WIADOMOŚCI

Zespoły zmieniające silniki osiągnęły porozumienie z FIA ws. testów ze starszymi bolidami
Zespoły zmieniające silniki osiągnęły porozumienie z FIA ws. testów ze starszymi bolidami © Pirelli

Do ważnego porozumienia doszło między FIA a zespołami, które zmienią dostawców silnikowych po sezonie 2025. Dzięki niemu będą mogły bez problemu organizować testy w wykorzystaniem starszych konstrukcji, aczkolwiek koszty ich organizacji mają znacznie wzrosnąć.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Testy z wykorzystaniem starszych bolidów (TPC) są jedną z niewielu możliwości zespołów na zorganizowanie dodatkowych prób dla swoich kierowców. Po zeszłorocznych wątpliwościach, jakie pojawiły się po nietypowych zagrywkach niektórych ekip, FIA znacząco ograniczyła je przed obecnymi zmaganiami.

Nie ulega jednak wątpliwości, że dalej będą one znaną praktyką wśród drużyn i to zwłaszcza w kontekście przygotowań do sezonu 2026. Na tym polu wystąpił pewien problem, a konkretnie związany ze zmianą dostawcy jednostek napędów. Dotknie to aż pięciu zespołów: Alpine, Astona Martina oraz Saubera/Audi i obu teamów Red Bulla (trójka ta zacznie korzystać z własnych motorów).

Jak się okazało, już od dłuższego czasu te zespoły prowadziły rozmowy z FIA nt. organizacji testów ze starszymi bolidami. Serwis Motorsport przekazał dziś, że udało się osiągnąć porozumienie między stronami. Federacja nakaże obecnym dostawcom tych ekip udostępnianie swoich silników w kolejnych dwóch latach mimo wygasających umów.

Zdaniem ww. portalu, poskutkuje to dwukrotnym podwyższeniem cen dostawy przez producentów, biorąc pod uwagę fakt, iż TPC nie są objęte zapisami limitu finansowego. O takiej podwyżce miał już poinformować jeden z dostawców. Ma to nie stanowić jednak większego problemu dla ekip, gdyż nie będą musiały uwzględniać tych testów w tzw. czapie budżetowej:

"Nie sądzę, by stanowiło to problem. Jakikolwiek wydatek, który nie jest uwzględniony w limicie budżetowym, nie wydaje się obszarem, w którym zespoły szukają obecnie oszczędności", przekazał jeden z informatorów Motorsportu.

Obowiązek wspierania silnikowego TPC oznacza, że mimo wygasających umów - i o ile pojawi się odpowiednia prośba - Ferrari dalej będzie musiało pomagać Sauberowi/Audi, Mercedes Astonowi Martinowi, a Honda Red Bullowi i Racing Bulls. Ciekawie może zrobić się w przypadku Alpine, ponieważ jeśli Renault całkowicie zamknie fabrykę w Viry-Chatillon, zespół będzie musiał szukać innych rozwiązań.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.