Jako, że do inauguracji wyścigowego sezonu Formuły 1 pozostało już zaledwie 10 dni, postanowiliśmy pokrótce przybliżyć fanom zmiany jakie zajdą w tym sporcie zarówno ze strony technicznej, jak i sportowej.
Sezon 2015 pod względem technicznym stanowi raczej ewolucję niż rewolucję z jaką zespoły miały do czynienia w ubiegłym roku, tak więc nie ma mowy o radykalnych zmianach, niemniej także i w tej sferze zaszło kilka drobnych zmian, których opisanie zajęło jak widać sporo miejsca.Już podczas prezentacji nowych bolidów, w styczniu, jasne stało się, że największą wizualną różnicą w sezonie 2015 będą kształty nosów. Zmienione po raz kolejny w tym zakresie przepisy FIA, ukróciły szeroką dowolność ekip przy projektowaniu tej newralgicznej części auta. W sezonie 2015 w odróżnieniu do sezonu 2014 nie ma mowy o długich końcówkach, wywołujących u kibiców przeróżne mniej lub bardziej dziwne skojarzenia.
Większość inżynierów uważa, że optymalnym rozwiązaniem jest konstrukcja nosa w stylu Williamsa, jednak ekipy Mercedesa i Ferrari przyjęły nieco inną koncepcję w swoich autach. Ogólnie jednak nosy w bolidach na sezon 2015 są znacznie krótsze niż w minionym roku.
Doprecyzowaniu uległy także przepisy zabraniające korzystania z zawieszenia typu FRIC, które wywołało tyle zamieszania w trakcie sezonu 2014 oraz podniesiono minimalną wagę bolidu do 702 kg (w sezonie 2014 było to 701 kg).
FIA zdecydowała się także poprawić nieco bezpieczeństwo kierowców, nakazując ekipom powiększyć specjalne panele, mające zapobiegać przedostawaniu się do kokpitu zewnętrznych elementów. Panele te umieszczone są wokół kokpitu kierowcy i wykonane są z Zylonu.
Znacznie więcej zmian FIA dokonała jednak w regulaminie sportowym i samych procedurach. Niektóre z tych zmian były już wcześniej zapisane w regulaminie jednak z różnych względów ich wdrożenie zostało opóźnione w czasie.
Układy napędowe - każdy kierowca w trakcie sezonu będzie mógł wykorzystać tylko cztery zestawy układu napędowego w odróżnieniu do pięciu jakie miał w minionym roku.
Kary za wymiany podzespołów silnika - wymiana pełnego układu napędowego nie będzie skutkowała automatyczną karą. Kary będą się kumulowały i będą wydawane na określone podzespoły silnika. W przeciwieństwie do kar w sezonie 2014, te dotyczące układu napędowego nie będą już odkładały się na kolejne Grand Prix w przypadku, gdy nie zostaną w pełni wyegzekwowane. Zamiast tego sędziowie będą uzupełniali kary podczas wyścigu zgodnie z poniższym kluczem:
- 1-5 niewykorzystanych miejsc: kara pięciu sekund (w trakcie najbliższego pit stopu)
- 6-10 niewykorzystanych miejsc: przejazd przez boksy
- 11-20 niewykorzystanych miejsce: 10 sekundowa kara stop&go
- Ponad 20 niewykorzystanych miejsce: kara czasowa
System punktowy po zaledwie rocznej próbie Formuła 1 pożegnała się z podwójnym punktowaniem wybranych wyścigów, a konkretnie ostatniego i w sezonie 2015 wszystkie wyścig będą punktowane wedle jednego, standardowego klucza punktowego.
Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa (VSC) - po wypadku Julesa Bianchiego podczas GP Japonii FIA zdecydowała się opracować i wdrożyć system wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, wzorowany na tym wykorzystywanym podczas wyścigów Le Mans. O rozpoczęciu procedury wirtualnego samochodu bezpieczeństwa informowały będą panele z napisem VSC. Procedura ta ma być odpowiednikiem częściowej neutralizacji toru, nie wymagającym wypuszczenia na tor samochodu bezpieczeństwa.
Zawieszanie wyścigu - w sezonie 2015 kierowcy w przypadku przerwania wyścigu nie będą ustawiali się na polach startowych, a bezpośrednio zjeżdżać będą na aleję serwisową.
Kary porządkowe - kierowca będzie zmuszony do startu z alei serwisowej jeżeli na polach startowych po sygnale 15 sekund będzie znajdował się jakikolwiek członek jego załogi.
Kara za niebezpieczne wypuszczenie kierowcy ze stanowiska serwisowego - od sezonu 2015 10-sekundowa kara stop & go będzie wydawana automatycznie. Sędziowie będą mogli jednak w wybranych przypadkach nakładać dodatkowe sankcje.
Zdublowani zawodnicy podczas procedury neutralizacji toru - podobnie jak w sezonie 2014 zdublowani kierowcy będą mogli oddublować się podczas procedury wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa. Samochód bezpieczeństwa nie będzie jednak w tym roku musiał czekać aż kierowcy ci ustawią się w szyku na końcu stawki i będzie mógł zjechać do boksów jak tylko ostatni ze zdublowanych kierowców go wyprzedzi.
Przełożenia skrzyni biegów - zespoły nie będą mogły już wykorzystać jednego jokera i zmienić w trakcie sezonu nominowany przed rozpoczęciem mistrzostw zestaw przełożeń.
Test w trakcie sezonu - w sezonie 2015 w trakcie mistrzostw odbędą się dwa dwudniowe testy F1, zamiast czterech, jak to było w ubiegłym roku. Testy odbędą się po GP Hiszpanii na torze Catalunya oraz po GP Austrii na torze Red Bull Ring. Dwa z czterech dni testów muszą być zarezerwowane dla młodych zawodników.
Malowanie kasków - w sezonie 2015 FIA postanowiła zadbać o komfort oglądania wyścigów w telewizji i z trybun, wprowadzając przepis zakazujący kierowcom częstych zmian malowania swojego kasku. Od sezonu 2015 kierowcy będą mogli posiadać tylko jeden wzór kasku na cały sezon.
Poprawa widowiska - chcąc poprawiać spektakl jakim są wyścigi Grand Prix włodarze sportu doszli do wniosku, że aby jazda nowymi bolidami F1, które zebrały tyle krytyki zwłaszcza na początku sezonu 2014 wyglądała jeszcze bardziej spektakularnie, należy w tylnej ich części, pod podłogą zainstalować tytanowe płyty. Zmiana ta sprawi, że na nierównościach toru wkładki te będą generowały snopy iskier, podobne do tych jakie można było oglądać na torach F1 w latach '80. Pierwsze testy systemu odbyły się podczas ostatnich weekendów wyścigowych sezonu 2014 i zapowiadają się ciekawie z punktu widzenia kibica oglądającego wyścig w telewizji.
04.03.2015 14:16
0
1. Kara za niebezpieczne wypuszczenie kierowcy ze stanowiska serwisowego - dalej uważam, że za to powinno się karać team. 2. Zawieszanie wyścigu - jaki jest sens zjeżdżania do alei serwisowej zamiast pozostania na polach startowych? 3.Malowanie kasków - "w sezonie 2015 FIA postanowiła zadbać o komfort oglądania wyścigów". Jaki komfort? To głupota. Karać kogoś za indywidualność kierowcy. Poza tym trzeba być debilem, żeby w TV nie rozpoznać kierowcy, kiedy kierowcę można poznać po teamie, wyglądzie jego bolidu oraz numerze. Są numery, więc to wystarczy.
04.03.2015 16:21
0
A płyta tytanowa?
04.03.2015 17:14
0
Michael Schumi w FIA siedzą sami dziadkowie z krótkowzrocznością, stąd zakaz zmiany barw kasku. Kibice jak pisałeś, wiedzą kto czym jedzie:)
04.03.2015 18:14
0
2. mar122 tak sie zastanawialem o czym jeszcze zapomnialem, dzieki!
04.03.2015 18:42
0
Mógłby ktoś szerzej wyjaśnić kary za wymiany podzespołów silnika? W szczególności czym są te niewykorzystane miejsca, bo tego nie rozumiem, a bez tego nie idzie zrozumieć całości.
04.03.2015 19:43
0
A miały być szersze bolidy...
04.03.2015 20:30
0
5. wheelman jezeli kierowca wywalczy w czasowce 15 miejsce, a stawka sklada sie z 20 zawodnikow. To mozna go cofnac o tylko 5 pozycji. Jezeli teraz ten sam zawodnik dostanie kare powiedzmu 15 pozycji w plecy za wymiane podzespolow silnika, to ma 10 pozycji niewykorzystanych i zamiast tak jak w ubieglym sezonie w kolejnym wyscigu byc cofnietym, zostanie ukarany czasowo podczas wyscigu.
04.03.2015 21:00
0
Jaki jest sens w zabranianiu zmian przełożenia skrzyni biegów? To chyba nie jest jedna z ofiar cięcia kosztów, bo gdzie tu koszta? Szkoda, bardzo szkoda, bo gdyby mieli chociaż możliwość wybrać przełożenie na każdy wyścig z osobna, to i czasy byłyby o wiele lepsze, co byłoby raczej dobrym pomysłem. No trudno, postanowione, ale jaki w tym sens, cel?
04.03.2015 21:39
0
Zjazd do pit lane na RF jest bez sensu. Zawsze fajnie było podpatrzeć co tam majstrują mechanicy na polach startowych, generalnie było jakoś tak "bliżej" kierowców. A teraz się pochowają w garażach :( @8 W zasadzie to niewiele zmienia bo po prawdzie to po wykorzystaniu jokera niewiele zmieniały się te przełożenia - po prostu w obu częściach kalendarza są tory o odmiennych charakterystykach i te 2 ustawienia przełożeń po prostu nie mogły się za bardzo różnić.
05.03.2015 05:55
0
Jeśli widzę snopy iskier, ale mam świadomość,że są one sztucznie wytworzone przez specjalne wkładki to nie jest to dla mnie żadną atrakcją niestety.
05.03.2015 09:35
0
@10 Bez powrotu tankowania takie naturalne atrakcje jak Massa z 3-metrowymi płomieniami już nie wrócą niestety.
05.03.2015 09:55
0
Snopy iskier... OMG!! Czy w sezonie 2016 będzie obowiązkowe nagłośnienie imitujące V10 i generujące 145dB?
07.03.2015 14:00
0
Hehe, najlepsza ta płyta tytanowa... F1 wiele straciła na przestrzeni lat i to praktycznie na każdym polu. Jej poziom wyraźnie podupadł. Miejmy nadzieje, że lepsze dla niej czasy nastąpią wraz z 2017 rokiem i wróci prawdziwa F1... ;)
12.03.2015 08:31
0
płyta jest super ;-) , słyszałem że pracują również nad neonową antenką i świecącymi wentylami
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się