WIADOMOŚCI

Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
Podczas gdy Formuła 1 próbowała przygotowywać się w Silverstone do GP Wielkiej Brytanii, Światowa Rada Sportów Motorowych uchwalała ważne zmiany na sezon 2014. Jak się można było spodziewać większość z nich poznaliśmy już wcześniej z przecieków prasowych. Poniżej prezentujemy kompletny spis zmian w regulaminie sportowym i technicznym Formuły 1 na sezon 2014.
baner_rbr_v3.jpg
Zatwierdzone zmiany w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014

Zgodnie z prośbą Mercedesa, będzie on mógł dostarczać silniki do maksymalnie czterech ekip Formuły 1 w sezonie 2014.

System punktów karnych dla kierowców zostaje wdrożony. Jeżeli kierowca zgromadzi więcej niż 12 punktów zostanie wykluczony z kolejnego wyścigu. Punkty pozostaną na koncie kierowcy przez 12 miesięcy. Liczba punktów jakie może otrzymać kierowca za wykroczenia będzie różna i wahała się od 1 do 3 w zależność od wagi wykroczenia.

Zaadoptowana zostaje procedura umożliwiająca oddanie pozycji kierowcy, który poprzez wyjechanie poza tor zyskał przewagę.

Znacząca redukcja czasu testowania w tunelu aerodynamicznym oraz prac CFD [ang. Komputerowa Dynamika Płynów] zostaje nałożona, aby ograniczyć koszty i potencjalnie umożliwić dwóm ekipom dzielenie jednego tunelu aerodynamicznego.

Cztery dwudniowe testy będą dozwolone w trakcie sezonu zamiast obecnych ośmiu dni promocyjnych oraz trzech dni testów młodych kierowców. Testy te odbędą się na europejskich torach we wtorek i środę po wyścigu, aby zminimalizować dodatkowe nakłady finansowe.

Test na torze będą teraz dozwolone w styczniu 2014, tak aby pomóc przetestować nowe jednostki napędowe.

Ze względów bezpieczeństwa cały personel zespołów pracujący przy bolidach w pit stopach podczas wyścigów będzie musiał nosić kaski ochronne.

Każdy kierowca otrzyma dodatkowy zestaw opon, którego będzie mógł użyć w pierwszych 30 minutach pierwszego piątkowego treningu. Ma to zachęcić zespoły do wyjeżdżania na tor bez potrzeby martwienia się o cenne zużycie opon.

Kilka nowych regulacji zostało zatwierdzonych, aby zarządzać nowymi, znacznie bardziej skomplikowanymi jednostkami napędowymi. Uzgodniono, że każdy kierowcą w trakcie całego sezonu będzie mógł użyć tylko pięciu jednostek napędowych. Każde wykorzystanie dodatkowego pełnego zestawu napędowego będzie skutkowało startem z alej serwisowej. Każda zmiana poszczególnych elementów, za wyjątkiem dozwolonych pięciu, takich jak turbosprężarki, MGU [ang. Motor Generator Unit] czy magazynu energii, będzie skutkowało przesunięciem o 10 pozycji na starcie.

Żaden z producentów nie będzie mógł homologować więcej niż jedną jednostkę napędową między sezonem 2014 i 2020. Zmiany do homologowanych jednostek będą dozwolone jedynie ze względu na instalację, żywotność lub oszczędności kosztów.

Kierowcy musza używać teraz skrzyni biegów przez sześć kolejnych wyścigów, gdzie limit ten obecnie wynosi pięć.

Bolid nie może zużyć więcej niż 100 kilogramów paliwa podczas wyścigu. Czas ten liczy się od czasu zgaśnięcia świateł na starcie do wywieszenia flagi w szachownicę. Będzie to monitorowane przez zatwierdzony przez FIA czujnik przepływu paliwa.

Ograniczenie prędkości na alei serwisowej, które aktualnie wynosi 60 km/h dla sesji treningowych i 100 km/h podczas kwalifikacji i wyścigu (60 km/h podczas całego weekendu w Melbourne, Monako i Singapurze), zostało zmienione i ustawione na poziomie 80 km/h dla całego weekendu (za wyjątkiem trzech wspomnianych wyścigów, które utrzymają ograniczenie na poziomie 60 km/h dla całego weekendu). Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, gdyż większość wypadków przytrafia się podczas wyścigu, gdy ograniczenie jest wyższe; kierowcy przed wyścigiem także mają mało szans przećwiczyć zatrzymywanie auta ze 100 km/h.

Zatwierdzone zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014

Podjęto środki, aby zapobiec korzystaniu przez zespoły z nosów posiadających uskok. Zmiana ta podtrzymuje jednak wdrożony ze względów bezpieczeństwa przepis nakazujący stosowanie obniżonych nosów.

Minimalna waga bolidów została podniesiona o 5 kg, gdyż jednostka napędowa będzie ważyła nieco więcej niż pierwotnie się tego spodziewano. Rozkład mas został także odpowiednio zmieniony.

Elektroniczna kontrola tylnego układu hamulcowego zostaje dozwolona, aby zapewnić płynne hamowanie podczas odzyskiwania energii.

Aby zapewnić lepszą odporność na skośne uderzenia, boczne struktury ochronne będą teraz ustandaryzowane i jednakowo zamontowane do bolidów. Testy zderzeniowe zostaną zastąpione statystycznym testem obciążenia oraz ściskania. To pomoże zredukować koszty, gdyż żaden zespół nie będzie musiał rozwijać własnych struktur ochronnych.

Aby zapewnić, że struktury ochronne wokół głowy kierowcy są mocniejsze, odkształcenie obręczy ochronnej podczas statycznego testu obciążeniowego zostaje zredukowane z 20 do 5 mm.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

17 KOMENTARZY
avatar
PanPikuś

28.06.2013 17:52

0

Hmmm. Bai mnie przepis dotyczący paliwa na wyścig. Będzie tak, że skończy się oszczędzanie opon, a zacznie oszczędzanie paliwa. Swoją drogą, skoro obecne skrzynie ledwo wytrzymują te 5 wyścigów to marnie widzę przyszły rok. Jak tak dalej pójdzie z testowaniem , np w tunelu to zespoły będą projekty z deski bezpośrednio przywozić na tor. Swoją drogą, dlaczego nie ma standaryzacji zespołów aby ograniczyć koszty. Każdy ma limit 100 pracowników , 5 sponsorów, 2 desek kleśraskich i 25 ołówków na sezon. Zapomniałem. Widowisko się pogarsza. Hmmm wprowadźmy może działka laserowe i tarcze na końcu sektorów. Za każde " pudło " doliczymy sekundę do wyniku końcowego.


avatar
Kazik

28.06.2013 17:54

0

kempa,ban na jeden wyścig przysługuje kierowcy,który zgromadzi WIĘCEJ niż 12 pkt. karnych (czytam u źródeł).


avatar
ULTR93

28.06.2013 17:56

0

Duzo tego. Troche nie podoba mi sie zmniejszenie prrdkosci w alei, no ale bezpieczenstwo w pierwszej kolejnosci.


avatar
kempa007

28.06.2013 18:08

0

2. Kazik racja, poprawilem, duzo tego bylo a ja szybko chcialem wrzuci :) thx


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:19

0

Usunięty


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:23

0

Ahaha nie zrozumiałem. No właśnie. Za wykroczenia gromadzi karne pkt. jak uzbiera 12 zostaje wykluczomy z GP a ja innaczej zrozumoałem.


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:31

0

źle zrozumiałem ale i tak nie chce karnych pkt.


avatar
Michael Schumi

28.06.2013 18:40

0

Proszę o bana dla tego pana za niepoprawnie złożone zdania. Nie potrafię się rozczytać.


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:42

0

ależ potrafisz. Daj jasność a nie ciemność w ekranie. do @8


avatar
Michael Schumi

28.06.2013 18:43

0

Bez komentarza.


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:45

0

teraz nie ma co komentować. Czy w ekranach lepiej widzicie w ciemności czy jasności?


avatar
devious

28.06.2013 18:47

0

@1 Pikuś Czy twierdzisz, że w historii F1 zespoły nigdy nie oszczędzały paliwa podczas wyścigów i nigdy nie zdarzyło się, by komuś zabrakło paliwa?? Czy obecnie w F1 jak i w innych seriach nie ma limitów dot. wielkości zbiornika paliwa (czyli też zużycia)? Zanim rozgorzeje kolejna idiotyczna dyskusja pod tytułem "zmiany są złe i śmieszne" radzę zastanowić się na moimi pytaniami najpierw :)


avatar
Michael Schumi

28.06.2013 18:48

0

@5, 6, 7, 9, 11 Ale chrzanisz.


avatar
Nietoperz3

28.06.2013 18:50

0

czyli w nocy widzisz lepiej niż w dniu :)


avatar
ekwador15

28.06.2013 20:16

0

Jedna skrzynia będzie musiała wytrzymać 6 kolejnych weekendów GP. Znów będą bzdurne kary dla kierowców o 5 pozycji do tyłu. Z punktu widzenia mistrzostw, to sporo. A skrzynia nie jest najdroższym elementem w bolidzie. 250 tys dolarow jedna skrzynia, to dla zespołów mających budżet na poziomie prawie 200mln to co to jest? Nawet dla mniejszych teamow z suma 80mln to ma dramatu. Przez taką głupotę kierowcy będą tracić. Powinni to zmniejszych do kary o 2 pozycje a nie o aż 5 z takiego błahego powodu. Zawodnik sam zapłaciłby za dodatkową skrzynię jak miałoby to uchronić go od startowania zamiast z 1-3 to z pozycji 5-8.


avatar
R.U

21.08.2013 19:49

0

boczne struktury ochronne-beda od jednego dostawcy?To ma poprawic bezpieczenstwo, rozumiem,ale w przypadku jednego producenta ktos niezle zarobi.


avatar
frantic1984

11.09.2013 15:42

0

@15. ekwador15 Zgadzam się. Jest już tak wiele restrykcji odnośnie silnika, opon, paliwa i aerodynamiki, że niepotrzebnie komplikują sprawę jeszcze z skrzyniami biegów. Jak ktoś to kiedyś ładnie powiedział: "Dajmy tym chłopakom się w końcu ścigać, bo będą się bali wcisnąć gaz w podłogę, a za chwilę ostro zahamować."


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu