Startuje weekend wyścigowy w Australii
Już w piątek rano rozpocznie się pierwsza sesja treningowa przed Grand Prix Australii. Weekend w Melbourne to pierwsza z trzech porannych rund tego sezonu dla kibiców z Europy. Poniżej zamieszczamy wszystkie istotne informacje dotyczące nadchodzącego wyścigu.O torze i wyścigu
Tor w Melbourne jest gospodarzem wyścigu Formuły 1 po raz 26. Najwięcej razy triumfowało tam Ferrari. Włoski zespół dojeżdżał na metę jako pierwszy aż dziewięciokrotnie. Ostatnia wiktoria Scuderii na australijskiej ziemi to wielki szlem Charlesa Leclerca w ubiegłym sezonie.
W ubiegłym roku nitka toru Albert Park została znacząco zmodyfikowana. Między innymi usunięto szykanę za T8 oraz poszerzono 5 zakrętów. Poprzedni wyścig pokazał, że wprowadzone zmiany to przede wszystkim o wiele bardziej spektakularne widowisko.
W tegorocznej edycji wyścigu powraca czwarta strefa DRS, która z powodów bezpieczeństwa została usunięta tuż przed wyścigiem.
Po dwóch wyścigach, liderem klasyfikacji kierowców jest Max Verstappen. Jeden punkt za nim uplasował się Sergio Perez, a pierwszą trójkę uzupełnia Fernando Alonso, który zdobył swoje setne podium podczas ostatniej rundy.
Strefy DRS
Albert Park to jedyny tor w kalendarzu, który ma aż cztery oddzielne strefy DRS. Mimo rekordowej ilości stref przewidziane zostały tylko dwa punkty detekcji. Pierwszy z nich obsłuży obszary pomiędzy ósmym a dziewiątym zakrętem oraz dziesiątym a jedenastym, a drugi punkt przypisany będzie do prostych między T14 i T1 oraz T2 i T3.
Pogoda
Temperatura powietrza w Melbourne na przestrzeni weekendu znajdzie się w oknie pomiędzy dziewiętnastoma a piętnastoma stopniami Celsjusza. Na piątek i sobotę zapowiadane są niewielkie opady deszczu, natomiast w niedzielę synoptycy przewidują zachmurzenie, lecz bez żadnych opadów.
Opony
Nitka oraz nawierzchnia toru Albert Park nie należy do najbardziej wymagających w kwestii zużycia opon. Pirelli dostarczy zespołom zestaw dość miękkich mieszanek, a dokładnie C2, C3 oraz C4. Z tego miejsca warto wspomnieć o wyczynie Alexa Albona, który w zeszłorocznym wyścigu zmienił opony dopiero na ostatnim okrążeniu.
Inne serie
Oprócz Formuły 1, w Melbourne odbędą się wyścigi Formuły 2 oraz Formuły 3. Polskich kibiców najbardziej powinna zainteresować rywalizacja w F3, gdzie ściga się Piotr Wiśnicki. Wyścigowe sesje F3 rozpoczną się w sobotę o 1:45 oraz w niedzielę o 1:05.
Transmisje
Polską transmisję ze wszystkich sesji podczas GP Australii - włącznie z F2 i F3 - oferuje platforma Viaplay. Alternatywą jest F1TV, gdzie usłyszymy angielski komentarz.
Rozkład jazdy o GP Australii:
1. trening: 3:30 - 4:30 (piątek, 31 marca)
2. trening: 7:00 - 8:00 (piątek, 31 marca)
3. trening: 3:30 - 4:30 (sobota, 1 kwietnia)
Kwalifikacje: 7:00 - 8:00 (sobota, 1 kwietnia)
Wyścig: 7:00 (niedziela, 2 kwietnia)
komentarze
1. dexter
Co tutaj mamy spogladajac na karte Albert Park Circuit i co mowia tzw. notes? Krotki briefing ...
Dlugosc trasy: 5,278 km. Liczba okrazen 58 (wedlug planu). Dystans wyscigu: 307,574 km. Liczba zakretow: 14 (piec lewych, dziewiec prawych). Odleglosc z pole-position do punktu hamowania w T1: 260,5 metra. Dlugosc pit lane: 280,6 m. W tym roku wprowadzono cztery strefy DRS: T2-T3 / T8-T9 / T10-T11 / T14-T1. Tak wiec mozliwosc otwarcia systemu DRS jest praktycznie na kazdej prostej (pod warunkiem, ze pilot zblizy sie wystarczajaco do poprzedzajacego auta). Niemniej jednak wydaje sie, ze po zakonczonym manewrze wyprzedzania trudno bedzie naprawde odjechac i moze to prowadzic do tego, ze stawka pozostanie razem w srodku. Miedzy T8-T9 jest przbudowa (jest teraz prosta), zakrety 6 i 13 maja inny kat (sa bardziej zaokraglone), a ponadto jest mala korekta zakretu numero 11.
Strefy niebezpieczne etc. ... FIA powiekszyla teraz pola startowe po incydentach Estebana Ocona w Bahrajnie i Fernando Alonso w Jeddah. Boksy startowe rosna o 20 cm, tj. z 250 do 270 centymetrow.
Czas uwzgledniajac restrykcje predkosci w pit lane (60 km/h): 16,8 sekundy. Zakrety powyzej 250 km/h: 1; zakrety ponizej 250 km/h: 2; najwyzsza sila przeciazenia: 5,2 g. Zmiana biegow na orazenie: powyzej 40; procent pelnego otwarcia przepustnicy: 52%; najdluzsza czesc na pelnym otwarciu przepustnicy 12,1 sek. Po przebudowach w ubieglym roku predkosc okrazenia generalnie wzrosla o 44 km/h - jest wiecej zakretow srednioszybkich, jest wiecej zakretow szybkich.
Patrzac na layout, to petla uliczna w Melbourne przypomina tor Jaddah w Arabii Saudyjskiej. Tzn. szybka petla, dosc plynny kurs - chociaz tutaj jest troche wiecej hamownia. Szykana z zakretow dziewiatego i dziesiatego jest bardzo szybka. Niewiele jest miejsc w ktorych trzeba bardzo wczesnie stac quasi na gazie. Albert Park jest rowniez znany z tego, ze wyprzedzanie jest stosunkowo trudne. A ponadto: asfalt jest gladki, opony nie powinny byc kluczowym faktorem, a strategia na jeden zjazd powinna byc najlepszym wyborem.
Ze wzgledu na kilka ciasnych zakretow i niektorych faz przyspieszania z powolnych naroznikow, przyczepnosc i stabilnosc i stabilnosc na hamulcu sa tym czego wymaga sie w Melbourne - co nie jest takie latwe na sliskim asfalcie drog publicznych. Jazda odbywa sie ze stosunkowo miekkim zawieszeniem i wiekszym przeswitem. Ze wzgledu na wzrost przyczepnosci ustawienia trzeba zawsze dostosowac w weekend wyscigowy. Przyczepnosc tutaj jest szczegolnie wazna na przedniej osi. W wolniejszych zakretach pojazd musi jechac tam gdzie kieruje kierowca. Podsterownosc kosztuje cenne dziesiate sekundy. Wazna jest rowniez dobra stabilnosc na hamulcu. Jesli kierowca ma pewnosc siebie i dobry rytm, przeklada sie to bezposrednio na czas okrazenia.
Transmisja treningu o 3:30, kwalifikacje 7:00, wyscig 8:00 ... Coz, dla europejskich fanow wyscig w Australii oznacza zawsze wczesne wstawanie lub absolutny brak snu. A trening F3 rozpocznie sie juz w czwartek wieczorem wedlug czasu srodkowoeuropejskiego o godzinie 23:50 :-). Na pocieszenie: fani Formuly nie sa sami, bo sytuacja tak samo wyglada dla inzynierow pracujacych w fabryce.
2. dexter
"Temperatura powietrza w Melbourne na przestrzeni weekendu znajdzie się w oknie pomiędzy dziewiętnastoma a piętnastoma stopniami Celsjusza. Na piątek i sobotę zapowiadane są niewielkie opady deszczu, natomiast w niedzielę synoptycy przewidują zachmurzenie, lecz bez żadnych opadów."
Jezeli tak beda wygladac warunki atmosferyczne, to niskie temp. raczej moga powodowac problemy z grainingiem niz przegrzaniem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz