FIA zapowiedziała kolejne zmiany w przepisach silnikowych
Komisja F1 po raz czwarty i ostatni w tym roku zebrała się przed wieńczącym sezon GP Abu Zabi. Spotkanie został zainaugurowane przez przewodniczego FIA, Mohammeda Ben Sulayema, który pogratulował Stefano Domenicaliemu i wszystkim zespołom udanego sezonu i wyraził nadzieję na dalszy rozwój sportu, aby zapewnić mu bezpieczną przyszłość.Podczas spotkania zaproponowano szereg kluczowych zmian, które będą podlegały dalszym pracom lub zostaną bezpośrednio przeznaczone do ratyfikacji przez Światową Radę Sportów Motorowych w kolejnych etapach legislacji przepisów F1.
Przegląd procesu regulacyjnego i orzeczniczego
Komisja została poinformowana, że FIA dokonuje kompleksowego przeglądu Regulaminu Sportowego na 2024 r. w ramach swojego stałego zaangażowania w ewolucję i udoskonalanie swoich procesów regulacyjnych. FOM i zespoły będą konsultowane podczas całego przeglądu, a wszelkie wynikające z tego zmiany mają zostać zatwierdzone do końca kwietnia 2023 r. zgodnie ze standardowymi zasadami zarządzania FIA. Dodatkowo FIA przeprowadzi ogólny przegląd swojego procesu orzeczniczego na rok 2024.
Aktualizacja spraw związanych z deszczową pogodą
Opinie kierowców sugerowały, że w przypadku najnowszej generacji bolidów widoczność w ekstremalnie mokrych warunkach uległa zmniejszeniu, co jest kluczowym czynnikiem decydującym o wystartowaniu lub konieczności zawieszenia sesji. Dlatego FIA rozpoczęła badania mające na celu zdefiniowanie pakietu części mających na celu tłumienie rozprysku powstającego podczas jazdy bolidem w mokrych warunkach. W badaniu skupiono się na:
- Definicji standardowego zestawu elementów nadwozia, mających na celu ograniczenie rozpryskiwania się wody w mokrych warunkach poprzez zastosowanie niewielkich części nad kołami (nadkola);
- Zrozumieniu wpływu wody powierzchniowej zbieranej przez tunele podpodłogowe, aby zrozumieć jej znacznie dla tego zjawiska;
- Zapewnieniu, że konstrukcja nie utrudnia nadmiernie zmiany kół;
- Poszukiwaniu dodatkowych korzyści, takich jak dodatkowe światła poprawiające widoczność bolidów;
- Urządzeniach, które należy montować tylko przed wyścigiem lub podczas czerwonej flagi ze względu na ekstremalnie mokre warunki
Kary silnikowe i przesunięcia na polach startowych
Komisja omówiła ewentualne aktualizacje kar związanych z naruszeniami dotyczącymi jednostek napędowych. Uzgodniono, że obecny system nie jest wystarczająco odporny, by odstraszać zespoły od dokonywania strategicznych zmian w jednostkach napędowych i zachęca do zmiany większej liczby elementów niż jest to potrzebne, gdy kierowca zgromadził więcej niż pewien poziom kary. To ostatecznie powoduje wyższe koszty części i podważa roczne ograniczenia dotyczące elementów silników.
Będzie to nadal omawiane w komitetach doradczych ds. sportu i jednostek napędowych w celu dalszej analizy i udoskonalenia.
Strategia koców grzewczych na lata 2023-2025
Celem FIA i FOM pozostaje usunięcie koców grzewczych do 2024 r., jednak po licznych dyskusjach i informacjach zwrotnych od kierowców, Komisja postanowiła odroczyć wszelkie ostateczne decyzje do lipca 2023 r., umożliwiając dodatkowe gromadzenie danych i testowanie informacji zwrotnych w celu pełnego przedstawienia wniosków.
Aktywacja DRS po starcie, restarcie lub samochodzie bezpieczeństwa
Komisja zatwierdziła propozycję rozwoju metody utrzymania stawki bliżej siebie i zachęcenia do ścigania się poprzez przyspieszenie aktywacji DRS o jedno okrążenie na początku wyścigu lub sesji sprintu lub po ponownym restarcie po okresie neutralizacji. Będzie to testowane podczas każdej sesji sprintu w 2023 roku z myślą o wprowadzeniu go we wszystkich wyścigach w 2024 roku. Obecnie z DRS nie można korzystać na pierwszych dwóch okrążeniach od startu/restartu wyścigu.
Reguły Parc Ferme na weekendy obejmujące wyścigi sprinterskie
Omówiono zmiany dotyczące sposobów uproszczenia procesów parku zamkniętego podczas wydarzeń obejmujących wyścigi sprinterskie. Jak wcześniej zauważyła Komisja, wyścigi, zawierające sesję sprintu, nakładają na FIA dodatkowe wymagania operacyjne ze względu na znaczny wzrost zgłoszeń Parc Ferme między kwalifikacjami a sprintem.
Dopuszczone limity napraw wypadkowych
Wdrożony system radzenia sobie ze skutkami uszkodzeń powypadkowych podczas sesji sprintu zostanie uproszczony. Przydział odszkodowania z tytułu wypadku zostanie zastąpiony stałą kwotą na zespół, na weekend wyścigowy, w tym sesję sprintu. Komisja zatwierdziła propozycję zwiększenia kwoty odszkodowania dla każdego sprintu ze 150 tys. dolarów do 300 tys. dolarów od 2023 roku. Wszystkie inne dodatki do sprintu (drobne szkody zgodnie z art. 4.1(l)(ii) oraz szkody materialne zgodnie z art.4.1(l)(iii)) zostaną usunięte.
Przepisy techniczne i finansowe
Niewielkie zmiany przepisów technicznych i finansowych na sezon 2023 zostały jednogłośnie zatwierdzone. Dodatkowo przepisy wprowadzające dodatkowe, bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące wytrzymałości pałąków ochronnych nad głową kierowców zostały sfinalizowane do wprowadzenia w 2024 roku.
komentarze
1. Krukkk
Niestety bzdura napedza kolejna bzdure.
2. Andrzej369
"Obecnie DRS aktywowany jest na początku drugiego okrążenia". A nie od 3.?
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz