FIA chce bardziej chronić głowę kierowców?
Jak podaje włoski Autosprint, FIA rozważa wprowadzenie obowiązkowych owiewek, chroniących głowę kierowców w bolidach F1.Newralgiczna część ciała kierowcy jaką jest głowa wywołała spore poruszenie w sporcie motorowym w ubiegłym roku kiedy to najpierw w wyścigu F2 zginął Henry Surtees, uderzony przez odpadające z innego bolidu koło a potem, podczas kwalifikacji do GP Węgier ciężko ranny został Felipe Massa, uderzony przez sprężynę z bolidu Rubensa Barrichello.
Do groźnie wyglądającego wypadku doszło także podczas ostatniego wyścigu o GP Abu Zabi, kiedy to na pierwszym okrążeniu na bolid Michaela Schumachera najechał Vitantonio Liuzzi. Takich przypadków można wymieniać więcej. FIA kilka lat temu chcąc podwyższyć standard bezpieczeństwa wprowadziła podwyższone krawędzie kokpitu wokół głowy kierowców, jednak jak widać nie dają one pełnej ochrony głowy kierowcy.
„Nie mówię, że potrzebujemy pełnej osłony [kokpitu]” mówił Felipe Massa, gdy powracał do zdrowia po swoim wypadku na Węgrzech. „Niemniej być może jest kilka innych rzeczy, które możemy zrobić w bolidzie, aby uchronić nas przed uderzeniem koła w głowę.”
Autosprint podaje, że proponowane rozwiązanie nie wpływa na widoczność, a powinno wytrzymać uderzenie kołem oraz pełną wagę bolidu, który w sezonie 2011 będzie musiał ważyć minimum 640 kg.
Inną poruszaną kwestią jest wpływ takiego urządzenia na aerodynamikę i chłodzenie (zwłaszcza silnika) bolidu.
komentarze
1. Ugwer
Z tą pełną osłoną kokpitu to nie jest wcale taki zły pomysł, wyglądało by to na coś ala myśliwiec, pozatym może wpłynęło by to na + jeżeli chodzi o aerodynamike i musiał by pewnie być tam i klima :P
2. Łukasz.
Myślę, że nikt nie chciałby, aby kierowca bolidu zginął podczas wyścigu. Lepiej będzie z tymi osłonami. Tylko ciekawe czy bolidy będą się lepiej prowadziły czy gorzej...
3. Yoozeck
Też nie mam nic do tej propozycji. Jak najbardziej popieram w 100%
4. Yoozeck
Dodam jeszcze nawet osiągami bolidu
5. masabitumiczna
ciekawe jak z utrzymaniem czystości takiej owiewki podczas mokrego GP, gdzie często bolidy po wyścigu wyglądają jakby ubłocone
6. BLOO
To na zdjęciu wygląda jak X-wing z gwiezdnych wojen, fajnie wyglądał szturmując gwiazdę śmierci ale na bolidzie głupio. Poza tym wątpie czy takie cos by pomogło, co do tematu Shumacher Liuzzi to wątpie aby jakikolwiek materiał grubości powiedzmy 0.5 cm wytrzymał uderzenie masy ponad 700 kg z prędkościa ponad 100 km/h. Co do sytuacji Barichello Massa to może faktycznie Felipe nie miał by dziury w głowie, ale jestem pewien ze utracił by panowanie nad bolidem i skonczył na barierkach. Lepiej pozwolic Inżynierom wymyslic coś innowacyjnego a nie montować taka kopułę
7. noke54
Owiewki? a co to ma być? Moto Gp na czterech kółkach?
8. mac7
5@ od czego są wycieraczki :)
9. mariusz199734
Popieram w 100%
10. saint77
@6. BLOO: pewnie bezpośredniego uderzenia nie wytrzyma ale z uwagi na swój pochylony kształt może zmienić tor i przednie skrzydło zamiast w gardło kierowcy uderzy we wlot powietrza.
Poza tym to tylko wstępny rysunek, każdy team z pewnością będzia miał swój własny pomysł i rozwiązanie.
Bezpieczeństwo kierowcy jest najważniejsze, jeśli ma to dodatkowo poprawić jego komfort psychiczny to pomysł jest ok.
Zobaczymy jak się sprawdzi i czy w ogóle wejdzie w życie.
11. misiek226
ale to brzydko wygląda,
12. dajkon
jeszcze zainstalują wycieraczki podpięte pod kers
13. kenji
Heh może niedługo kolcowane opony, podgrzewana przednia szyba i lusterka i wyścig Arcticaring :D
Wg tego co tutaj pokazują ciężko będzie to coś utrzymać w czystości podczas wyścigu. Kaski mają zrywki.
14. Voight
Wreszcie się za to wzięli. To idiotyczne, że od czasów Senny nic z tym nie zrobiono. Swoją drogą wygląda trochę jak CAPARO T1
15. kempa007
13. kenji sa juz materialy odpowiednie, i nawet z tego co gdzies czytalem jest auto bez wycieraczek ;-) techniczne IMHO jest to realne, ale to poki co tylko plotka, wiec nie ma co sie ekscytowac.
16. Cwirs
ZDECYDOWANE tak
17. lukasz1
14. Voight Dokładnie nareszcie o tym pomyśleli, ale pytanie kiedy coś takiego wprowadzą?
To może nawet przyczynić się do poprawy aerodynamiki, zwłaszcza jeśli ta owiewka zaczynała by się od nosa, a jedynie końcówka była by przeszklona, żeby było coś widac. Chodzi mi o to żeby teamy miały możliwość zrobienia mniej opornej owiewki. Nie znam sie za bardzo na tym, ale przy dużych prędkościach z owiewką pod małym kontem brud z toru itp raczej by sam spadał, gorzej wyglądała by sprawa z wodą.
18. skylinedrag
Dobra a co z jazdą w deszczu? bo o tym chyba nikt nie pomyślał. Na wizjerze kasku jest kilka foliowych warstw które kierowca zrywa w trakcie wyścigu a taka szyba bez wycieraczki może nieźle utrudniać widoczność w trakcie ulewy
19. yantar
@18. Problem wody to raczej będzie na wizjerze kasku. W tym kształcie woda zostanie zdmuchnięta z owiewki przez pęd powietrza i zapewne każdy team postara się dodatkowo o owiewkę z powłoką hydrofobową. Za to przed kaskiem będzie martwa strefa. No i jeszcze problem z górnym wlotem powietrza, bo wysokość bolidu jest zdaje się ustandaryzowana przepisami (jeśli zmniejszyć wysokość samego kokpitu to znów problem będą mieli kierowcy typu Kubica). Zresztą zobaczymy w końcu na obrazku to tylko przedstawienie samej koncepcji.
20. FAster92
Wg. mnie to bezsensowne takie osłony szpeci bardzo, lepiej by było gdyby te osłony które teraz się wyciąga podczas gdy kierowca wychodzi z bolidu troszkę powiększyć po bokach tak aby głowa kierowcy była " schowana"
21. Konik_mekr
Dzeiki takim owiewkom możnaby obniżyć brzegi kokpitu, co polepszyłoby widoczność:). Dobry pomysł:)
22. sebikos
to powoli przestaje być bolid, niech domontują zderzaki przedni i tylni i mamy rodstera. Bolid ma mieć kokpit otwarty i basta
23. Cwirs
22 widziales wypadek Henrego Surteesa ?
24. kowal3r
Nie wiem czy ktos wzial pod uwage wysiadanie z rozbitego bolidu ktory moze sie zapalic w kazdj chwili (nie raz to bylo widac od hamulcow szczegolnie) napewno bedzie w jakims stopniu utrudnione ale zobaczymy moim zdaniem decyzja powinna nalezec do zespolu i kierowcy
25. chmurnik
@23 Cwirs
a ty widziales ? on tym ko0lem dostal od gory , czyli musieli by chyba pelna kopule jak w kokpicie samolotu zrobic
26. Grzesiek 12.
Czy nie prościej było by zamiast bolidów ścigać się kabrioletami ...;))
Niedługo to będzie sport dla przedszkolaków ;/
27. dziarmol@biss
26. Grzesiek 12. ...Ten wiatr we włosach... biała apaszka na szyji i google na oczętach ;-)) Retro w kolorze ;-))
28. Enkil
Zapomnieli dorysować wycieraczek :)
29. krzysiek000
Gdzie można zobaczyć te owiewki?
Mam tylko nadzieję że pojazdy mimo wszystko będą miały otwarty kokpit.
30. Voight
24. kowal3r większość pożarów spowodowana była rozlanym paliwem a jak wiadomo w tej chwili paliwa się nie dolewa w trakcie wyścigu, a wyciek z baku w wyniku uszkodzenia jest prawie niemożliwy. W tej chwili pożary zdarzają się w wyniku zapłonu rury wydechowej, tak jak w tym sezonie zdarzyło się to Kovalainenowi, czyli dość daleko od kokpitu. Nawet jeżeli jakimś cudem zapali się kokpit to kierowca powinien wyjść z tego bez większego szwanku jak Jos The Boss Verstappen. Ile natomiast było wypadków z powodu niezabezpieczonej głowy kierowców? Cevert, Pryce, Webber/Coulthard, Massa, Schumacher...
31. misiek226
ale co będzie w deszczu? chyba wycieraczek tam nie założą, a kierowcy nie będą sobie ścierką przecierać tą szybkę
32. Voight
Podczas deszczu problemem nie jest sam deszcz bo przy takiej prędkości będzie on po prostu spływał tylko zaparowana szyba, więc wycieraczki nie są do niczego potrzebne
33. krzysiek000
30. Voight, Powinieneś jeszcze dopisać Helmutha Koinigga.
34. Bezimienny
no #$!...
Kiedys w F1 najwazniejsza byla szybkosc, ryzyko, adrenalina
Dzis to ma byc tylko niezniszczalny pojazd wlokacy sie i wolniejszy od wielu samochodow osobowych
PORAZKA ;/
35. lukasz1
34. Bezimienny Teraz według ideologi dalej tak jest, ale dochodzi bezpieczeństwo. Jak byś był kierowcom to byś wiedział jak ważne jest bezpieczeństwo. Poco oddawać niepotrzebnie tak cenne życie.
36. NITRO_BOOST
Płacą im tyle $$$ właśnie za ryzyko. Jak się Massie nie podoba ryzyko, to niech sobie da spokój z F1 i wraca do Brazylii. KIedyś wsiadając w czapce pilotce do bolitu bez spojlerów każdy zdawał sobie sprawę że ryzykuje życiem, to byli prawdziwi kierowci !!! Bochaterowie. A teraz to chcą dostać miliony i sobie nie pobródzić rączek.
37. Efjedynka
Owiewka nie jest nowością - w przeszłości była stosowana w bolidach F1. Jak widać na zdjęciach chocby z lat siedemdziesiątych mozna ja zgrabnie wkomponować. czego nie można powiedzieć o załosnej próbie autorstwa "autosprint'-u.
38. sebikos
36. NITRO_BOOST W pełni popieram, F1 staje się zabawą dla dużych dzieci z dużymi portfelami.
39. carlos11111
takie owiewki montowano kkiedys w milicyjnych motocyklach moze to wciagnie polskie firmy do F1 ;)
Pozdrawiam
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz