2024-06-08 GP Kanady - Kwalifikacje 22:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | G.Russell | Mercedes | 1:12.000 | |
2 | M.Verstappen | Red Bull | 1:12.000 | |
3 | L.Norris | McLaren | 1:12.021 | |
4 | O.Piastri | McLaren | 1:12.103 | |
5 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:12.178 | |
6 | F.Alonso | Aston Martin | 1:12.228 | |
7 | L.Hamilton | Mercedes | 1:12.280 | |
8 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:12.414 | |
9 | L.Stroll | Aston Martin | 1:12.701 | |
10 | A.Albon | Williams | 1:12.796 | |
11 | C.Leclerc | Ferrari | 1:12.691 | |
12 | C.Sainz | Ferrari | 1:12.728 | |
13 | L.Sargeant | Williams | 1:12.736 | |
14 | K.Magnussen | Haas | 1.12.916 | |
15 | P.Gasly | Alpine | 1:12.940 | |
16 | S.Perez | Red Bull | 1:13.326 | |
17 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:13.366 | |
18 | E.Ocon | Alpine | 1:13.435 | |
19 | N.Hulkenberg | Haas | 1:13.978 | |
20 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:14.292 |
Russell wygrał kwalifikacje, mając taki sam czas jak Verstappen! Ferrari poza Q3!
Tor w Montrealu zapewnił kibicom niewiarygodnie zacięte kwalifikacje. George Russell zdobył pole position po tym, jak Max Verstappen uzyskał chwilę później dokładnie taki sam czas. Trzecie miejsce przypadło Lando Norrisowi, który do swoich kolegów stracił 0,021 sekundy.Pogoda w Montrealu cały czas odgrywała rolę w zawodach Formuły 1 na torze Gillesa Villeneuve. Po wczorajszych ulewach, sobotni trening udało się rozegrać w suchych warunkach.
Czasówka rozpoczynała się jednak przy mocno zachmurzonym niebie, a prognozy synoptyków F1 wskazywały na 80-procentowe szanse na pojawienie się deszczu na którymś etapie czasówki. Ten ostatecznie się nie pojawił, ale już w Q2 kilka kropel zaczęło straszyć stawkę.
Nic więc dziwnego, że jeszcze przed rozpoczęciem Q1, na końcu alei serwisowej ustawiła się długa kolejka kierowców, którzy chcieli jak najszybciej pokonać szybkie okrążenie i mieć z głowy ryzyko wykluczenia z powodu nagłego załamania pogody.
Tor w Montrealu nie należy do najdłuższych i słynie z problemów z blokowaniem. Przed czasówką dyrekcja wyścigu wydała kolejne wytyczne, nakazując zawodnikom puszczanie szybszych zawodników między nawrotem a wieńczącą okrążenie szykaną lewą stroną toru. Oznacza to, że maruderzy powinni zjeżdżać tam na prawo, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na szybkiej prostej.
Q1 - Perez kończy udział w kwalifikacjach
Większość stawki szybko wyjechała na tor. W garażach najdłużej pozostawali kierowcy Ferrari i Mercedesa.
Max Verstappen był jednym z pierwszych, którzy ustanowili okrążenie pomiarowe. Wynik na poziomie 1 minuty i 15 sekund nie wróżył jednak nic dobrego. Od mocnego akcentu zaczęli za to kierowcy Mercedesa i McLarena. Najpierw George Russell uzyskał czas na poziomie 1:14, a chwilę później na prowadzenie wyszedł Lando Norris, który urwał kolejne pół sekundy z wyniku rywala.
Warto przypomnieć, że w porannym treningu w nieco lepszych warunkach czasy dochodziły do 1 minuty i 12 sekund.
Mistrz świata nie chciał jednak tanio sprzedać skóry i na kolejnej próbie powrócił na pozycję lidera, podczas gdy Lance Stroll zaliczył bardzo soczysty pocałunek ze ścianą mistrzów.
Na odpowiedź Mercedesa nie trzeba było długo czekać. George Russell wyprzedził Verstappena o 0,1 sekundy, a Lewis Hamilton uplasował się na trzecim miejscu.
Kierowcy nie chcieli ryzykować przeoczenia poprawy warunków na torze i w końcówce wszyscy próbowali poprawić swoje czasy. Pod dużą presją postawili się Oscar Piastri i Sergio Perez, którzy przed ostatnim przejazdem znajdowali się w strefie spadkowej.
Lando Norris jako pierwszy podczas sesji kwalifikacyjnej zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 13 sekund, a Maksa Verstappena dopadły kolejne problemy. Holender narzekał na zrzucanie biegów, a gdy zjeżdżał do swoich mechaników dodatkowo wezwany został na obowiązkowe ważenie, tracąc cenny czas.
Mimo przeciwności losu Holender zdołał powrócić na tor, aby w końcówce wykręcić najlepszy czas Q1. Za jego placami znaleźli się: Tsunoda, Hamilton i Albon.
Z kolei do Q2 nie przeszedł Sergio Perez, który kilka dni temu został ogłoszony drugim kierowcą Red Bulla na kolejne dwa sezony. Los Meksykanina podzielili też kierowcy Saubera, Ocon i Hulkenberg.
Q2 - Ferrari odpada, nad torem pojawiły się pierwsze krople deszczu
Gdy rozpoczynał się drugi segment czasówki, nad torem pojawiły się pierwsze krople deszczu, które jednak nie wymusiły na kierowcach użycia opon przejściowych.
Sporo pecha miał Max Verstappen, który nie zdążył wyjechać z garażu i musiał przepuścić rywali na szybkim pasie alei serwisowej.
Po pierwszym przejeździe najszybszy był George Russell, który wyprzedził Piastriego, Hamiltona i Norrisa.
Max Verstappen po swojej pierwszej próbie był dopiero 11., w drugiej awansował na 9., ale do końca nie mógł być pewny awansu.
Mimo drobnych kropel deszczu kierowcy do końca jeździli na gładkich oponach, a Holender został zepchnięty do strefy spadkowej. Lubiący jeździć pod presją mistrz świata w końcówce nie zawiódł, awansując na piąte miejsce.
Najszybsi w Q2 okazali się kierowcy Mercedesa - Russell przed Hamiltonem, a do Q3 nie przeszli obaj kierowcy Ferrari, którzy czasówkę zakończyli na 11. i 12. miejscu. Oprócz nich do finału nie przeszli: Sargeant, Magnussen i Gasly.
Q3 - Russell zdobywa pole position, Verstappen z takim samym czasem
Mimo zbliżającego się deszczu tor cały czas pozostawał suchy, a kierowcy mogli korzystać z gładkich opon do tego stopnia, że Mercedes spokojnie wyczekiwał w swoim garażu na odpowiedni moment. Cała reszta wyjechała na tor na używanych kompletach miękkich opon.
Verstappen okazał się najszybszy spośród kierowców, którzy od razu wyjechali na tor, ale gdy Russell i Hamilton opuścili swoje garaże, również na używanych kompletach opon, na czele znalazły się dwa Mercedesy - Russell przed Hamiltonem.
Na drugiej próbie rękawice Mercedesowi rzucić próbowali kierowcy McLarena. Oscar Piastri najpierw przedzielił Russella i Hamiltona, a chwilę później Lando Norris wyprzedził swojego kolegę, ale do swojego rodaka stracił 0,021 sekundy.
W samej końcówce Max Verstappen robił, co tylko było w jego mocy, aby powalczyć o pole position. Holender pokonał szybkie okrążenie dokładnie w takim samym czasie jak na wcześniejszej próbie uczynił to Russell. Zgodnie z przepisami, pole position przypadło w udziale kierowcy, który wcześniej uzyskał czas.
Lewis Hamilton na swoim ostatnim szybkim kółku nie poskładał okrążenia i tracąc niespełna 0,3 sekundy, kwalifikacje zakończył dopiero na siódmym miejscu.
Z drugiego rzędu jutro ruszą kierowcy McLarena - Norris przed Piastrim. Świetny występ, być może pod wpływem krytyki Jacquesa Villeneuve'a, zaliczył Daniel Ricciardo, który wywalczył piąty czas przed Alonso, Hamiltonem i Tsunodą. Czołową dziesiątkę zamykał Alex Albon.
Zdjęcia:
komentarze
1. seba1b
Ktoś mi wyjaśni co się stało że SF tak mizernie w Kanadzie wypada?
2. hubos21
@1
Generalnie to już w 3 treningu było słabo, LEC przez radio mówił, że są bardzo wolnii, w Q2 było bardziej mokro, trochę nerwowo i pod koniec LEC wypchneli
3. DatSheffy
Q1 - kiedy Verstapen wykręca P1 Perez nie jest w stanie przejść do Q2. To jakiś żart, że RB podpisał z nim 2 letni kontrakt. Mają szczęście, że Ferrari również w kryzysie (przynajmniej w ten weekend) więc dużo nie stracą, a patrząc na dyspozycję Maxa to mogą nawet zwiększych przewagę nad Ferrari. Cieszy dobra forma Mercedesa po ostatnich poprawkach wreszcie coś zatrybiło i potrafią nawiązać walkę o podium. Szkoda, że HAM nie dowiózł lepszego rezultatu, ale może tempo w wyścigu pozwoli mu się przebić do TOP 3, McLaren wydaje się być w zasięgu.
4. Proctor
"brawa" dla RBR, zamiast brać Tsubasę to woleli ogureza na dwa kolejne lata
"brawa" dla klaunari - zarówno LEC i SAI poza Q3 XD
Russell fart stulecia. Ale jestem pewny że Max go jutro łyknie i odjedzie w siną dal a Russell będzie hamulcowym jak hamilton w sprincie w Chinach
Na plus VCARB, AM i ALB
5. Denieru
@1
Sugerując się tym co mówi Leclerc mają jakieś problemy z czujnikami w aucie i skopali ustawienia przez co w suchych warunkach auto nie ma przyczepności co przekłada się na brak prędkości w praktycznie każdym zakręcie + nie wiem na ile to prawdziwe ale zgodnie ze słowami Ruth Buscombe (nowa komentatorka dla F1 TV) Ferrari puściło swoich kierowców na ostatni przejazd na starych oponach, tak więc mamy połączenie fatalnych ustawień i stare opony z niską przyczepnością, cóż w tym roku długo czekaliśmy na błazenadę strategów Ferrari ale jak już się pokazali to w wielkim stylu.
6. CAMARO35
Ferrari wrocilo na swoje miejsce a jutro Red Bull z dubletem. Max super Max .
7. NieantyF1
Perez po staremu, jak ma już kontrakt w kieszeni to ma wyj.... na ściganie ))
8. giovanni paolo
6. Prawda. Perez magicznie wskoczy na P2 a może nawet P1. 0.02 sekundy na okrążeniu różnicy to nie jest tak dużo, to jest tyle co nic. 0.2 sekundy które dzielą P1 i P7 to już nieco więcej ale wciąż mało, to da się nadrobić, nawet jadąc z końca stawki jak Perez. Prawda? No chyba nie bardzo, takie różnice czasu pomiędzy kierowcami nie dają dużej szansy na odrabianie pozycji. Perez będzie miał szczęście, jeżeli w ogóle dobije się do P8.
9. hubos21
Brawa też dla RIC.
10. Litwak
Ale to były katastrofalne kwalifikacje dla Tifosi masakra. Brak przyczepności. Mercedes wow ale oni są szybcy na tym torze, w Q2 mieli lepsze czasy, Hamilton nie wykorzystał okazji. Nie wiem co zrobili w aucie nagle wyskoczyli na czoło. McLaren jak zawsze mocny. Zobaczymy jutro wyścig.
11. Manik999
Wielu już skreślało ten sezon, a tu proszę. :) Niezwykle ciekawa walka i ciekawe rozstrzygnięcia. :) Mercedes lubi wolne zakręty i nawroty. Ten tor idealnie im leży. RBR nie może w pełni wykorzystać aero, nie lubi wysokich tarek i nierówności. McLaren wydaje się być bardzo uniwersalny, Ferrari natomiast nadspodziewanie słabo. Zaskoczenie Daniel. Lubię chłopaka, ale mam nadzieję, że takie pojedyncze wyskoki nie przekonają szefostwa do przedłużania z nim kontraktu. To Liam Lawson powinien jeździć. :) W RBR mamy ostry konflikt i obrazuje to również stosunek do kierowców. Christian Horner chce zachowania Sergio i Daniela z jakichś względów. Gdyby to zależało tylko od Helmuta, to obu już nie było w składzie. Przyzwoicie pojechał Logan, gratulacje. Fatalnie Guanyu Zhou, który wyraźnie odstaje od Valtteriego tempem. Mam nadzieję, że Chińczyk nie zostanie w F1 tylko ze względu na marketing. Bo umiejętności na miarę F1 to on nie posiada.
12. Fan Russell
Russell ładne
13. hubos21
@11
Z tymi tarkami aż tak źle nie jest, forma Mercedesa tu jest bdb ale RIC i ALO byli
ok 0.2s za nimi więc specyfika toru też im leży.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz