Rusza drugi dzień testów F1 pod Barceloną
Pierwszy dzień testów pod Barceloną przyniósł sporo wrażeń nie tylko kibicom, ale także ekipom i poszczególnym zawodnikom.Nowa, poprawiona w fabryce część ekipa powinna otrzymać dopiero w sobotę. W związku z tym zespół z Woking postanowił na szybko zmienić swój harmonogram testów, dając obu kierowcom równe szanse. Pierwotnie Jenson Button miał testować bolid MP4-30 przez pierwsze dwa dni testów. Dzisiaj jednak za kierownicą McLarena pojawi się Fernando Alonso.
Również zespół Red Bulla nie miał łatwego życia w Jerez. Daniel Ricciardo pokonał co prawda 59 okrążeń toru zasiadając za kierownicą RB11, jednak jego ekipa dość długo walczyła z usunięciem wszystkich usterek układu napędowego Renault. Australijczyk ma nadzieję, że powiększy ten dystnas zanim uro przekaże kokpit RB11 Daniiłowi Kwiatowi.
Zespół Mercedesa, który będzie bronił w tym roku tytułu mistrzowskiego, tym razem ma zdecydowanie większe problemy jeżeli chodzi o swoich kierowców. Konstrukcja W06 na chwilę wczoraj również odmówiła posłuszeństwa, jednak największą uwagę kibiców skupiły problemy Lewisa Hamiltona, który na skutek choroby musiał zrezygnować ze wczorajszych jazd już po 11 okrążeniach. Zastąpił go Pascal Wehrlein, a nie Nico Rosberg, który także jest w pewnej niedyspozycji ze względu na zapalenie nerwów karku.
Zespół zamierza jednak dzisiaj sprawdzać konstrukcję W06 wraz ze swoim podstawowym zawodnikiem.
Za sterami nowego bolidu Saubera z nieco zmienionym malowaniem, drugiego dnia testów pod Barceloną zasiadał będzie Marcus Ericsson, a w Lotusie zadebiutuje Joylon Palmer, syn byłego kierowcy F1, Jonathana.
Williamsa FW37 testował będzie Valtteri Bottas, a w Force India ponownie pojawi się Sergio Perez, który ze względu na awaryjną sytuację w Mercedesie już wczoraj po południu rozpoczął pracę z zespołem, zastępując Pascala Wehrleina.
Prognozy pogody sugerują, że w okolicach Barcelony nie będzie dzisiaj padło, jednak z pewnością nad torem jest już więcej chmur niż wczoraj. Tradycyjnie w okresie zimy nawet na południu Europy temperatury z rana nie sprzyjają skomplikowanym konstrukcjom Formuły 1, a zespoły będą liczyły iż ta w trakcie dnia nieco się podniesie.
Wszystkich użytkowników serwisu F1 – Dziel Pasję prosimy o zachowanie kultury dyskusji i komentowanie doniesień z Montmelo pod poniższą wiadomością.
komentarze
1. dexter
Dzien dobry
Pierwszy dzien testow w Barcelonie zakonczyl sie dosc ciekawie.
Kolizja zespolu Williams i Sauber. Testowy kierowca Pascal Wehrlein musial 2 rozne bolidy poprowadzic i pod koniec dnia Maldonado wykrecil najlepszy czas.
Wlasciwie to prawie zaden zespol w pierwszym dniu nie przebrnal prze testy bez mniejszych czy wiekszy problemow.
Wczoraj w Lotusie Maldonado juz na pozaczatku dnia zadbal o 2 czerwone flagi. A sam Lotus E23 zmagal sie z problemami czujnika i pompy paliwowej (spadek cisnienia benzyny) i na dodatek jeszcze sprzeglo musialo zostac wymienione. Pompa paliwowa obezwladnila takze bolid Mercedesa.
Po poludniu na swiezych miekkich oponach udalo sie Maldonado pobic ubiegloroczny czas toru. Tylko tak dla orientacji: najszybsze okrazenie GP Hiszpanii z 2014 roku wynosi: 1.28,918, Pole Position: 1.25,232.
Wczoraj Kimi uzyskal drugi najlepszy czas klasyfikacji, pobijajac podobnie jak Maldonado ubieglorczny czas PP Lewisa Hamiltona. W przeciwienstwie do Maldonado Kimi wykrecil swoje szybkie okrazenia na twardszej mieszance Medium, ktora jest wolniejsza. Kierowcy posiadaja do dyspozycji jeszcze twarda mieszanka, „opony zimowe“ firmy Pirelli ktora szybciej uzyskuje odpowiednia temp. pracy od standardowej opony. Normalnie mieszanka Soft i Supersoft uzywana jest raczej w przejezdzie symulujacym kwalifikacje.
Tutaj ciezko jest cos wiecej powiedziec poniewaz nie wiadomo ile paliwa kierowcy maja na pokladzie.
Interesujaca ciekawostka testow moze byc taka, ze Raikkonen wczoraj Barcelonie w pierwszym i drugim sektorze uzyskiwal bardzo dobre czasy. Zakret nr. 10 pokonywal troche inaczej niz inni kierowcy tzn. bardziej ciasniej. Wyglada na to ze
przelozenie i rozwoj mocy jednostki napedowej Ferrari mozna dobrze kontrolowac. Tutaj chyba zostal najwiekszy postep dokonany. Ciezko jest tutaj cos z daleka ocenic, poniewaz taka rzecz musi zawsze kierowca potwierdzic, ale wydaje sie ze zachowanie boldu przy wyjsciu z zakretow jest prawidlowe (Renault pod tym wzgledem zawsze dominowal, moze nawet byl lepszy niz Mercedes).
Inzynierowie Ferrari dokonali pewnej modyfikacji silnika V6 Turbo. Wydech jest lepiej opakowany, dlugosc ukladu wydechowego zostala zmodyfikowana, rury sa ciensze i turbosprezarka wieksza (z biegiem sezonu powinna byc jeszcze wieksza). Silnik jest mocniejszy i bardziej przewidywalny - Ferrari jest zadowolone z takiego rozwiazania
Znowu Red Bull wczoraj przed poludniem walczyl jeszcze z problemami w obrebie silnika, przez co program testow musial zostac skrocony. Riccardo wykrecil wczoraj 3 czas, ale podobnie jak Maldonado na oponach z zoltym oznaczeniem czyli miekkiej mieszance.
Z takich ciekawostek aerodynamicznych:
Sauber jezdzi z nowym tylnym skrzydlem, ktore na plycie koncowej posiada 6 poziomych zeberek.
Tylne skrzydlo Mercedesa jest juz podobnie jak u konkurencji umocowane na jednym podparciu, a nie na dwoch szczudlach tak jak to mialo miejsce w Jerez. Tuz obok lusterek posiadaja nowe skrzydelka.
Force India posiada kilka nowych mechanicznych czesci, czyli juz nie jest na poziomie ubieglego roku ;)
Lotus kreci kolka z nowym Barge Bord. Nowoscia sa 2 szczeliny w gornej czesci
Dzisia Red Bull ma zamiar testowac nowy nos
Zobaczymy co dzisiejszy dzien pokaze. Termometr pokazuje tylko 3,8 °C , temp. asfaltu wynosi 14,4 °C (do przydatnych testow opon idealna bylaby temp.powyzej 11°C. 13°C - jest Ok.) Honda dokonala wczoraj zmiany silnika. Zmodyfikowana uszczelka tak jak to juz devious opisal ma zostac dostarczona w sobote, takze dzisiaj Longruns w wykonaniu McLarena bym nie oczekiwal. Jak widac McLaren dokonuje teraz pomiaru przeplywu strug powietrza za przednimi kolami, a Ferrari na tylnej osi.
Normalnie takie testy koncza sie o 17:00 godzinie, w tym roku jednak zostaly w Barcelonie do godziny 18:00 przedluzone. Zaczyna sie kolejny ciekawy dzien. Dzisiaj trybuny pod Barcelona powinny sie zapelnic w koncu Alonso i Sainz sa dzisiaj w pracy ;)
Pozdr.
2. shodan
dzieki dexter osobiscie jestem bardzo lasy na rozne techniczne nowinki :)
3. shodan
jako kibic Saubera jestem zaniepokojony ksztaltem sidepodow sa malo wciete dolem wygladaja jak u zeszlorocznego Caterhama
4. dexter
Sauber ma na lusterkach zamontowane czujniki na podczerwien. Takim czujnikiem mierzy sie temp. opony na przedniej osi. Dzisiaj nowe zeberka na koncowej plycie tylnego skrzydla sa na bialo polakierowane.
@shodan
A juz myslalem ze jestem dzisiaj tutaj sam ;)
5. shodan
lubie sledzic testy sa dla mnie nie mniej interesujace niz sezon wyscigowy :)
pozdrawaiam :)
6. adams_123
1 Nico Rosberg Mercedes 1m27.242s
2 Sergio Perez Force India 1m27.424s +0.182
3 Felipe Massa Williams 1m27.445s +0.203
4 Fernando Alonso McLaren 1m27.978s +0.736
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m28.051s +0.809
6 Marcus Ericsson Sauber 1m30.439s +3.197
7 Carlos Sainz Jr Toro Rosso 1m30.536s +3.294
7. adams_123
McLaren się zapalił pod garażem
8. Nowicjusz
Prawdopodobnie z McHondą bedzie taka sytuacja, że Mc zrobi super aero, silnik będzie mocny, kierowcy są dobrzy ale...niestety niezawodność będzie ich głównym problemem. Myślę że w Q nieraz Button czy Falonso będą w 2-3 linii, ale w większości wyścigów mogą nie dojechać do mety
9. dexter
Ciekawostek ciag dalszy...
Tak jak wyzej wspomnialem kierowcy posiadaja tutaj do dyspozycji ten sam rodzaj opon co w Jerez: supersoft, soft, medium, hard oraz „zimowa“ odmiane mieszanki hard ktora szybciej uzyskuje odpowiednia temp. pracy i jest stosunkowo stabilna (ta opona nie ma zadnego kolorowego oznakowania na boku) - Pirelli posiada 2 rodzaje takiej mieszanki. Obie wersje rozgrzewaja sie szybciej w niskich temperurach, lecz posiadaja inny stopien degradacji. Zuzycie jednej wersji mozna porownac do standardowej twardej mieszanki, a drugiej do opony medium. Obie wersje wygladaja tak samo, nie mozna ich rozroznic :) Jedynie kod na krawedzi opony moze zdradzic o jaka opone chodzi. I tak jak powiedzialem, patrzac z boku sa te opony nie do odroznienia :)
10. shodan
S. Pérez Force India 1:24.927
ciekawe jakie opony :)
11. shodan
jesli na mediumach to pirelli zrobilo niezly progres :)
12. shodan
z 2 strony moze to byc zasluga ulepszonego silnika Mercedesa ah te testy :)
13. MacGyver
Stary Force India wymiata :-D No i jest najładniejszy :-)
14. dexter
@ shodan
Czas Pereza 1:24.927 zostal wykrecony na oponach medium. Alonso byl takze na torze, na oponach o ktorych wyzej wspomnialem - uklasowal sie na pozycji nr. 2 z roznica 0,3 sek.
15. devious
@10 shodan
Perez na softach miał ten czas.
Dla przypomnienia czas Pereza z ubiegłorocznych kwalifikacji: 1:28,002
Duuuży progres :)
Trzeba pamiętać, że jednak ten "ubiegłoroczny" Force India to nie ten sam bolid co w zeszłym roku w GP Hiszpanii, bo bolid był później rozwijany, obecnie też otrzymał trochę nowych "gratów". Pewnie jakiś zysk dały też opony...
Tak czy siak 3s szybiej niż w ub. roku robi wrażenie - a jeszcze przecież Force India szykuje nowy, ponoć znacznie szybszy bolid... ;)
16. devious
@14 dexter
Z jakiego źródła info? Wg. Autosportu to były softy.
"Perez sets the best time of the Barcelona test so far, using soft tyres to propel his Force India to top spot on a 1m24.927s"
17. dexter
Witam devious!
Jak zaplaca wszystkie rachunki ;)
18. devious
@1 dexter
Jak zwykle ciekawie streściłeś zmiany w bolidach, mam tylko uwagę - barge boards możesz po polsku nazywać deflektorami - ja przynajmniej przywykłem do takiego nazewnictwa i na początku się zastanawiałem o którą część chodzi jak napisałeś... choć sam nie wiem, czy innym są znane deflektory :)
Jak sięgam pamięcią to tak po polsku zawsze się nazywało te części bolidu - zresztą ten właśnie termin funkcjonuje w inżynierii :)
19. devious
@17
Również witam dexterze!
Swoją drogą Ty jesteś ten serialowy bohaterski morderca (oksymoron) czy kreskówkowy geniusz naukowy? :D
20. dexter
@ devious
Niemozliwe ;)) Perez byl na medium, rowniez Rosberg jak i Alonso (ostatni przejazd)
21. szpenio
1.Perez Force India VJM08 1: 24,927 27 Banden : Miękka PIT
2.Rosberg Mercedes GP W06 1: 25,556 0,629 45 Banden : Średni
3.Ricciardo Red Bull Racing RB11 1: 25,922 0,995 32 Banden : opony Rozwoju
4.Alonso McLaren MP4-30 1: 26,387 1,460 21 Banden : Średni PIT
5.Räikkönen Ferrari SF15-T 1: 26,804 1,877 24 Banden : Średni
6.Massa Williams FW37 1: 27,204 2,277 29 Banden : twarda PIT
7.Ericsson Sauber C34 1: 27,538 2,611 37 Banden : Średni PIT
8.Pielgrzym Lotos E23 1: 29,628 4,701 17 Banden : opony Rozwoju
9.Sainz jr Toro Rosso STR10 1: 30,536 5,609 14 Banden : Średni PIT
22. devious
@20 dexter
Ale skąd masz info? Jak na medium to tym bardziej szok :)
Swoją drogą Rosberg na medium na długim stincie wykręcił 1m25.556s - Mercedes chyba sie mocno maskuje i teraz odkrył trochę tempa ;)
Tak więc podejrzewam na softach w symulacji kwalifikacji Mercedesy mogą spokojnie 1:23 albo i 1:22 zrobić... I tymi 1:25 nie ma co się w ogóle podniecać ;)
23. devious
@ 21 szpenio
8. Pielgrzym - mocne! :D
Nie wiedziałem, ze palmer znaczy pielgrzym :]
24. szpenio
1.Perez Force India VJM08 1: 24,927 27 Banden : Miękka PIT
2.Rosberg Mercedes GP W06 1: 25,556 0,629 45 Banden : Średni
3.Ricciardo Red Bull Racing RB11 1: 25,922 0,995 32 Banden : opony Rozwoju
4.Alonso McLaren MP4-30 1: 26,387 1,460 21 Banden : Średni PIT
5.Räikkönen Ferrari SF15-T 1: 26,804 1,877 24 Banden : Średni
6.Massa Williams FW37 1: 27,204 2,277 29 Banden : twarda PIT
7.Ericsson Sauber C34 1: 27,538 2,611 37 Banden : Średni PIT
8.Pielgrzym Lotos E23 1: 29,628 4,701 17 Banden : opony Rozwoju
9.Sainz jr Toro Rosso STR10 1: 30,536 5,609 14 Banden : Średni PIT
25. andi77
Koniec drugiego dnia w Barcelonie i nadal "czeski film"..
26. Jahar
Ciekawe czy w tym roku uda się komuś pokonać rekord okrążenia na jakimś torze bo patrząc na czasy testów, są one obiecujące.
27. Greek
@24. szpenio
Przestań tu wklejać te głupoty przetłumaczone przez Gugla, jak ktoś chce to sobie znajdzie, i nie będzie trzeba męczyć oczu tą sieczką którą wklejasz.
@23. devious
To od liścia palmowego :)
28. szpenio
Masz rację już nie będę, każdy sobie znajdzie
29. viggen
Trochę się źródła nie zgadzają ;)
@devious - soft
@dexter - medium
Wg mnie - @devious ma rację :)
W każdym razie
Nie wiemy jaka ilość paliwa na pokładzie w bolidach ale przykład przejazdów
Alonso - winter tyres 1:26.7, 1:26.7, 1:27.1 and 1:27.4.
Kimi - medium tyres 1:27.0, 1:27.1, 1:26.8, 1:26.9 and 1:27.2.
@dexter - więcej takich wpisów :) Nie komentuje na bieżaco bo nie mam czasu ale czytam ;)
30. viggen
PS Obecnie czasu w okolicach 1.24.5 - Ricciardo o 0.01s wyprzedza Kimiego, który zajmuje drugie miejsce. Daniel i Kimi czas uzyskali na miękkiej.
31. dexter
@devious
Czas przejazdu Pereza zostal 1:26.447 zostal ustalony na oponach - Medium
Pozniej Mercedes spuscil Rosberga ze smyczy a on uzyskal czas: 1:25.556 takze na oponach Medium. Perezowi zalozono opony Soft na ktorych on uzyskal najlepszy czas: 1:24.927. Zadaniem Pereza bylo pokonanie przejazdow porownawczych na poszczegolnych mieszankach. Pozniej zespol zalozy ewentualnie Supersoft.
W swoim 28 okrazeniu Raikkonen poprawil czas na oponach Medium co zagwarantowalo mu 4 pozycje.
Ricciardo 1:24.574 - najlepszy osobisty czas w 1 sektorze, najlepszy czas w 2 i 3 sektorze - to juz wyglada wszystko jak symulacja sesji kwalifikacyjnej
Teraz termoter wskazuje 10,2 °C a to oznacza atak na najlepsze czasy! ;)
PS. W Williamsie najlepsze czasy zobaczymy dopiero w ostatnim dniu testow w nastepnym tygodniu (taka jest ich strategia)
32. devious
Podsumowując co ciekawego w czasach do przerwy:
Daniel Ricciardo - 1.24,574 (64) softy - krótki stint
Kimi Räikkönen - 1.24,584 (46) softy - krótki stint
Sergio Pérez - 1.24,702 (44) - super softy - krótki stint
Nico Rosberg - 1.25.556 (66) - medium - długi stint
Na resztę nie ma co patrzeć bo nie wygląda by próbowali szybkich kółek, raczej "krążą" po torze.
Na wyciąganie wniosków jeszcze za wcześnie ale powoli robi się ciekawe ;)
33. fanFelipeMassa3
Gdzie można śledzić bieżące czasy okrążeń?
34. dexter
Dla ciekawskich ciag dalszy...
Jak juz wyzej wspomnialem, zespoly w Barcelonie dysponuja zimowa mieszanka twardej opony. Cala przewaga takiej mieszanki polega na tym ze taka opona nagrzewa sie szybciej w niskich temperaturach - czyli w takich temp. jakie panuja w Europie o tej porze roku w godzinach porannych na torach wyscigowych. Wyzsza temp. opony oznacza jednoczesnie lepsza przyczepnosc na torze oraz mniejsze niebezpieczenstwo grainingu. W odwrotnej kolejnosci przy wyzszych temperaturach asfaltu opona „zimowa“ ktora stosowana jest w F1, bedzie za ciepla. A kazda osoba zainteresowana Motorsportem wie ze... ?? - zbyt duza temp. gumy oznacza utrate przyczepnosci i ryzyko tworzenia sie na gumie pecherzy. Z bardziej miekka mieszanka taka „zimowa“ opona nie bedzie miala szans.
Jak wazna jest kwestia temperatury opon pokazuja czujniki na podczerwien ktore zamontowane sa na bolidach. Przez takie czujniki mozna w kazdej chwili monitorowac temperature ktora wydzielana jest przez opone. Sauber ma takie czujniki zintegrowane w lusterkach, podobnie jak Red Bull czy Force India. Williams, Mercedes i Ferrari posiadaja troszke inny patent. W tych bolidach czujniki usytuowane sa na klapach przedniego skrzydla po zewnetrznej stronie.
PS. Czesto tutaj pisze o temperaturze powietrza i toru, o ataku na najlepszy czas itd itp.
Przy tym wszystkim trzeba zawsze pamietac ze na testach z liczby wykreconych okrazen, z uzyskanych czasow nigdy nie nalezy wyciagac zbyt wielu wnioskow, poniewaz zespoly nigdy nie jezdza z pustym bakiem tak jak to np. ma miejsce w kwalifikacjach. Bardziej znaczacy jest juz wybor samej mieszanki. Opony Soft powinny w teorii byc o jedna sekunde szybsze niz mieszanka Medium. Miedzy Supersoft i Soft roznica powinna wyniesc pol sekundy. Pokonujac znowu jedno okrazenie na najbardziej miekkiej mieszance, kierowcy musza juz bardziej uwazac aby nie dac takiej oponie zbyt duzo wycisku. Tor w Barcelonie z szybkimi zakretami stosunkowo mocno zuzywa opony.
Podczas testow zimowych zespoly realizuja rozne programy. Ilosc paliwa na pokladzie jest rozna. Ustawienie silnika (agresywne albo konserwatywne) ist rozne. Czas kiedy i jaka opona zostaje zalozona na bolid sa rozne. Kluczowym czynnikiem w czasie okrazenia jest sam stan toru. Posiada dobra przyczepnosc, albo zla przyczepnosc? Temperatura jest wysoka, albo niska?
PS. Zmodyfikowany silnik V6 Mercedesa posiada dzisiaj cos miedzy 20 - 40 koni wiecej niz zeszloroczna jednostka.
35. dexter
Edit: zespoly w Barcelonie dysponuja twardymi oponami z odmienna mieszankom - tak mialo byc .
36. dexter
Pierwsza symulacja wyscigu Ricciardo wygladala nastepujaco: 10 okrazen, Outlap - Startlap - 1:31.1 - 1:31.0 - 1:31.0 - 1:31.2 - 1:30.9 - 1:31.6 - 1:32.3 - Inlap.
W drugim Stint'cie opony zostaly zmienione z Soft na Medium. Przyjechal do boxu i zmienil znowu na medium (uzywane)
Stint nr.2 -20 okrazen: Outlap - 1:31.0 - 1:30.8 - 1:30.6 - 1:30.0 - 1:30.6 - 1:31.0 - 1:30.8 - 1:30.8 - 1:31.2 - 1:31.1 - 1:31.3 - 1:31.5 - 1:31.7 - 1:31.8 - 1:31.6 - 1:31.8 - 1:32.2 - 1:31.5 - Inlap
Temperatura powietrza:13,5°C (24,4°C asfaltu)
37. dexter
Ostatni Stint Ricciardo na oponach Soft Outlap - 1:27.9 - 1:28.1 - 1:28.0 - 1:28.4 - 1:28.7 - 1:29.1 - 1:29.4 - 1:29.4 - 1:29.8 - 1:30.2 - 1:30.6 - Inlap.
Wykrecony czas Riccardo i Hamiltona trudno jest ze soba porownac. Red Bull przy swoich 4 stintach po 2 razy, za kazdym razem podrozowal na mieszance Soft i Medium. Hamilton znowu pokonywal tor na twardej mieszance. Red Bull pojechal sredni czas okrazenia 1:29.1, a Mercedes 1:28.4 Ciezko powiedziec ile paliwa pozostalo w kazdym zbiorniku, dlatego: ???
Pod koniec Hamilton jeszcze raz wyjechal na mieszance Medium, uzyskujac czas 1:24.923
O! Williams mnie troche zdziwil podkrecajac swoje tempo. Massa z pewnoscia byl troche lzejszy + opony Soft no to mamy czas 1:25.123 Widocznie Williams obawia sie prognozy pogody na jutro ktora nie wyglada zbyt dobrze.
I ostatnia ciekawostka
Ricciardo w swoim bolidzie nie tylko mial Airbox pomazany srodkiem "Flow Visualization", lecz takze gorna czesc kasku
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz