FIA zmieni zasady zachowania podczas neutralizacji
Dzisiaj FIA potwierdziła iż w sezonie 2009 zmianie ulegnie, wywołujący w ubiegłym roku wiele kontrowersji sposób neutralizacji. W sezonie 2008, gdy na tor wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa, aleja serwisowa była zamykana na trzy okrążenia.W połowie ubiegłorocznego sezonu FIA rozpoczęła testy nowego systemu, który miał za zadanie analizować położenie wszystkich bolidów na torze i wysyłać do każdego z nich informację o minimalnym czasie (prędkości) z jaką można jechać do boksów.
Dzisiaj FIA potwierdziła, że nowy system będzie wdrożony od początku sezonu 2009.
„Zasada wprowadzona w roku 2007 była zła i powróciliśmy do tej z 2006” powiedział Charlie Whiting, dyrektor wyścigów GP. „Jedyną różnicą jest to, że zamierzamy wdrożyć minimalny czas powrotu do boksów.”
„Gdy wypuścimy samochód bezpieczeństwa, wiadomość zostanie przesłana do wszystkich bolidów, w których włączy się wtedy tryb jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Jak tylko wiadomość zostanie dostarczona do bolidu, system w zależności od położenia bolidu przeliczy minimalny czas powrotu do boksu kierowcy. Kierowca będzie musiał respektować to, a informacja ta zostanie wyświetlona na jego wyświetlaczu.”
komentarze
1. tomaszek f1
w koncu cos sie dzieje pozytywnego w tych zmianach z SC oby nie bylo jeszcze gorszego zamieszania i czekamy na szczegoly:D
2. kumahara
Czy pozytywnego to się zobaczy. Na razie wygląda to na bardziej komplikujący niż upraszczający system a czy o to chodzi?
3. Bobekman
Nie wygląda tak źle, tylko skomplikowany, tylko czy komputer zawsze będzie niomylny ?
4. rzaba
@kumahara: nie, nie chodzi o to, zeby system był komplikujący czy też upraszczający sprawę. ma być sprawiedliwy i wydajny. a jak się sprawdzi? wyjdzie w praniu. jak zwykle -_-
5. kumahara
@ rzaba, najlepiej gdyby był sprawiedliwy, przejrzysty i prosty, o to mi chodziło.
6. Skoczek130
Nareszcie!!! Wreszcie sprawiedliwości stanie się zadośc!!!
7. niza
dokładnie, czy ten system wypali...nie wiadomo, musimy poczekać do pierwszej neutralizacji
8. quick B
Myśle że bedzie w związku z tym wiele kłopotu z egzekfowaniem tego przepisu. Nie wydaje mi sie że jest to dopracowane i na pewno będą kontrowersje bo kierowcy i teamy bedą starać sie naginać ten przepis tym bardziej jeśli bedzie on miał wady.
9. sivshy
no właśnie, system jest zbyt skomplikowany aby od razu był superświetny. Na pewno będzie jeszcze sporo frustracji z powodu systemu, ale z czasem się go dopracuje. Dobrze, że jest jakiś krok do przodu w sprawie SC, bo czasem na prawdę ten przepis krzywdził kierowców i kibiców.
10. masosz
"Jak tylko wiadomość zostanie dostarczona do bolidu, system w zależności od położenia bolidu przeliczy minimalny czas powrotu do boksu kierowcy." - beda sie ustawialy kolejki przed pitlane i kierowcy, ktorym czas sie skonczy, beda sie przeciskali miedzy tymi, ktorzy jeszcze czekaja... :D
11. konika
masosz FIA ustaliła czas minimalny a nie maxymalny, więc czas się nikomu nie będzie kończył, jak już to paliwo :))
12. Angulo
Mówiłem to już ze 2 tygodnie temu. Ale dobrze, że to się stało.
13. czmiel_t
konika, masosz miał pewnie na myśli kierowców oczekujących na wjazd do PitLane po upływie czasu minimalnego więc rację ma. Swoim tempem dokończą okrążenie i staną w poczekalni na zielone światełko na kierownicy.
14. masosz
czmiel_t - dokladnie ;)
15. Budyn_F1
Nareszcie kierowcom bedzie troche lzej i nareszcie nie beda dostawac kar.
16. orinocoPL
nareszcie, koniec z debilizmem p.t. nie mam paliwa-dostaje kare.
17. pz0
jakie kolejki? o czym wy mówicie? kolejki to były teraz przy tym bezsensownym przepisie. wcześniej kierowcy zjeżdżali na tankowanie na tym samym okrążeniu jednak w odstępach kilku- kilkunasto- czy kilkudziesięciosekundowych. W ubiegłym sezonie dla odmiany w pięc sekund potrafiło zjechać nawet 15 bolidów. To było chore, tankowanie przy spłaszczonej stawce. Kierowca miał wyrobioną w pocie czoła przewagę powiedzmy 30 sekund, spłaszczano stawkę, zjeżdżał na tankowanie i lądował na końcu. Minimalny czas jest tylko po to aby kierowcy nie gnali do boksów na złamanie karku. Bardzo mi się podoba ten przepis. W przypadku wypracowania przewagi możesz nie stracić nawet jednej pozycji. Na chwilę obecną nie widzę żadnych wad. Przepisy wyglądają nawet na lepsze niż te sprzed 2007. Dobrze też że FIA uznała że popełniła błąd i stara się naprawić.
18. sivshy
Myślę że sezon 2009 to będą dopiero beta testy nowego systemu i przed nami i tak jeszcze sporo zamieszania. Przynajmniej dopóki go nie dopracują.
19. orinocoPL
pz0-dokladnie, moze wreszcie skoncza sie cyrki w boksie.
20. sivshy
System świateł w Ferrari też w założeniu nie miał mieć wad. Jak było, każdy widzi... Każdy system trzeba dopracować, błędy zazwyczaj wychodzą w "praniu", tak więc uważam że brak zamieszania po wyjeździe SC na tor-TAK, ale jeszcze nie w tym sezonie...
21. czmiel_t
pz0 - kolejki ponieważ jeśli dojadą do pitlane szybciej niż wynosi ich czas minimalny na dotarcie będą musieli poczekać aż ten czas zostanie osiągnięty bo zakładam że jeśli zjadą wcześniej dostaną karę. Ogólnie przepis jest ok wg. mnie.
22. Xig
Wiec przejada jeszcze jedno kolko, bo po co maja czekac 30 sekund w pitlane a reszta ma im odjezdzac skoro moga przejechac jeszcze jedno okrazenie? Oni dobrze wiedza, ze kazda sekunda czekania oddala ich od czolowki, jakakolwiek sytruacja by na torze nie byla...
23. sivshy
kolejne okrążenie, ok jeśli ilość paliwa na to pozwoli. A jeśli nie, no to cóż, swoje w kolejce trzeba będzie przekiblować...
24. rzaba
@ kumahara: fair enough :)
25. kumahara
"minimalny czas powrotu do boksów" czyli na ten czas jednak boksy dla danego kierowcy będą zamknięte a jak się kończy paliwo to delikwent faktycznie kibluje przed pitlaine a może nawet spora procesja...
26. kumahara
@ rzaba, - trzeba dążyć do doskonałości. :-)
27. darecky3
a po co tam kolejki, czy kiblowanie przed wjazdem do boksu? Walic prosto do boksu a wyliczony czas kiblowac przed wyjazdem a nie wjazdem. I tak i tak nie da sie servisowac dwoch bolidow na raz ale przynajmniej kolejek nie bedzie
28. darecky3
no i kierowca bedzie mial czas puscic smsa do kobity ...hehe
29. obi216
Wydaje mi się , że dawna forma tankowania( przed 2007 r. ) podczas neutralizacji toru była najmniej skomplikowana i najlepsza . A teraz FIA kombinuje jak koń pod górę .. Czy ten poprzedni , czy też przyszły sposób jest bardzo niesprawiedliwy i do dupy... Bo niby w imię czego kierowca będący np. w czołówce , musi tracić dobrą pozycję z racji kary za tankowanie nie w porę. Bo co go musi obchodzić układ w obcym teamie , albo pech innego kierowcy ?! Przejazd przez boksy , lub spowolnienie dojazdu , czy tez wyjazdu z boksów to w dalszym ciągu jest kara ...
30. lukasz1
1 dobra zmiana!!!
31. pz0
skąd się nagle wszystkim wzięły kolejki i kiblowanie? Nie widzę szans na żadne kolejki bo to najnormalniej kierowcy się nie opłaci. gostek dostaje czas na dojazd do boksów żeby nie pędził na złamanie karku. Jak któryś będzie kiblował przed wjazdem to ostatni dupek. Przy SC chodzi o zwolnienie bolidów. Jak się któremuś kompletnie kończy paliwo tym bardziej wolno dojedzie, bo mniejsze zużycie paliwa. Przekonacie się, będzie ok i żadnych kolejek, niepotrzebnego tracenia pozycji i jakich ś chorych kar (no chyba że któremuś będzie się za bardzo spieszyło)
32. walerus
gut good i dobrze....
33. czmiel_t
Już to widzę jak Robert jedzie przed Lewis'em i nagle dostają informację o SC i obaj zwalniają a Lewis nie wyprzedza Roberta żeby zyskać pozycję tylko grzecznie wlecze się za nim ;)
34. andy_chow
Jak zwykle wszystko okaże sie w praniu ale przepisy z zeszłego roku były chore myślę .że teraz idzie do normalności
35. sivshy
wszystko wyjdzie w praniu... Przed 2007 rokiem nikt nie spodziewał się przecież, że nowe przepisy dotyczące SC będą tak krzywdzące...
36. Xig
czmiel_t Przeciez bedzie zakaz wyprzedzenia na torze, tak?
37. czmiel_t
Dokładnie nie zostało to powiedziane czy będzie zakaz wyprzedzania po sygnale czy po dojeździe do SC.
38. sivshy
to też niedługo zostanie sprecyzowane, tak samo jak przepis z silnikami... Ciężko jest zredagować przepis tak, aby był jednoznaczny i uniemożliwiał przekręty...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz