2018-11-24 GP Abu Zabi - Kwalifikacje 14:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | L.Hamilton | Mercedes | 1:34.794 | |
2 | V.Bottas | Mercedes | 1:34.956 | |
3 | S.Vettel | Ferrari | 1:35.125 | |
4 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:35.365 | |
5 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:35.401 | |
6 | M.Verstappen | Red Bull | 1:35.589 | |
7 | R.Grosjean | Haas | 1:36.192 | |
8 | C.Leclerc | Sauber | 1:36.237 | |
9 | E.Ocon | Racing Point Force India | 1:36.540 | |
10 | N.Hulkenberg | Renault | 1:36.542 | |
11 | C.Sainz | Renault | 1:36.982 | |
12 | M.Ericsson | Sauber | 1:37.132 | |
13 | K.Magnussen | Haas | 1:37.309 | |
14 | S.Perez | Racing Point Force India | 1:37.541 | |
15 | F.Alonso | McLaren | 1:37.743 | |
16 | B.Hartley | Toro Rosso | 1:37.994 | |
17 | P.Gasly | Toro Rosso | 1:38.166 | |
18 | S.Vandoorne | McLaren | 1:38.577 | |
19 | S.Sirotkin | Williams | 1:38.635 | |
20 | L.Stroll | Williams | 1:38.682 |
Hamilton sięgnął po pole position przed GP Abu Zabi
Lewis Hamilton na zakończenie sezonu w Abu Zabi sięgnął po swoje 83. pole position w karierze, pewnie wyprzedzając swojego partnera zespołowego Valtteriego Bottasa i Sebastiana Vettela.Prawidłowe ustawienie bolidu wymaga więc od kierowców i inżynierów umiejętności przewidzenia tego jak zmienią się warunki na torze.
Trzeci segment ostatniej w tym roku sesji kwalifikacyjnej tradycyjnie został podzielony na dwa przejazdy.
Po pierwszym przejeździe najszybszy na oponach hipermiękkich był Lewis Hamilton, który zbliżył się do granicy 1 minuty i 35 sekundy. Sebastian Vettel swoje okrążenie pokonał wolniej o 0,057 sekundy co pozwoliło mu zająć drugie miejsce przed Bottasem i Ricciardo.
Losy ostatniego w tym roku pole position miał więc rozstrzygnąć drugi przejazd. Pierwszy swoje okrążenie pomiarowe rozpoczynał Lewis Hamilton, za nim jechali Bottas, Ricciardo, Verstappen, Raikkonen i Vettel.
Hamilton na mecie urywał ze swojego pierwszego czasu jeszcze pół sekundy. Valtteri Bottas stracił do niego 0,162 sekundy, a Sebastian Vettel tracił do mistrza świata już ponad 0,3 sekundy.
Za czołową trójką uplasował się Kimi Raikkonen, który wyprzedził kierowców Red Bulla. Tytuł best of the rest przypadł w udziale Romainowi Grosjeanowi, ale Francuz może mieć problemy po czasówce w związku z blokowaniem Sebastiana Vettela.
Ósmy czas osiągnął fenomenalny Charles Leclerc, a czołową dziesiątkę zamykali Esteban Ocon i Nico Hulkenberg.
Przebieg Q1 i Q2
W pierwszej części ostatniej w tym roku czasówki najszybszy był Sebastian Vettel, który o włos wyprzedził kierowców Mercedesa.Do Q2 nie zdołali awansować obaj kierowcy Williamsa, którzy zamykali stawkę, Stoffel Vandoorne, któremu w ciągu sezonu ani razu nie udało się wygrać w kwalifikacjach z Fernando Alonso oraz kierowcy Toro Rosso.
W drugiej części czasówki czołówka oraz kierowcy Force India podjęli próbę awansu do Q3 na oponach ultramiękkich, co po wczorajszych treningach wyadawało się mało prawdopodobnym scenariuszem.
Ostatecznie okazało się, że Lewis Hamilton był na takim ogumieniu bezkonkurencyjny i bez problemu uzyskał najlepszy czas. Drugi na oponach hipermiękkich był Max Verstappen, a trzeci ze stratą 0,6 sekundy na oponach ultramiękkich Sebastian Vettel.
Do Q3 nie przeszli: Alonso, Perez, Magnussen, Ericsson oraz Sainz.
Zdjęcia:
komentarze
1. Fanvettel
No i koniec kwalifikacji F1 ostatniej w sezonie 2018. :(
3 i 4 miejsce kierowców Ferrari.... jest dobrze .
2. KowalAMG
Lewis The Best jak Mercedes odpalił rakietę, miano godne mistrza :) Hi Five :D Dzisiejsze kwalifikacje pokazały poziom bolidów jak i kierowców , stawka się zacieśnia . Gratulacje dla Ferrari za godną walkę pytanie ,która taktyka wygra dwóch prostych czy krętego 3 sektoru jutro zapowiada się emocjonujący wyścig :)
3. mark.
Najważniejsze że Max nie zgarnął PP :)
4. Jen
Jutro jest bardzo możliwa zamiana miejsc w Ferrari, aby zabezpieczyć trzecie miejsce Kimiego w generalce.
5. Raptor202
Helmut, jak tam?
6. berko
@3. mark.
Nie zgarnął PP to jedno, ale jak wspaniały Max mógł przegrać z tak słabym partnerem zespołowym, który co najwyżej jest przeciętny...
7. Vendeur
Mercedes jest szybszy w zakrętach, wolniejszy na prostych. Dzięki temu wygrał PP, ale nie sądzę, aby dali radę w wyścigu. W zakrętach się nie wygrywa (wyprzedza), tylko na prostych.
8. FanHamilton
jutro Lewis zamieni się na Valtteriego i wygra !
9. TomPo
No i znowu mierny i kiepski Ric pogonal Boga predkosci Maxa... pewnie znowu auto nawalalo ;)
Jak ja sie ciesze, ze juz nie bedzie mogl zostac najmlodszym na PP - jeden cel z glowy juz wybity.
Pytanie w kogo jutro przywali na poczatku na tych szybszych oponach? Seba? Kimi? Ric?
Pytanie kiedy jutro Lewis pusci Bottasa - stawiam, ze gdzies zaraz na poczatku, by spokojnie jechac sobie za nim caly wyscig, bo pozniej to by za bardzo odjechal i wyszloby to sztucznie.
Gdzie Ocon a gdzie Perez?
Gdzie Leclerc a gdzie Ericsson?
Gdzie Alo a gdzie Stoffel?
Idac tym tokiem (Stoffel out, Ericsson out) to i Perez powinien zrobic Out i tak moze byc.
Mam wrazenie ze Ocon w 2020 wskoczy do Merca, a RK do FI obok Strolla - no chyba zeby sie Williams nagle pozbieral.
10. weres
Jak Sebastian musi cisnąc na prostych lepszym bolidem to jeszcze mu jakoś idzie, ale jak zaczynają się zakręty to lewis go nokautuje.
11. MattiM
@9
Powinien tobie w łeb przywalić, żebyś głupot nie wypisywał.
12. Skoczek130
@weres - tak, tak... Ferrari tym bolidem powinno nokautować po pół sekundy na okrążeniu. xD
13. RoyalFlesh F1
9. TomPo
Zastanów się co piszesz. A jak się nazywa niesztuczne przepuszczenie kierowcy?
14. RoyalFlesh F1
12. Skoczek130
Może jeszcze na innym forum zadasz to samo pytanie, nie zaszkodzi.
15. XandiOfficial
@devious
a pro po twoich rozmyśleń jak to Leclerc w słabszym Sauberze był blisko czołówki. Tak tor był w lepszym stanie gdy robił okr. a czołówka już nie wyjeżdżała ale nie wiem czy wiesz. Nawet w Q1 Williams nie jedzie na 100%. Naprawdę uwierz mi, że dopiero na ostatnich okr. każdy odpala się w tryb kwalifikacyjny (oznaczmy go nr.5) nawet Williams dopiero. Czołówka w Q1 jeździ na trybie wyścigowym szybkim. ERS ledwo do połowy jest zużywany bo MGU-K i H popadają od razu jak oni ciągle na tym będą jeździć a mamy koniec sezonu i części od Belgii. Straty były by takie same patrząc na czasy z Q3 czołówki do tych z Q1 reszty stawki.
Widzę tutaj przed sobą wyniki i widzę, że od miejsca 7-10 od Q1 do Q3 poprawili się o 0,8 a czołówka o ponad 2 sekundy a zwłaszcza Hamilton. To tak tylko do sprostowania ludzi, którzy po Q1 widzieli Ocona i Leclerca jako mistrzów świata bo takie czasy robili w swych bolidach. Fenomenem jest, że pokonali swoich partnerów o wieki bo strata 0,3 w F1 między kolegami to jest przepaść. A były większe. Genialne okr ale nie popadajmy w zachwyt i nie sikajmy w gacie jak Pan Gąsiorowski.
16. XandiOfficial
Dobre kwalifikacje nawet. Merc nie do ruszenia, że aż Bottas dobrze jeździ. Oni zawsze są mocni w Abu Dhabi i chyba najbliżej ich były ekipy w 2016 roku. Ferrari musi dobrze wystartować bo tutaj wyprzedzanie w tych szerokich ciężarówkach jest mało prawdopodobne a na pewno w czołówce przy porównywalnych osiągach. Max ma szybsze opony to może coś tam przeora. RedBulle mocne w wyścigach bo silniki świeże.
17. rbej1977
@ 10
Ty bardziej nie lubisz Vettela niż ja Kubicy a to już jest duże osiągnięcie.
18. XandiOfficial
@17
Fan F1 od 2015 roku. Człowiek nie wie co to ustawienia i styl bolidu. W Monaco było widać, że na prostych Vettel odjeżdżał tak i Hamilton w zakrętach nie miał szans go dojść. Ale nie dziwne skoro Monaco to same proste jak w Baku. Debil ...
19. przesio
Vettel przegrał pole position w 3 sektorze który zepsuł
20. XandiOfficial
kolejny debil
21. WDrake
LUDZIE zacznijcie pisać komentarze zamiast artykułu!! Ja się zastanawiam czy RK będzie mógł pokazać tempo na testach i jaki osiągnie wynik, czy będzie lepszy od tych z kwalifikacji?
22. TomPo
@11
coz za piekny merytoryczny komentarz, pelen kontrargumentow - od razu leci ignor, nie mam czasu, ani ochoty na czytanie takich wypocin
@13
A co ma Twoje pytanie do mojego komentarza? Przepuszczenie na poczatku w zamieszaniu bedzie mniej razace i sztuczne, niz beda 3s przed Bottasem nagle zacznie zwalniac przed koncem wyscigu. Nie wiem co ma Twoej pytaie do rzeczy..
23. dexter
No w tym sezonie Mercedes wygral wszystko co bylo do wygrania. Jest mistrzem w Formule 1 z Lewisem Hamiltonem, Georg Russel zostal wczoraj nowym mistrzem w Formule 2, w Formule 3 Mercedes jest mistrzem z Mickiem Schumacherem, w DTM z Gary Paffett, w Blancpain w serii GT z Raffaele Marciello i nawet na wirtualnym torze w e-sports Mercedes jest na pierwszym miejscu.
W ostatnim weekendzie wyscigowym pierwszy rzad z Lewisem Hamiltonem i Valtterim Bottasem. Takze punkt wyjsciowy dzisiaj do wyscigu jest bardzo dobry. Hamilton jezdzi od rekordu do rekordu. Tutaj zdobyl juz 83 pole-position w swojej karierze. Od poczatku ery hybrydowej zdobyl ponad polowe wszystkich pole-position i zwyciestw. To samo dokonal Juan Manuel Fangio, ale w calej swojej karierze i na czterech roznych markach. Lewis Hamilton z pewnoscia kiedys w prezencie dostanie bolid W09. Po karierze sportowej bedzie mogl w domu usiasc wygodnie na fotelu i przypomniec sobie jaka piekna historie w sporcie motorowym razem z Mercedesem zapisal. W tym sezonie Mercedes wyrownal rekord: piec razy z rzedu zespol zdobyl podwojne mistrzostwo swiata. Tak jak Ferrari z Michaelem Schumacherem pomiedzy 2000 i 2004. Wspaniala historia.
Trzeba jasno powiedzec, ze sposob w jakim zespol jest prowadzony jest troche podpisem Toro Wolffa, aby nie powiedziec drastycznym podpisem Toto Wolffa. Haslo: wspolpraca miedzy soba. Jesli w Mercedesie bledy sie pojawia nie ma roznych grup, ktore pracuja pod siebie lub przeciw sobie.
Tutaj kazdy jest zdatny do krytyki. A takie rzeczy w tak duzym zespole wyscigowym (prawie 1600 pracownikow) sa bardzo, bardzo wazne. Komunikacja i zdatnosc do krytyki, poniewaz slusznosc lub racja i zawsze racja -tak sie nie pracuje. I to jest jeden z glownych czynnikow naturalnie oprocz motywacji i kompetencji (tutaj pracuja top ludzie), dlaczego Mercedes przez tak dlugi okres potrafi utrzymac sie na szpicy i odnosi sukces.
Co do kwalifikacji
Tor w pierwszym dosc krotkim sektorze jest mieszanka srednio szybkich i szybkich zakretow. Drugi sektor skalda sie z dlugich prostych oraz z trakcji, predkosc maksymalnej i stabilnosc na hamulcu. Jedenascie z 21 zakretow tworza ostatnia sekcje toru, ktora z barierami przypomina tor uliczny. W tym miejscu auto potrzebuje maksymalna sile docisku i mechaniczna przyczepnosc.
W drugim sektorze pomimo dlugich prostych zespoly wybieraja tendencyjnie Setup w kierunku High-Downforce. Kilka nierownosci i niskie krawezniki pozwalaja inzynierom zejsc nizej z polozeniem. Zawsze ekscytujace jest pytanie jak rozwija sie przyczepnosc po zachodzie slonca, poniewaz temperatury spadaja. Tutaj zespoly musza reagowac z ustawieniem zawieszenia. Kto nie bedzie mial odpowiedniej temperatury w oponach bedzie bezsilnie sie slizgal.
Wczoraj podczas kwalifikacji Ferrari bylo szybsze na prostych odcinkach ~10 km/h. Ferrari jezdzilo z maksymalna sila docisku. Sebastian do zakretu 17 mial przewage 0,1 sekundy. W nastepnych 5 zakretach stracil 0,4 sekundy. Na okrazeniu rozgrzewajacym zbyt twardo swoich opon nie mogl tez potraktowac, poniewaz mial doswiadczenie, ze w pierwszym i drugim sektorze opona byla dobra, ale w ostatnim sektorze miala tendencje zalamania. Dlatego musial ostroznie wprowadzic temperature do opon. Na okrazeniu pomiarowym otworzyl przepustnice, pierwszy sektor mial rozowy i wykrecil absolutnie najlepszy czas. Sek w tym, ze pierwszy sektor jest krotki. Decydujace sa dwa nastepne sektory i tutaj Mercedes mial wiecej do zaoferowania. Dzieki przewadze zwiazanej z dociskiem potrafil do trzeciego sektora utrzymac nizsza temperature opon. Od zakretu 11 Lewis mial lepsza predkosc w niektorych zakretach. Porownujac do Sebastiana byl o 7 km/h szybszy w zakrecie 11, w zakrecie 17 przewaga wynosila 3 km/h, w nastepnym zakrecie 4 km/h i w ostatnim zakrecie 6 km/h. Pomiedzy kierowcami Mercedesa roznica wahala sie od 0,1 do 0,2 sekundy.
Pozycja wyjsciowa Mercedesa do wyscigu jest wygodna. Zwlaszcza, ze kierowcy Ferrari i Daniel Ricciardo startuja na oponie Ultrasoft. Takim sposobem Red Bull bedzie mial trudnosc wykorzystac przewage opony Hypersoft. Nawet jesli Max Verstappen na poczatku wyscigu powinien byc szybszy. Z tym, ze startujac z pozycji numero 6 powinien miec wieksze trudnosci niz ostatnim razem na Interlagos. W piatkowym wolnym treningu podczas testow wytrzymalosci na dlugich przejazdach opona Ultrasoft w bolidzie Bottasa w porownaniu do opony Hypersoft na bolidzie Verstappena po 8 okrazeniach byla szybsza. W tym okresie czasowym Max bedzie musial dotrzec na szpice.
24. dexter
Choc z drugiej strony patrzac w ostatnich 9 wyscigach tylko 4 razy wygral kierowca, ktory startowal z pole-position. Tor ma dwie ladne strefy DRS. Jest prosta gdzie mozna bardzo ladnie na dohamowaniu wyprzedzic. Takze rowniez mozliwosc dla kierowcow istnieje aby cos wiecej pokazac. Zawsze mozna przeprowadzic atak. W piatek Ferrari mialo bardzo duze problemy, ale mozliwe, ze w nocy inzynierowie przeanalizowali wszystkie rzeczy i podczas wyscigu beda wiedziec co musza zrobic. Z tym, ze Mercedes mocno wyglada. No i jeszcze jest Red Bull, ktory w ostatnich wyscigach bardzo dobrze wygladal na dlugich przejazdach.
Ogolnie na temat samego obiektu, ktory zostal otwarty w 2009 roku nie trzeba wiele mowic. Wszystko wyglada spektakularnie. Z pewnoscia wiele osob zwiedzilo blyszczaca oaze F1. Kibicow z Polski czesto widac tutaj na torze. Ale dla tych, ktorzy nie wiedza tor wyscigowy podczas otwarcia swietowany byl jako osmy cud swiata. Hermman Tilke (architekt) wokolo przystani mogl zakopac tutaj w piasek projekt warty ponad miliard Euro, co z Yas Marina Circuit czyni najdrozszym torem swiata.
Do kompleksu nalezy przepiekne pole golfowe, jest duza hala widowiskowa gdzie zawsze podczas weekendow wyscigowych odbywaja sie rozne koncerty. Jest Ferrari World, wiele mozliwosci na zakupy i bardzo duzo hoteli, ktore maja jeden duzy plus: bardzo krotka droga na tor wyscigowy: jednakze gleboko trzeba wsadzic reke do portfela, poniewaz noc kosztuje 2000 Euro.
Na torze sa rowniez dwie wieze. W jednej wiezy podczas weekendu wyscigowego rezyduje rodzina wladcow, a w drugiej wiezy trzeba sie zameldowac, jesli ktos ma zamiar w basenie zakotwiczyc swoja jednostke. Ceny w przystani za mala lodz zaczynaja sie od 7600 Euro do 120.000 Euro - na weekend wyscigowy. Podczas weekendu wyscigowego w przystani parkuje 276 roznych lodzi i jachtow. Regularnie co roku podczas weekendu wyscigowego w przystani rowniez cumuje swoim jachtem Mansour Ojjeh (wspolwlasciciel zespolu McLaren): maly jacht nazywa sie Kogo i kosztuje 80 mln USD. Praktycznie jego zabawka rozmiarami juz nie pasuje do basenu ;-)) W kazdym razie wszystko tutaj wyglada spektakularnie, szczegolnie przy zachodzie slonca. Cala iluminacja hotelu Yas swiatlem LED.
A do takiego nastroju optycznie najlepiej pasuje zawsze Red Bull, czyli sposob jak auto jest ustawione. Red Bull ma ekstremalny kat utawienia. Tyl w odniesieniu do przedniej osi jest wyzej ustawiony i takim sposobem koncepcja Red Bulla moze wygenerowac jeszcze wiekszy docisk. I teraz jesli RB 14 otworzy swoj Drag Reduction System, wtedy tylna os bedzie jeszcze wyzej, poniewaz zgubi z tylu docisk. W tym momencie przednia krawedz podlogi bedzie kompletnie szlifowac o nawierzchnie asfaltu i na koncu procesu hamowania widac prawie do czerwonosci rozgrzana krawedz podlogi (poniewaz dystans z otwartym systemem DRS jest tak dlugi). Spektakularnie to wyglada jak iskry leca. A takie rzeczy najlepiej mozna zaobserwowac o zmierzchu.
A propos: Tutaj jest rowniez moim zdaniem jedna z najlepszych szkolek, gdzie mozna zrobic licencje wyscigowa.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz