Metaverse w centrum uwagi całego świata
Czym w ogóle jest metaverse? To dość skomplikowane pojęcie, ale w uproszczeniu można opisać go jako cały wirtualny wszechświat tworzący wspólną wirtualną przestrzeń, do której ludzie mają dostęp za pomocą specjalnych okularów i innego sprzętu.Podczas gdy debata wokół metaverse nasiliła się ostatnio, koncepcja nie jest zupełnie nowa. Definicja użyta na początku tego tekstu pojawiła się już w filmie "Ready Player One". Produkcja ta, wyreżyserowana przez Stevena Spielberga, podejmuje ten temat i pojawiła się na ekranach kin w 2018 roku. Ponadto nazwa metaverse została użyta po raz pierwszy w książce "Snow Crash" pisarza Neala Stephensona, wydanej w 1992 roku. Jednak prawdziwy skok popularności wiąże się oczywiście z ogłoszeniem zmiany nazwy na Meta przez Facebooka.
Ale czym właściwie jest metaverse? Jak to działa? Kiedy będziemy mieli dostęp do tej technologii? Ponieważ jest to temat, który budzi wiele wątpliwości, przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik, który pomoże Ci zrozumieć główne punkty metawersu i jak powinien on wpływać na Twoje życie w nadchodzących latach.
Co to jest metaverse?
Metaverse to nazwa używana do nazwania wciągającego, zbiorowego i hiperrealistycznego środowiska wirtualnego, w którym ludzie mogą żyć razem, korzystając z dostosowanych awatarów 3D. Innymi słowy, jest to ewolucja naszego obecnego Internetu.
Aby lepiej zrozumieć koncepcję metaverse, porównaj ją z dzisiejszym internetem. Obecnie głównymi mediatorami środowiska wirtualnego są portale społecznościowe. A „cyfrowe życie” jest dostępne za pomocą telefonów komórkowych i komputerów. Dzięki metaverse wrażenia będą znacznie bardziej wciągające. Bardziej niż przeglądanie internetu, będzie można doświadczyć tego od środka.
W praktyce, zakładając okulary wirtualnej rzeczywistości, wyposażone też w słuchawki i czujniki, będzie można wejść do wirtualnego świata online, który zawiera również rozszerzoną rzeczywistość, holograficzne awatary 3D, filmy i inne media. Innymi słowy, ponieważ są to fikcyjne przestrzenie, nie ma tu granic, a po prostu wszystko jest możliwe do wymyślenia i wdrożenia.
Entuzjaści i firmy inwestujące w tego typu technologie twierdzą, że wszyscy ludzie mogą wchodzić w interakcje, uczyć się, współpracować i bawić w przestrzeniach metawersu. Wszystko to w znacznie pełniejszy sposób, niż można to sobie dzisiaj wyobrazić.
Wyobraź sobie, że wirtualne spotkania robocze i życie artystów, którzy stali się popularni podczas pandemii, mogą odbywać się w wirtualnej przestrzeni, ze znacznie większą interakcją i bez wychodzenia z domu. Trzeba powiedzieć, że ten scenariusz nie jest jeszcze w pełni możliwy. Wiele technologii niezbędnych do urzeczywistnienia metaverse nadal wymaga opracowania. Sprzęt, taki jak gogle wirtualnej rzeczywistości, musi stać się bardziej dostępny dla ogółu społeczeństwa.
Kiedy pojawił się metaverse?
Termin metaverse pojawił się po raz pierwszy w książce science fiction "Snow Crash", autorstwa pisarza Neala Stephensona, opublikowanej w 1992 roku. W niej postać bohatera jest w prawdziwym życiu dostawcą pizzy. Ale w wirtualnym świecie przemienia się w hakera. Stephenson nazwał tę cyfrową rzeczywistość metawersem.
Z tą koncepcją współpracuje wiele innych dzieł literackich, takich jak książka „Ready Player One”, napisana przez Ernesta Cline'a i opublikowana w 2011 roku. W opowieści bohaterowie spędzają godziny w grze wideo w wirtualnej rzeczywistości, aby uciec od trudnego życia. Steven Spielberg wyreżyserował filmową adaptację filmu w 2018 roku.
Jedną z pierwszych firm, które próbowały ożywić metawersum, była firma Liden Lab, która w 2003 roku wydała grę Second Life. Gra, która nadal istnieje, tworzy wirtualne środowisko 3D symulujące prawdziwe życie. Użytkownicy mogą również tworzyć awatary i wchodzić ze sobą w interakcje. Pomimo tego, że przyciągnęła tysiące graczy, Second Life nie stało się rewolucyjną technologią zdolną do przekształcenia Internetu. Głównym powodem byłby brak gospodarki cyfrowej, w której ludzie mogliby zarabiać pieniądze.
Dziś jest to już możliwe. A wszechświat kryptowalut, z technologią blockchain, może stać się fundamentalnym w tym przedsięwzięciu. Na rynku dostępne są również inne gry wykorzystujące koncepcję metaverse, takie jak Roblox, Fortnite czy Minecraft.
Jak działa metaverse?
O ile do uzyskania dostępu do metaświata potrzebny jest sprzęt, termin ten nie odnosi się do żadnego konkretnego typu technologii, ale do szerokiej zmiany w sposobie, w jaki wchodzimy w interakcję ze światem cyfrowym.
Dzieje się tak, ponieważ w praktyce można by odnieść wrażenie całkowitego zanurzenia się w tym wirtualnym wszechświecie, w zjednoczeniu rzeczywistości rozszerzonej z rzeczywistością wirtualną. Oznacza to, że płaskie ekrany telefonów komórkowych, komputerów i tabletów zostałyby zastąpione trójwymiarowym doświadczeniem, w którym możliwa byłaby interakcja z przedmiotami i różnorodnymi informacjami.
Nie da się dokładnie opisać, jak metaverse będzie działał w praktyce, ponieważ nie istnieje jeszcze w sposób, w jaki opisał go założyciel Facebooka (obecnie Meta). Wiadomo, że wszyscy użytkownicy mieliby własne awatary i mogliby pracować, utrzymywać kontakt ze znajomymi, budować i urządzać dom, kupować ubrania i akcesoria, chodzić na koncerty, a nawet podróżować. Oczywiście wszystko wirtualnie.
Można będzie na przykład spotkać się z przyjaciółmi, obejrzeć film w kinie lub wystawę sztuki, która istnieje tylko w metawersie. A podczas uzyskiwania dostępu do strony internetowej, zamiast po prostu otwierać stronę na komputerze lub telefonie komórkowym, możesz w nią wejść w sensie prawie dosłownym.
Celem jest uzyskanie dostępu do tego świata wirtualnej rzeczywistości ze smartfona, komputera lub konsoli do gier wideo. Po wejściu do środka możesz być, kim chcesz i robić, co chcesz, na przykład latać, jeździć samochodami z naddźwiękową prędkością, tańczyć na imprezie z przyjaciółmi z innych części świata, grać w piłkę nożną ze swoim idolem i tak dalej.
Pomysł polega na tym, że metaverse będzie miał również własną gospodarkę i waluty, za pomocą których użytkownicy będą mogli kupować, sprzedawać i handlować cyfrowymi nieruchomościami, rozmaitościami, akcesoriami awatarów i nie tylko.
Zobacz, jakie są główne technologie tworzące metaverse:
- - Rzeczywistość wirtualna (VR). Rzeczywistość wirtualna (VR) to środowisko 3D tworzone przez komputery, które symuluje świat rzeczywisty i umożliwia pełną interakcję uczestników. Aby uzyskać dostęp do tej technologii, musisz obecnie nosić specjalne okulary wyposażone w słuchawki i czujniki.
- - Rzeczywistość rozszerzona (AV). Rzeczywistość rozszerzona łączy aspekty świata wirtualnego i fizycznego. W przeciwieństwie do VR rozszerzona rzeczywistość wstawia wirtualne elementy do rzeczywistego świata. Jednym z największych przykładów VA (akronim od rozszerzonej rzeczywistości) jest gra Pokémon Go, w której ludzie mogą grać za pomocą kamer smartfonów, aby uchwycić wirtualne stworzenia na mapie opartej na rzeczywistym świecie. Istnieją nawet specjalne okulary, które pokazują informacje na soczewkach.
- - Blockchain, kryptowaluty i NFT. Blockchain to technologia, która pozwoliła na stworzenie bitcoina, pierwszej i najbardziej znanej kryptowaluty na świecie. System ten umożliwia śledzenie wysyłania i odbierania niektórych rodzajów informacji przez Internet. Jest wysoce bezpieczny, dlatego to właśnie technologia umożliwia transakcje kryptowalutowe.
komentarze
1. borek87
Co to ma kurna wspólnego z F1?
2. gedzior
Mam wrażenie że to tekst sponsorowany i cdn...
3. Tomus1
Obawiam się, że po wejściu tej technologii do powszechnego użytku, nastąpi zapaść na rynku pracy, ponieważ prawdopodobnie ludzie będą uzależnieni od wirtualnego świata, który będzie łatwiejszym życiem od tego prawdziwego. Nastąpi wzrost życiowych tragedii, samobójstw i chorób psychicznych. Ludzie będą woleli przesiadywać w świecie wirtualnym i nie będą mogli poradzić sobie z różnymi problemami w życiu rzeczywistym. Już dzisiaj mamy ludzi uzależnionych od FB, którzy przez ciągłe śledzenie tej platformy zaniedbują swoje codzienne obowiązki. Następny krok do uzależnienia i sterowania ludźmi. Tak to widzę.
4. TomPo
Tekst sponsorowany, zwlaszcza ze Meta to nietrafiona porazka i nikt tego nie chce uzywac - i slusznie.
5. Sasilton
Metaverse nikogo nie obchodzi. Zack traci na tym miesięcznie miliony dolarów.
NFT upadło kilka miesięcy temu. Crypto powoli też odchodzi od sponsoringu, bo nie ma już takiego ruchu jak rok temu.
Ten "artykuł" jest obrzydliwy.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz