Wywiad z Mario Theissenem
Mario Theissen, szef zespołu BMW udzielił wywiadu dla oficjalnej strony Formuły 1 w którym stwierdził, iż F1.08 jest bardziej zaawansowany jeżeli chodzi o aerodynamikę w porównaniu do zeszłorocznego bolidu. Wypowiedział się również na temat pomysłów związanych z ograniczeniem kosztów w F1.Mario Theissen: Tak. F1.08 był bardzo niezawodny od samego początku. Jeżeli chodzi o szybkość, dokonał się postęp w ostatnich kilku tygodniach, ale zdecydowanie jest jeszcze miejsce na dalszą poprawę.
Pytanie: Nowy bolid BMW Sauber różni się znacznie wyglądem od pozostałych bolidów ze stawki. Czy to rezultat połączenia działań waszego superkomputera Albert 2 i tunelu aerodynamicznego?
Mario Theissen: Tak, powierzchnia bolidu jest zdeterminowana osiągami w dziedzinie aerodynamiki. Duży krok z F1.07 do F1.08 odzwierciedla polepszenie rozwoju aerodynamiki, a także zdolność do lepszego wykorzystania tych zasobów.
Pytanie: Czy podobne zależności mogą pojawić się w przyszłości jeżeli chodzi o rozwój podwozia?
Mario Theissen: Bliskie powiązanie pomiędzy symulacjami komputerowymi i testami stały się podstawową umiejętnością w inżynierii motoryzacyjnej – nie tylko w F1 i nie tylko jeżeli chodzi o aerodynamikę.
Pytanie: Od czasu połączenia BMW i Saubera team nie popełnił żadnego błędu – lub żaden nie wpłynął poważnie na spowolnienie prac rozwojowych. Jednakże wasza krzywa rozwoju nie może cały czas iść w kierunku północnym – czy jest jakaś możliwość, że krzywa zacznie iść w kierunku południowym?
Mario Theissen: Udamy się na południe– w kierunku Melbourne! Jeżeli chodzi o osiągi, F1.08 jest dopiero naszym trzecim krokiem, przed nami następne. Nasze cele są ambitne, osiągnięcie ich wymaga podjęcia ryzyka. Czasami ryzyko nie od razu opłaca się, ale odkrywać nowe tereny można tylko wtedy, kiedy się na nie wejdzie.
Pytanie: Wcześniej nie byliście za bardzo zadowoleni z zamrożenia rozwoju silników na 10 lat. Teraz zostało to skrócone do 5 lat i zostało połączone z planami wprowadzanie zupełnie nowych, przyjaznych środowisku silników w latach 2012-2013. Czy jesteście zadowoleni z tych zmian?
Mario Theissen: Tak, popieramy to posuniecie. Pięcioletnie zamrożenie dotyczy także wyposażenia, pozwoli to na redukcję kosztów dotyczących silników i umożliwi skupienie się na rozwoju KERS. W tym samym czasie, grupa ekspertów będzie mogła ustalić strukturę dla nowych silników, która będzie zgodna z trendami dotyczącymi rozwoju silników w przyszłości.
Pytanie: Wszyscy wydają się być zgodni co do ograniczenia kosztów. Ale wprowadzenie takiej redukcji to coś, co jest przeciwstawne do indywidualnych interesów. Czy realistyczne jest oczekiwanie, aby zespoły producenckie będą w stanie działać na ograniczonych budżetach, takich jak zespoły ze środka stawki?
Mario Theissen: Nigdy nie uważaliśmy iż wielkość jest najważniejszym czynnikiem sukcesu. Nawet przy zaangażowaniu całego personelu, zespół BMW Sauber nie jest większym teamem niż zespoły, które nazywacie tymi ze środka stawki. Jednak działamy dobrze.
Pytanie: Jeżeli mógłby Pan wymarzyć sobie sposób na ograniczenie kosztów, co mogłoby zadowolić obie strony?
Mario Theissen: W dalszym ciągu wolę marzyć o innych rzeczach, niż pomysły na ograniczenie kosztów! Jest dobre rozwiązanie w tej kwestii – grupa ekspertów prowadzona przez FIA, zawierająca przedstawicieli wszystkich zespołów, pracująca nad propozycjami. Popieramy idee redukcji kosztów, pozwalające indywidualnym teamom na najlepsze wykorzystanie ich zasobów. Jestem bardzo pewny tego, że wypracujemy satysfakcjonujące rozwiązanie.
komentarze
1. dziarmol
Mario, ten gośc wie co mówi
2. Rize
e tam gada i gada a bolid slaby
3. Marti
Theissen jak zwykle konkretny. Czekam jednak na upragnione zdanie, które brzmi: "wreszcie jesteśmy tak samo szybcy jak Ferrari i McLaren" ;-)
4. Piotre_k
Marti: Mario tak nie powie. To zdanie będzie raczej brzmiało: "potrzebujemy znaleźć kolejne pół sekundy żeby być szybszymi od Ferrari i McLarena". Pozdrawiam :)
5. Marti
Wiesz, ja (podobnie jak wielu innych) mam wciąż nadzieję, ze kiedys usłyszę to zdanie :-). Odpozdrawiam :-)
6. Borg
A mi sie wydaje, ze BMW Sauber to nieoszlifowany diament. Maja potencjal, Alberta, tunel aero, dobrych kierowcow i przede wszystkim KASĘ ale chyba do konca nie potrfia tego wykorzystac.
7. Piotre_k
Aj, skrót myślowy ;). Chodziło mi o to, że Mario powie tak kiedy już BMW będzie tak szybkie jak Ferrari i McLaren :)
8. Marti
Aha, ja założyłam, że McLaren i Ferrari dołożą kolejna przewagę czasową, zanim BMW ich dogoni. Spoko :-)
9. bulionik
Myślę że gdyby nie zamrożenie prac nad silnikami to BMW mogłoby osiągnąć szybciej laury, chociaż i tak nie marnują czasu ;-) zobaczymy jak wypadną w pierwszym GP.
10. walerus
ja nie jestem taki pewniak jak Mario...
11. pz0
Brakowało im 0,5sek. Ciekawe ile teraz brakuje.
12. walerus
teraz podobno 0,5 sekundy...do wiliamsa i renault....
13. cieslak-marcin
Qrcze koledzy narzekacie cały czas. BMW jest dopiero 3 sezon w F1 a mercedes i ferrari o wiele więcej. Wymagacie od BMW żeby odrazu byli najlepsi bo Kubica tam jeździ. Jak by jeżdził w super aguri to byście chcieli żeby oni byli najszybsi co raczej z ich funduszami jest niemożliwe.
BMW robi co może i to co do tej pory osiągają jest rewelacyjne. żaden zespół nie wszedł do F1 tak jak BMW że już w pierwszych sezonach Ferrari i mercedes miały małe obawy o tego konkurenta.
Moim zdaniem BMW robi wyśmienite postępy i może nie w tym sezonie ale za 3 sezony juz będzie w stanie powalczyć o mistrzostwo z ferrari i maklarenem.
W tym sezonia chciał bym tylko i trzymam za nich kciuki żeby stanęli parę razy na podium. a szczególnie Kubica. Podbudowało by go to bardzo :)
Pozdrawiam Wszystkich
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz