Robert Kubica zakończył już udział w pierwszym dniu testów Pirelli na torze w Abu Zabi, przekazując kokpit Lance'owi Strollowi. Dla polskiego kierowcy był to pierwszy występ w tegorocznej konstrukcji Williamsa FW40 i z pewnością wzruszająca chwila powrotu na miejsce swojego ostatniego startu w Formule 1 sprzed siedmiu lat.
Sesja testowa rozgrywana już po zakończeniu sezonu zorganizowana jest na potrzeby jedynego dostawcy ogumienia dla Formuły 1, firmy Pirelli, która po serii indywidualnych testów z zespołami w trakcie sezonu przygotowała wspólny test pozwalający wszystkim ekipom zapoznać się z nowymi mieszankami opon na sezon 2018, a tych będzie aż siedem (o dwie więcej niż w sezonie 2017).Od kilku tygodni wiadomo jednak, że ekipa Williamsa oprócz sprawdzania nowych opon chce wykorzystać ostatnie w tym roku testy F1 do sprawdzenia Roberta Kubicy, który walczy o spektakularny powrót do królowej sportów motorowych.
Każda z ekip otrzymała po 20 kompletów nowych opon z czego 12 wybrało Pirelli, a pozostałe były dowolnie dobierane przez zespoły.
Najlepszy czas jak do tej pory wykręcił Kimi Raikkonen, który pętlę toru w okolicy południa pokonał w czasie 1:37,768.
Sesja rozgrywana była bez tradycyjnej przerwy obiadowej, a zespoły same wybierały sobie moment odpoczynku i chwilę na skonsumowanie obiadu. Tym samym Robert Kubica był w stanie pojeździć nieco dłużej niż pierwotnie sądzono.
Polak za kierownicą FW40 spędził dzisiaj 6 godzin. Początkowo jego przejazdy skupiały się na krótkich dystansach liczących sobie po sześć kółek, podczas których często przeplatał szybkie i wolne tempo.
W drugiej części swojego dnia Polak wyjeżdżał na tor na dłuższe przejazdy, za każdym razem pokonując po przeszło 10 okrążeń.
Ostatecznie licznik polskiego zawodnika zatrzymał się na 100 okrążeniach pokonanych w pełnym słońcu przy tempurze powietrza osiągającej 30 stopni Celsjusza. Na najlepszym z nich, na miękkiej oponie udało się wykręcić czas 1:41.296, przeszło 3,5 sekundy wolniejszy od czasu Kimiego Raikkonena. Zapewniło to mu 8 wynik. Dyrektor techniczny zespołu, Paddy Lowe, zdradził jednak jednemu z dziennikarzy, że auto Polaka było dociążone sporą ilością paliwa.
Zespół Williamsa przed testami podkreślał również, że w trakcie najbliższych dwóch dni nie zamierza sprawdzać tempa polskiego kierowcy, gdyż ten pokazał je już podczas wcześniejszych testów. Obecnie ekipa skupia się na szczegółowym przeanalizowaniu sprawności polskiego kierowcy, aby przekonać się czy są jeszcze jakieś szczegóły, które mogą uniemożliwić mu powrót do Formuły 1.
Z porannej sesji można również wyciągnąć kolejny bardzo istotny wniosek. Robert Kubica wyjechał na tor bez charakterystycznego zielonego światła z tyłu bolidu, a to oznacza tylko tyle, że powinien już uzyskać superlicencję FIA.
Na podsumowanie całego pierwszego dnia testowego wraz z tabelą wyników zapraszamy po godzinie 15:00, kiedy to sesja dobiegnie końca.
Over 500km under his belt in the FW40 and that?s a job well done for Robert on day one of the #AbuDhabiTest #F1 #Kubica pic.twitter.com/0jeplX3dcm
? WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) November 28, 2017
In questo scatto si nota molto bene come Kubica guidi con due mani (e non con una come voleva far credere qualcuno) e perch? il cockpit della sua FW40 di Kubica ha una apertura pi? ampia sul lato destro #FUnoAT pic.twitter.com/OZEOw2aphQ
— PG T?ch (@SmilexTech) November 28, 2017
28.11.2017 12:18
0
Chyba nie robiłby tej superlicencji, na testy tylko;)
28.11.2017 12:20
0
Na pewno był to warunek Williamsa, żeby ją posiadał ;-)
28.11.2017 12:51
0
Forza Kubica!
28.11.2017 12:57
0
Ze tempo ma to wszyscy wiedza, sprawdzaja pewnie wlasnie jak sobie poradzi z cysterna, symulujac poczatkowa faze wyscigu. Tak obstawiam. Wszyscy bowiem zadaja sobie tylko jedno pytanie, czy reka i Robert fizycznie wytrzymaja, by utrzymac rowne tempo zatankowanym pod korek bolidem.
28.11.2017 13:30
0
Dobrze było! Chyba będzie pięknie w Australii...
28.11.2017 13:46
0
@4 TomPo Dlaczego akurat takie pytanie sobie zadają? Wydawało mi się, że trudniej jest jechać "pustym" bolidem w tempie kwalifikacyjnym. Sam Kubica kiedyś mówił, że aby odpocząć wystarczy zwolnić o te kilka dziesiątych sekundy na okrążeniu.
28.11.2017 14:14
0
@6 Tu chyba chodzi o to że zatankowany do pełna bolid jest toporniejszy w prowadzeniu niż na pusto...szczegolnie w szybkich zakrętach. Trzeba wtedy włożyć więcej siły w prowadzenie bolidu.
28.11.2017 14:19
0
@7 dokladnie. Chodzi o wysilek fizyczny jaki jest potrzebny do utrzymania bolidu na torze. To ze RK dalej ma refleks i potrafi szybko machac reka to juz wiemy (patrz WRC), pytanie wlasnie ile kolek moze pojechac w miare regularnym tempem, gdy bolid to cysterna.
28.11.2017 14:21
0
BTW - pozywka dla haterow... Stroll szybszy o ponad 0.8s Ja na to nie patrze, bo nikt nie wie co testuja (zwlaszcza ze zakladam ze u RK testowali wlasnie jezdzenie cysterna), no ale znajda sie penie tacy, ktorzy nie omieszkaja tego skwitowac.
28.11.2017 14:37
0
No i już Lance pokazuje Polakowi jego miejsce w szeregu. Widać kto będzie nr1 a kto giermkiem w 2018........ ;-)
28.11.2017 14:37
0
Haha Stroll szybszy o 0,8 s. A tak wszyscy Roberta wychwalali. Ciekawe ile by go Masa objechał skoro był szybszy od Strolla. Dobre!
28.11.2017 14:51
0
@9, ależ oczywiście. Cóż byłby za hura optymizm, gdyby to Robert okazał się szybszy od Lance'a? Wtedy też argumentowalibyśmy to, że Kanadyjczyk miał cięższy bolid, czy umniejszali jego talentu w porównaniu do Kubicy? No wydaje mi się, a wręcz przekonany jestem, że to drugie. Jedynym, słusznym argumentem jest to, iż Lance jeździł tym bolidem przez ponad rok, a Polak spróbował go po raz pierwszy.
28.11.2017 14:52
0
@9 Widząc komentarze 10 i 11 to nie trzeba było długo czekać:)
28.11.2017 15:03
0
Zawsze można liczyć na polska Zawiść
28.11.2017 15:26
0
10 i 11 to Trolle, nie dajcie się złapać :D
28.11.2017 15:30
0
Nie trolle. Debile co się nudzą.
28.11.2017 15:32
0
@10,11 Wy byliście na torze,że wiecie co dani kierowcy testowali i z jaka ilością paliwa jechali? Nic nie wiecie a się odzywacie,kompletna fuszerka i głupota.Ja też nie wiem,dlatego nie oceniam. Choć jak pewne źródła podają to Kubica jechał cysterną i Williams chciał zobaczyć napewno jak Kubica wytrzymuje długodystansową jazdę i przy tym jakie ma tempo.Jutro pewnie zobaczymy Kubice na oponach tych nowych albo ultra miękkich będzie można więcej powiedzieć o jego tempie kwalifikacyjnym.
28.11.2017 15:41
0
Proponuję tym,którzy interesują się F1 naprawdę, nie komentować ,nie spierać się i nie dać się prowokować hejterom,trollom itp. itd. Nienakarmieni zdechną sami. Dla fanów Roberta to piękny dzień ! Wyobraźmy sobie,że jest początek sezonu 2018 i będzie startować Robert...ciężko będzie wytrzymać każdą minutę do pierwszego GP!
28.11.2017 15:45
0
Dzisiaj rano motywowałem syna do wstania z łóżka: "A Robuś już jeździ" Pomogło.
28.11.2017 16:03
0
RK jeździł cysterną - czym jeździ Stroll nie wiemy (na razie) to są testy opon wiec bolidem nie kręcą - nie ustawiają nie robią nic bez zgody (tak naprawdę to musza mieć zgodę innych zespołów i chyba Pirelli aby coś pokręcić przy np natarciu przedniego skrzydła - powodem jest fakt ze testują opony i grzebanie przy bolidzie dałoby im np jakies dodatkowe informacje, które można będzie wykorzystać w Australii) wsiada 2 kierowca dostaje swoje nastawy i jeździ - znó nic nie kręcą - chyba najwazniejsza jest powtarzalnośc na danym bolidzie danego kierowcy. wtedy otrzymujemy miarodajne informacje jak zachowują sie opony po iluś tam okrążeniach. Ktoś gdzieś na facebooku napisał że RK kręcił kilka kółek z różnica między kólkami 0.008 sek. - oto chodzi o powtarzalność - wiec profesor RK zrobił wg mnie dobrą robote. Jutro ustawią bolid lepiej (bo już wiedzą czego oczekiwać) i czasy sie poprawią. jednak nie oczekujmy top3. sądzę że TOP3 będzie w powtarzalności - zrobi najwięcej równych kółek - a oto chodzi w testach opon. Ręka jest mu prawie do niczego potrzebna (po prostu dobrze z nią wygląda i tyle) :)
28.11.2017 16:03
0
@9 DOKŁADNIE nie znamy ilości paliwa i rodzaju opon strolla, tylko zespół zna dokładne ustawienia
28.11.2017 16:18
0
@17 I po pierwszym wyscigu podniecenie zniknie, bo RK bedzie jezdzil w Williamsie - zeposle, ktory ma skrecony silnik Mercedesa na tyle, zeby nie mial szans byc szybszym od zespolu producenta oraz w bolidzie, ktory ma slabiutkie aero, co w ostatnim wyscigu udowadnial Alonso mizadzac Masse w zakretach. Kubica bedzie co wyscig dojezdzal na 12 miejscu - ot cala podnieta.
28.11.2017 16:29
0
@22 jakie to smutne , że twój mały mózg nie potrafi wyciągać wniosków z tego co sie dzieje.
28.11.2017 16:52
0
@23 A co sie dzieje? Myslisz, ze Kubica pojezdzi 2 lata w Williamsie zdobywajac 10pkt na sezon, a potem Mercedes/Ferrari/Red Bull wezmie go na pierwszego kierowce? :D Zapomnij. Hamilton jest w jego wieku. Vettel 2 lata mlodszy. O Verstappenie nie wspominam. Nie ma i nie bedze miejsca w czolowej ekipie.
28.11.2017 16:56
0
1. sylwek1106 "Chyba nie robiłby tej superlicencji, na testy tylko;)" Raczej Williams nie przyjąłby/nie testowałby kierowcy, gdyby istniało ryzyko nie zdobycia licencji. Więc na 100% to był warunek. Ludzie, to testy opon. Na bank zespoły sprawdzają coś na przyszły rok itd. A może Robert jechał z pełnym bakiem i na twardych oponach, a Stroll na rezerwie i super miękkiej mieszance, testując kwalifikacje. I co? 0.8s? No to Stroll byłby głęboko w d..pie, podczas wyścigu z takim czasem. Nie znamy, nie wiemy co sprawdzają. Może kuźwa łączność ;). A wszyscy już podjarani jak marzanna w marcu.
28.11.2017 17:19
0
Plus jest taki że Robert Jadąc na miękkich wykręcił lepszy czas od Ericssona na hiper miękkich.Turkey,Gelael też łyknięci.Wszyscy poza R.K Jeżdzili na hiper-miękich.Jakby Williams dał mu Hiper miękkie i bolid nastawiony na kwale to wtedy -3.5 sekundy by się pojawiło.I to jest ta różnica 0,8 sekundy pomiędzy Lancem a R.K Powtarzam wszyscy poza nim jeżdzili na hiper a Robert na miękkich! Zresztą hiper miękka jest kilkakrotnie szybsza od miękkiej koło 2 s
28.11.2017 17:51
0
Kasować dziadów z @10 i @11. Jak chc? trolować to gdzie indziej. Nawet jak Robert będzie gorszy od Strolla to nic nam do tego, tu Williams zdecyduje o obsadzie na 20018 rok.
28.11.2017 17:54
0
@26 przede wszystkim to... nic nie wiemy :) Tzn znamy opony ale na 99.99% RK jezdzil cysterna bo testowali dwa w jednym. 1 - jak sie sprawuja opony i bolid przy pelnym obciazeniu 2 - jak sie sprawuje reka RK gdy bolid wazy tyle co stado sloni @22 - 2018 nie bedzie lekki, Merc, Ferrari, RBR, McL, Renault - i pierwsza 10 zajeta ale nie zapominajmy o roszadach gdy odejdzie Rai a na jego miejsce wskoczy Max, czy jak Bottas sie nie sprawdzi i wyladuje tam Ricardo. Pozyjemy zobaczymy. Wazne ze jezdzi! i ze jest nadzieja na powrot w 2018. Rok temu nikt by nawet o tym nie pomyslal.
28.11.2017 18:19
0
Widząc niektóre komentarze widać pewną ewolucję w hejtowaniu Kubicy. Kiedyś pisali, że nigdy nie wróci do sportów motorowych, potem przeszli na ośmieszanie jego jazdy w rajdach zupełnie zapominając o tym, że wróżyli mu już sportową emeryturę. Minęło trochę czasu i było pisanie o absolutnym braku szans na jazdę bolidem F1, przyszły testy w Renault i znowu bzdury o tym, że to tylko PR. Teraz są testy Williamsie i realna szansa na kontrakt, więc obecnie na topie jest: "Stroll go objechał" i "najbliższe 2 lata to będzie marna jazda marnym bolidem". Zupełnie nie rozumiem powodów jakie kierują człowiekiem, żeby pisać takie głupoty. Wynagradzanie sobie własnych życiowych niepowodzeń czy tylko gówniarskie szukanie zaczepki?
28.11.2017 18:26
0
Wiadomo że 10 i 11 to trole ale ci co piszą że jak RK wróci to bedzie o sek szybszy od SV to też trole?
28.11.2017 19:08
0
22. Unf " I po pierwszym wyscigu podniecenie zniknie, bo RK bedzie jezdzil w Williamsie - zeposle, ktory ma skrecony silnik Mercedesa na tyle, zeby nie mial szans byc szybszym od zespolu producenta oraz w bolidzie, ktory ma slabiutkie aero, co w ostatnim wyscigu udowadnial Alonso mizadzac Masse w zakretach. Kubica bedzie co wyscig dojezdzal na 12 miejscu - ot cala podnieta." ============= Obawiam się, ze możesz mieć rację. W Williamsie raczej walki o czołowe lokaty mu nie wróżę. Spodziewając się poprawy osiągów Renault i McLarena, walka o pozycje w pierwszej dziesiątce będzie zacięta. Pierwsza trójka to Mercedes, Ferrari i Red Bull. Dalsze lokaty to zapewne Force India, Renault i McLaren. Williams może być tuż za nimi. W każdym razie, za sukces można będzie uznać miejsca 8-10. No, ale przyszłość to wielka niewiadoma. Może być różnie. W każdym razie, na razie zachowajmy stoicki spokój, czyli złoty środek zamiast sztucznej podniety i czarnowidztwa ;)
28.11.2017 19:24
0
Niektórzy tu obecni to rzeczywiście totalni amatorzy... pisanie ze RK jest słaby bo ma 9 czas, jest wolniejszy od Strolla itp to totalna amatorka i nieznajomość tematu. Skoro tak malkontenci, to dlaczego Hamilton jest tak nisko? On tez jest amatorem? Może te marudy to wypisują tu swoje mega mądrości (na podstawie danych, nieznając szczegółów) pochwała nam się swoimi osiągnięciami w życiu, w dowolnej kategorii? Chyba ze nie macie czym.... to amatorzy z Was ;)
28.11.2017 20:09
0
Dla takich frajerów przydałoby się, żeby wszystkie drużyny na koniec dnia testów zrobiły ze 3 okrążenia kwalifikacyjne, żeby te czasy, które poszły w świat coś znaczyły. A tak to znaczą niewiele i potem mamy takie komentarze j.w. Tak czy inaczej, jest dobrze i dalej trzymamy kciuki :)
28.11.2017 20:41
0
najwazniejsze ze RK jest zadowolony i Williams
28.11.2017 20:50
0
Robert robi dobra robote, piekny dystans, nowe doswiadczenie, bedzie wspanaiele go ogladac w 2018!
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się