Wywiad z Polakiem pracującym dla zespołu Brawn GP
Poniżej prezentujemy wywiad z Pawłem Białotą z ExxonMobil, specjalistą od najbardziej obciążonych silników, który pracuje dla mistrzowskiego zespołu Brawn GP.Moją przygodę z F1 rozpocząłem współpracując z Vodafone McLaren Mercedes, a obecnie pracuje dla Brawn GP.
Co wystarczyło zrobić, aby jeszcze niedawno student warszawskiej Politechniki był dzisiaj na torze Formuły 1, wśród techników pracujących dla najlepszych zespołów wyścigowych?
Ukończyłem dział Samochodów i Maszyn Roboczych i motoryzacja zawsze była dla mnie pasją. Jednak wówczas nie myślałem, że kiedyś będę miał możliwość współpracować z team'ami F1. W Polsce ten sport nie miał aż tak ogromnej popularności jak to ma miejsce obecnie za sprawą Roberta Kubicy. F1 to bardzo prestiżowy sport i tylko najlepsze firmy, produkty mogą być jego częścią. Ja miałem to szczęście, że pracuje dla ExxonMobil, który jest partnerem technologicznym Vodafone McLaren Mercedes i dostarcza dla nich specjalnie zaprojektowane paliwo i syntetyczne środki smarne.
Jak wygląda Twój weekend na torze? Jakie są twoje obowiązki?
Chociaż pierwsze próby na poszczególnych zawodach rozpoczynają się w piątek - wyjątkiem jest tylko Monako, gdzie te próby mają miejsce w czwartek - to dla mnie praca zaczyna się już w środę i trwa aż do późnych godzin w niedzielę. Moim głównym zadaniem jest kontrola jakości paliwa i sprawdzanie, czy spełnia ono rygorystyczne wymagania FIA oraz analiza na bieżąco próbek zużytego oleju.
Czy mógłbyś powiedzieć jeszcze więcej o pobieraniu próbek oleju podczas wyścigowego weekendu? Czy ma to służyć monitorowaniu sprawności silnika bolidu?
Próbki pobierane są z silnika, przekładni i układu hydraulicznego. Sam osobiście pobieram próbki tylko z silnika, pozostałe pobierane są przez mechaników odpowiedzialnych za te podzespoły, a następnie przekazywane mi do analizy. W ciągu jednego weekendu poddajemy analizie kilkadziesiąt próbek. Celem analizy zużytego oleju jest sprawdzenie jak przebiega zużycie poszczególnych podzespołów. Szczególnie ważne jest monitorowanie silnika. W tym sezonie każdy kierowca ma pulę 8 silników do wykorzystania, a mamy w sumie 17 wyścigów. Tak więc każdy silnik ma do pokonania spory dystans w ekstremalnych warunkach. Jeżeli zachodzi konieczność wykorzystania dodatkowych jednostek napędowych, wówczas kierowca jest karany przesunięciem o 10 pozycji do tyłu na starcie wyścigu. Dlatego używane są syntetyczne oleje najwyższej jakości, jak Mobil 1, aby jak najbardziej wydłużyć wytrzymałość silników.
Jak często wymienia się olej Mobil 1 w bolidzie?
W trakcie każdych zawodów kierowcy używają jeden silnik podczas prób piątkowych i drugi podczas klasyfikacji i wyścigu. Olej generalnie jest wymiany za każdym razem gdy silnik jest montowany w bolidzie. Niemniej po każdej próbie czy kwalifikacjach stosowane są dolewki, aby uzupełnić ubytki oleju.
Gdybyśmy porównali silnik bolidu do ludzkiego serca, to czy zgadzasz się, że olej w silniku jest jak krew w naszym organizmie?
W zupełności zgadzam się z tym porównaniem. Ponadto dodałbym, że musi pracować jak krew w organizmie prawdziwego sportowca. Temperatury w silniku dochodzą do 300 stopni Celsjusza, a obroty do 18000 na minutę. Aby sprostać tak ekstremalnym warunkom stosuje się nowatorskie formulacje olejów. Dlatego Formuła 1 jest dla ExxonMobil poligonem doświadczalnym gdzie testuje się nowe technologie. Niektóre rozwiązania zastosowane w F1 trafiają później do produktów Mobil 1, które są dostępne dla każdego zwykłego kierowcy. Tak było np. z technologią przeciwzużyciową SuperSyn zastosowaną między innymi w Mobil 1 New Life 0W-40.
Czy olej silnikowy daje dodatkowy zastrzyk mocy dla bolidu i czy może zadecydować o wygranej w wyścigu?
Jednym z głównych zadań oleju w silniku jest redukcja tarcia, dzięki czemu silnik obraca się swobodniej, a co za tym idzie lepiej wykorzystana jest energia pochodząca ze spalania paliwa. Tak więc dostarczając wysokiej klasy olej, który maksymalnie będzie redukował tarcie i dodatkowo zapewni wymaganą wytrzymałość silnika, dostarczamy zespołowi cenne ułamki sekundy, które mogą być kluczowe zarówno podczas kwalifikacji jak i w trakcie wyścigu. Jest to szczególnie ważne w obecnym sezonie. Na przykład na torze Spa różnica między pierwszym, a 10-tym kierowcą podczas kwalifikacji była mniejsza niż pół sekundy.
Czy znasz Roberta Kubicę? Mieliście okazję się poznać?
Oczywiście spotkałem kilkukrotnie Roberta w paddock'u i mieliśmy okazję krótko porozmawiać. Niestety nie jest to takie łatwe. Kierowcy mają bardzo napięty grafik i w każdej wolnej chwili są oblegani przez dziennikarzy.
Z Pawłem Białotą rozmawiał Michał Pełczyński.
komentarze
1. karolf1
ale fajnie polak w brawn gp
2. pasjonat
Mam wrażenie, że już gdzieś czytałem ten wywiad. gratulacje dla Polaka, który wykonuje wspaniałą robotę w czołowym zespole F1.
3. Budyn_F1
No fajnie gdyby Pawel Bialota pracowal obecnie w Renault to by dopiero bylo 2 polakow w zespole.
4. Kofi
Ale reklamę zrobili...
5. vpower
Wywiad co najmniej z przed miesiąca.No ale z braku laku dobre i to
6. gryzipiorek
Ciekawe, co będziemy czytali w lutym 2010, jak teraz odgrzewamy wywiady sprzed miesiąca ?.. Ale brawa dla jeszcze jednego Polaka w F1....jakby nie patrzeć ma sukces..
7. mattbmw
2. pasjonat- ten artykuł to chyba z wp jest hehe sprzed paru tygodni;p
8. Jacu
Tez jestem po polibudzie i ciesze sie ze niektorym sie udaje dostac az tak wysoko :),w mlodym wieku. Gratulacje i tak trzymac. Polak potrafi !!!
9. zakop
powtarzają w kółko to samo
10. strong1
Zagadka:
Co jest lepsze od polskiego Mistrza Świata?
11. redlum
w takim wywiadzie parę ciekawych rzeczy można się dowiedzieć - ale pomimo tego - wygląda mi to na wywiad sponsorowany przez Mobil 1
12. damus98xD
10.wszystko:D
13. kierowca
wszystko fajnie, ale wywiad jest sprzed miesiąc chyba,
nawet na onecie był.
14. jordanf1
taa,tania reklama
15. kempa007
Aby sprostowac. Nie czytam ani onetu, ani wp. Dzisiaj otrzymalem bezposrednio z Mobila powyzsza informacje prasowa, bez sprawdzania jej niestety :( Info ogolnie ciekawe wiec zostawiam, niemniej napisalem juz do nich zeby nie pogrywali z nami w ten sposob, bo jestesmy duzo bardziej szanujacym sie serwisem niz wspomniane wyzej.
16. kierowca
spoko,
wywiad jak najbardziej ciekawy.
ciekawe sa tez dzisiejsze wypowiedzi mario tyssena
17. Martina S
GRATULUJE PAWŁOWI ŚWIETNEJ PRACY
A MICHAŁOWI WYWIADU
OBU PANOM ŻYCZĘ DALSZEGO ROZWOJU KARIERY
18. Maximiliana
jak zwykle wszyscy się zaraz podniecają jak się dowiedzą, że ktoś z Polski pracuje w F1. pozdr
19. morek154
ja się najbardziej pdonieciłem i teraz jestem za nim bo mysle ze ten koles ma wieksze szanse na MS niz kubica i sadze ze przez niego przybedzie 5 mln widzów
20. _Tom3k_
Prawie jak reklama Mobil 1 :D
21. wojf1
Ciekawy wywiad i reklamę od razu zrobili :)
22. Konik_mekr
Bernie skacze z radości, właśnie paru ludzi w Polsce dowiedziało się, że w F1 pracuje dwóch Polaków, a nie jesden. Oglądalność F1 w Polsce wzrośnie, a Bernie będzie miał większą kasę.
23. sk0k
troll znowu wstał i otworzyl pysk
24. walerus
Polish power...;-)
25. TSA
Ludzie przecież to reklama Mobil1 a nie wywiad....
26. jar188
Zgrabna reklama Mobil 1 ;)
27. jar188
@TSA byłeś szybszy :/
28. hot dog
Kempa 007 wydaje sie ze dales sie troche wciagnac w mala promocje. Wywiad ciekawy jednak aby zachowac obiektywizm forum powinny byc z niego wyciete pewne elementy.
29. Tomo2345
Jest jeszcze jeden w Toyocie zajmuje się chyba analizą telemetrii.
30. Marti
Se darmową reklamę Mobil zrobił.
@29. Tomo2345 - racja, jest tam od 2000r. Zaczynał jako mechanik w fabryce w Kolonii, potem już bezpośrednio w F1 był machanikiem silników oraz jednym z obsługujących pit stopy Schumachera i Trullego, następnie awansowali go na inżyniera w zespole testowym.
31. devious
ehhh a pomyśleć że mogłem też iść na SiMR ale trafiłem na wydział z nim sąsiadujący :) widać nawet studiując w Polsce na Polibudzie Warszawskiej można trafić jako inżynier do F1... kto by pomyślał ;] ehhh zazdroszczę trochę panu Pawłowi i jednocześnie oczywiście gratuluję i życzę powodzenia w kolejnych latach w F1!!! :>
32. RapidWave
on pracuje w ExxonMobil, a ta firma dla Brawn GP, to że ma na uszach słuchawki BGP nie znaczy że jest na liście płac Brawn GP
33. lechart
Zatem Polak potrafi. Jak mówi historia, zawsze mieliśmy wspaniałych konstruktorów. Przeważnie jednak, musieli wyjeżdżać z kraju, aby się realizować.......
34. fezuj
Też czytałem ten kawałek, lecz zawsze miło wspomnieć i TU że nie tylko Roberta mamy w F1, ale że są i inni -i to wcale nie od sprzątania garażu :)
10. strong1
Zagadka:
Co jest lepsze od polskiego Mistrza Świata?-
Polski Mistrz Olimpijski :))))))))))
35. sawul_p
w williamsie pracuje także Polak z Opola. Jest mechanikiem, dokładniej zajmuje się silnikiem, a podczas wyścigu tankuje bolidy. podczas przerwy wakacyjnej był w Opolu, opowiadał mi że jest kilku Polaków w F1, w wolnych chwilach spotykają się i między nimi jest Robert który można powiedzieć doprowadził do spotkań biało czerwonych pracujących w F1.
36. Peti
Widać, że i po naszej polibudzie chłopcy do czegoś dochodzą w swojej branży. Szczere gratulacje.
37. el_diablo
3. Budyń-F1 Otóż w Reanault F1 oprocz Roberta mamy polskiego inżyniera od wytrzymalosci materiałów , niestety nie pamietam nazwiska udziela sie na forum Formula1.pl i drugi inżynier w McLarenie Martin Budkowski nationality polish/french - 2002-2004 : CFD aerodynamicist > Ferrari (F1)
2004-end 2007 : aerodynamics project leader > Ferrari (F1)
end 2007-2009 : trackside aerodynamics team leader > McLaren (F1)
Poza nimi ktos w spomnial o polce w Force India i polaki jeszce w Toyocie
38. kempa007
28. hot dog - w nic sie nie dalem wciagnac. Ktos przyslal info prasowe, ktorego nie chcialem cenzurowac z reklam, bo ten ktos celowo to napisal. A news swoja droga jest ciekawy wiec czemu nie. Wycialem pare pytan ktore mnie mialy wiele wspolnego z F1.
39. luca26
pozdrowienia dla wszystkich absolwentów, a także studentów SIMR-u.
ps 5 lat które ustawiły moją przyszłość...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz