2013-03-23 GP Malezji - Trening 06:00 - 07:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | S.Vettel | Red Bull | 1:36.435 | 20 |
2 | L.Hamilton | Mercedes | 1:36.568 | 17 |
3 | A.Sutil | Force India | 1:36.588 | 19 |
4 | M.Webber | Red Bull | 1:36.613 | 20 |
5 | K.Raikkonen | Lotus | 1:36.806 | 19 |
6 | P. di Resta | Force India | 1:36.807 | 18 |
7 | J.Button | McLaren | 1:36.822 | 16 |
8 | F.Massa | Ferrari | 1:36.946 | 14 |
9 | N.Rosberg | Mercedes | 1:36.949 | 25 |
10 | F.Alonso | Ferrari | 1:37.302 | 14 |
11 | P.Maldonado | Williams | 1:37.359 | 11 |
12 | S.Perez | McLaren | 1:37.538 | 12 |
13 | N.Hulkenberg | Sauber | 1:37.685 | 23 |
14 | R.Grosjean | Lotus | 1:37.690 | 14 |
15 | V.Bottas | Williams | 1:37.936 | 16 |
16 | E.Gutierrez | Sauber | 1:38.294 | 17 |
17 | J.E.Vergne | Toro Rosso | 1:38.376 | 16 |
18 | D.Ricciardo | Toro Rosso | 1:38.425 | 15 |
19 | C.Pic | Caterham | 1:38.995 | 18 |
20 | J.Bianchi | Marussia | 1:39.717 | 21 |
21 | G.van der Garde | Caterham | 1:40.209 | 18 |
22 | M.Chilton | Marussia | 1:40.495 | 18 |
Vettel najszybszy przed kwalifikacjami
Na dwie godziny przed sesją kwalifikacyjną do GP Malezji najszybszy na torze okazał się Sebastian Vettel. Niemiec okrążenie toru Sepang pokonał o przeszło 0,1 sekundy szybciej niż wczoraj uczynił to Kimi Raikkonen.Z drugim czasem dzisiejsze przygotowania do weekendu F1 zakończył Lewis Hamilton z Mercedesa, wyprzedzając dobrze spisującego się Adriana Sutila z Force India.
Mark Webber na dwie godziny przed drugą w tym roku sesją kwalifikacyjną uzyskał czwarty czas, wyprzedzając wczorajszego lidera, Kimiego Raikkonena, który do Vettela stracił blisko 0,4 sekundy.
Po godzinnym treningu wysoko w tabeli wyników znalazł się także drugi zawodnik Force India, Paul di Resta, który swoje przygotowania zakończył z szóstym czasem, wyprzedzając Jensona Buttona, Felipe Massę i Nico Rosberga.
Czołową dziesiątkę w sobotę rano zamykał Fernando Alonso, który zdołał uplasować się przed Pastorem Maldonado (Williams), Sergio Perezem (McLaren) oraz Nico Hulkenbergiem (Sauber).
Po problematycznym GP Australii Romain Grosjean, kontynuuje swoją pechową passę. O ile wyniki treningów nie mogą przesądzać w stu procentach o wynikach kwalifikacji i wyścigu o tyle w tym roku różnica pomiędzy Francuzem a jego partnerem z zespołu, Kimi, Raikkonenem, jest wyraźnie zauważalna.
Dół tabeli wyników tradycyjnie należał do zawodników Toro Rosso, Caterhama i Marussi.
komentarze
1. SilverX
I tu się robi ciekawie... Raikkonen: "the car's "still too much on the nose. Don't understand how it can change so much from yesterday. Front's too soft"
2. marcino1129
Który był Raikkonen ?
3. Grzesiek 12.
Polsat to dziadostwo ....
Teraz to oni sobie mogą puszczać retransmisję ... i tak tego nie obejrzę :) Podobnie jak w ramach protestu , kwalifikacje i wyścig obejrzę na innym kanale !
4. SilverX
Można dodać, że opony wydają naprawdę wydają się mizerne. Red Bull daleko na nich nie zajedzie...
5. SilverX
Raikkonen był piąty. Jakieś problemy ma z bolidem.
6. Nietoperz3
Szkoda że nie Webber. A kto z was chce zwycięstwa Felipe Massy?
7. SilverX
Ferrari to samo, gorzej niż wczoraj.
8. marek007
No brawo Lewis o to chodzi pokaż w kwalifikacjach ko jest mistrzem....liczę na ciebie....
9. dexter
Sprobuje napisac cos w kilku czesciach, poniewaz nie wyswietla mi sie caly moj post. Czesc 1
No to witamy w Malazji. Ten tor bardzo mi sie podoba, jest szczegolnie wymagajacy, techniczny, nierowny, posiada bardzo duzo wybojow szczegolnie w wejsciach w zakrety. Czego w TV nie widac, jest tam takze dosc duza roznica terenu. (Z gorki Turn 3, pelne przyspieszenie pod gorke, wyhamowanie do turn 4) Turn 5, 6 bardzo szybkie. Bardzo ciezko jest na tym kursie ustawic samochod. Mamy 59% jazdy na pelnym gazie, gdzie motor tez dostaje niezle w „pupe“. W niektorch pasazach bardzo wazna jest trakcja, prawy zakret 10 prosto wyglada, ale w nim caly czas sie przyspiesza. Pasaz 12 jest nieslychanie szybki, gdzie bolid trzeba dosc precyzyjnie wyhamowac, aby dokladnie trafic w przedostatni zakret. Przy czym istnieje mozliwosc wybrania sobie roznych linii jazdy ktore moga funkcjonowec (podobnie jak w ostatnim zakrecie). Tzn. nie trzeba trzymac sie tylko jednej linii, wazne jest aby Apex sie zgadzal, wtedy mozna odpowiednio wczesniej w srodku zakretu nacisnac przepustnice i wjezdzajac na prosta caly rozped, rozmach bolidu wykorzystac. Oficjalnie mialy byc 2 strefy, nieoficjalnie jedna. Myslalem ze zrobia jedna strefe na ostatniej prostej przed start-meta, aby wyprzedzony jesli dobrze wykorzysta ostatni zakret mial szanse skontrowania. Dwie strefy DRS - zdecydowanie za duzo. Na tym torze trzeba znalesc dobry kompromis w ustawieniach miedzy sila docisku, balansem w zakretach. Dobry bolid przewaznie latwo poznac potym , ze duzo wczesniej potrafi on wykorzystac DRS a dokladnie mowiac Top Speed. Tutaj na relatywnie agresywnym asfalcie bardzo szybko opona traci gume, ciekawa sprawa bedzie przy wyprzedzaniu, poniewaz po lewej i prawej sronie idealnej linii bedzie lezec duzo gumy. Wyjezdzajac poza linie bolid automatycznie zbiera Pickup, dostaje wibracji, przy czym sam traci Grip a kierowca potrzebuje 2,3 zakretow by znowu oczyscic kola. Poza tym zawsze ten caly syf wyrzucany jest w powietrze a inny kierowca moze tym dostac. Wazne bylo to, aby dzisiaj przejechac 8,9 rund za jednym razem by jak najlepiej sprawdzic opony.
10. dexter
Czesc 2
Od dwoch lat znany jest wszystkim problem z oponami, mamy jednego dostawce, z jednej strony rozne mieszanki, z drugiej wymagania FIA, szkoda ze o wygranie wyscigu przesadza opona. No ale przynajmniej jest ciekawie, kazdy ma te same mieszanki. W Melbourn mielismy problem Grainingu, tutaj wystepuje Blistering czyli powstaja wypuklenia na oponie, ktore nie znikaja. Opona nie zdziera sie na rownomiernie na calej jej objetosci tylko od srodka, dosc brutalnie to wyglada. Ciezka praca dla inzynierow w zespole, poniewaz przy takim zuzyciu opony trzeba odpowiednio ustalic Set Up, cisnienie powietrza w oponie itd, itd. Bolidy posiadaja specjalne czujniki na podczerwien ktore permanentnie mierza prace, temp. opon. (w bolidzie F1 jest ok. 200 roznych czujnikow). Wazne dla kierowcy jest przy wyjezdzie aby znal „zimne cisnienie“ opony, ktore musi odpowiednio przez temp. podwyzszyc aby opona zaczela odpowiednio pracowac. Twarde opony te z pomaranczowym obramowaniem musza wytrzymac temp. 135 stopni! Tzn. wtedy kiedy one sie do takiej temp. rozgrzewaja, musza funkcjonowac. Optymalna praca takiej opony to 110-135 stopni. Opony z bialym oznaczeniem, czyli sredniotwarde pracuja najlepiej w temp. 90-110 stopni. Dzisiaj mozna bylo fajnie golym zauwazyc, jak opony brutalnie tracily gume. Pirelli liczy na 3 stopy w niedziele. Zobaczymy ;-) Napewno trzeba sie liczyc z duza iloscia nowych opon. W ogole mozliwosc praktycznie przestawienie takich czynnikow jak: balans hamulcow, ustawienie skrzydla, kat opon, cisnienie opon juz o jedna dziesiata co jest ekstremalnie duzo, dziala na zuzycie opon. Problem dopiero wystepuje przy tak agresywnym asfalcie jak w Malezji, gdzie kazdy kierowca chce oczywiscie jak najszybciej pojechac, ale jezeli jedzie sie na agresywnym ustawieniu, opona jeszcze szybciej sie zuzywa, po 2 okrazeniach mozna ja wyrzucic. Opony mozna rowniez oszczedzac przez odpowiednie ustawionia: zawieszenie, amortyzatory, kat kol, styl jazdy, choc zmiana stylu jazdy to akurat nie jest najlepsze rozwazanie, poniewaz automatycznie oddzialowuje to tez na Performance kierowcy. Trzeba dobry kompromis znalezc.
11. dexter
Czesc 3
Oczywiscie Pirelli jest w stanie wyprodukowac taka opone ktora wytrzymie 80 okrazen, technicznie jest to mozliwe, ale Pirelli pracuje na zlecenie FIA ktora wybrala taka a nie inna droge i zespoly musza sie do tego przystosowac. Ogolnie opony na ten sezon roznia sie kompletnie od tych opon ktore byly uzywane w 2012, przedewszystkim materialem w srodku opony to jest wszystko dosc skomplikowane, ale miejmy nadzieje ze 1000 pracownikow tzn: technikow, fizykow, chemikow, inzynierow ktorzy pracuja przy budowie opony F1 dla Pirreli na calym swiecie jakos sobie radza. Te opony wypiekane sa w Turcji. Dzisiaj tak wygladalo, ze roznica miedzy oponami hard- medium wynosi 0,5 sek. Pik opony Medium pozwalaja na jedna szybka runde, druga runda byla juz wolniejsza. Prawie jak opona kwalifikacyjna! Ciekawe ile wytrzymia te opony w wyscigu? Wyscig wygra ten Team ktory najszybciej zrozumie opony. Taka opona ma swoje wlasne przepisy tzn: ma okreslony swoj wlasny moment cisnienia ktory potrzebuje i przy ktorym ona najlepiej pracuje, jednoczesnie posiada ona pewny zakres temp. tzn: trzeba odpowiednio odpowiednie cisniene z odpowiednia temp polaczyc, wtedy dopiero zmieni sie temp. razem z cisnieniem, i odpowiednio w odpowiednim momencie w to okno trafic na torze. Teraz pytanie: Jak musze ustawic Setup bolidu aby te parametry permanentnie w najlepszym mozliwym okresie czasu wykorzystac? - i to sie wlasnie nazywa „zrozumiec opony“. Do tego trzeba miec najlepiej skonczone wyzsze studia :-))) choc nawet to czasami nie pomaga :-)))
12. dexter
Czesc 4
Moze w niedziele bedzie padac? W Red-Bull 10 pracownikow zespolu zostalo przekwalifikowanych na tzw: “deszczowych scoutow“ , ktorzy ustawieni sa w roznych czesciach toru, za zadanie maja natychmiast informowac Team w przypadku opadow. Na torach w USA taka praktyka jest powszechnie stosowana. Wazne jest w takim momencie aby wykorzystac tor zanim sie calkowicie rozpada tzn: zmiana Setupu, wczesniej niz zaplanowane wyjechac lzejszym autem, wybrac inne cisnie opon, inne mieszanki skrocic longruns. Ten tor po deszczu strasznie szybko przesychal, mozna wtedy bylo wyjechac na slickach aby sprawdzic kiedy tak naprawde mozna zaryzykowac i np. w wyscigu po opadach zalozyc slicki . Wracajac jeszcze do Australii i wyboru opon, latwo jest dzisiaj stwierdzic dlaczego zostaly tam uzyte opony SS, ktore tak szybko sie zuzyly. Fakt jest taki ze te opony byly testowane w Barcelonie przy niskich temp. powietrza. Czyli byly na Melbourne nie wyprobowane. Czy Pirelli wybraloby dzisiaj ta sama mieszanke - nie wiadomo. W Australii szlo jeszcze poeksperymentowac w 3 czesci Q. wyjechac na twardej, wystartowac na niej, zostac dluzej na torze, a pod sam koniec zalozyc miekka. Wracajac do wczorajszego dnia wiekszosc bolidow jezdzilo z krotkim przelozeniem, w momencie uzycia DRS szybko zaczynalo w koncowych biegach brakowac obrotow. Duzo kierowcow hamowalo bardzo pozno w ostatnim zakrecie, oni nawet do wewnatrz, czyli do Apex nie dojezdzali, linia troche sie do srodka przesunela, nieliczni kierowcy wybierali waska linie, wynika z tego ze duzo czasu mozna bylo przy dohamowaniu zyskac, wystarczylo tylko aby bolid sie sam poturlal i w odpowiowidnim momenmcie nacisnac na pedal gazu.
13. marek007
A jak panowie po meczu Polska-Ukraina.....mówiłem że dostaną po d..upie...i dostali jak chłopcy....
14. AlMastar
dexter może mądrze piszesz, ale jak czytam te pickup, grip i inne angielskie wyrazy w polskim teksie to mi się śmiać chce i czytać odechciewa ...
15. dexter
Czesc 5
Powiem tak: Ogladajac z Onboard kamery jazde Sebastiana wygladalo wszystko juz bardzo suwerennie. Mozna twierdzic ze dzisiaj byli juz daleko z ustawieniami. Samochod w zakretach zachowywal sie bardzo neutralnie, dobrze zbalansowany, zadnych niepotrzebnych ruchow kierownica, bolid wydaje sie byc dobrze ustawiony. Jesli chodzi o Top-Speed to Vettel i Webber byli w Melbourne dopiero na pozycji 19 i 20. W przeciwienstwie Alonso, ktory musi nonstop pracowac, w zakrecie caly czas korygowac. Masa - hmm, jesli auto funkcjonuje to Massa jest szybki. Zreszta w drugiej polowie 2012 zebral duzo punktow do zespolu. Ferrari zawsze mialo problemy na jednej rundzie ale w wyscigu byli juz mocni. Sutil - jesli bedzie padac moze byc to jego wyscig, oczywiscie w miare mozliwosci. Pod koniec marca, na poczatku kwietnia Force India skoncentruje sie juz kompletnie na nowym sezonie. Co nie jest zaskakujace jesli bolid juz teraz dobrze wyglada.
McLaren dostal duzo nowych czesci ktore testowali, widac bylo ze dzisiaj obaj kierowcy jezdzili wiekszosc czasu z postawionym skrzydlem czyli nie wykorzystywali DRSu, aby miec jakie kolwiek porownanie jesli chodzi o nowe czesci.
No a Kimi - Kimi jest brutalnie szybki. Bolid Lotusa wyglada bardzo silnie. W ogole pierwsza trojka byla wczoraj bardzo blisko siebie.
Sorry, chcialem to wczoraj wstawic, ale mi nie wyszlo.Szkoda byloby tego kasowac, poniewaz sie troche nameczylem
Pozdr.
16. saint77
@13 wynik i gra wcale mnie nie zaskoczyły, może tylko to szybkie rozstrzygnięcie meczu już po 7 minutach. Ale dopóki nie nauczymy się grać 2 napastnikami i nie opanujemy ataku pozycyjnego to będziemy dalej na szarym końcu europejskiej piłki.
17. dexter
Edit: "McLaren dostal duzo nowych czesci ktore testowali, widac bylo ze dzisiaj" - oczywiscie "wczoraj"mialo byc.
@ AlMastar Poruszamy sie w swiecie sportu motorowego, czy nie ;-)
18. marcinpr1
Bardzo dobre czasy Force India
19. logel999
Moze PP dla Lewisa . Bylo by ciekawie w wyscigu
20. lechart
Z treningów trudno jest "odczytać" aktualną formę zespołów. Zespoły testują a nie walczą ze sobą. Dopiero KW pokażą aktualną formę ale też nie do końca. Np. .... widać z poprzedniego GP, że tempo z kwalifikacji nie przenosi się na wyścig. 13. marek007 ........... po co oglądasz tych nieudaczników .... :))
21. areczek92
Witam wszystkich, co do naszych kopaczy to szczerze mówiąć byłem w lekkim szoku po pierwszych kilku minutach. Jedyny dobry okres w meczu to między 15-40 minutą, później bramka w 45 minucie to był już gwóźdź to trumny. O drugiej połowie lepiej nie gadac, byliśmy jak dzieci we mgle...
Ale nie będziemy tutaj gadać o piłce nożnej.
Widzę, że słabo niestety Ferrari w 3 treningu. Mam nadzieje, że pokażą klasę w Q i będzię PP Alonso, ma wielkie predyspozycje na tym torze do pierwszej linii. Jak sądzicie?
22. pjc
Czy ktoś bierze pod uwagę wyniki kierowców Force India?
Oni mogą być czarnym koniem tego wyścigu.
23. greyfroot
@9 sluchaj no dexter. myslisz ze mozesz sie tu tak po prostu wymadrzac?? co?? tak sobie to wymysliles?? otoz powiem Ci ,ze skoro tak to sobie wymysliles to ....... wymadrzaj sie jak najczesciej :). odpowiednio polaczyles odpowiednia wiedze z odpowiednim "lekkim piorem", co wstrzelilo sie idealnie w moje okno odczuwania radosci z czytania. ;)
@14 nie to zebym szukal drugiej dziury w du.. pie , ale chcialbym zobaczyc Twoj tekst.....
24. Jahar
Po co panowie piszecie tutaj o piłce:)? Polacy byli słabi a okres dobrej gry to tylko wyszalenie się na boisku i strata sił. F1 jest ciekawsza:) w Malezji wszyscy są bardzo blisko siebie i można się spodziewać ciekawych zawodów:)
25. Crash_98
Force India dobrze sobie radzi.
26. dexter
@ greyfroot - dzieki :-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz