Firma Pirelli wraz z zespołami i FIA podjęła decyzję o ograniczeniu wykorzystania ogumienia podczas zbliżającego się GP Kataru.
Tor Lusail, na którym rozgrywane jest Grand Prix, bardzo szybko zyskał miano wyjątkowo trudnego dla ogumienia. W sezonie 2023 producent opon musiał zmierzyć się z falą niekontrolowanych eksplozji podczas wyścigu.
Analiza tamtych przypadków wykazała, że wszystkiemu winne były bardzo ostre tarki zainstalowane w newralgicznych punktach toru, które powodowały mikropęknięcia na bocznych ścianach opon. Przed kolejną runda na tym torze, w 2024 roku, krawężniki zostały zmodyfikowane na kształt "piramidek" a dodatkowo wysypano wokół nich warstwę żwiru.
Od dobrych kilku tygodni włoski producent był dopytywany o kwestie wytycznych dla stosowania ogumienia w Katarze i naciskał na ich wprowadzenie.
Dzisiaj oficjalnie potwierdzono, że w zostaną tam wprowadzone środki ostrożności, aby uniknąć ryzyka związanego z nadmiernym zużyciem opon. Wytyczne bazują na doświadczeniu Pirelli z zeszłego roku kiedy to część ekip próbowała nadmiernie wykorzystać ogumienie, aby zmniejszyć liczbę pit stopów podczas wyścigu.
Z tego powodu w trakcie całego weekendu każda z mieszanek nie będzie mogła pokonać więcej niż dystans 25 okrążeń, a to oznacza, że niedzielny wyścig, składający się z 57 kółek, będzie rozegrany na co najmniej dwa postoje.
"W Katarze zostanie wprowadzony limit liczby okrążeń, jakie każdy komplet opon może pokonać podczas całego weekendu wyścigowego" pisało Pirelli w swoim oświadczeniu.
"Decyzja, podjęta w porozumieniu z FIA i Formułą 1 oraz omawiana na regularnych spotkaniach z zespołami, została dziś potwierdzona przez Pirelli w standardowym dokumencie technicznym zawierającym wytyczne specyficzne dla danego wydarzenia, wysyłanym na dwa tygodnie przed każdym Grand Prix."
"Każdy komplet opon dostarczony zespołom na początku weekendu wyścigowego może pokonać maksymalnie 25 okrążeń toru Lusail, który jest bardzo wymagający dla opon pod względem energii, obciążeń termicznych i zużycia. Okrążenia będą liczone łącznie we wszystkich sesjach, wliczając okrążenia przejechane podczas neutralizacji za samochodem bezpieczeństwa lub wirtualnym samochodem bezpieczeństwa."
"Okrążenia do pola startowego i formujące oraz te pokonywane po minięciu flagi w szachownicę w sprincie i grand prix nie będą wliczane do limitu."
"Ponieważ Grand Prix Kataru liczy 57 okrążeń, każdy kierowca będzie musiał obowiązkowo zmienić opony co najmniej dwa razy. Przed startem wyścigu Pirelli poinformuje zespoły, ile okrążeń pozostało dla każdego kompletu opon."
"Środek ten uznano za konieczny po analizie opon używanych w 2024 roku. W ubiegłym roku kilka opon, szczególnie lewa przednia, osiągnęło maksymalny poziom zużycia. Warunki te, w połączeniu z dużymi siłami bocznymi, zwiększały obciążenie strukturalne konstrukcji opony."
W Katarze zostaną użyte najtwardsze mieszanki z gamy Pirelli: C1 jako twarda, C2 jako średnia i C3 jako miękka. Ponieważ jest to weekend sprinterski, każdy kierowca otrzyma dwa komplety twardych opon, cztery komplety średnich oraz sześć kompletów miękkich.
© Piotr Zając


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się