Jak donosi autosport.com, zespół Ferrari zdecydował się wystartować w pierwszym wyścigu w sezonie 2009 z bolidami posiadającymi KERS (Kinetic Energy Recovery System). Wcześniej starty w pierwszym wyścigu z tym systemem zapowiedział team Renault.
Zespół Ferrari stosunkowo późno zaczął testy KERS, jednak były one na tyle pomyślne, iż KERS będzie używany przez kierowców włoskiego zespołu już w Australii. Dyrektor techniczny Ferrari, Aldono Costa w styczniu mówił:„Celem jest to, abyśmy już w pierwszym wyscigu mieli w pełni funkcjonalny i konkurencyjny KERS, ale mamy również plan B: ten sam bolid bez KERS.”
Pomimo kilku drobnych problemów na testach wygląda na to, iż Ferrari w pełni przygotowało nowy system. Zespół BMW natomiast poinformował wcześniej, iż posiada KERS gotowy do użycia w wyścigach, jednak ostateczna decyzja co do daty jego pierwszego użycia w GP nie została jeszcze podjęta.
21.03.2009 13:35
0
ciekawe czy bedzie jakas roznica miedzy osiagami bolidow z kers i bez niego.
21.03.2009 13:38
0
Oby ich nie uzyli niechcaca w nieodpowiednm momencie.
21.03.2009 13:38
0
gdyby nie bylo roznicy w osiagach, to nikt nie inwestowalby w kers i nikt by go nie mial.
21.03.2009 13:39
0
Myslę że BMW też pojedzie z KERS
21.03.2009 13:39
0
"Zespół BMW natomiast poinformował wcześniej, iż posiada KERS gotowy do użycia w wyścigach, jednak ostateczna decyzja co do daty jego pierwszego użycia w GP" niech mi ktoś wytłumaczy to zdanie..........
21.03.2009 13:43
0
Proste. BMW ma gotowy system, ale nie wie, czy go użyje.
21.03.2009 13:44
0
Dobrze że zdecydowali uzyć KERS bo kibicuje Massie
21.03.2009 13:45
0
Budyn_F1 hehe wlasnie, nie wiem czy myslisz o tym samym ale ciekawe jakby to wygladalo na pitstopie, porypie im sie znowu system swiatel a kierowca odruchowo wcisnie KERS hehe...nawet nie chce sobie tego wyobrazac....
21.03.2009 13:47
0
dubai -wiesz niestety kers ma jedna dosyc spora wade wazy pare kilo* a uzycie kers na prostej co pare okrazen nie daje takiej predkosci aby nadrobic straty do kierowcow bez kers. Po za tym gdy kers byl takim przelomem w F1 ktory pozwala przejechac okrazenie szybciej niz bez niego to kazdy zespol byby w niego wypozazony. I nikt by nawet nie pomyslal aby jechac bez niego.
21.03.2009 14:09
0
ja mam pytanie odnoścnie KERS. Czy zawodnik jak jedzie i jak wsciśnie "czerwony guzik z KERS" to musi odrazu wykorzystać te 6,6sek.? Czy może np. w jednej części okrążenia wykorzystać KERS np. przez 3 sekundy a potem w innej części resztę która mu pozostała?
21.03.2009 14:11
0
darecky3: nie musisz. nikt nie bedzie uzywał KERS w pitach. pit można użyć po osiągnięciu 100kmph.
21.03.2009 14:25
0
ciekawe czy BMW też użyje KERS-a
21.03.2009 14:30
0
no i dobrze. Bmw tez powinno jechac z KERS-em
21.03.2009 15:12
0
Może na początku KERS nie da przewagi, ale zespoły wiedzą co robią. Jeśli będą go regularnie rozwijać to wreszcie nie będzie to korzyść jedynie 0,3 sekundy na okrążeniu, tylko o wiele więcej. Moim zdaniem cała czwórka (Renault, Ferrari, BMW Sauber i McLaren) pojedzie już w Melbourne z KERSem.
21.03.2009 15:14
0
Wyobrażacie sobie Nakajime który włącza KERS przy wyjściu z zakrętu i wjeżdża w tył bolidu jadącego przed nim? Ale będą efekty:)
21.03.2009 15:22
0
Ja mam tylko nadzieje ze to nie bedzie kubica!
21.03.2009 15:36
0
nie wierzę w bezawaryjność ferrari w Australii....
21.03.2009 15:41
0
Master666- moim zdaniem też. renault i Ferrari juz jada. A mcLaren chyba pojedzie na pewno bo wiedza ze ich tempo nie jest doskonałe wiec chyba KERS jest ich jedyna szansa. A BMW pojedzie z KERS, poniewaz sa bardzo zaawansowani w pracach nad nim.
21.03.2009 15:44
0
kubicxd, zgazdam sie z toba - teraz tak, moze to powodowac wolniejsze kolka. ale twoje pierwsze pytanie jest bez sensu - bo gdyby nie bylo mozliwosci robienia szybszych okrazen, to by sie za to w ogole nie brali. a jak decyduja sie na uzycie, to chyba logicznym jest ze robia szybsze kolka niz bez kersu.
21.03.2009 15:54
0
Albert Park jest torem na ktorym KERS sie przydaje... W kwalifikacjach na 99% da przewage tylko w wyscigu moze byc roznie jesli beda sie przez to nadmiernie zuzywaly tylne opony...
21.03.2009 16:02
0
Wszystko zależy od temperatury. Jak będzie gorąco to jechanie bez KERS ma sens, ze względu na opony.
21.03.2009 16:05
0
dubai - chodzilo mi o to ze bolid z kers to jak troche ciezszy samochod o nieco wiekszej mocy a bez kersu jak lzejszy regularnie jadacy samochod dlatego zastanawia mnie czy kers daje taka przewage aby wykrecac szybsze kolka od bolidow bez kersu a pierwsze pytanie bylo zle sformulowane sorry moj blad. powinno miec taka forme: "ciekawe jaka roznica bedzie miedzy osiagami bolidow z kers i bez niego" i pozdro dla ciebie bo wreszcie znalazl sie jakis kibic z ktorym mozna sobie podyskutowac.
21.03.2009 16:13
0
Ja sadze ze Kers bedzie uzywał Nick.H a Robert.K nie!
21.03.2009 16:30
0
2009-03-21 16:05:17 kubicxd (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl) dubai - chodzilo mi o to ze bolid z kers to jak troche ciezszy samochod o nieco wiekszej mocy a bez kersu jak lzejszy regularnie jadacy samochod one beda mialy jednakowa wage 605kg tylko te bez kersa beda mialy nizej srodek ciezkosci .. :D
21.03.2009 16:36
0
Panowie! Co za głupoty wypisujecie, zwłaszcza kubicxd! Z KERS to jak cięższy samochód o większej mocy??? Przecież bolid waży dokładnie tyle samo z, czy bez KERS, chodzi tylko o mniejszą mozliwość rozłożenia masy, i w tym momencie mogą mieć problemy, aby idealnie dobrać rozłożenie masy (przód-tył). W zależności od toru muszą bardziej dociążać tył auta bądź przód i tyle. Logiczne jest, że jeśli mamy przez prawie 7 sekund na kółku dodatkowe 80 KM to przy odpowiednim użyciu da nam lepszy wynik na kółku, ktoś fajnie to zwuważył wcześniej, że qualu moze to dać przewagę. Jednak najważniejesze jest czy uda się jak najlepiej dociążyć auto, myślę oczywiście o cięższym Robercie. 3-mam kciuki za niego i za BMW, myślę, że powinni być w czołówce już od pierwszego wyścigu. Obstawiam, że oba bolidy BMW skończą w pierwszej trójce. Pozdrowienia dla wszystkich Kubicomaniaków!!!
21.03.2009 16:43
0
Na to dokładnie liczę, że KERS da przewagę BMW w kwalifikacjach.
21.03.2009 16:45
0
No to Ferrari się zdecydowało. Szczerze powiedziawszy nie za bardzo wierzyłem w to, by właśnie oni użyli go w Australii. Oby tylko nie przypłacili tego kroku równie fatalnym początkiem, jak rok temu.
21.03.2009 17:52
0
Nie wydaje mi się aby na dystansie KERS się sprawdził. Bolidy z KERS strasznie szmatławią tylne opony. Ferrari w testach po bodaj 18 okrążeniach traciło już prawie 3 sekundy na kółku, BGP około 1 sekundy w porównaniu z czasami z pierwszych okrążeń. Nie wyobrażam sobie bolidów z KERS jadących na jeden postój. Z Renault może być nieco inaczej, oni podobno wsadzają baterie do nosa. To może być spory plus, bo mogą to być słabsze ogniwa i w czasie zmiany kół zmieniają nos i mają świeżutki komplet ogniw.
21.03.2009 18:07
0
pz0 jak moga wymienic nos i maja nowy komlet ognikw przeciez bez powodu niebeda wymieniac nosa a pozatym niemgo miec calego keru osadzonego na nosieponiewarz jedno uszkodzeneprzodu i koniec wyscigu mysle ze na australi kers pomoze poniewaz jest to tor specyfikacji zwolnij przyspiez z 4 dlugimi prostymi gdzie przyda sie kers i mysle ze po 18 kolkach moga tracic ci co niebeda mieli kersu chyba ze beda mieli dobre buty to w tedy porownywalnie beda jechac z tymi co maja kers
21.03.2009 18:08
0
sorry bateri :)
21.03.2009 18:12
0
Ikabor takiego inteligencika na sile probujesz z siebie robic! To chyba oczywiste ze wszystkie bolidy w stawce nie beda wazyly tyle samo! 605 kg to minimalna waga bolidu! sam theissen apelowal o zwiekszenie minimalnej wagi bolidów. Bolid+kers+robert troche sporo. A urzadzen do zmniejszania masy bolidu nikt jescze nie wynalazl.Tylko z siebie durnia robisz.
21.03.2009 18:37
0
ciekawe jak im pójdzie z tym KERS
21.03.2009 18:50
0
bulekf1fan - malutka prośba. Pisz zrozumiale! użyj czasami przecinka, albo nawet kropki. Czasami nawet między poszczególnymi słowami używa się spacji. Ja rozumiem, że można wsadzić błąd tu i ówdzie, ale twoja wypowiedź jest rekordowa pod tym względem. Nad twoim wpisem musiałem się nieźle napocić żeby cokolwiek zrozumieć. O błędach ortograficznych nawet nie wspomnę. Teraz konkretnie. W Renault nie cały KERS siedzi w nosie, a podobno tylko baterie. Sens wymiany nosa - właśnie po to żeby mieć nowy komplet baterii. Może z tego powodu będą nieco lżejsze, bo nie muszą być tak żywotne żeby wystarczyły na cały wyścig, a tylko na 1/3.
21.03.2009 18:51
0
@kubicxd, lkabor dobrze mowi... Wszystkie bolidy beda wazyly tyle samo... kazdy ma do dyspozycji ok 100 kg balastu... Zawodnicy z KERS wykorzystaja tego balastu ok 60 kg bo KERS wazy ok 40 a zawodnicy bez KERS wykorzystaja caly balas i caly pic polega na tym ze KERS znajduje sie "bardziej z tyłu" przez co niszczy tylne opony a ci co maja caly balast moga przesunac srodek ciezkosci troche do przodu przez co nie beda tak niszczyc opon a bolid bedzie sie lepiej prowadzil... dokladnie to samo tyczy sie wagi kierowcow... Ciężsi maja mniej balastu do dyspozycji a lżejsci wiecej i moga sobie lepiej zbalanoswac bolid ot cała historia. PS: swoja droga to czekam na narzeniaka Roberta co do balansu...
21.03.2009 18:55
0
@kubicxd - mała prośba, wyjdź stąd. Moze lkabor robi z siebie inteligencika ty za to z siebie robisz kompletnego debila. pozdrawiam... niebardzo.
21.03.2009 18:55
0
kubicxd: nie masz racji. Bolid bez KERS ma mniej wiecej 490 kg, wiec bolid np. Nicka ktory wazy ok. 55kg z KERS ktory wazy ok. 35 kg zalozmy, bedzie mial do dyspozycji 25kg balansu. Natomiast Robert wazacy okolo 68 kg bedzie mial do dyspozycji 12kg balansu, ale KAZDY bolid wazy tyle samo- 605 kg, bo nie czepiamy sie tych kilku gramow roznicy. A Theissen apeluje, bo miec do dyspozycji 25kg, a 12 gk balansu, to kolosalna roznica...Kapujesz?
21.03.2009 19:15
0
Pz0 ja jak pisze to niewzracam na bledy jakie robie tylko na by wypowiedz byla kokretna, niekarzdy musi sie z nia godzic ale przynjmjej mi sie tak wydaje. Co do Kubicy to mysle ze mimo tego ze ma kers mysle ze poradzi sobie z rozlozeniem balastu a tak pozatym to bmw powiedzialo 2, 3 tygodnie temu z zmiejszyli bak paliwa i co im a jakies 10 , 15 kg mniej wagi a wiecej balastu wiec niejest tak zle
21.03.2009 19:36
0
Piszecie ze Renault moze miec baterie "w nosie"... moze i tak wczesniej ich nos byl bardzo szeroki ale ostatno bardzo go uszczuplili... Ale nikt nie pisze ze Ferrari moze miec baterie w nosie przeciez to oni pierwsi podobno nad tym pracowali...
21.03.2009 19:50
0
bulekf1fan -wiendzjasie stymnie godzerzbyspisała jakCi siezpodobaboodtego rzyjemy wpolsce rzebypisaci po polsku takniehlujniepisan eteksty somma łoczytelne i prosze pisac jaknalerzy i nie wykrencacsie dysczymśtam takimpisaniem wystawiaszopiniem tylkosobie.
21.03.2009 21:04
0
i mowilem ze beda miec KERS
21.03.2009 21:07
0
Z tego co widzę to KERS będzie kolejnym powodem do wróżenia z fusów. Będziemy sobie pitolić na tym forum przed wyścigiem jeszcze bardziej. O deszczu zapomnimy nawet...
21.03.2009 23:11
0
moze i reanault ma te baterie w nosie, calkiem jak ja, tez mam w nosie te ich baterie...heheh a tak serio to bardzo mnie ciekawi jak wypadna zespoly z Kers i bez, jeszcze pare dni
22.03.2009 01:35
0
Ferrari istniało przed Kubicą,więc dlaczego wszyscy interesują się nim,pomidory zbierał we Włoszech,czy stary jego miał inne koneksje?Ktoś wie?.Bo ja tak,ale nie będę o tym pisał.Pozdrawiam fanów czystej motoryzacji.:)
22.03.2009 03:43
0
@karol - Czy Ty przypadkiem nie byłeś ubekiem? Widać przecier pomidorowy to masz w głowie... Wysłów się chociaż dokładniej, bo nie wiadomo co autor miał na myśli!
22.03.2009 08:37
0
Shotgun chodzi mu o to ze 3/4 tego forum to pseudo kibice f1 :d
22.03.2009 10:26
0
ale tu nerwowo.. Moim zdaniem użycie KERS w pierwszym GP ,to konieczność. Tylko który z zespołów jest do tego najlepiej przygotowany to zobaczymy za tydzień sami. Kluczem do sukcesu zapewne będzie jak zwykle bezawaryjność i rozmiar przedniego skrzydla
22.03.2009 10:27
0
by go nie stracic na starcie
22.03.2009 11:43
0
Kers należy w tym sezonie a napewno w pierwszej jego części traktować jako element taktyki nic innego!
22.03.2009 13:27
0
Witam wszystkich serdecznie, to mój pierwszy wpis na tym forum, które czytam regularnie już od dłuższego czasu. Specjalne powitania dla pz0. Twoje posty są konkretne i oby tak dalej, trochę się zakręciłeś z paradoksem hydrostatycznym, który tutaj w imię filozofii @bulekf1fan ktoś ochrzcił nawet paradoksem hydrodynamicznym, ale poza tym pełen konkret. Czytając to forum razi w oczy brak kultury u niestety większości autorów, ludzie po co Wam te chamskie odzywki? Pozdrowieniaruwnierzdlabulek1fnaf
22.03.2009 14:40
0
@Made in Poland - witaj. No wież czasaminie morzna wytżymać bez tej hamuwy ;)
23.03.2009 10:29
0
pz0: hahah nie wiem czemu i jak, ale jakos udalo mi sie szybko i plynnie przeczytac ten Twoj zwichrowany tekst :D. A co do kersu to uwazam, ze ani my ani zaden z teamow nie wie dokladnie co sie stanie w Australii. Podejrzewam, ze bedzie trzeba okolo trzech GP zeby snuc jakies bardziej konkretne wnioski. No, ale najwazniejsze, ze bedzie sie dzialo! :) Pozdrawiam.
23.03.2009 12:23
0
go forest go
23.03.2009 21:58
0
To jeszcze czekamy na decyzję McLarena i BMW. Już mnie skręca z ciekawości czy opłaciło się ładować tyle kasy w cały ten system. Reszta teamów ma bolidy przystosowane do zamontowania KERS, natomiast czytałem gdzieś wypowiedź Brawna, że w bolidzie BGP001 nie przewidziano w ogóle możliwości jego zamontowania dzięki temu mają mniejsze wloty do chłodnic i prostszy system chłodzenia. Jeżeli KERS okaże się dobrym pomysłem, to Brawn będzie miał problem.
24.03.2009 16:56
0
Czyli Brawn postawił wszystko na jedną kartę, zobaczymy czy im się to opłaci. @pz0: Mówiłeś wcześniej o dużym zużyciu tylnych opon w bolidach z zamontowanym KERS. Myślę, że w pierwszych GP, większość teamów zdecyduje się na montaż tego systemu w co najmniej jednym ze swoich bolidów, aby sprawdzić bilans zysków i strat.związanych z jego użyciem. Jeśli większe zużycie opon zniweluje korzyści związane z użyciem KERS, to okaże on się on niewypałem. Wtedy Brawn może być mocny, a reszta będzie pluć sobie w brodę i żałować tych milionów wydanych na jego rozwój. A jeśli nie, to pod koniec stintów będą bardzo szybcy, ale to raczej będzie za mało.
24.03.2009 17:59
0
dlatego właśnie im bliżej Australii tym bardziej mnie skręca z ciekawości. Nigdy jeszcze nie było tylu niewiadomych przed sezonem. Co do tempa na długich przejazdach to tego nie da się wyczytać z suchych wyników najszybszych okrążeń. Trzeba szukać z innych komentarzy, a te wskazują że to właśnie im więcej okrążeń tym bardziej rośnie przewaga BGP. Wniosek może być tylko jeden: jeżeli to nie ściema wszystkich zespołów to BGP znacznie lepiej obchodzi się z oponami niż wszystkie inne bolidy. Przewiduję dla nich strategię na jeden postój i to z doskonałym tempem na początku i na końcu stintu. Marnie widzę ten zysk w postaci nawet 0,3 sek dzięki KERS. Wszystko wyjdzie już za parę dni. Trzeba wytrzymać.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się