Statystyki wyprzedzania w F1 ponownie spadają
Firma Pirelli w poniedziałek przedstawiła szczegółowe statystyki wykorzystania ogumienia oraz wyprzedzania w sezonie 2015. Wynika z nich, że w minionym sezonie liczba manewrów wyprzedzania podczas wyścigów ponownie spadła o około 20 procent.Debiutujący w tym roku za kierownicą Toro Rosso Max Verstappen przewodził w statystyce indywidualnej liczby wyprzedzeń, zatrzymując swój licznik na 49 manewrach z czego ten z GP Belgii na Felipe Nasrze zapewnił mu również nagrodę FIA.
Jak się można domyślać najmniej wyprzedzanymi zawodnikami na torach F1 byli kierowcy Mercedesa. Lewis Hamilton i Nico Rosberg według statystyk Pirelli dali się wyprzedzić w tym roku po tylko trzy razy.
Sebastian Vettel z kolei był kierowcą, który wyprzedził najwięcej kierowców podczas jednego wyścigu. Wynik ten uzyskał podczas GP Kanady kiedy to po starcie z 18 pola dojechał do mety na piątej pozycji.
Fernando Alonso, który często w tym roku startował z końca stawki statystycznie najwięcej wśród kierowców zyskiwał podczas startów. Pirelli doliczyło się, że łącznie Hiszpan zdobył w ten sposób aż 28 pozycji.
Poniżej przedstawiamy kompletne statystyki firmy Pirelli z sezonu 2015 wraz z opisem jak wyliczane były statystyki wyprzedzania.
OPONY
- Całkowita liczba opon dostarczonych w sezonie 2015: 35 964
- W tej liczbie zawiera się 29 856 opon na weekendy wyścigowe oraz 6108 opon na sesje testowe
- W liczbie 35 964 opon zawiera się 25 004 opon slick i 10 960 opon na mokry tor
- Całkowita liczba opon wykorzystanych podczas weekendów wyścigowych: 17 580 w tym 16 288 slicków oraz 1292 opon deszczowych i przejściowych
- Całkowita liczba opon poddanych recyklingowi: wszystkie
- Największa liczba kilometrów przejechana na każdej mieszance (bez testów):
- Twarda – Sainz (1794 km)
- Pośrednia – Massa (5224 km)
- Miękka – Rosberg (5480 km)
- Supermiękka – Verstappen (1838 km)
- Przejściowe – Vettel (482 km)
- Deszczowe – Rosberg (297 km)
- Całkowita liczba pit stopów: 706 (w tym osiem kar przejazdu przez aleję serwisową i jedna kara 10-sekundowego postoju na stanowisku)
- Daje to średnią 37,1 pit stopu na wyścig oraz 1,88 na kierowcę na wyścig
- Najwięcej pit stopów w wyścigu: 60 podczas Grand Prix Węgier
- Najmniej pit stopów w wyścigu: 17 podczas Grand Prix Australii
- Całkowita liczba manewrów wyprzedzania w sezonie: 509 (*) – średnio 26,8 na wyścig
- Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 60 w Grand Prix Malezji
- Najwięcej manewrów wyprzedzania w mokrym wyścigu: 39 w Grand Prix USA
- Najmniej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 11 w Grand Prix Australii oraz Grand Prix Singapuru
- Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w sezonie: Max Verstappen, 49
- Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w jednym wyścigu: Sebastian Vettel, 13 w Grand Prix Kanady
- Kierowca, który był najrzadziej wyprzedzany: Nico Rosberg i Lewis Hamilton, po trzy razy
- Kierowca, który zyskiwał najwięcej pozycji na pierwszym okrążeniu: Fernando Alonso, który przez cały sezon zyskał 28 pozycji na pierwszych okrążeniach
- Zespół, którego kierowcy wykonali najwięcej manewrów wyprzedzania: Toro Rosso, 94 manewry (Verstappen 49, Sainz 45)
- Zespół, którego kierowcy byli najrzadziej wyprzedzani: Mercedes, łącznie sześć razy (Hamilton i Rosberg po trzy razy)
TORY I WYŚCIGI
- Najdłuższy wyścig sezonu: Grand Prix Singapuru, dwie godziny, jedna minuta i 22,118 sekundy
- Najkrótszy wyścig sezonu: Grand Prix Włoch, jedna godzina, osiemnaście minut i 00,688 sekundy
- Największa średnia prędkość zwycięzcy: Grand Prix Włoch, 235,903 km/h
- Najwyższa prędkość uzyskana na oponach Pirelli P Zero podczas wyścigu Formuły 1: 366,4 km/h (Pastor Maldonado podczas Grand Prix Meksyku)
- Najwięcej najszybszych okrążeń w wyścigach i kwalifikacjach: Lewis Hamilton, 19 (osiem w wyścigach i 11 w kwalifikacjach)
- Najwięcej okrążeń na prowadzeniu: 587 (Hamilton)
- Liczba członków ekipy Pirelli, którzy podróżowali na każdy wyścig: 60 (średnio)
- Liczba narodowości reprezentowanych w ekipie Pirelli: 10
- Liczba różnych języków, którymi porozumiewają się członkowie ekipy Pirelli: 14
- Liczba notatników Pirelli, rozdanych w trakcie sezonu: 2050
- Liczba gości Pirelli w padoku: 5000
- Liczba sprzedanych czapeczek Pirelli: 12 000
- Posiłki wydane w pomieszczeniach gościnnych Pirelli (w tym testy): 15 100
- Litry wody wypite w trakcie sezonu w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 8600
- Liczba kilogramów makaronu ugotowanego przez kucharza Pirelli: 800
- Pizze wypieczone przez kucharza Pirelli: 420
- Liczba różnych deserów serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 55
- Liczba deserów skonsumowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 7000
- Wyścigi: 299
- Zwycięstwa: 140
- Pole position: 143
- Podia: 427
- Najszybsze okrążenia: 147
- Tytuły mistrzowskie wśród kierowców: 10
- Tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów: 5
- Liczba kierowców (w tym trzecich i „młodych”), którzy od 2010 roku prowadzili samochody Formuły 1 na oponach Pirelli: 98
- Kilometry pokonane przez wszystkie mieszanki P Zero i Cinturato w sezonie 2015 (w tym testy, treningi, kwalifikacje i wyścigi): 308 797 (bez opon prototypowych). Ze szczegółowym podziałem na mieszanki wygląda to następująco: twarda – 33 842; pośrednia – 114 727; miękka – 107 070; supermiękka – 39 007; przejściowe – 9370; deszczowe – 4781
- Dystans pokonany podczas testów w sezonie 2015 (bez uwzględnienia weekendów wyścigowych): 62 557 km
- Dystans pokonany podczas wyścigów w sezonie 2015: 99 416 km
- Liczba najszybszych okrążeń (w kwalifikacjach i wyścigach) w wykonaniu mistrza świata w sezonie 2015: 19 (osiem w kwalifikacjach i 11 w wyścigach)
- Najniższa średnia prędkość zwycięzcy w suchym wyścigu: 142,874 km/h (Nico Rosberg, Grand Prix Monako)
- Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 20°C podczas Grand Prix USA. Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 17°C podczas Grand Prix USA
- Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 58°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 58°C, także podczas Grand Prix Malezji
- Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 15°C podczas Grand Prix Kanady. Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 15°C podczas Grand Prix Kanady
- Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 37°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 38°C podczas Grand Prix Bahrajnu
komentarze
1. Klocuch12
Zespół, którego kierowcy wykonali najwięcej manewrów wyprzedzania: Toro Rosso, 94 manewry (Verstappen 49, Sainz 45)
Brawo Sainz.
2. saint77
Moze niech jeszcze wprowadza dla wszystkich:
- jednolity silnik
- jednolite nadwozie
- jednolite podwozie
- jednolitą mieszankę opon
- jednolite paliwo
bedzie więcej wyprzedzania.
3. gonzir
@saint77
...albo wcale. Ilość manewrów wyprzedzania bolidów z tego samego teamu pewnie można by na jednej ręce policzyć.
4. MacGyver
gonzir: Będzie więcej :-) Jest taka seria, gdzie samochody są takie same, a liczba manewrów zostawia F1 daaaleko w tyle:
Indy car, sezon 2015, ilość manewrów wyprzedzania: 5825
5. Mikus1982
Hej:)Czasy na limicie a nawet poza nim czyli Schumiego już dawno się skonczyły a teraz w Formułe limit wskazuje oszczędzanie opon:):):):):)
6. Mikus1982
I mowię to nie tylko,ze jestem fanem Schumiego,ale Formuła 1 kiedyś była dużo lepsza:):):):)
7. Mikus1982
Kiedyś to nawet ogień to w garażu był jak w amerykanskim filmie a teraz tam jedyna atrakcja,ze lizakowy za wcześnie wypuścił Kierowcy i ten się o mało nie zderzył:):):):):)
8. dykov
@2. Ja jeszcze bym chciał jednolitych kierowców ;)
9. dexter
"Liczba notatników Pirelli, rozdanych w trakcie sezonu: 2050"
A ja szukam slynnego kalendarza Pirelli. Jestem w stanie duzo zaplacic, a mimo tego nie moge go dostac... :(
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz