Boullier: Użycie twardszych opon w Q3 to dobra decyzja
Szef zespołu Renault, Eric Boullier, oraz główny inżynier wyścigowy, Alan Permane, przyznali, że decyzja o wyjeździe w Q3 na twardszej mieszance była prawdopodobnie najwłaściwszą. Robert Kubica może dzięki tej strategii zyskać, zwłaszcza w kontekście rywali startujących na oponach wykonanych z miękkiej mieszanki.„Dzisiejsza sesja była w pełni podporządkowana oponom, ponieważ wyraźnie widać, że miękka mieszanka zapewnia lepsze osiągi w czasie jednego okrążenia, podczas gdy twardsza będzie lepsza podczas wyścigu. Ciekawie będzie oglądać jutro to, jak kierowcy poradzą sobie z oponami. Robert pojechał w Q3 na twardszych oponach co, jak wierzymy, jest najlepszą opcją przed startem i miejmy nadzieję, że zostaniemy jutro nagrodzeni. Jeśli chodzi o Witalija, sytuacja była nieco frustrująca, ponieważ w Q1 było w porządku i zaprezentował on dobre tempo, ale w Q2 borykał się z brakiem przyczepności, a my musimy spróbować zrozumieć jego problemy. Szkoda, bo wydaje mi się, że miał dziś szansę na Q3. W jutrzejszym wyścigu będziemy ostro walczyć o finisz dwoma samochodami w punktach”.
Alan Permane, główny inżynier wyścigowy
„Dobrze było zobaczyć Roberta ponownie dostającego się do Q3 bez kłopotów. Jego sesja byłą całkiem bezproblemowa. Miękkie opony zapewniały dziś lepsze osiągi i tych opon użyliśmy w Q2, potem jednak zdecydowaliśmy w Q3 wyjechać na twardszej mieszance. Prawdopodobnie kosztowało nas to lepszą pozycję startową, ale czujemy, że był to dobry wybór na start i liczymy na skorzystanie na tej decyzji. Witalij miał problemy ze znalezieniem przyczepności w Q2 i niestety nie awansował do Q3. Wystartuje z P14 i liczymy na jego awans podczas wyścigu i walkę o punkty”.
komentarze
1. bullit34
Coś mi mówi że to będzie najciekawsze GP w tym sezonie Trzymam kciuki :)
2. Renault R30 F1
No ta taktyka jest bardzo opłacalna brawo dla zespołu za prawidłowe decyzje myśle że zobaczymy jutro tego efekt.
3. ziyon
Pożyjemy, zobaczymy... };-)
4. fox700912
Może być tak, że przy pełnym baku gdy bolidy będą ciężkie,. miękia mieszanka przestanie jechać juz po 6 kółkach, i może zobaczymy jakieś wyprzedzania juz na początku.
5. krzyszsz
Panowie, obyście mieli rację i strategia okazała się właściwa dla Roberta. Mam nadzieje, że Robert awansuje w wyścigu, może nie pudło, ale te kilka pozycji byłoby miłe :) Będę trzymał kciuki
6. 91mat19
a ja mam nadzieję, że KUBICA będzie na pudle :) vetel i Hamilton raczej opon nie szanują a jeszcze na miękkiej to odpadną po 3 kółkach xD
7. Made in Poland
Jeżeli będzie padał deszcz ? Ta taktyka chyba się nie sprawdzi ? Jak to jest ? Zakładają deszcze jakie chcą ?
8. piotrek74
zaraz po kwalifikacjach byłem wkur.... . Mam nadzieją że ta gumka da dobre efekty. Szefostwo niech potrząśnie tym Pietrowem bo przez niego Renia nie zmieni pozycji w generalce , chyba już starczy tej nauki !!!!
9. nolte
To jest nie tyle dobra decyzja, co jedyna racjonalna. Wybór miękkiej i liczenie na SC lub deszcz jest sztubackie. Niemniej najważniejsza jest radość dziecka...
10. tequila
Tak naprawde to o słuszności tej strategii zadecyduje pogoda i moment pojawienia sie safety caru. Więc życze szczęścia, bo to raczej loteria będzie.
11. Made in Poland
Nie rozumiem też jak miałby SC pomóc tej strategii Kubicy. Jeżeli np po 10 okrążeniach zjadą SOFTY i wyjadą na HARDach, podczas gdy Kub będzie planował zjazd np po 15 okrążeniach, a na 12 wyjedzie SC to Kub straci na tej strategii
12. Ataru
No swietna decyzja, a jutro kazdy wystartuje na deszczowkach ;-)
13. tequila
11- przy twoich założeniach jeżeli SC wyjedzie na 9 kółku to Kubica zyska. A jakby na 9 kółku zjechał SC a na 14 zaczął padać deszcz to wystarczy dojechać mety i podium jest:D
14. radzix
Jeśli nie będzie padać, to może się uda... do tej pory strategiczne decyzje zespołu były słuszne, poza tym RBR też na twardych więc faktycznie coś z tą miękką mieszanką jest coś nie tak
15. Made in Poland
do 9 będą jechać raczej gęsiego. Coś na pewno zyska, lecz niewiele. Z deszczem na 14 byłoby pięknie.
16. Niespokojny
8. piotrek74 'zaraz po kwalifikacjach byłem wkur.... ' - ja niespokojny byłem :-), bo realizator... szkoda gadać, ...gdyby nie napisy, to nie wiedziałbym, że RK w Q3 jeździ, no i nie wiedziałem na jakich gumkach, a nasi sprawozdawcy też oczywiście nie wiedzieli
17. arthi
Zasadniczo martwi mnie jedna sprawa. Taki RBR mogl sobie pzwolic na taka strategie, bo jada na poczaktu, Renault wyladowalo w polowie i teraz jesli bedzie padac to sa w ... jesli sc wyjedzie w nieodpowiednim momencie sa w .... jesli zacznie padac w nieodpowiednim momencie to sa... ryzyko uszkodzenia na starcie tez jest wieksze. Gdyby pojecali jak reszta na miekkich, to tak na prawde jedyna niewiadoma bylyby kwalifikacje i start. Oczywiscie to tylko moje obaw, w Renault pracuja z pewnoscia bardzo dobrzy stratedzy, wiec pewnie wszystko dobrze skalkulowali.
18. ___hub___
9. nolte
Niemniej najważniejsza jest radość dziecka...
Tak! ,!, dzięki temu dorośli też są szczęśliwi
19. leo_
17. No ale uszkodzenie na starcie innych niż Kubica, i wyjazd wtedy SC , to przecież nie jest złe rozwiązanie.
1. Bo jeśli ci na miękkich zaraz zjadą, to stracą, bo i tak wylądują za Kubkiem, który nie zjedzie. A wtedy i Kubek i i ci co zjechali, będą juz na tych samych oponach i sytuacja się niejako strategicznie zrównuje , z tym że Hamil i inni co zjechali , będą już za Kubicą.
2. A jeśli nie zjadą to tak samo źle dla nich, bo jadąc za SC nie odjadą RBR-om i Kubicy, przed zmianą opon na twardsze.
Dla Kubka z kolei będzie gorzej, jak na starcie będzie padać (wszyscy zmienią na deszczowe i nici ze strategii ) i jeśli SC wjedzie w okolicach 8 okrążenia, kiedy wszystkim z miękkimi będzie pasowało zjechać na zmianę opon. No ale SC może też wjechać w odpowiednim dla Roberta momencie . Można gdybać, ale generalnie strategia Renault i RBulli jest rozsądna i nie uda się w zasadzie tylko przy niekorzystnym zbiegu okoliczności.
20. yantar
Wszystko będzie ok o ile nikt z wolniejszych ekip nie łyknie Roberta na starcie lub pierwszych okrążeniach przez te opony. Bo jak utknie za kimś to kaplica, czołówka odjedzie i żegnaj wysokie miejsce na mecie.
21. arassF1
powiem Wam że po doświadczeniach ze strategiami BMW z poprzednich sezonów, zwłaszcza w stosunku do Roberta, troszkę się boję, ale pozostaje mieć wiarę i nadzieję.
22. Jaro75
Myślę że będzie dobrze.To się musi udać a dodatkowo liczę że Robert nie tylko nie straci pozycji na początku wyścigu a nawet może zyskać bo w końcu ma szybki bolid na prostej więc może się przesunąć na piątą ,szóstą pozycję po starcie.Nie sądzę aby odjechali mu inni a ci którzy są na miękkich gumach powinni szybko zjechać co zaowocuje powrotem na tor prosto w korek i utratą tempa.
23. fullbzikaaa
Jak ktoś napisał wcześniej, to jedyna rozsądna decyzja na wyścig. Co będzie, to będzie. Jeżeli chodzi o strategię Reno, to raczej nikt chyba pretensji jak dotychczas mieć nie może. BMW to przeszłość i jedyne czego mogę Sauberom życzyć, to uważne podpatrywanie tego co robi Reno. Pietia jest dobry i już się nie uczy. Spokojnie może konkurować z każdym kierowcą, jak tylko autko na to pozwoli.
24. wjabs
mógłby ktos podać w końcu kto na jakich oponkach jedzie!! narazie tylko wiadomo ze hamilton na miękich robert na twardych rbr na twardych (ale pewnosci nie ma)
poza tym mysle ze strategia niesie ryzyko, ale mniejsze, hamiton zaryzykował, bo jeśli nie bedzie deszczu to ma pozamiatane, SC na początku moze tylko pogorszyc sytuacje bo niewiadomo jak merce, ale pewnie na twardych, wiec bedą trzymać stawke a rbr odjadą z kubikiem mam nadzieje, niewiedomo co z ferarii jakie oponki itp, pozatym trzeba wziąść pod uwage ze SC bedzie więcej, wtedy mięka mieszanka na początku jest bardzo opałacalna, bo jakos nie wierze ze ktos potrafiłby przejechac cały wyścig na jednym komplecie (w przypadku zmiany gum na pierwszym kółku SC), a jak jeszcze zacznie padac w środku czy na końcu wyścigu, to będzie jazda hehehhe
25. Cypriano
czyli Kubica na 2 postoje zapewne twarde-twarde-miękkie
26. wojtr33
24. wjabs
Opony, na jakich startuje pierwsza dziesiątka:
1. Lewis Hamilton – miękkie
2. Mark Webber – twarde
3. Sebastian Vettel – twarde
4. Fernando Alonso – miękkie
5. Jenson Button – miękkie
6. Vitantonio Liuzzi – miękkie
7. Felipe Massa – miękkie
8. Robert Kubica – twarde
9. Adrian Sutil – miękkie
10. Nico Rosberg – miękkie
27. misiauek
ci co narzekaja na strategów Reni - z tego co zrozumiałem z wypowiedzi KUB to w zasadzie jego decyzja była o tych twardych gumach, a do tej pory Renia i KUB mieli dobrego nosa do strategi - no i podoba mi się to, że nie boja się podjąć ryzyka i walczą o to co sie - gdyby założyli miękki kapcie to bez jakiś nietypowych wydarzeń realnie nmieli by szanse najwyżej na 4 miejsce (za RBR i HAMem) a tak jest szansa być przed wszystkimi q3 którzy ruszą na miekkiej mieszance
28. pesymista
Tak, a jak się nie uda to będzie skomlenie na strategie. Start wypromuje tych na miękkich bo wiadomo lepiej będą dogrzane. Także podsumowując Robert ma duże szanse na stracenie pozycji, potem będą przetasowania po pit stopach i ostatecznie pewnie skończy na góra 6 miejscu. Ja mam złe przeczucia.
29. Kornik
Ja powiem jedno. To jest za trudny tor żeby przewidzieć kto gdzie będzie. Jak wiemy wielu mistrzów kończyło na ścianie + SC i wszystko może sie odwrócić do góry nogami. Można spekulować gdzie będzie Kubica ale i tak nikt tego nie przewidzi.
30. pesymista
Przekombinowali z tą strategią jak nic. Ci na miękkich z przodu odjadą mocno, zyskają przewagę przed pit stopem i będzie tak jak zawsze. Reno może se wsadzić tą dziwną decyzję głęboko. A kubicki czasem jest za pewny siebie, popełnił duży błąd uderzając w barierę.
31. Piotr_the
To prawda strategia durna zawsze lepiej startować z 4 miejsca niż z 8 i opony nic tu nie dadzą wyprzedzać jest trudno raz Kubica się o tym przekonał jak prawie nie zabił się na tym torze. Czy oni myślą, że wszyscy pojadą na 2 pity a oni jedyni na 1 to i tak nic nie da bo czołówka może odskoczyć na tyle, że wyjadą i tak przed Kubicą. Dotychczasowe wyścigi uczą i Renówka o tym też wspominała, iż trzeba się poprawiać w kwalifikacjach więc nie wiem dlaczego taka decyzja??? Na pewno Redbule są w najlepszej sytuacji mogą liczyć na dublet, Kubicy pozostanie jedynie wspaniały star o co będzie ciężko.
32. vigoo
Mnie tez się zdaje, ze takie kombinacje na nic się nie zdadzą. Trzeba było cisnąć w kwalifikacjach ile się dało a nie kombinować. Chytry dwa razy traci...
33. piotrek74
16. Niespokojny-odnośnie komentatorów to oni widzą chyba to samo co my i dlatego nic więcej od nich nie wymagam ,i dlatego na gorąco nie komentuję bo można dużego babola strzelić . Jest w miarę ,ponieważ są już ciut przed Mercedesem , Chyba nikt nie marzył że będą konkurować z wielką trójką .
34. m_cls
Szok jacy ignoranci piszą komentarze ( Piotr_the , pesymista i paru innych ).marnujecie się na tym portalu, wyslijcie swoje CV razem z tymi postami a macie pewne zatrudnienie w ekipach F1. Litości..dla samych siebie , nie kompromitujcie się, poziom waszego zrozumienia F1 jest na poziomie żłobka...
35. piotrek74
Ta strategia zakładała że będą startować z drugiej lub trzeciej lini ,ale Robert przecenił swoje i bolidu osiągi i teraz musi straszyć i naciskać bolidy przed sobą aby miękka mieszanka szybko zmieniła się w koszmarną gumkę . Pocieszające jest jeszcze że bolid mają ustawiony ze wskazaniem na max prędkość - zobaczymy czy to wykorzystają(To będzie długie popołudnie)
36. Budyn_F1
Mysle tylko ze maj jakas dobra stategie na wyscig.
37. trooh
bedzie dobrze jak ci na miekkich kapciach 5 kolekprzejada w pelni obciazonym bolidem softy zuzyja sie dwa razy szybciej jak w Q a kto zaryzykuje dluzsza jazde moze skonczyc za torem zatem rbr reno decyzja najlepsza moze kubek straci 1 2 pozycje na starcie ale bedzie to chwilowe
38. pesymista
34. m_cls wiadomo, że wszyscy chcemy jak najlepiej dla naszego rodaka, ale czasem ta ślepa wiara i tłumaczenie sobie każdej powstałej sytuacji na korzyść Qbicy przesłania rzeczywisty obraz. Ja po prostu patrzę prawdzie w oczy i nie oszukuje się.
Chyba zgodnie przyznamy np. że Robert świetnie broni pozycji przed silniejszymi wrogami (szczególnie w tym sezonie) niż wyprzedza w walce. I tego się trzymam. Dlatego wolałbym oglądać dzisiaj powtórkę np.chociażby z Australii.
Pozdrawiam
39. Dagmara_W
popieram ich decyzje i mam nadzieje ze to da dobry efekt i auto sie bedzie prowadzic dobrze.. juz sie nie moge doczekac.. na tym torze to bylo od tragedi po lzy szczescia.. jak bedzie teraz? mam nadzieje ze bezproblemowo i z punktami. trzymajmy kciuki:)
40. Zgred Zen
38. pesymista W zasadzie decyzję podjął Robert gdy powiedział ,ze jak w Q2 będzie w pierszej 5 to Q3 chciałby jechać na twardych.Szefostwo się zgodziło więc Qual tak sięskończył jak się skończył.Przez cały wieczór do nikogo się nie odzywałem,chodziłem jak struty,ale po przeanalizowaniu z rana wszystkich plusów i minusów i do tego po sprawdzeniu prognozy pogody,gdzie deszcz spodziewany jest póżnym popołudniem decyzja Reni nie wydaje sie juz dla mnie taka pesymistyczna.
41. pesymista
Zgred Zen ja też byłem struty.
Dobrze, że chociaż mi się przyśniło, że Bobby był na pudle xD
Pozdro
42. Zgred Zen
41. pesymista mnie nic się niemogło przyśnić,bo w nocy była potężna burza z piorunami a na dodatek jeszcze alarm się włączył w pobliskim sklepie.W zasadzie nie wierzę w sny,ale chciałbym żeby Ci się spełnił.Pozdro.
43. realface
kubek start na twardych + pełny bak paliwa-
1.mniejszy graining
2.poźniejsza zmiana opon ,
3.po zmianie mniej paliwa mniejszy graining miekkie gumy-
lepszy czas
strategia ma duże plusy ale jest też kilka ale
1. Wyjazd safety car przed zmiana na miękkie co niestety na tym torze jest bardzo prawdopodobne
2.. Jeśli spadnie deszcz, przed zmianą na miekkie- wszyscy zmieniaja na intermediaty i znowu strategia bierze w łeb
3. Nic nie zyskuje przed zmiana na miekkie bo wszyscy mają taka przewagę ze wyjezdzaja na twardych przed robkiem
4. gromada świszczy na torze+ pędzący hamilton= rampage!!
Mam nadzieję ( jak zawsze) i trzymam kciuki za kubka
44. hellsamurai4
OJ LUDZIE LUDZIE KOMBINUJECIE ODCISKOW NA MOZGU MOZNA DOSTAC WYSTRACZY ZE PARKA SWISZCZY PRZEBIEGNIE W ODPOWIEDZNIM MOMEMNCIE I WSZYSTKO W LEB WEZMIE KAZDEMU
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz