
Silnik Formuły 1 składa się z około 1000 części, które poddawane są niesamowitym
przeciążeniom. FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia. Aktualne,
podstawowe restrykcje jakie obowiązują w regulaminie techniczym FIA zna prawie każdy kibic
F1. Silniki od sezonu 2006 mogą mieć maksymalną pojemność 2,4 litra oraz muszą być to
jednostki 8-cylindrowe (dopuszczone są 3- litrowe jednostki V10 z ograniczoną przez FIA
prędkością obrotową). Niemniej jednak to nie wszystkie ograniczenia jakim poddawany jest
silnik F1. FIA nakazuje stosowania kąta rozwarcia cylindrów wynoszącego 90 stopni. Kąt ten
ma wpływ na położenie środka ciężkości takiego silnika. Zespół Renault, gdy powracał do F1
stosował w swoim silniku kąt między cylindrami wynoszący 112 stopni. Większy kąt powodował
obniżenie środka ciężkości, ale z drugiej strony sprawiał, że cała konstrukcja stawała się
mniej sztywna, co było częstą przyczyną awarii. Zgodnie z regulaminem FIA, każdy cylinder
może posiadać dwa zawory dolotowe i dwa wydechowe. Silnik nie może być doładowany i musi
ważyć co najmniej 95 kg. Żadne urządzenia schładzające powietrze przed jego wlotem do
cylindra nie są dozwolone, tak samo jak zabronione jest stosownie systemu zmiennej geometrii
dolotu i wydechu. Każdy cylinder może posiadać tylko jeden wtrysk paliwa, a zapłon ma się
odbywać za pomocą pojedynczej świecy zapłonowej. Również materiały z których wykonane są
poszczególne podzespoły silnika są kontrolowane przez FIA.

Postęp technologiczny jaki dokonał się w dziedzinie projektowania silników jest równie
niesamowity co osiągi nowoczesnych konstrukcji. W latach ’50 ubiegłego wieku przeciętny
silnik stosowany w bolidzie F1 potrafił z każdego litra pojemności wycisnąć 100 KM, czyli
wartość porównywalną z tą jaką nowoczesny samochód osobowy jest w stanie dzisiaj bez
problemu uzyskać. 3-litrowe jednostki napędowe stosowane do sezonu 2006 potrafiły
wygenerować moc dochodzącą do nawet 1000 KM, czyli ponad 300 KM z litra pojemności. Przepisy
wprowadzone w sezonie 2006 ograniczyły możliwości konstruktorów i moc ta aktualnie spadła o
jakieś 20 procent, ale postęp technologiczny nie zatrzymał się i jest tylko kwestią czasu
kiedy konstruktorzy powrócą do poprzednich rezultatów.
W miejscu tym należy wspomnieć, że w historii Formuły 1 swój ślad zostawiły także silniki
„turbo”, które były stosowane w tym sporcie do roku 1989. Były to 1,5 litrowe jednostki,
których moc przekraczała 750 KM.
Jak mawiał znakomity projektant Ferdynand Porsche dobry silnik wyścigowy to taki, który tuż
po przekroczeniu linii mety rozpadnie się na kawałki. Teza ta w odniesieniu do dzisiejszej
Formuły 1 i jej reguł musiałaby zostać zmieniona w ten sposób, że dobry silnik F1 to taki
który po przejechaniu dystansu, na który został zaprojektowany rozpadnie się. Ferdynand
Porsche zdawał sobie sprawę, że projektant silnika musi zawsze dążyć do kompromisu pomiędzy
żywotnością, a osiągami projektowanej jednostki. Z sezonem 2006 w regulaminie FIA znalazł
się punkt mówiący o tym, że silnik Formuły 1 musi wytrzymać dystans dwóch wyścigów i nie
może zostać wymieniony między nimi. W przypadku, gdy zespół podejmie decyzję o wymianie
jednostki napędowej wówczas kierowca po kwalifikacjach zostaje przesunięty o 10 miejsc do
tyłu na starcie wyścigu. Stąd znaczenie wytrzymałości nabrało olbrzymiego znaczenia i bez
niej zespół nie może liczyć na odniesienie sukcesu.

Silnik Formuły 1 w ciągu jednej sekundy zasysa aż 650 litrów powietrza, przy prędkości
obrotowej dochodzącej do 19000 obrotów na minutę. Potrafi rozpędzić bolid do 100 km/h w
czasie krótszym niż 3 sekundy i jeszcze szybciej przyspieszyć od 100 do 200 km/h co wynika z
przyczepności opon, która się zwiększa wraz ze wzrostem prędkości. Podczas typowego weekendu
wyścigowego jednostka napędowa konsumuje około 75 litrów benzyny na każde 100 km dystansu. W
dobie kończących się zasobów energetycznych w postaci ropy i węgla prezydent FIA, Max Mosley
w swoich wypowiedziach wspominał o możliwości zniesienia jakichkolwiek ograniczeń co do
pojemności silników F1. Jedynym ograniczeniem byłaby ilość paliwa jaką mają do dyspozycji
zespoły na każdy wyścig.
komentarze
1. Słoneczko
Jeju a jak takie cos sie zespuje to sztuka to naprawic.ja to bym nawet nie wiedziała gdzie sie sróbe odkreca (jesli tam sa sroby,hehe).
2. Dugi
E nie martw sie naprawić to by nie było problemu tylko skąd wsiąść drut który by to wytrzymał (bo jak wiadomo prowizorka trzyma njlepiej :) )
3. jusia
To jest to moc i lekkosc
4. Słoneczko
Tu mi nie chodzi o mnie.Pisałam o tym,bo chodzi mi o to,ze ci wszyscy technicy,to sa super szpece,biora najlepszych,musza sie znac na wszystkim i wielki podziw dla nich.
5. Honda
Czy te wszystkie ograniczenia nie powodują spowolnienia badań nad nowymi rozwiązaniami??
6. eastpawello
Spoko sa te silniki :) Ale 75 litów na 100 to nie jest jeszcze tak duzio :D:D Słyszałem że ponoc najsilniejsza ciezarówka w europie przystosowana do wyścigów spokojnie wypija ponad 100 litrów na 100 km :D No ale ma 13 litów pojemności i koło 1200 KM :) To dobiero siła :)
7. the master
13 litrów i 1200 KM to mniej niż wyciągają diesle w popularnych samochodach (z litra oczywiście)
8. the master
FIA chce zmniejszyć koszty F1 a przez te wszystkie ograniczenia tylko je zwiększa
Gdzie sens, gdzie logika?
9. the master
Te silniki muszą ważyć max 95kg, czy min 95kg?
10. pierdi
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
11. Kendzior
hmm a gdyby tak opracowali ekologiczne sportowe paliwo
12. jacekbogdan
takie silniki to chyba musza krocie kosztowac, dlatego krew sie we mnie gotuje kiedy slysze ze wymieniane sa co 2 wyscig, nie mowiac juz o jednorazowym uzytku (bo ostatnio chyba taki przypadek mial miejsce na gp wegier)
13. pitter14
ja bym tam chciał takiego bolida hehe(ale nie na nasze drogi haha)
14. Woytazzz
800 km bez turbo z 2,4 litra hehe spox =]
15. ef-one
Wstawił bym sobie taki do malucha hehe bude to by chyba rozerwało do tego skrzydła i można latać:)! tak na serio te silniki to potęga motoryzacji żeby z takiej kruszyny wyciskać 740 kucyków same osiągi mówią za siebie! Żadne ograniczenia i regulaminy FIA nie zatrzymają rozwoju tech. bo to jest wieczna wojna między największymi koncernami samochodowymi i do końca świata będą rywalizować ze sobą!!!!! żadne regulaminy i normy nie zatrzymają tego a bolidy i tak będą jeździć grubo ponad 300km/h! peace!
16. Yankess
"FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia." - to jest jedyne co ta głupia FIA robi. Ta organizacja tak mnie wnerwia... daliby sobie spokoj z tym "1 silnikiem na 2 wyscigi". Firmy zamiast wkladac kase w nowe silniki, wkladają ja w to, zeby ten silnik wytrzymał. Panie Max, wiecej takich przepisow, a wyprzedze bolid f1 moim Fiatem stilo.
17. melo
Mam zaszczyt pracować w firmie MECACHROME gdzie są wykonywane i testowane silniki do F1 dla Renaulta i innych marek. Taki silnik to dzieło sztuki!!!!:)
18. bakwiek
niech tylko jakis poseł z samoobrony ten artykul przeczyta, to lepper zaraz zagrozi, ze odejdzie z rzadu jak nie bedzie biokomponentow dodawac do paliwa stosowanego w f1:))
19. Seba_F1
melo farciarzu!!! heh wielu sie omal nie zabija żeby zobaczyć choć z daleka sam bolid...
20. jażem
Z góry zaznaczam,że mam duży podziw dla ludzi pracujących nad podnoszeniem osiągów silników.Jednak silnik wewnętrznego spalania,to strasznie zacofana technologia.Co najmniej od 60-ciu lat możliwe są technologie,między którymi ,a silnikiem spalinowym jest wielokrotnie większa przepaść,niż między najlepszym silnikiem F1 a najprostszym silnikiem parowym.
Silnik spalinowy powstał mniej więcej w tym samym czasie,co gramofon.Oba systematycznie udoskonalano.Gramofon hi-end z przełomu lat 70-80 był wyrafinowaną maszyną w stosunku do pierwowzoru.Jednak posiadał wciąż wady wynikające z samej koncepcji mechanicznego odtwarzania,których pozbycie się wymagało zupełnie nowych rozwiązań,a nie udoskonalania.I zrobiono to 25 lat temu,a od tego czasu wprowadzono jeszcze nowsze nośniki,posiadające jeszcze mniejszą ilość wad!
A GRAMOFON JEST W OGÓLE NIEISTOTNĄ ZABAWKĄ W PORÓWNANIU DO TRANSPORTU.
Istnieje całkiem prosta,acz przygnębiająca odpowiedź,dlaczego jesteśmy zmuszeni wciąż używać tak żałosnego w dzisiejszych czasach reliktu,jak silnik wewnętrznego spalania.
21. mintaj
Te wszystkie ograniczenia są po to aby nie było więcej przypdków z 1994r. jak Senna wyleciał z toru i zginął. Więc nie można mieć do nich żalu
22. woowoo
moze juz czas pomyslec o abs ,pasach, czujniku deszczu, wycieraczkach, klimatyzacji,poduszkach powietrznych i skladanym dachu bo strasznie tam wieje
23. gelo271
woowoo to może jeszcze tylna wycieraczka i maskotka na szybe?! co ty na to?????
24. tiex4
ooooooooooo co by było jak by taki silnik do komara włorzyć to by była burza a wszyscy jak by to widzieli to my na ziemie padli
25. laro
jak bys jakims cudem wlozyl ten silnik do komara byl by on nic niewarty chyba ze bys popracowal na aerodynamika bo ten silnik potrzebuje mase powietrza, bez tego przejechal bys kilkanascie metrow i po silniku ;]
26. Lasken
heheh komar akurat ma dwa wloty p[owietrza po bokach :P ...:> heheh
27. Lasken
bardziej by pasowal do gokarda!heheh:P
28. Ron Dennis
To jest maszyna , chciałbym mieć taką w moim Mercedesie :P
29. leun1
słoneczko>> tego sie nienaprawia tylko wywala na śmieci
30. kamilromek1232
Szacunek dla Kubicy. Silniki są świetnie dostosowane noi prosze zobaczyc jak technolodzy je ulepszajo !
31. maciek123
Sorry, Ale BMW Sauber ma "najsłabsze" silnik z czołówki...
32. Mateusz1989cime
Troche szkoda tych silnikow bo jak sie zespuja to ida do smieci. a mozna bybyło jeszcze cos z nich zrobic. czasami mała usterka i juz w smieciach a to sie przeciez da naprawic:(
33. pietrek
No Kubica jeździ coraz szybciej.
34. konrad.mordarsk
A może by tak zacząć stosować silniki odrzutowe i zwykły spirytus jako paliwo. Nawiasem mówiąc Polska mogłaby być jednym z głównych dostawców tego 100% surowca.
35. janusz612
w zakładzce technologia F1 powinni dodac system KERS
36. maxitris
Ktoś pytał ile kosztuje silnik. To cacko kosztuje ok 800 000 euro!!!!
37. xdomino996
2,4l. i 750km obecnie samochody mające po 3l. mają 200km a tu takie jaja.
38. mazur102
Strasznie podoba mi się zdjęcie z silnikiem BMW Sauber jak jest czerwony :)
39. brum,brum
masakra,kosmos
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz