Bridgestone przedstawia nową przednią oponę
W przyszłym sezonie w Formule 1 ponownie nastąpią zmiany w regulaminach technicznych. Nie będą to jednak tak radykalne posunięcia jak przed sezonem 2009, a o których z pewnością będziemy mieli jeszcze czas napisać.Przed minionym sezonem FIA zdecydowała się na przywrócenie F1 prawdziwych wyścigowych opon, zwanych slickami, jednak nie wprowadziła żadnych innych zmian, mających na celu równomierny rozkład balansu po zmianie opon.
W sezonie 2009 przednie opony używane przez zespoły F1 miały rozmiar 270/55R13, podczas gdy w przyszłym będą miały najprawdopodobniej jedynie 245/55R13.
Zmianę tą wyjaśnia Hirohide Hamashima z Bridgestone Motorsport: „Pomoże to uzyskać lepszy balans przyczepności pomiędzy przednią osią bolidu a tylną.”
„Gdy powróciliśmy do slicków, pozostawiliśmy rozmiary opon rowkowanych bez zmian, co oznaczało, że przód zyskał proporcjonalnie więcej przyczepności niż tył auta. To zostanie rozwiązane przez zwężenie przednich opon.”
komentarze
1. bulekf1fan
ale przedstawienie rozmiary tylko znamy ale jak wyglada
2. kempa007
specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian, gdyz biorac pod uwage sile dociskajaca, biezace opony musza znosic obciazenia dochodzace do 2000 kg. Tak przynajmniej twierdza w Bridgestone :-)
3. Hubi
skąd bierzesz te wszystkie źródła ?:) Musisz non stop siedzieć i wyłapywać newsy :) ale i tak strona jest super
4. pawel3012
czyli wizualnie nie będzie aż tak dużej różnicy :)
5. kempa007
to jest informacja prasowa :-)
6. Raven89
Jakby to powiedział walerus dobra guma nie jest zła ;)
7. RenaultKubek1
Ciekawie jak pomoże Kubicy w Renault o ile wystartuje;)
8. Budyn_F1
Niech pokaza obrazkowo jak wyglada.
9. pawel3012
LUDZIE znalazłem coś
wejdźcie sobie na onet.pl>sport>formuła1 i tam powinien być artykuł o wycofaniu się Bridgestone'a...co o tym myślicie??
10. joo
opona jak opona ale diabel tkwi w szczegulach w f1 kazda zmiana pociaga za soba nastepna zmiane
11. FAster92
opona czarne złoto czy to da jakieś rezultaty? zobaczymy ... podam
taka inf . dotycząca przyszłego sezonu baki paliwa będa zwiększone do 280L!!!!!!!
12. shad2pl
Zamiast zwężać przednią oponę, lepiej poszerzyć tylną ;)
13. krystianxp
jak tak sie dobrzy przypatrze to mam taka w golfie. tylne powinny byc poszezone przeciez teraz beda baki wypelnione po korek
14. krystianxp
poszerzone
15. re-reikorp
Heh, Japończycy po długich miesiącach pokazali w końcu jak będzie wyglądać opona? Litości, od razu było wiadomo, że zrobią ją z oszczędności na starych maszynach. To nie znali wymiarów od razu? Jasne. Z tą ich PASJĄ DLA DOSKONAŁOŚCI można by dyskutować. Rezygnacja z F1, przedtem monopolizm w niej, postępujące oszczędności, żelazna konsekwencja w myśleniu o swoich oponach jako produkcje ekologicznym... Nawet pomalowanie ich czasem na zielono:P Prawie dałem się nabrać i już wyobrażałem sobie naszego boćka klecącego gniazdo w oponie brydżstołna, odnajdującego w niej spokój i harmonię. Pasja dla doskonałości... Pliz.
Już wolę szajsowatą, pseudoniemiecką fuldę. Za wielkim B nie będę płakał...
16. re-reikorp
Nie wiem ile inżynierii w myśleniu Waszym, ale racja. Powinni poszerzyć tylną:) Zgadnijcie, dlaczego tak nie zrobią...
17. Kofi
Żeby nie utrudniać jeszcze bardziej wyprzedzania przez szersze auta?
18. Tomo2345
Kubek w rajdzie 1 os 8 a na drugim 10
19. krz08
no :)
20. Amadeo
Już na początku sezonu przedstawiciel Bridgestone wyjaśnił, że poszerzenie tylnich opon dałoby podobny rezultat, ale praktycznie byłoby to dla nich skomplikowane, gdyż nigdy szerszych opon nie robili, a te węższe przednie będą robić na starych maszynach, na których robili jeszcze poprzednie slicki do f1
21. xdomino996
20. Amadeo i w F1 znowu chodzi o kase bo po co wydawac kase na nowe maszyny lepiej uzyc starych.
22. walerus
jakie to proste....;-)
23. hot dog
2. kempa007 "specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian," rozumiem ze masz na mysli tylko i wylacznie opone ???
Czy ja wiem 270/245 wg mnie jest duzo napewno znacznie zmniejszy sie opor, docisk a poprzez to zuzycie....
24. ZbyszekB
Na pewno skończą się przejazdy na jeden pitstop. Większe obciążenie i węższa przednia opona zwiększy zużycie. Możliwe że częściej będziemy widywali strategie na trzy pitstopy.
25. dziarmol@biss
Grunt to dopasowana gumka..
26. Dr.Artur
czyz w ten sposob nie zmniejsza przyczepnosci w zakretach przeciez mieli dążyć do poprawienie przyczepnosci mechanicznej a zmniejszycz aerodynamiczna nic nie rozumiem juz
27. Jacu
Dla tych ktorzy pytaja dla czego zmniejszaja przednia opone zamiast zwiekszyc tylna spiesze z wyjasnieniami ;):
1) FIA dazy zawsze do zmniejszania osiagow bolidow, ktore sa systematycznie poprawiane przez postep techniczny - chodzi o utrzymanie bezpieczenstwa na wzglednie wysokim poziomie, wiec w przypadku opon lepiej zmniejszyc ich rozmiar niz zwiekszac (co zreszta niejednokrotnie mialo miejsce w przeszlosci);
2) Zwiekszenie szerokosci opon wiaze sie z kilkoma istotnymi problemami tj.:
a) nierownomierne zurzycie na calej szerokosci opon - wynika to z roznicy predkosci na powierzchni przylegania opony z nawierzchnia podczas pokonywania zakretow. To prowadzi do zwiekszonej roznicy temperatur (zmiany wspolczynika przyczepnosci) i trudniejszej kontroli pracy opony oraz jej stopnia zurzycia.
b) do tego dochodzi zwiekszona odksztalcalnosc pod wplywem sily odsrodkowej (przy duzych predkosciach opona z plaskiej robi sie jajowata - w przekroju poprzecznym, czyli takim jak na rysunku powyzej - srodek opony bedzie wypychany w gore, a krawedzie traca styk (lub czesc sily dociskajacej) z nawierzchnia). W tym momencie dochodzi kolejny problem z utrzymaniem odpowiedniej temperatury i uzyskaniem wymaganej charakterystyki pracy.
c) szersze opony to takze wieksze opory aerodynamiczne (i wieksze turbulencje) - co sie wiaze min. ze zwiekszonym zuzyciem paliwa, ktore to stanie sie dosc istotnym elementem w dobie zakazu tankowania.
To oczywiscie tylko czesc problemow i proste - w sposob laicki - wytlumaczenie dla czego wiezsze przednie zamiast szerszych tylnych. Pozdro
28. Budda89
25. Grunt to żeby nie pękła :-)
Dobrze, że przednie opony będą węższe. Będzie to premiować kierowców, którzy wolą podsterowność (Kubica, Alonso).
29. wit74
28. Budda89 I zarazem dyskwalifikować (Hamilton)
30. walerus
jak Hamilton zetrze przednią jak ma w zwyczaju - to tak bez gumy pojedzie...? ;-)
31. Marti
30. walerus - se założy nową i pojedzie dalej ;-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz