki OT :D I postaraj się używać polskich znaków diakrytycznych :D Będzie się czytało znośniej... (chyba, że masz coś z klawiaturą - np. brak polskich znaków...)
30. oliwierson
@27: on też chce wywalczyć PP, a nie tylko giermkować Maxiowi.
31. Davien 78
No cóż Bot powiedział ,, Nikt nie wygra z L.Hamiltonem w Mercedesie.." Tak jak adwersarz sliwa 007 pisze Rus osiągnął wszystko sam i jest naprawdę dobrym kierowcą, nawet bardzo dobrym. Oby po dpotkaniu z Ham nie skończył jak Ros. Można tu przytoczyć cytat z przed lat E.Shovlina na pytanie jaka jest różnica pomiędzy Ros i Hamem. ,, no cóż Ham to taki kierowca który potrzebuje dwa okrążenia by osiągnąć to co Ros w dwa treningi..." Rus naprawdę spiął się w walce z Hamem ale powiedzmy sobie szczerze, jeżeli chcesz pokonać kogoś komu coś przychodzi lekko to owszem będziesz lepszy bo zagonisz organizm do wysiłku ponad normę ale nikt nie jest w stanie zmusić organizmu do takiego wysiłku cały czas. Chyba Rus płaci za ten wysiłek w tej chwili. Ham wrócił na swój poziom po depresji ( nie wiem czy to dobre słowo) za kant z 2021 kiedy rąbnięto mu tytuł na który zasługiwał w 100%. Jak mówił Ros Ham to walczak, jest jak pies który jak widzi szansę pokazuje pełen potencjał swoich możliwości ale jak auto słabe to mówiąc obcesowo olewa sprawę (np Imola). Doskonały przykład to rok 2012 kiedy mając od maja kontrakt z Mercem i słabego Mc spuścił totalną olewkę. Jeśli Merc będzie blisko z bolidem RB i Ferrari będziemy oglądać takiego Hama. Jeśli będzie 0.8 sek z tyłu jak dziś to Ham położy lagę. Rywalizacja z Rus to nie motywacja dla niego. Ham chce być blisko Ver by wyrównać rachunki za skradziony tytuł. Jestem przekonany że gdyby wsadzić go do bolidu za Per, mówiąc kolokwialnie wytarł by Ver tor. Szkoda że nie można tak zrobić. Ver to zupełny przeciętniak w kwalifikacjach. Ledwo radzi sobie z Per a i to na kroplówce RB w postaci nowszych pakietow aero czy korekt stylu samochodu pod niego. Szkoda że tak niewielu to dostrzega i tu pozdrawiam błazna Gąsiorowskiego z elevenver.
32. Aeromis
@20. Faustus
Dowaliłeś mi 100:1 dla Ciebie. Winszuję.
33. Faustus
@30
Niestety z losem giermka czy też pazia musi się pogodzić i tyle. Na nic innego RBR mu nie pozwoli. I tylko dlatego jeździ w tym teamie. Dobrowolnie przystał na to upokorzenie podpisując kontrakt. Wiedział na co się pisze... Pecunia non olet...
34. TomPo
@29 - sorry ale polskich znakow nie uzywam od lat - tak to jest po ponad 2 dekadach pracy w zagranicznych korporacjach, gdzie nie uzywasz polskich znakow. Kciuk przestaje sie ukladac na prawym alcie. Do tego takie skrzywienie programisty-hobbysty. Co ta tym idzie, podkreslony mam co drugi wyraz, wiec jak przez przypadek raz na xxxx postow walne blad ort. to nawet tego nie zauwaze.
Shit happens.
35. Faustus
@34
OK :D
36. Krukkk
@31. Kolejny raz chlopcze bredzisz. Sezon 2021 pokazal, ze Hamilton w normalnej walce nie mial szans pokonac "MadMaxa", dlatego Mercedes posunal sie do brudnych zagrywek.
Nie zmienia to faktu, ze Lewis jest zwyczajnym kierowca wyscigowym tak jak Leclerc, Perez, Russell czy Verstappen-rozni ich od siebie tylko to, ze scigaja sie w roznych zespolach i z innymi statusami w zespole.
A teraz zupelnie z innej beczki, bo na temat artykulu: To gdzie jest to szybsze tempo Ferrari i skuteczna sciezka rozwojowa "osiagi zamiast wytrzymalosci"?
37. Power_Driver
Klasyfikacje kierowców i konstruktorów w kwalifikacjach po 12/22 kwalifikacji
1.Charles Lelcerc 247
2.Max Verstappen 219
3.Carlos Sainz 153
4.Sergio Perez 140
5.Lewis Hamilton 82
6.George Russell 76
7.Lando Norris 61
8.Fernando Alonso 60
9.Kevin Magnussen 42
10.Valtteri Bottas 32
11.Esteban Ocon 31
12.Pierre Gasly 18
13.Daniel Ricciardo 18
14.Mick Schumacher 14
15.Yuki Tsunoda 12
16.Sebastian Vettel 6
17.Zhou Guanyu 3
18.Lance Stroll 1
19.Nicholas Latifi 1
20.Alexander Albon 0
21.Nico Hulkenberg 0
1.Ferrari 400
2.Red Bull 359
3.Mercedes 158
4.Alpine 91
5.McLaren 79
6.Haas 57
7.Alfa Romeo 35
8.AlphaTauri 24
9.Aston Martin 7
10.Williams 1
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz