WIADOMOŚCI

FIA zmieni zasady zachowania podczas neutralizacji
FIA zmieni zasady zachowania podczas neutralizacji
Dzisiaj FIA potwierdziła iż w sezonie 2009 zmianie ulegnie, wywołujący w ubiegłym roku wiele kontrowersji sposób neutralizacji. W sezonie 2008, gdy na tor wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa, aleja serwisowa była zamykana na trzy okrążenia.
baner_rbr_v3.jpg
Procedura ta miała ograniczyć do minimum ryzyko „szybkich” powrotów kierowców do boksów, chcących zaoszczędzić cenny czas. Jednak w czasie trwania sezonu zamykanie boksów okazało się frustrujące dla zawodników, którzy akurat w danym momencie wyścigu musieli zjechać do boksów z powodu kończącego się paliwa.

W połowie ubiegłorocznego sezonu FIA rozpoczęła testy nowego systemu, który miał za zadanie analizować położenie wszystkich bolidów na torze i wysyłać do każdego z nich informację o minimalnym czasie (prędkości) z jaką można jechać do boksów.

Dzisiaj FIA potwierdziła, że nowy system będzie wdrożony od początku sezonu 2009.

„Zasada wprowadzona w roku 2007 była zła i powróciliśmy do tej z 2006” powiedział Charlie Whiting, dyrektor wyścigów GP. „Jedyną różnicą jest to, że zamierzamy wdrożyć minimalny czas powrotu do boksów.”

„Gdy wypuścimy samochód bezpieczeństwa, wiadomość zostanie przesłana do wszystkich bolidów, w których włączy się wtedy tryb jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Jak tylko wiadomość zostanie dostarczona do bolidu, system w zależności od położenia bolidu przeliczy minimalny czas powrotu do boksu kierowcy. Kierowca będzie musiał respektować to, a informacja ta zostanie wyświetlona na jego wyświetlaczu.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

38 KOMENTARZY
avatar
tomaszek f1

27.01.2009 20:36

0

w koncu cos sie dzieje pozytywnego w tych zmianach z SC oby nie bylo jeszcze gorszego zamieszania i czekamy na szczegoly:D


avatar
kumahara

27.01.2009 22:02

0

Czy pozytywnego to się zobaczy. Na razie wygląda to na bardziej komplikujący niż upraszczający system a czy o to chodzi?


avatar
Bobekman

27.01.2009 22:05

0

Nie wygląda tak źle, tylko skomplikowany, tylko czy komputer zawsze będzie niomylny ?


avatar
rzaba

27.01.2009 22:15

0

@kumahara: nie, nie chodzi o to, zeby system był komplikujący czy też upraszczający sprawę. ma być sprawiedliwy i wydajny. a jak się sprawdzi? wyjdzie w praniu. jak zwykle -_-


avatar
kumahara

27.01.2009 22:17

0

@ rzaba, najlepiej gdyby był sprawiedliwy, przejrzysty i prosty, o to mi chodziło.


avatar
Skoczek130

27.01.2009 22:20

0

Nareszcie!!! Wreszcie sprawiedliwości stanie się zadośc!!!


avatar
niza

27.01.2009 22:21

0

dokładnie, czy ten system wypali...nie wiadomo, musimy poczekać do pierwszej neutralizacji


avatar
quick B

27.01.2009 22:45

0

Myśle że bedzie w związku z tym wiele kłopotu z egzekfowaniem tego przepisu. Nie wydaje mi sie że jest to dopracowane i na pewno będą kontrowersje bo kierowcy i teamy bedą starać sie naginać ten przepis tym bardziej jeśli bedzie on miał wady.


avatar
sivshy

27.01.2009 22:50

0

no właśnie, system jest zbyt skomplikowany aby od razu był superświetny. Na pewno będzie jeszcze sporo frustracji z powodu systemu, ale z czasem się go dopracuje. Dobrze, że jest jakiś krok do przodu w sprawie SC, bo czasem na prawdę ten przepis krzywdził kierowców i kibiców.


avatar
masosz

27.01.2009 23:53

0

"Jak tylko wiadomość zostanie dostarczona do bolidu, system w zależności od położenia bolidu przeliczy minimalny czas powrotu do boksu kierowcy." - beda sie ustawialy kolejki przed pitlane i kierowcy, ktorym czas sie skonczy, beda sie przeciskali miedzy tymi, ktorzy jeszcze czekaja... :D


avatar
konika

28.01.2009 00:36

0

masosz FIA ustaliła czas minimalny a nie maxymalny, więc czas się nikomu nie będzie kończył, jak już to paliwo :))


avatar
Angulo

28.01.2009 07:25

0

Mówiłem to już ze 2 tygodnie temu. Ale dobrze, że to się stało.


avatar
czmiel_t

28.01.2009 07:56

0

konika, masosz miał pewnie na myśli kierowców oczekujących na wjazd do PitLane po upływie czasu minimalnego więc rację ma. Swoim tempem dokończą okrążenie i staną w poczekalni na zielone światełko na kierownicy.


avatar
masosz

28.01.2009 08:36

0

czmiel_t - dokladnie ;)


avatar
Budyn_F1

28.01.2009 09:55

0

Nareszcie kierowcom bedzie troche lzej i nareszcie nie beda dostawac kar.


avatar
orinocoPL

28.01.2009 09:55

0

nareszcie, koniec z debilizmem p.t. nie mam paliwa-dostaje kare.


avatar
pz0

28.01.2009 10:08

0

jakie kolejki? o czym wy mówicie? kolejki to były teraz przy tym bezsensownym przepisie. wcześniej kierowcy zjeżdżali na tankowanie na tym samym okrążeniu jednak w odstępach kilku- kilkunasto- czy kilkudziesięciosekundowych. W ubiegłym sezonie dla odmiany w pięc sekund potrafiło zjechać nawet 15 bolidów. To było chore, tankowanie przy spłaszczonej stawce. Kierowca miał wyrobioną w pocie czoła przewagę powiedzmy 30 sekund, spłaszczano stawkę, zjeżdżał na tankowanie i lądował na końcu. Minimalny czas jest tylko po to aby kierowcy nie gnali do boksów na złamanie karku. Bardzo mi się podoba ten przepis. W przypadku wypracowania przewagi możesz nie stracić nawet jednej pozycji. Na chwilę obecną nie widzę żadnych wad. Przepisy wyglądają nawet na lepsze niż te sprzed 2007. Dobrze też że FIA uznała że popełniła błąd i stara się naprawić.


avatar
sivshy

28.01.2009 10:23

0

Myślę że sezon 2009 to będą dopiero beta testy nowego systemu i przed nami i tak jeszcze sporo zamieszania. Przynajmniej dopóki go nie dopracują.


avatar
orinocoPL

28.01.2009 10:24

0

pz0-dokladnie, moze wreszcie skoncza sie cyrki w boksie.


avatar
sivshy

28.01.2009 10:36

0

System świateł w Ferrari też w założeniu nie miał mieć wad. Jak było, każdy widzi... Każdy system trzeba dopracować, błędy zazwyczaj wychodzą w "praniu", tak więc uważam że brak zamieszania po wyjeździe SC na tor-TAK, ale jeszcze nie w tym sezonie...


avatar
czmiel_t

28.01.2009 11:09

0

pz0 - kolejki ponieważ jeśli dojadą do pitlane szybciej niż wynosi ich czas minimalny na dotarcie będą musieli poczekać aż ten czas zostanie osiągnięty bo zakładam że jeśli zjadą wcześniej dostaną karę. Ogólnie przepis jest ok wg. mnie.


avatar
Xig

28.01.2009 13:42

0

Wiec przejada jeszcze jedno kolko, bo po co maja czekac 30 sekund w pitlane a reszta ma im odjezdzac skoro moga przejechac jeszcze jedno okrazenie? Oni dobrze wiedza, ze kazda sekunda czekania oddala ich od czolowki, jakakolwiek sytruacja by na torze nie byla...


avatar
sivshy

28.01.2009 15:12

0

kolejne okrążenie, ok jeśli ilość paliwa na to pozwoli. A jeśli nie, no to cóż, swoje w kolejce trzeba będzie przekiblować...


avatar
rzaba

28.01.2009 19:11

0

@ kumahara: fair enough :)


avatar
kumahara

28.01.2009 19:12

0

"minimalny czas powrotu do boksów" czyli na ten czas jednak boksy dla danego kierowcy będą zamknięte a jak się kończy paliwo to delikwent faktycznie kibluje przed pitlaine a może nawet spora procesja...


avatar
kumahara

28.01.2009 19:15

0

@ rzaba, - trzeba dążyć do doskonałości. :-)


avatar
darecky3

28.01.2009 19:29

0

a po co tam kolejki, czy kiblowanie przed wjazdem do boksu? Walic prosto do boksu a wyliczony czas kiblowac przed wyjazdem a nie wjazdem. I tak i tak nie da sie servisowac dwoch bolidow na raz ale przynajmniej kolejek nie bedzie


avatar
darecky3

28.01.2009 19:31

0

no i kierowca bedzie mial czas puscic smsa do kobity ...hehe


avatar
obi216

28.01.2009 20:59

0

Wydaje mi się , że dawna forma tankowania( przed 2007 r. ) podczas neutralizacji toru była najmniej skomplikowana i najlepsza . A teraz FIA kombinuje jak koń pod górę .. Czy ten poprzedni , czy też przyszły sposób jest bardzo niesprawiedliwy i do dupy... Bo niby w imię czego kierowca będący np. w czołówce , musi tracić dobrą pozycję z racji kary za tankowanie nie w porę. Bo co go musi obchodzić układ w obcym teamie , albo pech innego kierowcy ?! Przejazd przez boksy , lub spowolnienie dojazdu , czy tez wyjazdu z boksów to w dalszym ciągu jest kara ...


avatar
lukasz1

28.01.2009 22:16

0

1 dobra zmiana!!!


avatar
pz0

29.01.2009 03:25

0

skąd się nagle wszystkim wzięły kolejki i kiblowanie? Nie widzę szans na żadne kolejki bo to najnormalniej kierowcy się nie opłaci. gostek dostaje czas na dojazd do boksów żeby nie pędził na złamanie karku. Jak któryś będzie kiblował przed wjazdem to ostatni dupek. Przy SC chodzi o zwolnienie bolidów. Jak się któremuś kompletnie kończy paliwo tym bardziej wolno dojedzie, bo mniejsze zużycie paliwa. Przekonacie się, będzie ok i żadnych kolejek, niepotrzebnego tracenia pozycji i jakich ś chorych kar (no chyba że któremuś będzie się za bardzo spieszyło)


avatar
walerus

29.01.2009 12:42

0

gut good i dobrze....


avatar
czmiel_t

29.01.2009 12:56

0

Już to widzę jak Robert jedzie przed Lewis'em i nagle dostają informację o SC i obaj zwalniają a Lewis nie wyprzedza Roberta żeby zyskać pozycję tylko grzecznie wlecze się za nim ;)


avatar
andy_chow

29.01.2009 13:03

0

Jak zwykle wszystko okaże sie w praniu ale przepisy z zeszłego roku były chore myślę .że teraz idzie do normalności


avatar
sivshy

29.01.2009 17:41

0

wszystko wyjdzie w praniu... Przed 2007 rokiem nikt nie spodziewał się przecież, że nowe przepisy dotyczące SC będą tak krzywdzące...


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu