Rampf: BMW Sauber F1.09 był specjalnym wyzwaniem
Projekt i budowa bolidu Formuły 1 jest zawsze ekscytującym zadaniem – zwłaszcza, jeśli podstawowe warunki techniczne ulegają tak drastycznym zmianom, jak przed sezonem 2009. Z tego powodu tegoroczny proces projektowania nowego modelu był szczególnym wyzwaniem dla zespołu ludzi kierowanego przez koordynatora technicznego BMW Sauber F1 Team, Williego Rampfa.Powrót gładkich opon w połączeniu z możliwością korzystania z KERS sprawiają, że rozłożenie masy bolidu nabiera szczególnej wagi. „Po pierwsze przejście z opon rowkowanych na slicki oznacza większą przyczepność, ale także przenosi balans siły bardziej do przodu” wyjaśnia Rampf. „Usunięcie rowków daje przednim oponom proporcjonalnie większą powierzchnię styku z nawierzchnią i w konsekwencji większy wzrost przyczepności niż w przypadku tylnych opon.”
W rezultacie środek ciężkości musi być przesunięty bardziej do przodu, a odpowiedniego dostrojenia wymaga także balans aerodynamiczny. Jednocześnie trzeba w optymalny sposób dostosować się do nowych przepisów. Jeżeli chodzi o aerodynamikę, BMW Sauber F1.09, wykorzystuje wiele nowych pomysłów, które nadają mu szczególny wygląd. Model F1.09 jest rzeczywiście specjalnym rodzajem wyzwania.”
Źródło: bmw-sauber-f1.com
komentarze
1. Gosu
Już niedługo się dowiemy co wykombinują.
Oby Robuś miał przygotowany bolid do sezonu ...
2. hho
Jak Roberto wygra w Melbourne, to powinno być dobrze :-)
3. re-reikorp
Powiedz, powiedz mi: dzień dobry!!!
4. elin
hho- a jak Roberto nie wygra w Melbourne, to powinno być żle ??????
5. niza
jeśli faktycznie bolid jest super przygotowany to o dobre pozycje Roberta nie musimy się obawiać :)
6. pietrasek
a ja mam nadzije ze nasz Roberto bedzie dobry przez caly sezon a nie tylko Melbourne
7. hho
elin- nie, nie powinno :-) ale wtedy, wie pan, na dwoje babka, wie pan :-)
8. borgolot
ale czy to będzie lepiej dla Roberta, czy gorzej?
9. Kojo
No jeśli Robert wygra w Melbourne to...tradycji może stać się za dość, wiecie o co mi chodzi. Kto wygrywa pierwszy wyścig sezonu, ten...Pozdrawiam
10. lechu55
Właśnie, Robert jakby wygrał to by mogło być jak z raikkonenrm w 2007 i hamiltonem w 2008:}
11. Skoczek130
Wierzę, że nowy bolid BMW Sauber będzie najszybszy i najbardziej niezawodny. Musi tak byc, w związku z odpuszczeniem sobie drugiej połowy sezonu.
12. Dagmara_W
zobaczymy czy ta maszyna co nad nia tyle pracowali dorowna osiagom mclarena i ferrari,, bylaby wtedy walka:D. Pozdrawiam
13. przesio
Jesli BMW zostanie za MCL i Ferari to caly opier... spadnie na zarzad i na profesorka ktory odpuscil 3 miejsce roberta w sezonie 2008 , wiec musi byc conajmniej 3 a lepiej jak wyzej :)
14. obi216
Ech kochani ! Z tym wygrywaniem , może być różnie . Oby było wszystko OK . Nie chcę (broń Boże) krakać ! Tylko ta niepewność , to gdybanie i domysły. Praktycznie nic nie wiemy ?! Co zostało zrobione z bolidem, by uspokoić Roberta? Bo jego obawy znamy! Cała stawka kierowców F1 ( wzorem Roberta ) wzięła się poważnie za odchudzanie - bardzo poważnie> I wcale mnie nie uspokaja stwierdzenie lekarza , że z nich wszystkich Robert ma najkorzystniejszy współczynnik. No prawie najkorzystniejszy , gdyż lepszy o 0,3 ma tylko Vettel. A Nickuś stroszy piórka ! I to on , na dzień dzisiejszy jest jakby faworytem w zespole. Echhh ! W mordę!! Ta niewiadoma mnie zżera - niczym "ruda przyjaciółka" samochód.....
15. obi216
He he he - Ostatnio przeczytałem ciekawe stwierdzenie Roberta........>>Aby zrównać się wagą z pozostalymi kierowcami , musiałbym obciąć sobie nogi do kolan <<.....Dowcipne? Śmieszne?.....Straszne !
16. Bobekman
Napewno nie będzie źle. Sądzę że po odpuszczeniu sobie 2-giej części sezonu przygotowali taki bolid że nam kibicom dostarczą nie lada emocji. Tak więc do zobaczenia 29 marca przed telewizorami i 26 lipca na torze HUNGARORING !!!
17. lukas1982
Niedługo Robert znów wyskoczy na tor,nie mogę się doczekać początku sezonu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
18. daveron
Mowia o tym bolidzie jakby juz zdobyl mistrzostwo
19. elin
Na logike-jaki zespół pracuje tylko do połowy sezonu? BMW nie odpuściło sobie drugiej części sezonu 2008, tylko poszli z rozwojem bolidu w niewłaściwym kierunku. Przecież gdyby tak było,równie dobrze można powiedzieć że w tym roku do połowy będą walczyć o mistrzostwo,a potem odpuszczą i przygotują się do 2010-a to nie byłaby ciekawa perspektywa
20. malin1987
elin <-- częsciwo nie masz racji. BMW po Kanadzie dużą cześć inżynierów przerzuciło na prace nad F1.09, od tego momentu sezonu pracowali jakby pół na pół, czego inne zespoły tak wcześnie nie robiły. Cel na sezon został osiągnięty, dlatego mogli sobie pozwolić na takie zagranie. Wynikalo to z tego, ze w 2009 tak bardzo zmeniają się przepisy, i każdy miesiąc pracy wiecej nad bolidem, moze dać przewagę nad konkurencją. Gdyby przepisy na ten sezon az tak bardzo nie różniły sie od 2008 roku, to podejzewam, ze BMW pracowało by nad rozwojem nowego bolidu pozniej. Mogli by oczywiscie wszystkie siły skupic na seoznie 2008 i byc moze Kubica nawet i by mistrza wywaliczył, ale potem w 2009 bolid F1.09 walczyłby z Force India o wejście do Q2..
21. lukasz1
malin zgadzam sie z tobą
22. Budyn_F1
to dobrze ze wszystkie swoje sily wkladaj w nowy bolid napewno bedzie bardziej skuteczniejszy.
23. walerus
już wiem dlaczego ferrari pcha KERS do przodu....
24. elin
malin1987-zgadzam się z Tobą, tylko jakaś część ekipy wciąż pracowała nad bolidem na 2008, więc nie można powiedzieć, że BMW odpuściło drugą połowę. No i nie wiem- jeśli faktycznie udało im się zbudować naprawdę konkurencyjny bolid wtedy takie rozwiązanie by się opłaciło ( ale o tym będzie się można przekonać dopiero w trakcie sezonu) a w 2008 mieli w miarę realne szanse na przynajmniej jeden tytuł, więc jakoś nie mogę uwierzyć że odpuścili ,pomimo stwierdzenia iż zamierzony cel już osiągneli
25. malin1987
elin <-- nigdzie nie napisałem, że odpuścili tylko, że rozumiem ich decyzje odnośnie wczesnych prac nad F1.09. Na pewno kilka nowości wprowadzonych w drugiej części sezonu nie spełniło swojej roli, dlatego wyniki były słabsze, gdyby pracowała nad tym cała ekipa być może bolid byłby bardziej konkurencyjny w ostatnich wyścigach sezonu, ale tego się juz nie dowiemy.
26. elin
malin1987- niedomówienie wyjaśnione, podzielam Twoją opinię
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz