WIADOMOŚCI

FIA jeszcze bardziej zaostrza komunikację radiową
FIA jeszcze bardziej zaostrza komunikację radiową
Międzynarodowa Federacja Samochodowa rozesłała do wszystkich ekip aktualizację listy dozwolonych w sezonie 2016 przekazów radiowych.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Już w minionym sezonie FIA wprowadziła ograniczenia w komunikacji na linii kierowca – zespół, jednak od tego roku zostały one zaostrzone.

Charlie Whiting przesłał do zespołów notatkę z wypunktowaną listą 24 dozwolonych komunikatów radiowych. Lista ta jest jeszcze bardziej restrykcyjna niż poprzednio proponowana.

Dodatkowo FIA wypunktowała przekazy radiowe, które wcześniej uważała za zgodne z regulaminem jednak przed pierwszym wyścigiem sezonu zdecydowała się je zakazać.

Poniżej przedstawiamy pełny dokument FIA w tej sprawie.

Ograniczenia w komunikacji radiowej między zespołem a kierowcą w sezonie 2016

Ograniczenia będą dotyczyły:

- całej komunikacji z kierowcą włączając w to, ale nie ograniczając tylko do tego, radia i tablic informacyjnych;
- zawsze gdy bolid jest poza garażem z kierowcą na pokładzie (za wyjątkiem czasu, gdy bolid znajduje się na alei serwisowej w dniu wyścigu przed lub w trakcie wykonywania okrążeń zapoznawczych);

Poniżej przedstawiamy listę dozwolonych komunikatów radiowych

Każda inna wiadomość, włącznie z tymi przedstawionymi poniżej, które uznamy za zakodowaną formę przekazu służącą innemu celowi (włączając w to podpowiedź kierowcy) będzie uważana za złamanie Artykułu 20.1 Regulaminu Sportowego i zostanie zgłoszona do sędziów zawodów.

  1. Potwierdzenie że wiadomość kierowcy została usłyszana
  2. Wskazanie na krytyczny problem z bolidem. Wiadomość taka może zostać wykorzystana tylko w sytuacji, gdy awaria części lub systemu jest bliska
  3. Informacje dotyczące uszkodzeń bolidu
  4. Instrukcje, aby kierowca wybrał podstawowe ustawienia w celu złagodzenia skutków utraty funkcjonalności czujnika, siłownika czy kontrolera, którego złe wskazania lub awaria nie zostały wykryte a oprogramowanie pokładowe nie radzi sobie z nim. Zgodnie z Artykułem 8.2.4 każde nowe ustawienia wybrane w ten sposób nie mogą poprawiać osiągów bolidu bardziej niż przed utratą tej funkcji
  5. Nakaz zjazdu na aleję serwisową, aby naprawić lub wycofać bolid
  6. Wskazanie na awarię bolidu rywala
  7. Informacje porządkowe (czerwone flagi, niebieskie flagi, żółte flagi, samochód bezpieczeństwa, wirtualny samochód bezpieczeństwa, zaniechanie startu wyścigu lub inne podobne instrukcje czy informacje od kontroli wyścigu)
  8. Przekazywanie informacji od kontroli wyścigu (można wyłączyć odliczanie przed startem do okrążenia formującego i informację o tym, że ostatni bolid zajął już pozycję na polu startowym pod koniec okrążenia formującego)
  9. Mokry tor, olej lub inne części w określonych zakrętach
  10. Informacje pogodowe
  11. Informacje dotyczące własnych czasów okrążeń lub czasów sektorów kierowcy
  12. Szczegóły czasu rywala
  13. Pomoc przy unikaniu ruchu na torze podczas sesji treningowych czy wyścigu
  14. Instrukcje dotyczące zamiany pozycji z innymi kierowcami
  15. Liczba okrążeń lub czas pozostały do końca sesji treningowej lub wyścigu
  16. Pozycja podczas sesji treningowej lub wyścigu
  17. „Naciskaj mocnej”, „naciskaj teraz”, „będziesz ścigał się z XX”, „spokojnie” lub podobne (przypominamy o możliwości pojawienia się podejrzenia zakodowanej wiadomości przy wydawaniu tego typu zachęt)
  18. Kiedy zjechać do boksów (lub wyjechać na pola startowe na okrążeniu zapoznawczym). Każda z takich wiadomości może być przekazana, gdy kierowca ma zjechać na aleję serwisową na danym okrążeniu
  19. Przypomnienie o użyciu ogranicznika prędkości, zmianie ustawień, aby odpowiadały oponom założonym do bolidu oraz uważanie na białe linie, słupki, czy pomiar wagi, gdy kierowca wjeżdża lub wyjeżdża z alei serwisowej
  20. Informacje o wykroczeniach kierowcy lub rywala, np. ominięcie szykany, wyjechanie poza tor, kary czasowe itp.
  21. Informacje o aktywowaniu lub dezaktywowaniu systemu DRS
  22. Kwestie związane z radzeniem sobie z awarią DRS
  23. Transfer oleju
  24. Informacje o sekwencji testowej podczas sesji treningowych, np. mapowanie aerodynamiki
Poniżej przedstawiamy wypunktowaną listę pierwotnie dozwolonych do wykorzystania w sezonie 2016 informacji ,a które zostały tuż przed weekendem wyścigowym uznane za złamanie regulaminu.

Lista rzeczy usuniętych
  • Straty do rywala podczas sesji treningowych czy wyścigu
  • Podawanie strat pomiędzy bolidami w kwalifikacjach, aby lepiej pozycjonować bolid w celu uzyskania czystego okrążenia
  • Wybór opon na kolejnym pit stopie
  • Podawanie informacji ile okrążeń pokonał rywal na danym zestawie opon podczas wyścigu
  • Specyfikacja opon rywala
  • Informacje na temat spodziewanej strategii rywala
  • Informacje o oknie samochodu bezpieczeństwa
  • Informacje o zmianie kąta przedniego skrzydła podczas kolejnego pit stopu
  • Przypomnienia o ograniczeniach toru
  • Ilość pozostałych okrążeń do końca wyścigu

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

7 KOMENTARZY
avatar
walerian

17.03.2016 17:46

0

oj... biedny hamilton... :)


avatar
Del_Piero

17.03.2016 19:04

0

co tak słabo? Niech rozstrzelają inżynierów za podawanie informacji a kierowców na syberię.


avatar
Blazefuryx

17.03.2016 19:45

0

1. Haha, dokładnie. :)


avatar
Miki42

17.03.2016 20:38

0

Miałem tu już nic nie napisać ale to mnie wnerwiło ta FIA ma całkowitego Fisia to po co tam inżynier wyścigowy jest ????


avatar
maniexs

17.03.2016 22:18

0

Fia robi z f1 zabawę podobna do gry tam również nie można uzyskać żadnych informacji, a bez tego nie da się jechać totalny idiotyzm -.-


avatar
theadzik

17.03.2016 22:27

0

12. Szczegóły czasu rywala "Przeciwnik X jest szybszy w zakręcie 8" daje do zrozumienia, że w zakręcie 8 trzeba przyspieszyć... czy tego przypadkiem nie chcieli wyeliminować?


avatar
ekwador15

18.03.2016 09:35

0

Lewis i tak będzie wygrywał nieważne co nowego FIA wymyśli. Wygrywa od sezonu 2007 w każdym kolejnym roku mimo tylu już zmian przepisów. Z nową erą V6 Turbo i ERSem także miał sobnie nie poradzić, więc piszcie co chcecie i tak będzie dalej wygrywał. 3 tytuły na koncie i 43 wygranyh wyścigów.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu